Visa fullständig version : Rensa fisk i Norge
edgen_ÖSD
2005-08-21, 23:49
Antar att det är många slitvargar härinne som har varit i Norge eller kanske Kanada och rensat fisk :D `
Hur var det? Bra betalt? Hur lång tid? Var det lätt eller svårt att få jobb? Hur gick ni till väga? Funderar nämligen på att åka iväg men den info man får på internet är inte så vidare...
blekfet2
2005-08-21, 23:52
har några polare som varit i norge å rensta fisk vid olika tillfällen......varenda en av dem säger att det är det mest tragiska dom någonsin gjort å skulle aldrig få för sig en sådan dum ide igen.......jobba 6h sova 6h jobba 6h etc etc (på fiskebåt)...visst dom fick väl hyfsat med pengar, men inte så bra för det jobb dom utförde, samt att varenda en fick bråka för att få pengarna dom blivit lovade.........
Kör oljerigg istället. Där har du ju iaf tillgång till skojiga saker.
edgen_ÖSD
2005-08-22, 00:00
Som? Olja?
http://www.jobbfeber.no/offshore.lasso
edgen_ÖSD
2005-08-22, 00:12
http://www.jobbfeber.no/offshore.lasso
Åhfan nice... Har du vart på en rigg själv?
Hade några kompisar som åkte till Norge för att jobba, dem målade båtar och hade sig, tjänade sjukt bra och det var inte så farligt tråkigt heller.
Det finns andra välbetalda jobb förutom fiskrens som man inte behöver någon utbildning på heller.
Löjtnant Blank
2005-08-22, 09:53
Skaffa truckkort och sök jobb på ett lager istället. Med lite tur får du jobba så mycket övertid du vill och du slipper de äckliga fiskarna. Min bror kom precis hem från Oslo med 40 gorillor på fickorna, så han hade tur.
edgen_ÖSD
2005-08-22, 10:32
Hade några kompisar som åkte till Norge för att jobba, dem målade båtar och hade sig, tjänade sjukt bra och det var inte så farligt tråkigt heller.
Det finns andra välbetalda jobb förutom fiskrens som man inte behöver någon utbildning på heller.
Vet du vart de tog kontakt? Verkar vara det största problemet med att jobbai Norge...
Liten Men Fet
2005-08-22, 12:33
Skaffa truckkort och sök jobb på ett lager istället. Med lite tur får du jobba så mycket övertid du vill och du slipper de äckliga fiskarna. Min bror kom precis hem från Oslo med 40 gorillor på fickorna, så han hade tur.
Får man undra hur länge han var där?
Löjtnant Blank
2005-08-22, 12:39
Får man undra hur länge han var där?
Har för mig att han jobbade fyra månader totalt.
Fultjack
2005-08-22, 13:17
Har för mig att han jobbade fyra månader totalt.
då är det rätt dåligt att komma hem med 40k
norsk_gadd
2005-08-22, 13:43
Beror väl på hur man lever där borta, inte svårt att bränna pengar i Norge. Men om han levde som en fattig kyrkråtta så är det inte så bra med 40´000.
Pellefant
2005-08-22, 13:47
Kan det bli svårt att rensa fisk för mig om jag aldrig styckat en kyckling pga att det är läskigt/"äckligt"? *screwy*
Det där var jag inne på förrut men tydligen ska man ha utbildning?
Lägga räls i norge ska va ok har jag hört, om nån ska iväg och behöver mer folk så PM:a för jag gör inget vettigt här.
TheBeanSeed
2005-08-22, 15:22
skulle jag åka och jobba i norge...så skulle jag undvika fiskrens...inte för att det är äckligt utan för att det gissningsvis är slitigt och enformigt.
för vad jag har hört av de som varit/är där samt de som känner någon som varit/är där är att vi svenskar har väldigt gott rykte där, god arbetsmoral etc. och att det därför finns många andra jobb att få som outbildad.
Några månader på en båt lär göra under för en styrketränande individ. ;)
blekfet2
2005-08-22, 16:17
för vad jag har hört av de som varit/är där samt de som känner någon som varit/är där är att vi svenskar har väldigt gott rykte där, god arbetsmoral etc. och att det därför finns många andra jobb att få som outbildad.[/QUOTE]
det stämmer bra det, svenskar är uppskattade på den norska arbetsmarknaden....men dom anställer svenskar för vi är korkade nog att arbeta arslet av oss...... ;)
jag var på väg att åka för att rensa fisk på Island för typ 100 år sedan men det blev aldrig av.
Hade väl någon romantisk bild av att jag skulle kunna rida hur mycket jag ville med....
Skulle fortfarande hellre åka till Island än Norge.
edgen_ÖSD
2005-08-22, 22:00
jag var på väg att åka för att rensa fisk på Island för typ 100 år sedan men det blev aldrig av.
Hade väl någon romantisk bild av att jag skulle kunna rida hur mycket jag ville med....
