handdator

Visa fullständig version : Tack gode Gud för cykelhjälmar...

MasterChief
2005-08-23, 21:02
Tidigare idag var jag med om en rejäl cykelolycka där jag körde rakt in i en Scooter i 45 km/h. Han stod stilla på allmän väg nära väggrenen när jag skulle köra om honom med god marginal. Han trycker helt plötsligt gasen i botten och slänger sig ut till vänster och ska byta riktning. Helt utan att titta sig för, så jag kolliderar med honom i full fart, gör en volt (cykeln hänger med eftersom skorna sitter fast i pedalerna) och slår med full kraft ner med ryggen först i backen ca 5-10 meter bort. Kvaddade min 25kkr cykel och är helt blåslagen över hela kroppen. Hjälmen sprack och hade jag inte haft den så hade jag förmodligen varit död eftersom jag slog i bakhuvudet med full kraft. Grabben var bara 15 och blev rejält chockad (betydligt mer än vad jag blev) och jag hoppas han kan sova i natt.

Själv så blir det en öm natt och jag hoppas jag kan gå i morgon. Ryggen fick sig en rejäl smäll och eftersom jag tidigare är ryggopererad så vill jag verkligen inte ha mer ryggproblem.

Jag cyklar ca 1500 mil om året och har gjort det i snart 15 år (med något "viloår" här och där) och anser mig vara en rätt hygglig cyklist. Jag följer alltid reglerna och försöker alltid förutse vad som ska hända. Detta var dock helt vansinnigt. Byta körriktning utan att se sig för!

Så mitt gratistips för dagen är att använda hjälm...Jag är rätt glad att jag hade den. Ville bara skriva av mig, har liksom lite svårt att koppla av och vet inte vad jag ska göra riktigt. :(

Allan
2005-08-23, 21:03
Fy fan. Tur att du klarade dig. Och hjälm ska man bara ha !!!!!

allan

sunkan
2005-08-23, 21:04
skönt att det gick bra...men hur blir det med cykeln, går det på nån försäkring? ;)

Jorgen
2005-08-23, 21:05
Jäkla tur du hade. Jag blir helt nervös när jag läser sådant här. Slarvar själv alltid med hjälm dom gånger jag cyklar, otroligt korkat.

Hoppas verkligen att du klarar dig undan några bestående skador. Cykeln går alltid att ersätta, det är värre med kroppen.

Honn
2005-08-23, 21:09
Usch. Tur det gick bra.
Stort av dig att tänka på grabben. Många skulle nog önskat en hel del olycka över honom.

Olsson
Usch låter inte skoj. Jag började cykla landsväg i början av sommaren och man är nästan förvånad över att det inte händer fler olyckor. Bilar som pressar tutan 5 meter bakom ryggen så man nästan gör en frivolt och vinglar ut framför bilen. Bilar som nästan slår i en med backspelgarna osv osv. Självklart använder jag alltid cykelhjälm när jag träningscyklar.

Grisen
Tur att det gick bra med tanke på omständigheterna. Krya på dig, ryggen kommer säkert att läka. Som tidigare sagts sjysst av dig att tänka på grabben, hör gärna av dig till honom.

Cilia
2005-08-23, 21:10
jag försöker också använda hjälm men är sämre med det på somrarna.

Men jag har sett ett par liknande olycker eller bilar som öppnar dörrar rakt in i cyklister etc.

Men det visar också på att 15 år kanske är lite för ungt för att köra moppe?

skönt att du klarade dig.
Glöm inte att köpa en ny hjälm

Spannmål
2005-08-23, 21:14
jag försöker också använda hjälm men är sämre med det på somrarna.

Men jag har sett ett par liknande olycker eller bilar som öppnar dörrar rakt in i cyklister etc.

