Visa fullständig version : Problem med vaderna
Dissector
2005-08-23, 21:23
Jag har extremt problem med vad-träningen. Det har gått bra innan, men nu den senaste tiden får jag helt enormt ont i FÖTTERNA. Jag kan helt enkelt inte köra givande vadträning utan att det känns som att mina fötter står på glödande kol, och det gäller både stående vadpress, sittande vadpress eller vadpress i benpressen. Det tar inget alls på vaderna helt enkelt utan bränner bara i fötterna. Jag har testat olika saker som att stå brett med benen, eller smalt mellan benen och fötterna långt fram och föttera långt bak, men det spelar ingen roll, det bara värker. Det är jobbigt för speciellt vader vill jag pressa ordentligt och få stora, för jag tycker det gör enormt mycket för ett stort helhetsintryck, så det känns inte riktigt som om de övningar när vader kommer in lite grann räcker. Någon som varit med om något liknande och/eller har något tips på vad som kan vara fel?
christian
2005-08-24, 07:27
Var gör det ont, mer exakt? Under? Baktill? Tårna?
Låter som under och där har du en fin sena som heter plantar faschi som kan ingflammeras om man t ex pronerar och har höga fotvalv eller har en tendens att gå upp på tå vid tunga lyft. Ofta är detta inget som händer "på en gång" utan tar månader eller år innan det blir kroniskt.
Åkomman kallas för hälsporre pga att inflammationen gör så att kroppen försöker laga med att lagra in kalk och detta kalk kan då bilda en liten förhårdnad.
Här kan du läsa mer: http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3386
Du kanske kör för tungt? Låter nästan som det, sänk vikterna betydligt, testa att ta av dig skorna och kör :thumbup:
Jag har extremt problem med vad-träningen. Det har gått bra innan, men nu den senaste tiden får jag helt enormt ont i FÖTTERNA. Jag kan helt enkelt inte köra givande vadträning utan att det känns som att mina fötter står på glödande kol, och det gäller både stående vadpress, sittande vadpress eller vadpress i benpressen. Det tar inget alls på vaderna helt enkelt utan bränner bara i fötterna. Jag har testat olika saker som att stå brett med benen, eller smalt mellan benen och fötterna långt fram och föttera långt bak, men det spelar ingen roll, det bara värker. Det är jobbigt för speciellt vader vill jag pressa ordentligt och få stora, för jag tycker det gör enormt mycket för ett stort helhetsintryck, så det känns inte riktigt som om de övningar när vader kommer in lite grann räcker. Någon som varit med om något liknande och/eller har något tips på vad som kan vara fel?
du kanske har knutit skorna för hårt. jag får exakt samma känsla då blodet inte cirkulerar riktigt. det och ett par sunkiga skor från 2000 typ kan bidra till äcklig vadträning för mig ibland.
köra barfota känns osäkert för mig, vågar inte riktigt då jag har 46 i storlek och smala långa fötter.
men prova du och lätta på snörena lite så kanske det hjälper.
du kanske har knutit skorna för hårt. jag får exakt samma känsla då blodet inte cirkulerar riktigt. det och ett par sunkiga skor från 2000 typ kan bidra till äcklig vadträning för mig ibland.
köra barfota känns osäkert för mig, vågar inte riktigt då jag har 46 i storlek och smala långa fötter.
men prova du och lätta på snörena lite så kanske det hjälper.
Skriver under på det där. Gjorde en enorm skillnad för mig att lossa lite på snörena... :thumbup:
Skriver under på det där. Gjorde en enorm skillnad för mig att lossa lite på snörena... :thumbup:
bra :)
Kan bara hålla med...vill helst träna i strumplästen. Skall nog införskaffa sockiplats som jag hade i lågstadiet :D
Dissector
2005-08-25, 10:30
Tack, låter bra, ska testa snöra upp lite, och kanske köra lite bättre uppvärmning också.
Smärtan sitter under foten och det är en brännande känsla, ungefär som om man försöker bryta av foten på mitten nästan, det det känns som om man sliter isär fotsulorna ungefär.
Men tipsen låter bra, ska testa ikväll =) tackar.
beckman88
2005-08-25, 10:36
Lite roligt jag hade EXAKT samma problem.. Jag började med att knyta upp skorna men smärtan var ändå där....Köp nya skor eller om du kör vadpress i benpressen så rekomenderar jag att vinkla "brädan" som du har fötterna till en behagligare possition, Lycka till :)
Jag har också känt av något liknande när jag tränade vaderna hårt. För mig hjälpte det att stretcha foten(!) lite, träna vaderna lugnare, knalla mindre (gillar att gå långt och ofta). Jag laborerade också med hur jag knöt skorna. Summan av allt blev att det blev bättre och försvann.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.