Skulle fortfarande hellre åka till Island än Norge.
Har fått för mig att det är mkt bättre betalt i Norge än på Island? Sen söker jag fortfarande efter bra internetsidor där an kan kolla efter lediga jobb utan framgång. Och det underlättar ju inte direkt att nio av tio av dem är på norska....
Tjena...jag har ocksa en fraga tankte jag staller den har istallet for att gora en ny trad.
Jag e 17 ar och skulle borja arskurs tva nu till hosten men jag tar ett sabbatsar istallet for jag orkar inte me skolan just nu.
Till fragan tror ni nagot foretag skulle anstalla mig i Norge??
Vad skulle jag tjana eftersom jag e under 18 och vilka jobb skulle man kunna jobba med eftersom jag inte har nagon utbildning?
Ni som har gjort detta hur bodde ni egentligen?
Hur gjorde ni for att leva sa billigt som mojligt kakade ni konserver eller?
Det där var jag inne på förrut men tydligen ska man ha utbildning?
Lägga räls i norge ska va ok har jag hört, om nån ska iväg och behöver mer folk så PM:a för jag gör inget vettigt här.
Pratade med en polare idag faktiskt. Han har precis genomgått den där helikopeteräddningsutbildningen eller vad den kallades. Han ska jobba som kock på en rigg. Utbildningen kostade 20 000 SEK. Han sa att han kommer jobba 2 veckor och sedan vara ledig i 4 och räknar med att tjäna runt 650 000 NOK om året för besväret. Helt ok.
no1fitness
2005-08-22, 23:43
Att rensa fisk i norra Norge är inte alltid det "glamorösa" jobbet folk tror det är. Inte alltid övertid och får man inte det är det inte speciellt bra betalt. Och att hålla på med fisk hela dagarna är väldigt äckligt i längden...
Svenskar har lätt att få jobb, ja, men nu är det inte så mycket jobb lediga där man inte behöver en del utbildning tyvärr.
Boende är lätt att fixa, men kostar en del också. Men har blivit billigare senaste året faktiskt.
På www.aeatat.no (http://www.aetat.no) står de flesta jobben uppe, men om man tex vill ha jobb på hotell, så gå in på hotellets hemsida istället. Inte alltid de lägger ut alla jobb på Aetat.
Om man är under 18 år och utan diretk jobberfarenhhet kan det nog bli svårt i Norge, men det är bara att prova. :)
Metal_boy_
2005-08-22, 23:55
Har dom luder på riggarna?
Har dom luder på riggarna?
:laugh:
Att rensa fisk i norra Norge är inte alltid det "glamorösa" jobbet folk tror det är. Inte alltid övertid och får man inte det är det inte speciellt bra betalt. Och att hålla på med fisk hela dagarna är väldigt äckligt i längden...
Svenskar har lätt att få jobb, ja, men nu är det inte så mycket jobb lediga där man inte behöver en del utbildning tyvärr.
Boende är lätt att fixa, men kostar en del också. Men har blivit billigare senaste året faktiskt.
På www.aeatat.no (http://www.aetat.no) står de flesta jobben uppe, men om man tex vill ha jobb på hotell, så gå in på hotellets hemsida istället. Inte alltid de lägger ut alla jobb på Aetat.
Om man är under 18 år och utan diretk jobberfarenhhet kan det nog bli svårt i Norge, men det är bara att prova. :)
Haha, jävla norrbaggar! Sidan har stängt mellan 23.00-07.00!
no1fitness
2005-08-23, 02:41
Haha, jävla norrbaggar! Sidan har stängt mellan 23.00-07.00!
Ja, jag vet. :D
Fattar inte varför... *rolleyes*
Aja verkar vara svårt att fixa jobb där borta då.
Man får väl ta och leta efter nått halvtaskigt här på hemmafronten då.:P
Om det e nån som vill anställa då förstås.
Förslag?
trubaduren
2005-08-23, 03:30
Gå och lägg dig för det första, sen när du vaknar knallar du in på alla stadens ica-butiker och kollar. Kommunaljobb lär vara ett bra alternativ för en 17-åring så ring och kolla där också.
Guten nacht freunde!
Trodde man avr tvungen att vara 18 för att jobba på ICA??
Trodde man avr tvungen att vara 18 för att jobba på ICA??
För att jobba i kassan måste man det. Men det går ju att plocka i varorna också.
Okej va bra jag har alltid trott att man var tvungen att vara 18 för allt jobb där.
Men det e ju bara att gå ditt och kolla ifall dem har några lediga jobb.
Löjtnant Blank
2005-08-23, 12:27
Han levde inte så billigt, festade en del och så. Sedan var det perioder där han inte jobbade alls utan levde på sparkapitalet, så det är ändå bra.
Jakobbus
2005-08-23, 18:03
Är det sant att kreatin är olagligt/dopingklassat i Norge?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.