Visa fullständig version : Vegetarisk mat för träning
Jag har precis flyttat hemifrån och börjat äta vegetariskt. Just nu är det väldigt mycket quorn och färdiga produkter som inte direkt är billiga. Jag försöker hitta recept på mat jag kan äta till vardags och andra som jag tar vid träning. Idag studerar jag som f-n och tränar bara några gånger i månaden annat än armhävningar och småträning hemma när jag får tid. Min budget har verkligen sprickor i sömmarna och jag försöker hålla nere mina utgifter så mycket som möjligt. Därför lagar jag ekonomisk mat hellre än god ;)
Här är ett recept jag brukar koka upp i rejäl sats och käka flera dagar i rad. Haha, vad gör man?
Vegfärs på linser - http://www.student.se/recept/recept489.html;
# 2-3 st morötter
# 1dl röda linser (jag brukar ösa på med mycket mer)
# 1-2 vitlökslyftor(beror på hur starkt man vill ha det)
# 1 gul lök
# 1 burk krossade tomater
# 1 burk champinjoner (har du färska ->ännu bättre)
# Svartpeppar*
# Aromat*
# Ev. Paprika eller chilikrydda (blanda efter egen smak, men glöm ej de två första)
- Stek upp hackad lök tillsammans med vitlöken.
- Koka upp linserna i en kastrull bredvid medan du gör resten. (Behöver koka ca 7min).
- Riv morötterna och lägg i dem i stekpannan tillsammans med löken och vitlöken
- Lägg i champinjonerna i stekpannan
- Lägg i de kokta linserna i stekpannan
- Sist i med krossade tomater och kryddning! (Har du hällt i för mkt linser eller annat kan utspädning vara ett måste)
Har ni några bra recept att tipsa om?
/pelle
Jag brukar köpa Mince vegfärs på ICA Maxi. Det är billigare än Quorn men i princip lika stor mängd protein och lika gott.
Receptet ser ut såhär:
1 msk olivolja
1 lök
3 msk tomatpuré
1 burk passerade tomater
1/2 buljontärning (kött eller grönsaksbuljong)
1 paket mince vergfärs
krydda med salt, peppar och chili
Börja med att fräsa löken i olivolja, tilsätt sedan resten av ingridienserna och koka ihop ca 10 min.
Enkelt men gott!
Vad är tanken bakom vegfärs + köttbuljong?
Metal_boy_
2005-08-12, 22:32
Varför köper ni fejkfärs? Är det inte lite som att säga att man hatar Saab, köper en Volvo och bygger om den så att den ser ut som en Saab? :)
Metal: Enda vitsen jag kan se är ju att man gillar färs men inte riktigt tycker det är värt att döda kor för att få den.
Och det kanske är gott med valfri klet till maten... och lite variation, och nyttigt, osv.
MyungChul
2005-08-13, 01:39
Varför köper ni fejkfärs? Är det inte lite som att säga att man hatar Saab, köper en Volvo och bygger om den så att den ser ut som en Saab? :)
visst det är lite som att köpa en volvo..
men han kanske är vegeterian?
Tja, gillar man köttfärs och går över till en vegetarisk kosthållning är vegfärs ett bra substitut.
Nånting ska skiten kallas. Det är ju en "färs" dvs. malda vegetariska ingredienser = vegfärs.
Jag ska prova ditt recept Flipp. Vad kostar Mince-färsen ungefär?
/Pelle
Nånting ska skiten kallas. Det är ju en "färs" dvs. malda vegetariska ingredienser = vegfärs.
Jag ska prova ditt recept Flipp. Vad kostar Mince-färsen ungefär?
/Pelle
Hör för mig att det kostar ca 20-25 kr för 350 g. Inte superbilligt direkt, men billigare än Quorn.
Vad är tanken bakom vegfärs + köttbuljong?
Vad innehåller igentligen buljong? Trodde att det endast var någon sorts kryddblandning?
buljong gör man genom att koka märgben. Från nöt om man vill ha nötbuljong tex. Så om man är vegeterian av ideologiska skäl så kanske man vill hålla sig borta från det.
userfriendly
2005-08-13, 13:39
har tänkt på det där med vegetariskt.. jag menar.. så länge man käkar ägg o mjölkprodukter är det förhållandevis lätt att vara vegetarian.
O med tanke på hur djur behandlas o hur mkt mat som är dålig o smittad ere nästan lika bra att gå över juu..
jag menar.. man klarar sig på keso, kesella, mjölk, ägg osv ...
blri mkt ägg bara............ o ingen tonfisk :cryout:
har tänkt på det där med vegetariskt.. jag menar.. så länge man käkar ägg o mjölkprodukter är det förhållandevis lätt att vara vegetarian.
