Visa fullständig version : Tillagning utav linser
Jag tänkte testa att göra lite linser, köpte Eldorados Röda Linser.
Men eftersom jag aldrig gjort detta innan så har jag några frågor.
Jag kokade de i ca 10 minuter, läste här att några sa 7 och nån sa 10 men det stod 10 på paketet iallafall, de skall bli ganska "mosiga" eller?
När man kokat dem skall man skölja dem då? Stod nåt recept på påsen och där stod det att man skulle skölja dem, men var det innan eller efter kokning?
Sen hur är de att frysa? Tänkte göra ett gäng matlådor med ris, grönsaker, kyckling och linser nämneligen.
King Grub
2005-08-21, 14:39
Hursomhelst skall dom sköljas innan kokning.
Okej, det gjorde jag inte :) ,börjar ju bra detta.
Jag köpte också Eldorados 900g Röda Linser ;)
Jag undrar hur de tillagas och i vilka rätter de passar?
:D
Röda linser bli mosiga, jag har i alla fall aldrig lyckats att inte få dem så. :D
Min blev mosiga som fan :) , experimentet slutade med att jag slängde dem... får försöka nån annan gång.
Jag brukade slänga ner dem i köttfärsåsen och låta dem koka med i 10-15 minuter så fick jag en matigare sås.
Det går väl att äta mos iofs.
kokar man kortare tid blir de inte mos, men mos e bra ;D, gröna o svarta linser håller ihop bättre, och bönor, röda är nämligen skalade.
kokar man kortare tid blir de inte mos, men mos e bra ;D, gröna o svarta linser håller ihop bättre, och bönor, röda är nämligen skalade.
Gröna tar väl 30 min? Blev besviken när jag trodde det var samma koktid förra gången...
Sen hur är de att frysa? Tänkte göra ett gäng matlådor med ris, grönsaker, kyckling och linser nämneligen.
Det brukar gå alldeles utmärkt att frysa linser. Som med all mat så tappas ju en viss del av näringen vid frysning, men det är nog överkomligt.
Själv föredrar jag gröna linser, men tro mig, de blir också mosiga om de kokas för länge. Men mums vad gott det är: linssoppa på gröna linser med gul lök, purjolök, morötter, palsternacka, eller vad man nu har hemma. Har testat ha i bacon också, och det blir riktigt gott!
Måste man skölja linserna innan? Varför? Står inget om det på min påse (Risenta)...
står nog visst, och skölj dem så listar du ut varför ;D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.