Visa fullständig version : en del frågor till grub =)
okej nu har jag börjat lägga in en lite mer seriös växel på fettförbrännings fronten. vill att konturerna ska synas mer.
vad vet jag? jag vet tex att det är otroligt svårt att bygga muskelmassa samtidigt som man deffar så att säga.
Japp. För att nå en intensitet som möjliggör optimal fettförbränning, behöver man inte ladda upp med en måltid timmarna innan.
så alltså mina frågor är:
1.ska man skippa frukosten innan man drar ut o springer?
2. hur länge ska man vänta innan man ska äta efter man kommit hem från spring-rundan?
3.för att åtminstonde behålla muskelmassan man bygger, hur mkt protein ska man äta efter konditions passet.
jag kommer springa: 3 ggr i veckan på morgonen(måndag , onsdag , fredag)
och träna 5 dagar i veckan så alla muskelgrupper får 7 dagars vila.
4. hur kan jag optimera så jag behåller muskelmassan samt kanske bygga muskelmassa samtidigt som jag blir av med fettet och så det inte blir så att kroppen börjar förbränna muskler istället?
tack på förhand :)
Jag är inte Grub men jag svarar ändå:
1. Ja, skippa frukosten. Äter du frukost så trycker du upp insulinnivåerna så att det blir rejält svårare att bränna fett. Är du däremot ute efter att förbättra konditionen och inte bränna fett så kan du äta frukost.
2. Ät den direkt när du kommit hem.
3. En vanlig frukost duger väl gott? 20 gram protein och uppåt beroende på ditt totala dagsintag av protein
Om jag har fel så får Grub eller någon annan rätta mig:)
Hannes - har du läst deffguiden? http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
Glömmde lägga till på fråga 3: är det bra och dricka en protein drink efter rundan eller är det slöseri?
King Grub
2005-08-21, 09:53
Glömmde lägga till på fråga 3: är det bra och dricka en protein drink efter rundan eller är det slöseri?
Jag vet inget som säger att det ger några fördelar gentemot protein från mat. Vill du så kan du. Det skadar inte.
4. Behålla muskelmassa är inga problem, förrän du eventuellt börjar närma dig tävlingsform. Tillräckligt med protein totalt kombinerat med styrketräning klarar skivan. Att bygga muskler samtidigt som du deffar kräver att du vet exakt vad du håller på med, väger och tajmar allt exakt, vet exakt vad och när du behöver äta och träna, och har kontroll på hormonnivåernas när och varför.
tack Frantic och Grub ;) ni rockar :hbang:
blir till och äta frukost nu, kom just in från ett svettigt spring pass :thumbup:
jag antar att det Frantic skrev, tycker Grub är rätt?????
varför jag frågar är pga av se nedstående fråga
Var det inte så att om man vill ha maximal förbränning skulle man vänta med att äta i 6 timmar efter spring passet?????
eller påverkar det musklerna på något sätt tex svårare att behålla massan etc.
6 timmar före du ger dig iväg och springer. Inte efter
King Grub
2005-08-21, 10:25
Vilket i praktiken betyder före frukost, eftersom det inte är roligt eller lämpligt att gå sex timmar utan mat på dagen, när man är aktiv. I sömnen går det automatiskt.
Var det inte så att om man vill ha maximal förbränning skulle man vänta med att äta i 6 timmar efter spring passet????? :laugh: Nä, det där fick du lite fel ;)
1. Ja, skippa frukosten. Äter du frukost så trycker du upp insulinnivåerna så att det blir rejält svårare att bränna fett. Är du däremot ute efter att förbättra konditionen och inte bränna fett så kan du äta frukost.
...
Jag undrar lite på detta med konditionen. Är det verkligen så att konditionen inte förbättras om man inte äter frukost innan?
King Grub
2005-08-22, 10:21
Jag undrar lite på detta med konditionen. Är det verkligen så att konditionen inte förbättras om man inte äter frukost innan?
Nej, men man kanske kan prestera bättre med blodsockernivåer som inte är på eller under fastenivå.
Nej, men man kanske kan prestera bättre med blodsockernivåer som inte är på eller under fastenivå.
Tack för svaret, det var det jag tänkte!
det där med att springa innan frukost e väl inte så bra om man kör intensitet (typ tempo eller intervall träning)?? Måste vara bättre att ta lite snabba kolisar precis innan så att man presterar bättre och på så sätt förbränner mer, eller? Man får ju ändå förbräning i många timmar efter ett hårt kondispass..
sen så förbränns väl inte så mycket fett under ett hårt och intensivt (kort) pass? Jag antar dock att ni menar jogging på morgonen och då kan det väl vara bra att inte käka innan.