Men det visar också på att 15 år kanske är lite för ungt för att köra moppe?

skönt att du klarade dig.
Glöm inte att köpa en ny hjälm

Ingen skulle köra moppe om det krävdes mer än 15 år. Sådana här olyckor är inte särskilt vanliga, och troligtvis har gemene 15-åring mer trafikvett än så. Ett moppekörkort vore dock kanske på sin plats.

aliquis
2005-08-23, 21:15
ja, mopedistmongona är ju livsfarliga, hjälm har jag köpt, men det var ett tag sedan jag satte den på huvudet, cyklar inte så mycket numera men blir väl till affären och gymmet iaf. Har ingen när jag åker inlines heller men då är man ju fan så mycket sämre på att stanna o grejer o grejer.

Grahn
2005-08-23, 21:18
Huga, ja mopeder är ett otyg...

Tur att det gick bra iaf!

aliquis
2005-08-23, 21:20
Ingen skulle köra moppe om det krävdes mer än 15 år. Sådana här olyckor är inte särskilt vanliga, och troligtvis har gemene 15-åring mer trafikvett än så. Ett moppekörkort vore dock kanske på sin plats.Det ÄR ju moppekörkort på de som gör 45... men det är ju de som kör värst och är farligast.
Någon hade krockat med en cyklist utanför willys med, de kanske ser sig för när det rör bilar och DE kan ta skada men att de kör som fan på cykelbanor verkar vara en annan sak.

Och klart fler skulle åka moped, nu vill jag ju röra mig det lilla jag kan i vardagsmotionssyfte men annars hade jag kunnat haft en, bor ju ändå i stan, fast vem vill ha moped när det är massa 15åringar som kör omkring på dem ;)

The_RobRoy
2005-08-23, 21:21
Cyklar flera gånger dagligen, mor har tjatat på mig att köpa hjälm, nu gör jag fasen slag i saken.

Hoppas verkligen det går bra med din rygg

MasterChief
2005-08-23, 21:23
Man kommer ju ihåg när man var 15 och dum. Jag lägger ingen skuld på grabben men hoppas han lärt sig något. Däremot så blir det ju hans farsa som får betala cykeln.

Tack för alla snälla ord. Fan vad livet är skört ibland. Var nyss inne och pussade lite på min snarkande lilla dotter och man inser att man inte är odödlig.

Kroppen värker något olidligt men tack och lov så har jag bara fått några sprickor i ett par revben. För övrigt bara mjukskador trodde dom. Vissa saker som ryggen kan börja krångla efter ett par dagar och det tillåter jag inte! Har ju ett långlopp på lördag!

Loke
2005-08-23, 21:26
Tur att det gick bra i alla fall.

Jag blev påkörd av en moppe/scooter en gång när jag cyklade. Minns inte riktigt vems fel det var, men det hade kunnat förhindras om folk hade följt lagarna vad det gäller höjden på häckar vid gatuhörn, det minns jag.

Mopeden träffade mitt bakhjul från sidan. Han hade god fart och hindrades nästan inte alls, så han åkte vidare. Jag därmot flög iväg några meter. Som tur var kom det en annan moppe precis bakom, och den stannade i alla fall. Jag klarade mig helt utan skador, men jäklar vad chockad jag blev.

Nåja, jag tycker inte moppeåldern ska ändras. Det är trots allt sällan folk blir allvarligt skadade eftersom moppeder inte går så snabbt och är lätta. Vem vet, det kanske är bra trafiksäkerheten på lång sikt, då får de erfarenhet inför bilkörningen.

aliquis
2005-08-23, 21:28
Man kommer ju ihåg när man var 15 och dum. Jag lägger ingen skuld på grabben men hoppas han lärt sig något. Däremot så blir det ju hans farsa som får betala cykeln.

Tack för alla snälla ord. Fan vad livet är skört ibland. Var nyss inne och pussade lite på min snarkande lilla dotter och man inser att man inte är odödlig.

Kroppen värker något olidligt men tack och lov så har jag bara fått några sprickor i ett par revben. För övrigt bara mjukskador trodde dom. Vissa saker som ryggen kan börja krångla efter ett par dagar och det tillåter jag inte! Har ju ett långlopp på lördag!En moped skall väl vara trafikförsäkrad? Så det blir väl försäkringen som betalar det?

Du får väl ett "tur att du klarade dig" härifrån också, men det är väl underförståt.

