handdator

Visa fullständig version : Svag i biceps

Karl Alfred
2002-05-27, 10:27
Hur jag än tränar så får jag inte den styrke utveckling av biceps som jag önskar. Jag tränar igenom hela kroppen varje veckan. Tycker att jag har en bra progress på alla andra muskler, men som sagt inte biceps. Har försökt med flerrepetionsövningar, 10-12 rep * 3 set. Just nu tränar jag med tyngre vikter och färre repetioner, kanske bara 4-5 reps per set. Jag har provat olika övningar men har nu begränsat mig till rak skivstångscurl och hammercurl. Tar i allt vad jag fixar vid varje träningspass och har alltid rejäl träningsverk i bicarna dagen efter. Men blir inte starkare i bicepsen.

Har någon svar på varför det blir stop i utvecklingen så här och vad man kan göra??

Arne Persson
2002-05-27, 11:05
Ät mer spenat! :D

stybb
2002-05-27, 11:46
överträning?.. du tränar ju bicepsen varje gympass så gott som..

Jag ökar bättre i biceps om jag kör rygg+2 biceps övningar är en dag för bara biceps

Karl Alfred
2002-05-27, 12:25
Arne - Som du säkert redan anar så är mina underarmar grymma och angående spenaten så åker ner med jämna mellanrum :D

Stybb - Tror inte på överträning av biceps då jag kör rygg och biceps samma dag och de en gång i veckan.

Arne Persson
2002-05-27, 12:40
Kör ett tungt bicepspass på ex. måndag och ett lätt på torsdag. Jag tycker att det är bättre att köra biceps i hop med bröst eftersom du då kan ge järnet på biceps. Kör ej för strikt utan "fuska" kontrollerat i de tunga övningarna. Prova gärna att supersetta Biceps med stång och omvändacurl. 5X6-8/övning.

Flood
2002-05-27, 13:07
Arne: Du förespråkar ofta super och andra set, vet du nån Websida som förklarar detta mer ingående?

Du har det säkert förklarat i ditt kurmaterial som du släpper ifrån dig delar av emellanåt, men jag förstår såklart om du inte vill släppa ut för mycket utav det, som förövrigt är jävligt bra det jag läst.

Är det nån annan som läser detta som vet nån artickel eller sida så svara ni med såklart.

Karl-Alfred: Vad har du för misstankar att det kan vara då? Har du mätt biceps eller kollar du ökningarna med vikten du lyfter? Har du ökat mycket i Rygg också?

[ 27 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]

Karl Alfred
2002-05-27, 14:18
Flood - Det skumma är att jag växer i styrka i alla andra muskler inkl. rygg. Både lastdrag och roddöningar fungerar bra även om jag misstänker att jag närmar mig ett max då bicepsen helt enkelt inte orkar med mera. Jag misstänker ingenting utan känner mig bara förbryllad. Med tanke på progress på andra övningar så borde resultat kommer även på biceps, men som sagt det gör det alltså inte.

Flood
2002-05-27, 14:31
Jag skulle nog ha gjort så här:

Väntat en eller två veckor med biceps träningen.

Sen börjat köra det med bröst som Arne säger.

Det skulle kunna va så att du drar mycket med biceps när du kör rygg och därför är slut i biceps när du kommer till biceps passet(även om du egentligen ökar i biceps så märker du inte det för att du drar slut kraften i ryggpasset i alla fall).

Genom att göra så, så får ju biceps en lätt(assist) och en tung(med bröst) dag i veckan.

Hade det inte funkat då så skulle jag frågat igen.

Karl Alfred
2002-05-27, 17:23
Å andra sida så skulle man ju kunna börja med biceps övningarna innan ryggen. Körde som du sa med biceps och bröst en dag i veckan och rygg en annan dag tidigare. Men upplevde en viss övertränings känsla, främst i underarmarna och handleder. Det har blivit mycket bättre nu så jag vet inte riktigt om jag vill gå tillbaka till den rutinen. Men jag tror att jag skall testa att börja med biceps nästa gång så får jag se om det kan bli bättre annars så återkommer jag

ekim
2002-05-28, 19:32
Hur länge har du tränat?

Karl Alfred
2002-05-28, 20:41
Relativt regelbubdet i två år.

Yonas
2002-05-28, 23:14
Träna biceps innan ryggträningen är bra dumt. Som att träna triceps innan man ska köra pressar. Det kommer bara leda till att du inte får någon bra utveckling i ryggen.

Ökar du i allting utom bicepsstyrka skulle jag nog vara relativt nöjd. Men Arnes förslag är bra, att köra det när du har en press-dag. Bara att prova sig fram, det är svårt att öka i styrka i så små muskelgrupper.

Pure
2002-05-28, 23:45
Skippa latsdraget och kör chins istället! Jag vet det är jobbigt, men det bevisar bara att övningen är bra. Kör med handflatorna mot dig så får du en övning för ryggen som även ger bra bicepsträning. Börja med den övningen så får både rygg och biceps vara med när du är som fräschast. Sen kör du två biceps övningar efter ryggpasset som vanligt, det är ingen bra ide att köra biceps före ryggen. Kör strikt!! och när du är slut så går du hem. Det är ingen mening med att köra biceps om det är kroppens övriga muskler som ser till att vikten "kommer upp".
Du kan oxå prova att ändra dagsuppläggen ibland och köra tex. rygg+axlar en vecka för att få en ren arm dag då du börjar med biceps och sedan kör triceps. Det är aldrig fel med variation!
Att ändra reps antalet från 8-10 till 4-6 till 10-15 i perioder om 4 veckor på varje ska vara bra säger vissa. Själv varierar jag mellan 6-10 och 8-15 ungefär lite nu och då.
Detta var lite ideer som jag hade, och som jag tränat efter med bra resultat. Hoppas att ngt verkar värt att pröva!
// Pure

Karl Alfred
2002-05-29, 08:52
Tack för alla goda råd. Ska testa att köra en speciell armdag ett tag framöver. Varierat i månadscykler gör jag redan.