O med tanke på hur djur behandlas o hur mkt mat som är dålig o smittad ere nästan lika bra att gå över juu..
blri mkt ägg bara............ o ingen tonfisk :cryout:
Jo, man klarar sig rätt bra faktiskt. De största problemen för mig är att jag tycker kött är riktigt gott... Fuskar därför hel del. Men målet är att bli vegetarian fullt ut.
Vad innehåller igentligen buljong? Trodde att det endast var någon sorts kryddblandning?
Ett vegetariskt alternativ är ju soyasås. Det är främst natriumglutamat som ger buljongsmaken och det finns det gott om i soyasås.
userfriendly
2005-08-13, 16:45
Jo, man klarar sig rätt bra faktiskt. De största problemen för mig är att jag tycker kött är riktigt gott... Fuskar därför hel del. Men målet är att bli vegetarian fullt ut.
jaa en halvblodig biff e ju bara mums.. o för att inte tala om rostbiff....
köttfärssås o grejer kan man ju fuska sig till
KRAV-kött kan också vara ett alternativ. Då detta märke ska "garantera" att djuren inte behandlats illa. Det verkar dock vara relativt svårt att få tag på i matvarubutiker.
Nötkött tycker jag brukar ha massa sega slamsor inbakat i sig, nötfärs brukar gå bra däremot och snabbt stekt lever är mört och fint så länge man skär av hinnorna innan stekning.
fattar inte hur man kan säga att man är vegetarian när man käkar ägg, vilket det bland annat är i quorn färs och alla andra "vegetarian fast foods". Tycker man inte riktigt hiffat grejjen med att vara vegetarian då, luktar dubbelmoral där lite grann...
Ett vegetariskt alternativ är ju soyasås. Det är främst natriumglutamat som ger buljongsmaken och det finns det gott om i soyasås.Libbsticka inte att förglömma.
Vad innehåller igentligen buljong? Trodde att det endast var någon sorts kryddblandning?Kött-, fisk- och hönsbuljong innehåller väl kokta rester typ, det som råkade bli över men kan ge smak ;), mest ben o skit skulle jag tro.
Vegetarisk buljong brukar väl innehålla en massa salt, något rätt tåligt fett och kryddor/torkade grönsaker.
blri mkt ägg bara............ o ingen tonfisk :cryout:Fast burhöns, små tjurkalvar och mjölkkor har det väl inte så jäkla skoj de heller.
Ett vegetariskt alternativ är ju soyasås. Det är främst natriumglutamat som ger buljongsmaken och det finns det gott om i soyasås.kk, fast mina friggs buljongtärningar innehåller nog inte natriumglutamat, tillsatt iaf.
KRAV-kött kan också vara ett alternativ. Då detta märke ska "garantera" att djuren inte behandlats illa. Det verkar dock vara relativt svårt att få tag på i matvarubutiker.iaf fått vara ute kanske..
fattar inte hur man kan säga att man är vegetarian när man käkar ägg, vilket det bland annat är i quorn färs och alla andra "vegetarian fast foods". Tycker man inte riktigt hiffat grejjen med att vara vegetarian då, luktar dubbelmoral där lite grann...
de är ju oftast lakto-ovo-vegetarianer, de som kallar sig vegetarianer... vegan är riktig vegetarian ;)
MyungChul
2005-08-19, 18:13
Kött-, fisk- och hönsbuljong innehåller väl kokta rester typ, det som råkade bli över men kan ge smak ;), mest ben o skit skulle jag tro.
Vegetarisk buljong brukar väl innehålla en massa salt, något rätt tåligt fett och kryddor/torkade grönsaker.
skit vet jag inte, men slamsor och ben främst. en och annan hel köttbit kan ju slinka ner om man har råd att koka buljong på det. grönsaksbuljong brukar vara lite morötter, purjo och sånt som man kokar utan salt, om man ska reducera det senare.
Jag är vegetarian och äter ägg och mjölk i mängder, hoppas det stör dig.
Lakto-ovo är ju också en sorts vegetarianer. Vad skulle man annars kalla sig? Allmänhetens uppfattning verkar ju f.ö vara att vegetarianer äter minst mjölk och ägg, "jaha äter du inte fisk, det trodde jag" det är ju inte kött liksom nähäää. godnatt.
Grippster
2005-08-23, 17:28
Inte behandlats illa? Dom är ju döda :em:
KRAV-kött kan också vara ett alternativ. Då detta märke ska "garantera" att djuren inte behandlats illa. Det verkar dock vara relativt svårt att få tag på i matvarubutiker.