Och hoppas ryggen fungerar fint efteråt, måste ju vara ett av de sämsta ställena att få problem på.

Cilia
2005-08-23, 21:30
Vilket stort hjärta du har, imponerande.
fast tror du inte dom var försäkrade?

MasterChief
2005-08-23, 21:44
Jo det är ju såklart hans farsas försäkringsbolag som får ta det. Känns ju skönt att man krockar med vettiga människor i alla fall och inte någon smitare som Loke råkade ut för. Då hade jag blivit galen.

Trots att grabben var 15 så stod han direkt för vad han hade gjort även om det sved när han berättade det för farsan.

Nu ska man väl försöka somna...Tack för alla vänliga ord. De hjälper läkningen! :thumbup:

Yes
2005-08-23, 21:52
Skönt att det inte slutade värre, som sagt.

Verkar som Chiefen är bra person att krocka med, som tar det med sånt lugn. :D

/Das ;)

Jax
2005-08-23, 22:03
Skönt att du klarade dig.

Håller med Olsson om att man är förvånad över att det inte är mer olycker med cykeln. Nästan varje gång jag tränar så är det någon som kör förbi alldeles för nära. För att inte tala om alla som inte verkar fatta att en cykel kan gå ganska fort den också och svänger ut precis framför.

Närmsta incidenten för min del var en runda i somras när någon tattare med husvagn körde om mig på en 50-väg (jag höll 40). Han tänkte uppenbarligen inte på att han hade husvagn och svängde därför in direkt efter och höll på att preja mig av vägen med husvagnen. Var bara några cm från att bli träffad.

Tricklev
2005-08-23, 22:05
Tur att alla klarade sig och att försäkringen täcker allt :thumbup: :)

Pellefant
2005-08-23, 22:10
Krya på dig. Kroppen lär smärta rejält imorgon när du vaknar, men det går nog snart över.

Garnax
2005-08-23, 22:17
Skönt att du klarade dig...

Dock finns det nog andra du ska tacka för hjälmen före Gud :P

MasterChief
2005-08-24, 06:55
Skönt att du klarade dig...

Dock finns det nog andra du ska tacka för hjälmen före Gud :P

Såklart...Jag tackar ingenjörerna på Giro. Bra hjälmar de gör.

I övrigt stel som en planka men jag överlever.

Jax: Puh...Instämmer...Det är bra nära väldigt många gånger och som sagt..Många verkar inte fatta någonting.

Garnax
2005-08-24, 06:59
Bara dra den lilla puttefnasken inför rätta och dra ut ett extremt litet skadestånd för sveda och värk (vil lever i Sverige inte i USA)

Jävla puckon som inte ser sig för, men så är det när man kan sätta sig i trafiken med alla dess regler utan en minuts läsning om vilka regler som finns.

Att ta körkort handlar mindre om att lära sig manövrera bilen och mer om teori, lära sig hur trafiken funkar och hur man ska agera själv. :furious:

skaparn
2005-08-24, 07:01
Såklart...Jag tackar ingenjörerna på Giro. Bra hjälmar de gör.

I övrigt stel som en planka men jag överlever.

Jax: Puh...Instämmer...Det är bra nära väldigt många gånger och som sagt..Många verkar inte fatta någonting.

Tekniska detaljer tack!

Vad var det för ram du pajjade?
Vilken Giro var det?
Har du någon bild på vraket?
Det råkade inte vara en 50-klinga Dura Ace fram som du ska sälja separat?

Förövrigt, gott att höra att det ändå gick bra. Trafiken är inte säkrare än den dummaste föraren, och han(!) är oftast väldigt dum.

MasterChief
2005-08-24, 09:37
Tekniska detaljer tack!

Vad var det för ram du pajjade?
Vilken Giro var det?
Har du någon bild på vraket?
Det råkade inte vara en 50-klinga Dura Ace fram som du ska sälja separat?

Förövrigt, gott att höra att det ändå gick bra. Trafiken är inte säkrare än den dummaste föraren, och han(!) är oftast väldigt dum.

