handdator

Visa fullständig version : Boxerhund?

A.K.O.A
2005-08-23, 19:52
Hur är den att äga? Mentalitet uppträdande motionsmässigt lämna hemma ensam osv? Ngn som har erfarenhet?

Rosse
2005-08-23, 20:10
Tror att det finns bättre forum att fråga sånt på.

A.K.O.A
2005-08-23, 20:16
Tror att det finns bättre forum att fråga sånt på.

Tror jag med, men man vet ju aldrig? Orkar inte regga mig på alla olika så jag tänkte det finns ngn med erfarenhet här kanske?

mini
2005-08-23, 20:20
Det finns iaf två (f.d.) boxerägare här varav Tolkia är den ena.
Jag funderar själv på boxer. De är naturligtvis aktiva hundar som mår dåligt av för lite stimulans. Du måste vara beredd att arbeta med hunden mer än att bara promenera. En boxer är generellt en ganska envis viljestark hund med mycket motor, glad i det mesta. Lämna ensam funkar på samma sätt som med andra hundar.
Vad ska du använda din hund till? Har du erfarenhet av hund? Börja gärna i den änden.

Lizard
2005-08-23, 20:21
Pigg, sällskaplig, energisk och allmänt lite för vänlig. Trevlig familjehund för de som gillar skog och mark och vill ge några timmar i inlärningsträning i veckan m a o.

Lizard

A.K.O.A
2005-08-23, 20:26
Det finns iaf två (f.d.) boxerägare här varav Tolkia är den ena.
Jag funderar själv på boxer. De är naturligtvis aktiva hundar som mår dåligt av för lite stimulans. Du måste vara beredd att arbeta med hunden mer än att bara promenera. En boxer är generellt en ganska envis viljestark hund med mycket motor, glad i det mesta. Lämna ensam funkar på samma sätt som med andra hundar.
Vad ska du använda din hund till? Har du erfarenhet av hund? Börja gärna i den änden.

Jag ska inte skaffa en boxer, men skall vara förmodligen vara hundvakt några dagar/vecka. Jag ska skaffa hund förr eller senare, men vill gärna testa på det, och se om jag har vad som krävs :)
Är också intresserad av hur de fungerar ihop med "okända" hur kommer den bemöta mig, det är väl lite av en vakthund vad jag förstått?

vrålapa
2005-08-23, 20:37
Jag ska inte skaffa en boxer, men skall vara förmodligen vara hundvakt några dagar/vecka. Jag ska skaffa hund förr eller senare, men vill gärna testa på det, och se om jag har vad som krävs :)
Är också intresserad av hur de fungerar ihop med "okända" hur kommer den bemöta mig, det är väl lite av en vakthund vad jag förstått?

Vill du läsa annars om hundars bakgrund eller vad som helst, kolla på
www.alltomhund.se
eller om det var
www.alltomhundar.se

En av dom, vilken har jag glömt, har bra information om olika rasers bakgrund!

mini
2005-08-23, 20:52
Haha, nä, boxer är usla vakthundar då de tycker alltför mycket om människor. Jag tror inte att det ska vara några problem. Träffa hunden, gå ut ett par gånger, ha den hemma hos dig och se att det funkar innan du binder upp dig som hundvakt. Men jag skulle vilja påstå att du gör ett klipp om du får tag på en trevlig hund men slipper kostnaderna. =)

spacedog
2005-08-23, 21:37
Jag växte upp med en boxer och det är en fantastisk hund, lätt att ha att göra med. Stort tålamod med barn. Men, som sagt, väldigt energisk. Hur du kommer bli bemött? Min gissning är att boxern kommer hoppa upp och ned av glädje över att få träffa en ny, kul människa.

Men en boxer kan också bli en utmärkt brukshund. I Sverige finns såvitt jag vet bara en polisboxer, men utrikes används de flitigt.

spacedog
2005-08-23, 21:42
Boxerlänk - Svenska Brukshundsklubben:

http://www.sbk.nu/templates/Dog____1314.aspx

Och till Boxerklubben:

http://boxerklubben.nu/

spacedog
2005-08-23, 21:52
När jag ändå är igång... Här har ni Acke, Sveriges enda polisboxer. En rätt stadig bit, rejält deffad:
http://www.boxerklubben.nu/Bilder/hanhund_10_engelaiz-action.jpg

http://home.online.no/~hennilu/images/H2kull/Engelaiz-Action-Robert1.jpg

Grisen
2005-08-23, 22:02
När jag ändå är igång... Här har ni Acke, Sveriges enda polisboxer. En rätt stadig bit, rejält deffad:

Snygg!

A.K.O.A
2005-08-23, 22:08
Jag växte upp med en boxer och det är en fantastisk hund, lätt att ha att göra med. Stort tålamod med barn. Men, som sagt, väldigt energisk. Hur du kommer bli bemött? Min gissning är att boxern kommer hoppa upp och ned av glädje över att få träffa en ny, kul människa.

Men en boxer kan också bli en utmärkt brukshund. I Sverige finns såvitt jag vet bara en polisboxer, men utrikes används de flitigt.

Tack!

Garnax
2005-08-23, 22:27
Har haft en i många år...avlivade honom för några månader sedan, 11 år gammal. Han fick problem med njurarna, men genomsnittet på Boxrar är betydligt lägre så han fick leva ovanligt länge.

Perfekt sälskapshund, mycket lekfulla. Han morrade aldrig emot en människa under hela sin livslängd, ja när man busade med honom men aldrig seriöst.

5 barn kunde stå o klappa honom samtidigt och han rörde inte en min, när han inte vill men lomade han bara iväg o la sig någonstanns.

Mycket lätt dresserad var han också...

När han skulle in i mitt sovrum på mornarna så hoppade han upp på ett bord brevid dörren sen la han ena tassen på handtaget och stoppade in den andra
bakom dörren medans han drog bak. Jag har aldrig sätt en hund öppna en dörr som går åt fel håll med sådan elegans...älskade den hunden.

Kunde lämna honom hemma utan att han löpte amok, dom gångerna det gick lite över tiden så han behövde gå så öppnade han dörren till källaren och sprang ner och sket på sten golvet i tvättstugan. Så han skämdes för det sen...

Hatade när det hände.

Sen är dom sååå söta, men dom ska vara tigrerade :)

Har bara gott o säga om den rasen, träffat flera och min bror äger en annan.

Skaffar jag en ny hund en dag blir det inget annat än boxer, perfekta till allt.