Visa fullständig version : Dator från Elgiganten
En polare ringde och frågade om datortips.
Han skulle handla på Elgiganten.
Någon som har köpt en bra dator där nyligen?
handla inte dator från el-giganten, är det en stationär eller laptop?
Hur ska man kunna ge ett råd om man inte vet vad han ska ha den till? Surfa? Köp den billligaste. Men det bästa rådet är att köpa den någon annanstans, typ Dell om han vill service och sånt skit. :)
Bästa man kan göra är att köpa på komplett.se eller datorbutiken.com...el giganten är oftast skitdatorer som är massa höjt pris på.på komplett tex kan man få en bra data..vad skall han ha datan till?
http://www.siba.se/Product/UppTec_Stationar_dator.aspx?Identifier=SEPT317&sName=Datorer+-+Station%c3%a4ra+med+TFT
Eller liknande, fast man kanske kan få ner priset något om man plockar ihop själv, men hur mycket vet jag inte.
DELL är nog mest prisvärda annars, men de har ju bara intel.
Får man svar av folk som säger "data" så är det ju skit redan där.
*grr27*
formula4shape
2005-08-21, 12:09
http://www.siba.se/Product/UppTec_Stationar_dator.aspx?Identifier=SEPT317&sName=Datorer+-+Station%c3%a4ra+med+TFT
Eller liknande, fast man kanske kan få ner priset något om man plockar ihop själv, men hur mycket vet jag inte.
Du kan nog få ner den till 8000 utan skärm..köp aldrig på siba
formula4shape
2005-08-21, 12:20
NVIDIA® GeForceT 6600 - cirka 2000:-
Internminne 1024 MB DDR - cirka 1000:-
Moderkort/Chipset ATI RADEON® XPRESS 200P - runt 2000:-
Hårddisk storlek 400 GB (onödigt) räcker med 200gb - runt 800:-
Processor AMD AthlonT 64-processor 3500+ - runt 2500:-
skärm - runt 2000 om man vill ha en platt 17 tummare.
Sedan Chassi, dvdbrännare, nätverkskort, floppy, ljudkort osv kan man få i princip hur billigt som helst, beror bara på hur kräsen man är..
Ta 15 000:- för den datorn känns ju ganska dyrt, är HP märket som gör en del och det klarar man sig utan. Går något sönder vet man ju också hur lång tid Siba/onoff etc tar på sig att fixa..
Nu har jag dessutom bara tittat priserna på komplett, och de är inte kända som billigast i Sverige...har man kontakter får man detta ännu billigare.
tossefar
2005-08-21, 13:06
Ta 15 000:- för den datorn känns ju ganska dyrt, är HP märket som gör en del och det klarar man sig utan. Går något sönder vet man ju också hur lång tid Siba/onoff etc tar på sig att fixa..
Nu har jag dessutom bara tittat priserna på komplett, och de är inte kända som billigast i Sverige...har man kontakter får man detta ännu billigare.
Nu är ju inte priset allt, vill han verkligen bli utan alla garantier och all support han missar om han bygger själv? Jag blir oxtokig på folk som köper delar själva, men sen inte har en aning om vad de ska göra när något går sönder.
edit: Köp en dell.
Arnesson
2005-08-21, 13:09
Nu är ju inte priset allt, vill han verkligen bli utan alla garantier och all support han missar om han bygger själv? Jag blir oxtokig på folk som köper delar själva, men sen inte har en aning om vad de ska göra när något går sönder.
Nu har du väl förvisso även garantier på delarna du köpt?
Dock, så kanske du inte har någon support, men sådan finns det ju att köpa också.
Arnesson: den garantin är ju dock i stil med "jag får röda streck på skärmen då och då" och inte "det händer ingenting när jag slår på datorn" ;)
Sedan är det väl svårt att ens bygga en dator själv med samma komponenter som dells till ett lägre pris? :D
Arnesson
2005-08-21, 13:15
Arnesson: den garantin är ju dock i stil med "jag får röda streck på skärmen då och då" och inte "det händer ingenting när jag slår på datorn" ;)
Sedan är det väl svårt att ens bygga en dator själv med samma komponenter som dells till ett lägre pris? :D
Det är ju sant :)
formula4shape
2005-08-21, 13:30
Samma garanti på delarna du köper löst (och ska du lägga till en 3-års försäkring kostar det skjortan, sen suger supporten på siba etc), sen har de flesta en drullerförsäkring på sin hemförsäkring om något händer som inte garantin täcker...och om det hela handlar om en person som inte ens vet vad man gör om en datordel man köpt går sönder behöver de nog inte en dator för 15 000...så full förståelse för de som köper en dator för 5000 på t.ex. SIBA som duger till surf o lite annat men förstår inte folk som köper en för 15 där, (om de inte har något litet träd hemma som det växer pengar på).
ja datorbutiken och komplett är det bästa alternativet, du sparar flera tusenlappar.