En Trek SLR
Giro Monza
Inga bilder..den är redan hos cykelaffären...Min älskling. *cry*
Nope...Ingen DuraAce.

tenchi
2005-08-24, 09:49
och troligtvis har gemene 15-åring mer trafikvett än så..

det är ju det de tyvärr inte har... bara att vara ute på en promenad runt stan så blir man omkörd i maxhastighet på en trång cykelbana. Vanligtvis med 3 pers på moppen, utan hjälm. De kör som idioter. Det finns några enstaka som kör lugnt, men de är få. Eller så har de inte fått sin moppe trimmad av pappa.

Sparrisen
2005-08-24, 09:49
Egentligen så bör man ju skaffa hjälm, men det känns ju så bökit att ha med sig den hela tiden. Den tar ju trots allt ganska stor plats. Att låsa fast den på cykeln tycker inte jag är ett bra alternativ. Blöt och lätt-stulen. Det bästa vore kanske en allmän lag om cykelhjälms-tvång?

skaparn
2005-08-24, 11:13
En Trek SLR
Giro Monza
Inga bilder..den är redan hos cykelaffären...Min älskling. *cry*
Nope...Ingen DuraAce.

Ok, det var ju förstås grav tragik att du skulle pajja cykeln. SLR'n sitter ju på många av cyklarna från TREK så jag lyckades inte riktigt få fram vilken cykel det var så jag har ingen bild att gråta över, en skdad cykel är ändå lite sorgligt. Men de materiella skadorna en sån här gång går att smälta om man klarar sig bra själv. Man får på något sätt prioriteringarna i ordning.

Jag antar att du ska byta hjäml nu förresten, det brukar ju heta att det är en engngsförsäkrning som måste förnyas. Har själv aldrig vurpat med huvudet före så jag vet inte riktigt.

Angående Dura Ace så var det bara mitt osmakliga försök till gravplundring, har testat byta ner mig till 50 på framklingan men köpte bara 105-varianten för utvärdering och nu när jag trivs så bra vill jag såklart ha DA.

Hoppas du fortsätter cykla trots fadäsen, upp på sadeln direkt brukar vara receptet.

Metal_boy_
2005-08-24, 11:21
Skönt att det gick bra för dig. Jag var själv med om en cykelolycka 1996 då jag precis satte mig på cykeln och cyklade iväg. Bakom en stor reklamskyllt dök ett cykelbud upp och precis innan han nuddade mig så blev det svart. Fick en hjärnskakning och sen en hjälm av cykelbudet. :)

Mpet
2005-08-24, 11:29
hehe den enda bil/cykel olyckan jag har varit med om är när en bil backade utan att titta bakåt...tanten böjde mitt framdäck som åkte in under bilen o jag fick illa fort hoppa av och undan från cykeln!... *screwy*

Überbiffen
2005-08-24, 11:58
Skulle träna med min bror en höstkväll för två år sedan. Jag satt på min cykel och hankade på honom (moped). Höll honom på ena axeln och det blåste en hel del.. när jag väl släpper (~50km/h) och "trycket" försvinner kör han rätt in i mitt framhjul som viker sig så att jag flyger ut i diket och gör ett par fina volter/kullerbytter. En bil som samtidigt körde förbi stannade men fortsatte när han såg mig stå upp och asgarva. Märkte först inte att jag hade slagit mig speciellt antagligen pga shocken men när min bror vänt och kört tillbaka tittade han på mig och sa "du blöder som fan". Höger knät var rejält sönderkrapat.. byxan söndersliten och blödde så in i helvete. Begav oss mot en bekant i närheten.. tycker det känns blött under mössan och känner efter.. jo någonting är där. : ) När vi kommer fram och jag tar av mig mössan hade jag visst slagit i huvudet och blödde där med. Frugan i huset ville köra mig till sjukan men jag vägrade.. jag ska träna ! Tvättade av mig och lade bandage runt knät och sedan vidare till gymmet. Brorsan fick stå med papper och torka blod från skallen när jag tränade biccar.

Kom iväg till sjukan dagen efter och fick komma tillbaka varje dag i en vecka för att rengöra knät.. kunde inte heller böja benet på 5 veckor vilket var lite jobbigt.