Precis, "inte behandlats illa" kan vi väl kanske räkna det som när man väl har lyckats isolera djurceller och odlar dem till "köttmassa", men då kommer det väl ändå finnas en massa folk som vill ha "riktigt kött".
Vet inte vad som krävs för att få köttet kravmärkt, och är det bara "ekologiskt" kan man väl eventuellt bestämma det själv? Men att de skall få gå ute ett tag om året lär ju iaf ingå i kriterierna.
userfriendly
2005-08-23, 19:03
jag tror de djuren hade mått bra på riktigt om de varit fria.. men hur skulle det se ut? vi människor ibland DJUR??
*screwy* :cool:
WinternetAlm
2005-08-29, 18:12
Köp konservburkar..
Hahaha!!
Om ett djur får leva ett skyddat och tryggt liv utan lidande för att sedan smärtfritt avlivas. Är detta så mycket sämre än att det djuret hade levt i naturen?
Jag brukar köpa Mince vegfärs på ICA Maxi. Det är billigare än Quorn men i princip lika stor mängd protein och lika gott.Är det den där med kinesiska tecken på? Isf är det inte glutenprotein i den? Vad äter du den med isf? Lär ju vara bättre med linser/quorn om du äter med ris/pasta.
fattar inte hur man kan säga att man är vegetarian när man käkar ägg, vilket det bland annat är i quorn färs och alla andra "vegetarian fast foods". Tycker man inte riktigt hiffat grejjen med att vara vegetarian då, luktar dubbelmoral där lite grann...De flesta som kallar sig "vegetarianer" är ju lakto-ovo-vegetariner dock, vet inte om det är så att de inte bryr sig eller om de bara tycker det är jobbigt att säga, eller bara är wannabes ;D
värre med folket som kallar sig vegetarianer fast de äter djur, typ kyckling, fisk o grejer... jäkligt vegetariskt ;/
Vad gäller sojasås är väl "shoyu" det man egentligen vill ha ;)
Om ett djur får leva ett skyddat och tryggt liv utan lidande för att sedan smärtfritt avlivas. Är detta så mycket sämre än att det djuret hade levt i naturen?Och blivit skjuten i det vilda? Vet inte, det har ju maten löst, men ett lite tråkigare liv kanske, men det kanske tycker det är praktiskt. Så det beror sig ju på.
Om du jämfört med ett vilt djur som inte blir skjutet så är det värre, eftersom det dör.
Du tycker ju inte det är ok om jag går ut och dödar lite människor "smärtfritt"?
Och blivit skjuten i det vilda? Vet inte, det har ju maten löst, men ett lite tråkigare liv kanske, men det kanske tycker det är praktiskt. Så det beror sig ju på.
Om du jämfört med ett vilt djur som inte blir skjutet så är det värre, eftersom det dör.
Du tycker ju inte det är ok om jag går ut och dödar lite människor "smärtfritt"?
Nä, det är sant. Iofs är ju människor medvetna varelser som skulle gå runt och oroa sig för att bli dödade, djuren uppfattar nog inte detta hot på samma sätt. Men det finns nog inget riktigt bra argument för att äta djur, inte ens om de dödas smärtfritt.
Är det den där med kinesiska tecken på? Isf är det inte glutenprotein i den? Vad äter du den med isf? Lär ju vara bättre med linser/quorn om du äter med ris/pasta.
Nej, det är inte den med kinesiska tecken. Det är sojaprotein i den.
http://www.nutana.se/produkter/visaprodukt.asp?id=152
stocktown
2005-11-26, 10:54
handlade inte tråden om vegetarisk mat för träning?
posta recept, eller forts. diskutera i almänt..
Grippster
2005-11-26, 21:57
Ingen aning. Det får du fråga djuret om.
Om ett djur får leva ett skyddat och tryggt liv utan lidande för att sedan smärtfritt avlivas. Är detta så mycket sämre än att det djuret hade levt i naturen?
Nä, det är sant. Iofs är ju människor medvetna varelser som skulle gå runt och oroa sig för att bli dödade, djuren uppfattar nog inte detta hot på samma sätt. Men det finns nog inget riktigt bra argument för att äta djur, inte ens om de dödas smärtfritt.Klart djur är rädda om livhanken, och blir oroliga om det finns rovdjur i närheten osv. Sedan att de kanske inte förstår att bonden som har gett dem mat o husrum hela livet helt plötsligt tänker döda dem när han drar fram bössan är en annan sak (förutsatt att djuren nu skulle skjutits i hagen, vilket sällan är fallet, men om de får åka lastbil osv så blir de ju oroliga och det hela faller.)handlade inte tråden om vegetarisk mat för träning?
posta recept, eller forts. diskutera i almänt..Jag äter bara tråkig mat. Råris/fullkornspasta/potatis med linser/baljväxter och grönsaker och eventuellt falafel eller liknande för att det inte skall smaka skit. Bröd, jordnötssmör o sojaprotein.
