Visa fullständig version : Vart hittar man näringsvärde på kantareller?
Metal_boy_
2005-08-15, 19:22
nån som vet ?
http://www.google.se/search?hl=sv&q=n%C3%A4ringsv%C3%A4rde+kantareller&meta=
Översta länken.
Svamp finns hos livsmedelsverket i alla fall och det lär inte variera så mycket mellan olika sorter.
100 g
E: 31,3 kcal
P: 1,9 g
K: 4,5 g
F: 0,6 g
Metal_boy_
2005-08-15, 19:40
Svamp finns hos livsmedelsverket i alla fall och det lär inte variera så mycket mellan olika sorter.
100 g
E: 31,3 kcal
P: 1,9 g
K: 4,5 g
F: 0,6 g
kom på livsmedelsverket själv nu och hittade. Dock inte samma värden som du :confused:
per 100g
protein: 1,5
fett: 0,5
Kolhydrat: 0,7
såg nu att ditt värde var på kantareller i konserv :)
Jag sökte på svamp och inte på kantareller.
jean-wim
2005-08-15, 20:20
protein: 1,5
fett: 0,5
Kolhydrat: 0,7Bryn i riktigt smör och gör en stuvning med vispgrädde så får du upp näringsvärdet vettja. :naughty: :eating:
Metal_boy_
2005-08-15, 20:23
Bryn i riktigt smör och gör en stuvning med vispgrädde så får du upp näringsvärdet vettja. :naughty: :eating:
Varför inte använda oatlys imat och göra en stuvning? :) kan man ha på macka sen :D
Kebab-Arne
2005-08-15, 20:38
Frågan är väl snarare vart man hittar kantareller? :)
Mer än i skogen alltså...
King Grub
2005-08-15, 20:39
Här säljs det nyplockade kantareller i lösvikt på ICA.
Metal_boy_
2005-08-15, 20:42
Här säljs det nyplockade kantareller i lösvikt på ICA.
Det görs här också på flera ställen. Jag föredrar dock att plocka själv, då får jag lite ingredienser till mat, frisk härlig luft och motion på köpet :)
Det bara väller in fulla hinkar med kantareller hemma hos mig :( . Jag plockar dem inte.
- Nödmat, brukar jag säga samtidigt som jag lämnar köket.
Det bara väller in fulla hinkar med kantareller hemma hos mig :( . Jag plockar dem inte.
- Nödmat, brukar jag säga samtidigt som jag lämnar köket.
Det är för dåligt näringsvärde för att räknas som nödmat. :D
Däremot är det ganska gott och ryktet säger att det finns ganska gott om dem för närvarande.
Däremot är det ganska gott och ryktet säger att det finns ganska gott om dem för närvarande.
Det finns ganska gott om alla svampar i år. Finns en massa olika goda svampar och som metalboy säger så är det ett fint sätt att få frisk luft och motion! http://www.svampguiden.com/ kan vara bra att ha om man vill veta vad man ska plocka för svampar o.s.v.
Jag lufsar runt i skogen och plockar blåbär, sen gör jag pajer muffins och sylt.
Samt häller massor av blåbär i en djup taldrik och sen på med mjölk, såå sagolikt gott, och inget socker behövs!
Nu skall det letas efter skogshallon så blir det drottningsylt sen
Frågan är väl snarare vart man hittar kantareller? :)
Mer än i skogen alltså...
Vi har fullt av de gula rackarna på tomten.
Vi har fullt av de gula rackarna på tomten.
Det är rätt lyxigt faktiskt!
Själv ska jag nog dra ut i skogen och söka upp lite Karl Johan ikväll! mums! :eating:
Kebab-Arne
2005-08-16, 16:06
Till alla om hur mycket kantareller det finns:
*cry* *grr27*
Ibland kan man springa på lite kantareller men ska man ut och leta hittar man absolut ingenting. Gå tillbaka till samma ställe där man hittat tidigare brukar inte funka så vidare bra heller...
Metal_boy_
2005-08-16, 20:01
Till alla om hur mycket kantareller det finns:
*cry* *grr27*
Ibland kan man springa på lite kantareller men ska man ut och leta hittar man absolut ingenting. Gå tillbaka till samma ställe där man hittat tidigare brukar inte funka så vidare bra heller...
Folk i min omgivning har hittat massvis med kantareller.
Det blev 2.5 liter kantarell och 3 liter karl-johan för min del igår (rensade).
Inte illa för en stunds traskande i bushen!
Use the force... :)
Det blev 2.5 liter kantarell och 3 liter karl-johan för min del igår (rensade).
Inte illa för en stunds traskande i bushen!
Use the force... :)
Verkligen snyggt jobbat!
Vi plockade nästan 10 liter på tomten förra året. =)
Jag har fortfarande kantareller kvar. Ska precis laga kvällsmål och då blir det lite kantareller i omeletten :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.