Som tur är var det bara ena knät som slog i asfalten annars hamnade jag ute i diket bland gräset. Kunde slutat värre.. man får skylla sig själv när man göra sådana idiotgrejer.

*screwy*

kharon
2005-08-24, 12:02
Skönt att det ändå gick bra!

Cilia
2005-08-24, 16:53
Skönt att du klarade dig.

Håller med Olsson om att man är förvånad över att det inte är mer olycker med cykeln. Nästan varje gång jag tränar så är det någon som kör förbi alldeles för nära. För att inte tala om alla som inte verkar fatta att en cykel kan gå ganska fort den också och svänger ut precis framför.

Närmsta incidenten för min del var en runda i somras när någon tattare med husvagn körde om mig på en 50-väg (jag höll 40). Han tänkte uppenbarligen inte på att han hade husvagn och svängde därför in direkt efter och höll på att preja mig av vägen med husvagnen. Var bara några cm från att bli träffad.
jag läste en insändare för några år sedan som klagade på cyklisterna och skrev att dom körde alldeles för fort. Man kan bli överkörd om man går i en cykelbana var hans argument!!!

Jag använder min ringklocka dagligen. Bilister som kör i cykelbanor, parkerar där eller fotgängare som går i dom. Barnvagnar och deras medfölje älskar cykelbanor och har ingen förståelse för att man vill cykla i dom.

Jag håller med om att många cyklar som idioter men min analys är att alla är idioter i traffiken och det bara blir värre. Här i Stockholm går man gärna i gatorna och tycker det är en bra lösning tydligen. Men det är bättre att ha en syndabock.

Jense
2005-08-24, 17:04
en lärare på min skola blev träffad av en stor jävla stolpe som en kranförare svepte omkull, bröt ngt ben i ryggen, ett ben och en arm. ingen hjälm, så tur o oturen.. fast även om han haft hjälm så hade han dött om stolpen träffat huvudet.

ta det lugnt och krya på dig masterchief

wintersnowdrift
2005-08-24, 18:22
Usch, låter inte kul.

Man är ju som sagt ganska utsatt på en cykel. Jag har aldrig varit med om någon allvarligare olycka, men däremot (som många andra här) att bilar kör väldigt nära osv. Under Vätternrundan var jag dock mest rädd för att någon framför mig i klungan skulle tvärstanna; fy sjutton att falla som ett domino i 35 km/h.

Riktigt obehagligt är det att se cyklisterna i Tour de France och liknande som rammar i asfalten i 65 km/h ibland. Man förstår egentligen inte att de klarar sig? *screwy*

//Kristin

Jax
2005-08-24, 19:09
jag läste en insändare för några år sedan som klagade på cyklisterna och skrev att dom körde alldeles för fort. Man kan bli överkörd om man går i en cykelbana var hans argument!!!

Jag använder min ringklocka dagligen. Bilister som kör i cykelbanor, parkerar där eller fotgängare som går i dom. Barnvagnar och deras medfölje älskar cykelbanor och har ingen förståelse för att man vill cykla i dom.

Jag håller med om att många cyklar som idioter men min analys är att alla är idioter i traffiken och det bara blir värre. Här i Stockholm går man gärna i gatorna och tycker det är en bra lösning tydligen. Men det är bättre att ha en syndabock.
När jag tränar kör jag aldrig på cykelbanor. För mycket folk som har en förmåga att hoppa ut precis framför cykeln. Och kärringar i grupper om fyra som går stavgång i bredd osv osv.

Olsson
2005-09-03, 13:21
Jaha, idag var det min tur. Jag o far min skulle cykla ner till lund, men vi kom inte mer än några km. Sen kom han ut mot vägkanten och kasa med framhjult mot asfaltskanten och trilla ut precis framför mig som körde snett bakom. Hann trycka till bromsen lite men sen var det bara att att lyfta från marken för att sedan falla ner på den igen med cyklen fastsittande i fötterna.