Godare men ändå ok alternativ skulle väl vara exempelvis sojaproteinstrimlor som man steker med lite sojasås och kryddor, wok o ris.
Någon gryta på baljväxter med bröd.
Linssoppa (potatis, linser, purjolök, morötter) med knäckebröd.
Bröd o hummus (kikärtor, sesampasta/tahini, sojasås/shoyu/tamari, vitlök, persilja, ..)
Fräst lök, tomatsås, vatten, ris o linser som är ihopkokat till en enda gegga :D
Klyftpotatis och linsburgarna som det finns recept på på vegan.nu.
Kanske är ok med pannkakor bakade med en del sojamjöl till måltiden efter passet.
MyungChul
2005-11-27, 13:13
Hmm, hur gör du pannkakor utan ägg?
HookersUnited
2005-11-27, 13:21
Klart djur är rädda om livhanken, och blir oroliga om det finns rovdjur i närheten osv. Sedan att de kanske inte förstår att bonden som har gett dem mat o husrum hela livet helt plötsligt tänker döda dem när han drar fram bössan är en annan sak (förutsatt att djuren nu skulle skjutits i hagen, vilket sällan är fallet, men om de får åka lastbil osv så blir de ju oroliga och det hela faller.)Jag äter bara tråkig mat. Råris/fullkornspasta/potatis med linser/baljväxter och grönsaker och eventuellt falafel eller liknande för att det inte skall smaka skit. Bröd, jordnötssmör o sojaprotein.
Godare men ändå ok alternativ skulle väl vara exempelvis sojaproteinstrimlor som man steker med lite sojasås och kryddor, wok o ris.
Någon gryta på baljväxter med bröd.
Linssoppa (potatis, linser, purjolök, morötter) med knäckebröd.
Bröd o hummus (kikärtor, sesampasta/tahini, sojasås/shoyu/tamari, vitlök, persilja, ..)
Fräst lök, tomatsås, vatten, ris o linser som är ihopkokat till en enda gegga :D
Klyftpotatis och linsburgarna som det finns recept på på vegan.nu.
Kanske är ok med pannkakor bakade med en del sojamjöl till måltiden efter passet.
Ett tips är att kolla upp med något storkök om dom kan ta hem sojakött och så köper du av dom. När jag gick skola tidigare köpte jag sojastrimlor av skolköket jävligt billigt. Och jag har för mig att proteinhalten låg runt 70%
Helt okej om du frågar mig :thumbup:
Hmm, hur gör du pannkakor utan ägg?Pannkakor bakade med sojamjöl och durumvete brukar bli bra, behövs inga ägg där.
MyungChul
2005-11-27, 15:08
Ok, tufft. Blir till att prova någon gång
Ett tips är att kolla upp med något storkök om dom kan ta hem sojakött och så köper du av dom. När jag gick skola tidigare köpte jag sojastrimlor av skolköket jävligt billigt. Och jag har för mig att proteinhalten låg runt 70%
Helt okej om du frågar mig :thumbup:400g kostar över 100kr annars så ;/
Ok, tufft. Blir till att prova någon gång
sojamjölet fungerar som bindemedel istället för äggen.
HookersUnited
2005-11-27, 15:19
400g kostar över 100kr annars så ;/
Jag tror jag betalade 70:-/kg
userfriendly
2005-11-27, 18:26
använder man mjölkprodukter som keso o kesella ere inte så svårt att få upp proteininnehållet..
kikätrsbiffar med potatis, sallad o keso eller sås på kesella borde ju ge fullvärdiga proteiner och rätt många gram oxå..
Spela roll vad folk kallar sig. Det är hur man agerar som spelar roll.
Man brukar kunna köpa påsar med sojaprotein på hälsokosten som är rätt billigt. Koka, stek och använd som köttsubstitut. Hur du vill göra dina såser/röror är ju smaksak. Undvik att käka det för mycket bara, det är hyfsat lätt att utveckla intolerans. Här talar jag av egen erfarenhet :(
Ett tips är att försöka bli polare med snubben eller tanten på hälsokosten, så brukar de kunna sälja storpack billigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.