Nu var frågan om det var nån som visste nåt om El-giganten. Inte om det fanns billigare eller bättre alternativ. Jag köpte min burk på Onoff för arton månader sen och den fyller alla mina behov, för sju laxar, tack så mycket. De allra flesta vill se och till och med känna på grejerna man köper - och med absolut största sannolikhet har Hasses kompis redan köpt sin dator där...
allan
tossefar
2005-08-21, 14:29
Samma garanti på delarna du köper löst
Nej det är inte samma garanti på lösa delar som på ett färdigköpt paket, det varierar kraftigt beroende på tillverkare.
Angående supporten på siba så är ju dålig support ändå bättre än ingen support alls. Dell har ju annars utmärkta garantier och support.
Vill man ha en bra dator köper man den inte hel, och speciellt inte från El giganten eller onoff som säljer märkestadtorer.
Ta en datorbutik vilken du vill, sen köper man alla delar och sätter ihop den själv eller ber någon som kan.
Kompisen köpte demodator i butiken bredvid Elgiganten.
Han följde iallafall den viktigaste rekommendationen - att välja en Pentium.
Jag har bara tråkiga erfarenheter med AMD. Det går inte att få dem tysta.
Eller har detta ändrats de senaste åren?
King Grub
2005-08-21, 14:51
AMD är överlägsna Intel på alla punkter.
Hur låter en processor? Det är väl fläkten i sådana fall.
AMD är överlägsna Intel på alla punkter.
Hur låter en processor? Det är väl fläkten i sådana fall.Suck! Ja, det är fläkten som låter. Min förrförra fick jag ha i ett annat rum.
Ja, för att undvika missförstånd så var det inte bara fläkten jag fick ha i ett annat rum utan hela datorn.
Att kunna få datorn tyst är väl bland det viktigaste. Det är bara spelnördar som måste ha det snabbaste som finns oavsett konsekvenser.
Om man arbetar med datorer så borde det vara olagligt med AMD-datorer.
Arnesson
2005-08-21, 15:30
Suck! Ja, det är fläkten som låter. Min förrförra fick jag ha i ett annat rum.
Ja, för att undvika missförstånd så var det inte bara fläkten jag fick ha i ett annat rum utan hela datorn.
Att kunna få datorn tyst är väl bland det viktigaste. Det är bara spelnördar som måste ha det snabbaste som finns oavsett konsekvenser.
Är väl inga problem att få en dator med en AMD-processor tyst?
King Grub
2005-08-21, 15:31
Min låter ingenting, och den är snabbast. ;) Lägger man några extra kronor på bra fläktar istället för Noname så löser det sig.
tossefar
2005-08-21, 15:34
Dummaste jag hört, varför inte använda samma fläkt till en amd-dator som en intel-dator? Själva flänsen som fläkten sitter på låter ju inget *screwy*
Herkulez
2005-08-21, 15:47
går det att dricka vin framför msn på elgigantens datorer?
sen har jag hört att intel celeron ska vara riktgit dåligt och 80% av alla deras maskiner innehåller ju det. stämmer det?
reinholdsson
2005-08-21, 16:07
Dummaste jag hört, varför inte använda samma fläkt till en amd-dator som en intel-dator? Själva flänsen som fläkten sitter på låter ju inget *screwy*
Anledningen till "myten" om att AMD-fläktar låter mer är nog för att AMD-processorer, iallafall förr, alstrade mer värme.
Fatalist
2005-08-21, 16:09
Du skojar nu va? Intel + dell är inte direkt det första jag tänker på när jag hör ordet prisvärd! Köp nån basic från datorbutiken eller komplett så kommer du undan med bättre dator för mindre peng :)
Anledningen till "myten" om att AMD-fläktar låter mer är nog för att AMD-processorer, iallafall förr, alstrade mer värme.Jag köpte en stationär med AMD 2001. Den fick jag ställa i ett annat rum.
Julen 2002 köpte jag en bärbar med AMD och den slog åskan ut. Tom gud blev förbannad. :D
För pengarna köpte jag en stationär med P4 och en fläkt som bara surrar lite grand.
