handdator

Visa fullständig version : deffa eller bygga först?

bovfink
2005-08-23, 09:57
Ja vad bör man göra om man? Jag tänker deffa innan nästa sommar men jag vet inte om jag bör deffa nu och bygga sen eller tvärtom. Och med bygga menar jag inte ligga på ett kaloriöverskott utan bara +-0 för att hålla mina former som jag snart kanske deffar fram? Eller?
Jag kan tillägga att jag styrketränat i ett år och har ett par kilon som vore skönt att bli av med.

Liten Men Fet
2005-08-23, 10:08
Ja vad bör man göra om man? Jag tänker deffa innan nästa sommar men jag vet inte om jag bör deffa nu och bygga sen eller tvärtom. Och med bygga menar jag inte ligga på ett kaloriöverskott utan bara +-0 för att hålla mina former som jag snart kanske deffar fram? Eller?
Jag kan tillägga att jag styrketränat i ett år och har ett par kilon som vore skönt att bli av med.

Du får nog skicka upp lite bilder om du vill ha seriösa svar, vad väger du? Hur lång är du?
Midjemått?

95 % av alla som gymmat ett år behöver bygga massa, jag har gymmat sen 1997 eller 1996 och jag har ALDRIG deffat.
Om du väger 65 kilo på 185 cm i längd så måste du ÄTA och lyfta tungt.
Väger du 95 på 185 så KANSKE det kan vara motiverat att gå ner lite i vikt.

Ett par kilo som behöver göras av med, typ 5? I sådana fall skulle jag lägga in konditionsträning 2-3 gånger i veckan om du inte gör det redan och gymma på som vanligt.

shifty
2005-08-23, 10:50
Jag tycker man ska göra det som man trivs med. Bara för att folk säger att man ska bygga mer, för att man bara tränat ett år innebär inte att man ska det.

Om du inte trivs med dina "extra kilon" så deffa för all del. Det är bara en person som ska vara nöjd med din kropp, och det är du.

Vissa prioriterar massa, andra definition. Så kommer det nog alltid vara.

bovfink
2005-08-23, 11:59
mm ja håller nog med shifty, det blir nog en deff och sedan byggning... Får se hur det går!

Liten Men Fet
2005-08-23, 12:07
mm ja håller nog med shifty, det blir nog en deff och sedan byggning... Får se hur det går!

Visst gör som du vill men det har blivit en sån grej att alla ska deffa, finns folk här på forumet som är taniga och börjar sin träning med att dieta bort 5 kilo och det är ett bra sätt att bli svagare och skaderisken ökar, återhämtningen tar längre tid.

Deffar du på fel sätt kan du bli av med ett halvårs ökning i muskelmassa.
Sen är det inte så lätt att råda dig om du inte säger hur du ser ut..

Ungefär som:
"Jag har tränat i 2 år ska jag skära ner på axelträningen och koncentrera mig på bröst och mage"
Lite för lite information.

jwzrd
2005-08-23, 14:16
Om du inte är överviktig så tycker jag det första som händer varken handlar om att specifikt bygga eller deffa utan om att lära sig äta och träna. När man har varit igång i 3-6 månader och börjar få upp lite flyt så kan man börja fundera på om man ska fortsätta som man gjort eller om man ska börja "bygga" och satsa på att äta ännu mer.

Bygga respektive deffa är inte riktigt applicerbart innan dess. Deffning bygger (tihi) på att man ändå har en del muskelmassa att deffa fram. Byggning tyder på att man har rätt bra koll på periodisering, hur pass "hårt" man tränar just då så att man har en växel till att lägga i och förankra med massor av mat.

Liten Men Fet
2005-08-23, 14:30
Om du inte är överviktig så tycker jag det första som händer varken handlar om att specifikt bygga eller deffa utan om att lära sig äta och träna. När man har varit igång i 3-6 månader och börjar få upp lite flyt så kan man börja fundera på om man ska fortsätta som man gjort eller om man ska börja "bygga" och satsa på att äta ännu mer.

Bygga respektive deffa är inte riktigt applicerbart innan dess. Deffning bygger (tihi) på att man ändå har en del muskelmassa att deffa fram. Byggning tyder på att man har rätt bra koll på periodisering, hur pass "hårt" man tränar just då så att man har en växel till att lägga i och förankra med massor av mat.

Lyssna nu på jwzrd, det är tråkigt att börja med en deff bara för att upptäcka att man är pinnsmal.