handdator

Visa fullständig version : Första Deffen

disko
2005-08-16, 14:51
Hej hej.

Jag behöver lite hjälp med att kontrollera om min deff-plan ser bra ut, eftersom det är första gången jag deffar. Jag har tränat seriöst i två år nu och ligger just nu på 86kg och är 191cm lång. Jag tränar för tillfället 5-6 dagar i veckan, mestadels styrka men jag har börjat att köra jogging, promenader och cykel. Maten ser på ett ungefär ut så här just nu.

10.00 Frukost: Havregrynsgröt ca 2 dl m. Blåbär och Minimjölk. 2 fullkornsbrödskivor m. mager skinka. 1 glas färskpressad appelsinjuice.

13.00 Lunch: 150gr Tonfisk, 0.75dl Basmatiris, Gröna Ärtor.

16.00 Mellanmål: Hårt Multigran Bröd med Keso. 1 skopa Twinlab RX Fuel i 3dl Minimjölk.

19.00 Middag: 170-200gr Lövbiff, Wokgrönsaker 80gr Nudlar.

22.00 Kvällsmål: 1 skopa Rx Fuel, diverse Frukt.

Träningsupplägget:

Måndag: Axlar, Bröst, Mage
Tisdag: Baksida och Framsida Lår, Vader + Trappmaskin i 20min
Onsdag: Biceps, Triceps, Mage
Torsdag: Joggingtur eller Promenad.
Fredag: Rygg
Lördag/Söndag: Någon form av cardio om jag har tid.

Verkar detta som en bra plan? Tackar på förhand för svar!

King Grub
2005-08-16, 15:31
Äter du inget fett alls?

disko
2005-08-16, 18:41
Neh, inte mer än vad som finns i keson, köttet och det lilla jag steker maten i. Man brukar ju säga att först ska man dra ner på fettet och sen kolhydraterna, men jag har också hört att det är bra att äta vissa sorters fett ex. Omega 3, Omega 6. Hur ska jag ändra planen för att få i mig det fettet som jag kanske behöver i så fall? Och borde jag dra ner mer på kolhydraterna?

Rataxes
2005-08-16, 19:08
Läs (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881).

Bör svara på alla frågor, men i korthet är det inte nödvändigt eller nödvändigtvis bra att dra ned på kolhydrater eller fett.

disko
2005-08-17, 11:05
Jag har läst guiden och dessutom en massa annan litteratur om detta innan jag gav mig på det här. Dessutom har jag läst igenom andras dieter och deras tips och de flesta verkar äta extremt lite fett. Det är därför jag är lite förvirrad. Räcker det att t ex äta en vinägrett dressing baserad på olivolja till en sallad eller lite cashew nötter som också borde innehålla oprocessade och bra fetter?

Ninjasmurf
2005-08-17, 11:10
var har du för mål med deffen?
utan mål brukar dom flesta deffar bli rätt dåliga..
86kg på 191cm är ju inte så mycke egentligen...

userfriendly
2005-08-17, 11:12
Jag har läst guiden och dessutom en massa annan litteratur om detta innan jag gav mig på det här. Dessutom har jag läst igenom andras dieter och deras tips och de flesta verkar äta extremt lite fett. Det är därför jag är lite förvirrad. Räcker det att t ex äta en vinägrett dressing baserad på olivolja till en sallad eller lite cashew nötter som också borde innehålla oprocessade och bra fetter?

jag tycker nästan tvärtom?? alltså att de flesta deffar på mkt fett för att hålla en bra förbränning o ist drar de ner på kolhydraterna...
sen laddar man med kolisar då o då..
att ta bort allt fett är inte spec nyttigt tror jag..
men allt funkar olika för olika personer..

disko
2005-08-17, 11:38
var har du för mål med deffen?
utan mål brukar dom flesta deffar bli rätt dåliga..
86kg på 191cm är ju inte så mycke egentligen...