Som tur var höll vi inte mer än 30km/h och hjälmen behövde aldrig prova sin hållfasthet. Skrapsår på knä, handflator och axlar var det ända vi fick. Så man ska väl ändå vara glad. Cyklen klara sig ganska bra också. Ena sidan på styret blev lite innåtböjt, men det är nog inte värre än att man kan fixa.

skaparn
2005-09-03, 13:24
Jaha, idag var det min tur. Jag o far min skulle cykla ner till lund, men vi kom inte mer än några km. Sen kom han ut mot vägkanten och kasa med framhjult mot asfaltskanten och trilla ut precis framför mig som körde snett bakom. Hann trycka till bromsen lite men sen var det bara att att lyfta från marken för att sedan falla ner på den igen med cyklen fastsittande i fötterna.

Som tur var höll vi inte mer än 30km/h och hjälmen behövde aldrig prova sin hållfasthet. Skrapsår på knä, handflator och axlar var det ända vi fick. Så man ska väl ändå vara glad. Cyklen klara sig ganska bra också. Ena sidan på styret blev lite innåtböjt, men det är nog inte värre än att man kan fixa.

Välkommen till cyklister kategori 1. Det finns nömligen bara två kategorier cyklister; dom som har fallit, och dom som ska.

Gott att ni båda klarade er, även cyklarna, det kan ju snabbt bli tusenlappar för vaxelförare som ofta mosas etc.

Olsson
2005-09-03, 13:50
Välkommen till cyklister kategori 1. Det finns nömligen bara två kategorier cyklister; dom som har fallit, och dom som ska.

Gott att ni båda klarade er, även cyklarna, det kan ju snabbt bli tusenlappar för vaxelförare som ofta mosas etc.

Hehe, det är sant. Snörar på löparskorna nu, biter ihop och springer en runda istället. NO PAIN!

The_RobRoy
2005-09-03, 14:00
kommer och tänka på dendär tråden om han som mötte en cyklist och minsann inte skulle väjja, för han var trotsallt på rätt sida av vägen (vänster)

:laugh: :laugh:

Griip
2005-09-03, 14:15
Bara en fråga av ren nyfikenhet, hur många gånger av alla dessa tusentals mil du cyklat har du haft användning av hjälmen?

Dumleman
2005-09-03, 14:25
kommer och tänka på dendär tråden om han som mötte en cyklist och minsann inte skulle väjja, för han var trotsallt på rätt sida av vägen (vänster)

:laugh: :laugh:
*innocent* Det gick ju bra :D.

The_RobRoy
2005-09-03, 14:27
*innocent* Det gick ju bra :D.

Var det du?

Tror nog den är den absolut roligaste forumtråden jag någonsin läst

:bow:

palme
2005-09-03, 14:36
Jag fick hjärnskakning förra året pga att jag inte hade hjälm(?). Shit happends. Hoppas du inte har allt för ont imorrn.

MasterChief
2005-09-03, 14:37

Skönt att höra att du klarade dig hyggligt bra! Det är bara upp och köra igen! :thumbup:

MacLeod
2005-09-03, 19:01
Ingen skulle köra moppe om det krävdes mer än 15 år. Sådana här olyckor är inte särskilt vanliga, och troligtvis har gemene 15-åring mer trafikvett än så. Ett moppekörkort vore dock kanske på sin plats.

Vad spelar det för jävla roll om ingen skulle köra moppe menar du? Mopedolyckorna ökar stadigt om du kollar statistiken.

Pellefant
2005-09-03, 19:12
Hur mår du nu MasterChief?

Krya på dig Olsson!

MasterChief
2005-09-03, 19:40
Hur mår du nu MasterChief?

Krya på dig Olsson!

Jorå....Hel förutom ett värkande revben! :cheers:

Jay-Z
2005-09-03, 20:15
45 cyklister dör och ytterligare 1500 årligen läggs in på sjukhus för skallskador till följd av cykelolyckor.

14 procent av alla vuxna använder cykelhjälm och 33 procent av skolbarnen.

AFanatic
2005-09-03, 20:24
Gott att du klarade förhållandevis hel. Hoppas det inte kommer några eftervärkningar på ryggen.