King Grub
2005-08-21, 16:57
Ja? Återigen fläktens förtjänst/fel, inte processorns.
Ja? Återigen fläktens förtjänst/fel, inte processorns.Ah men va' fan? Är du dum på riktigt eller vill du bara ha någon att bråka med?
Tråden handlar om ett råd till en snubbe som skall gå in på ett hemelektronikvaruhus och köpa en standarddator. Direkt från hyllan!
Det är inte tweakningstips till en nörd.
Min erfarenhet av sådana datorer är att de som har Intel-processorer är tystare än de som har AMD-processorer. Denna min erfarenhet sträcker sig även utanför hemelektronikvaruhusen.
Sluta dryga dig!
King Grub
2005-08-21, 17:50
Dryga? Jag undrar om du vet vad du pratar om... Är det bestämt olika fläktar i systemen beroende på om det är AMD eller Intel? Kan du inte diskutera utan att fatta humör behöver du inte svara på det jag skriver.
Ah men va' fan? Är du dum på riktigt eller vill du bara ha någon att bråka med?
Tråden handlar om ett råd till en snubbe som skall gå in på ett hemelektronikvaruhus och köpa en standarddator. Direkt från hyllan!
Det är inte tweakningstips till en nörd.
Min erfarenhet av sådana datorer är att de som har Intel-processorer är tystare än de som har AMD-processorer. Denna min erfarenhet sträcker sig även utanför hemelektronikvaruhusen.
Sluta dryga dig!
Vem är det som är dum? Det är inte processorn som låter. De är fläkten, vad är det du inte förstår?
Jaha, vad säger det? Att det inte är samma fläktar i burkarna, om det nu är någon skillnad. Dessutom så finns det fler fläktar än processorfläkten. Det kan lika gärna vara så att det är ett annat chassi, med ett annat nätaggregat, annat chassi som inte är lika isolerat. Det kan vara olika hårddiskar som låter olika mycket, osv osv.
Dryga? Jag undrar om du vet vad du pratar om... Är det bestämt olika fläktar i systemen beroende på om det är AMD eller Intel? Kan du inte diskutera utan att fatta humör behöver du inte svara på det jag skriver.OK, jag kan väl ta en steg tillbaka men jag uppfattar det som drygt när du och nu senast Yankeee talar om att det fläkten som låter - inte processorn.
Olika processorer utvecklar olika mycket värme och behöver således olika mycket kylning. Den bärbara Compaq med PIII:a som jag hade 2000-2001 behövde ingen fläkt alls. Hösten 2001 så var det AMD som regerade i processorvärlden men de utvecklade så mycket värme att det inte fanns tysta fläktar att få tag på. Även om de flesta inte väsnades så mycket som min.
Då - hösten 2001 - utvecklade Pentiumprocessorerna inte alls lika mycket värme och följdakligen så behövdes inte lika effektiva fläktar. Dessa mindre effektiva fläktar kan fås att bli tysta utan att de kostar skjortan.
Julen 2002 var det så dags att köpa en dator eftersom jag skulle ta ett sabbatsår och därmed inte ha tillgång till datorn på jobbet. Några rekommenderade Dell men jag valde en Fujistu-Siemens med AMD och återigen blev jag blåst.
Att AMD utvecklar mycket värme och därför behöver ordentlig kylning är någonting som jag har hört från många - både från proffs och amatörer.
Därför rekommenderar jag inte någon att köpa AMD-bestyckade datorer.
Inte förrän jag är övertygad om att de har blivit tystare. Ja de på Elgiganten pratar jag nu om. Inte som är kylda med flytande kväve.
ok, jag ska inte säga köp inte från el-giganten men köp häldre från tex db eller komplett. Jag tycker fan man kan få ge tips åt folk iaf, för du får mkt bättre dator om du kan bygga ihop den själv än att köpa från nä jävla el-giganten.
Enkel fakta:
Hur datorkunnig är din kompis?
Är han helt lost på datorer så köp en "färdig" dator från t ex ONOFF, Elgiganten, Siba osv. Då får han garanti, han kan lämna in den och har någonstans att ringa med sina dumma frågor i stil med: "Datorn låste sig när jag använde Word, vad ska jag göra?" eller "Vad är skrivbordet för något?".
Är han duktig på datorer skulle han ju iofs inte frågat dig, eller ens funderat att köpa datorn från elgiganten. Då bör han kika in på datorbutiken.com eller komplett.se. Jag köpte min dator från komplett och jag rådiggar dem.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.