Mitt mål med deffen är att få fram musklerna lite tydligare, bli lite mer slimmad, men utan att tappa för mycket muskelmassa. Skulle vilja ligga ungefär på 80kg. Jag har aldrig varit ute efter att bli större än jag är.

jag tycker nästan tvärtom?? alltså att de flesta deffar på mkt fett för att hålla en bra förbränning o ist drar de ner på kolhydraterna...
sen laddar man med kolisar då o då..
att ta bort allt fett är inte spec nyttigt tror jag..
men allt funkar olika för olika personer..

Flera som jag har läst omverkar ha lagt upp deffen ungefär så här:

Mål 1: Havregryns gröt 2 dl. Proteinshake utan fett.
Mål 2: Keso och frukt.
Mål 3: 200gr Kyckling Filé och grönsaker(broccoli, sparris etc)
Mål 4: Proteinshake utan fett.
Mål 5 (efter träning): 200gr magert kött, blandade grönsaker.
Mål 6: Proteinshake.

Detta tycker jag verkar vara otroligt lite fett och kolhydrater....

Ninjasmurf
2005-08-17, 11:51
tyckte denna artikel innehöll mycket nyttig information
"Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding"
http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Macro...odybuilding.pdf

disko
2005-08-17, 21:18
tyckte denna artikel innehöll mycket nyttig information
"Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding"
http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Macro...odybuilding.pdf

Tack för länktipset. Ska läsa igenom det. :)

disko
2005-08-18, 17:16
Ok, nu har jag lagt om saker lite grann efter lite mer efterforskning.

Frukost: 2dl Havregrynsgröt, Rx Fuel 2skopor.
Mellanmål 1: 100gr Keso. En frukt.
Lunch: 200 gr magert kött. 60gr Pasta/Ris/Potatis.
Mellanmål 2: 2 skopor Rx Fuel
Middag: 200gr magert kött. Grönsakswok.
Kvällsmål: 100 gr Keso, Frukt och en riskaka. 1 skopa rx fuel.

I detta försöker jag integrera lite nyttiga fetter från t ex avocado, nötter, olivolja etc; Men hur mycket utav dessa ska jag få i mig på ett ungefär?

Jag har också lagt om träningen och lagt till extra cardio framförallt lågintensiv träning innan frukost. Så nu blir det fyra cardio pass i veckan.

Verkar detta vettigt?

Tack.

zipper
2005-08-19, 00:43
Läs mitt citat ;). Tycker de är de bästa sättet att sänka vikten på.

userfriendly
2005-08-19, 08:27
Ok, nu har jag lagt om saker lite grann efter lite mer efterforskning.

Frukost: 2dl Havregrynsgröt, Rx Fuel 2skopor.
Mellanmål 1: 100gr Keso. En frukt.
Lunch: 200 gr magert kött. 60gr Pasta/Ris/Potatis.
Mellanmål 2: 2 skopor Rx Fuel
Middag: 200gr magert kött. Grönsakswok.
Kvällsmål: 100 gr Keso, Frukt och en riskaka. 1 skopa rx fuel.

I detta försöker jag integrera lite nyttiga fetter från t ex avocado, nötter, olivolja etc; Men hur mycket utav dessa ska jag få i mig på ett ungefär?

Jag har också lagt om träningen och lagt till extra cardio framförallt lågintensiv träning innan frukost. Så nu blir det fyra cardio pass i veckan.

Verkar detta vettigt?

Tack.

det känns som om att folk som äter såhär är rädda för fett o måste ta in det med typ omega3 piller o liknande..

räkna med att du behöver minst 1g fett per kilo kroppsvikt om dagen..
variera kolhydratsintagen lite.. alltså vissa dagar mer fett o mindre kolisar o tvärtom...

makrill, nötter, olja, avokado... osen haru alltid lite fett i köttet o keson osv..

MyungChul
2005-08-19, 11:40
det känns som om att folk som äter såhär är rädda för fett o måste ta in det med typ omega3 piller o liknande..

räkna med att du behöver minst 1g fett per kilo kroppsvikt om dagen..

jag skulle vilja säga ung. 1g/kg och dag :naughty:

disko
2005-08-19, 22:26
Tack så mycket för alla svar! Det har hjälpt mig att inse att min förbränning innan inte varit den bästa! Dessutom så måste jag nog erkänna min rädsla för både socker och fett :P

tack igen!!