Visa fullständig version : Alperna
Sitter och funderar på att åka till alperna i vinter och resan med hotell ligger mella 8-11k för en veckan. Är det någon som vet om det är mycket dyrt att leva där nere? Kan det räcka med 10k i extra pengar?
bengdoktor
2005-08-12, 22:36
jag var i val d'isere i frankrike för nåt år sen. där kostade det skjortan att leva.. allt var i stort sett svettdyrt, men ett helt underbart skidplace.
nästa gång jag åker blir det till österrike, prismässigt lägre och många många fina backar.
jag var i val d'isere i frankrike för nåt år sen. där kostade det skjortan att leva.. allt var i stort sett svettdyrt, men ett helt underbart skidplace.
nästa gång jag åker blir det till österrike, prismässigt lägre och många många fina backar.
Okej,, ja jag kan tänka mig att det är dyrt att leva, men 10k borda man väl klara sig på en vecka.
Åker jag ner så tänker jag inte sitta på nå skit hotell och inte ha råd att göra nå skoj, när man väl är där är det bara att bränna allt man har och se glad ut :) Öl,slalom och massa god mat för 10k, kan det blir bättre? Givetvis lite damer också men dom hoppas jag är gratis.
Glömde en sak, Hur är det med enegelskan där? klarar man sig på den eller är det franska och tyska som gäller?
Sitter och funderar på att åka till alperna i vinter och resan med hotell ligger mella 8-11k för en veckan. Är det någon som vet om det är mycket dyrt att leva där nere? Kan det räcka med 10k i extra pengar?
så mycket för bara resa och boende?
det låter oerhört mycket tycker jag.
det där kand u fixa bättre och billigare genom att fixa resan själv i så fall och inte gå genom ett reseföretag.
ja, det är inte billigt på de flesta orter.
liftkortspriser kan du leta reda på på otens hemsida.
sen beror resten på om du väljer att laga mat själv eller äta på restaurang jämt.
väljer du ett hotell med frukost kan du äta mycket då och lättare lunch.
du klarar dig oftas ok på engelska.
allfixarn
2005-08-14, 12:47
tjena.
var i tignes över julen ifjol. åkte med langley travel.( första gången på skidor men efter en dags övande på att äta snö i varje backe så släppte det.)
resa+transfer+liftkort+frukost o tre rätters middag på kvällen ingick. sämre standard på hotellet men maten var kanon. dåligt drag på dom få ställen som fanns i tignes, men det var första resan på säsongen
kolla deras hemsida , flera olika vinterresor till helt ok priser
våran resa kosta 4500. och dom egna utläggen blev inte astronomiska.
tips är att ta med giantsblock el liknande o ha som lunch i backen för det var inte gratis att äta ute direkt
tjena.
var i tignes över julen ifjol. åkte med langley travel.( första gången på skidor men efter en dags övande på att äta snö i varje backe så släppte det.)
resa+transfer+liftkort+frukost o tre rätters middag på kvällen ingick. sämre standard på hotellet men maten var kanon. dåligt drag på dom få ställen som fanns i tignes, men det var första resan på säsongen
kolla deras hemsida , flera olika vinterresor till helt ok priser
våran resa kosta 4500. och dom egna utläggen blev inte astronomiska.
tips är att ta med giantsblock el liknande o ha som lunch i backen för det var inte gratis att äta ute direkt
låter som ett bra pris.
men frågan är vilken by i Tignes ni bodde i?
Tignes består av 4 byar som oftast är uppdelade efter nationaliteter.
Det kan vara väldigt bra drag där om man bara letar upp rätt ställe.
En del av charmen med att vara i alperna är att sitta på en restaurang i backen och äta. Man kan ju variera genom att handla mat i affären och ta med sig picnic någon eller några dagar och äta i solen. Men snöar det är det inte lika trevligt.
allfixarn
2005-08-15, 20:47
le-lac tror jag det hette. säkert bättre drag lite längre fram på säsongen.
men då hade man nog inte vart uppe o käkat dunderfrukost :eating: och sen stått o väntat på att liften ska dra igång vid nio på morron.
i år ska vi till val thorens, ska visst va världens största system? nån som vart där?
le-lac tror jag det hette. säkert bättre drag lite längre fram på säsongen.
men då hade man nog inte vart uppe o käkat dunderfrukost :eating: och sen stått o väntat på att liften ska dra igång vid nio på morron.
i år ska vi till val thorens, ska visst va världens största system? nån som vart där?
fast jag gillar Le Lac.
Det är den byn där fransmännen bor utom längst ner där britterna bor.
Svenskarna brukar åka högre upp till Val Claret. Sen har ju tiden på säsongen betydelse med.
Jag har bara varit i Alperna på sommaren (österrike,italien,tyskland) men härligare ställe finns inte enligt mej!
Det språk man klarar sej bäst på är tyska men engelska går bra om man inte hamnar i nån alpby med gamlingar.
Jag antar att det är dyrare under vinterhalvåret med t.ex. boende och så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.