Och ja, jag har läst deff-guiden som Grub skrev
Vad anser ni om detta?
King Grub
2005-08-22, 13:30
det där med att springa innan frukost e väl inte så bra om man kör intensitet (typ tempo eller intervall träning)?? Måste vara bättre att ta lite snabba kolisar precis innan så att man presterar bättre och på så sätt förbränner mer, eller? Man får ju ändå förbräning i många timmar efter ett hårt kondispass..
sen så förbränns väl inte så mycket fett under ett hårt och intensivt (kort) pass? Jag antar dock att ni menar jogging på morgonen och då kan det väl vara bra att inte käka innan.
Och ja, jag har läst deff-guiden som Grub skrev
Vad anser ni om detta?
Skall du optimera fettförbränning är det fastande mage med en intensitet av 60-65% av Vo2Max som gäller. Inga kolhydrater.
"Ingestion of carbohydrate in the hours before or on commencement of exercise reduces the rate of fat oxidation significantly compared with fasted conditions, whereas fasting longer than 6 h optimizes fat oxidation."
Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27. Optimizing fat oxidation through exercise and diet.
Man får ju ändå förbräning i många timmar efter ett hårt kondispass..
Nej. Det handlar om 30-60 kcal extra totalt under det kommande dygnet efter passet.
ok men man får ju bättre kondition av intervall träning och dessutom ökad ämnesomsättning av att köra sådana pass. Jag själv har märkt mycket bättre resultat av interallpass med mat i magen (2 h innan) har även kört en del morgonjoggar på fastande mage (i olika perioder) vilket inte gett lika bra resultat.
Hur länge anser du man ska "jogga" i så fall?
i ett gammal forum säger du ju samma sak... :MrT:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-8993.html
King Grub
2005-08-22, 17:30
Intensiv konditionsträning förbrukar mycket mer energi per tidsenhet än lågintensiv. Med det är under själva aktiviteten den övervägande merparten av den energiförbrukningen sker, inte efteråt. Efterförbränning är ofta kraftigt överdrivet. Styrketräningens EPOC är i sådana fall betydligt högre, men där är energiförbrukningen under passet å andra sidan lägre.
Intervallträning ger större EPOC än kontinuerlig:
"Laforgia et al. (1997) investigated the effects of a continuous run (30 minutes at 70% VO2 max) versus an interval run (20 bouts of 1 minute duration at 105% VO2 max referred to as supramaximal exercise). The authors reported a significantly greater EPOC following the intermittent bouts of supramaximal exercise (15 liters, 75 calories versus 6.9 liters, 34.5 calories)."
IDEA Fitness Journal, 1(5), 42-47.
så allt snack om att HITT e det bästa för att förbränna fett stämmer inte enl dig? Du förerspråkar jogg innan frukost? gör du så och hur länge springer du i så fall?
kan tänka mig att en kombination e det bästa :)
King Grub
2005-08-23, 11:53
Intervallträning är synnerligen effektivt per tidsenhet. Särskilt korta intervaller har visat sig vara fettförbrännande. Jämför du 15 minuter HIIT, oavsett hur intensivt, förbrukar dock 60 minuter konditionsträning på 65% av VO2Max både mer energi och fett.
Jag tror absolut på variation, från högintensiv intervallträning till lågintensivare distansträning.
chevychase
2005-08-23, 22:08
[QUOTE=King Grub]Man får ju ändå förbräning i många timmar efter ett hårt kondispass..
Nej. Det handlar om 30-60 kcal extra totalt under det kommande dygnet efter passet.[/. QUOTE]
Konstigt.. jag trodde man förbrände mer än så efter ett hårt cardiopass på morgonen. Jag svettas i allafall lättare och mer under hela arbetsdagen om jag har kört ett löppass på morgonen.
tack Frantic och Grub ;) ni rockar :hbang:
blir till och äta frukost nu, kom just in från ett svettigt spring pass :thumbup:
jag antar att det Frantic skrev, tycker Grub är rätt?????
varför jag frågar är pga av se nedstående fråga
Var det inte så att om man vill ha maximal förbränning skulle man vänta med att äta i 6 timmar efter spring passet?????
eller påverkar det musklerna på något sätt tex svårare att behålla massan etc.
lite nyfiken här, eftersom jag själv börjar springa :) så hur länge springer du? och hur långt?
lite nyfiken här, eftersom jag själv börjar springa :) så hur länge springer du? och hur långt?
jag har faktiskt ingen aning om sträckan, brukar springa så länge jag har lust och har tid :)
det är mellan 20min - 1 timme. intensitet är ju olika beror på passets längd.
eftersom jag brukar springa runt 20- 25 min innan frukost innan plugget så är man ju ganska trött ändå så :)
lycka till
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.