Logga in

Visa fullständig version : Ärligt, tar du illa upp?

H.Emanuel
2005-08-11, 20:00
Ponera att du är på gymmet och ska köra exempelvis bänkpress. Du är seriös med din träning, tränar regelbundet sen länge, och du är ofta inne på sajten Kolozeum och hämtar och kanske lämnar inspiration. Du börjar köra i bänken och när du kört dina reps och placerat stången tillrätta på stativet så kommer en grov man fram och säger åt dig att du håller stången med ett för smalt grepp eller liknande och han säger det med ett lite tillrättavisande tonläge, ungefär som att det var det värsta han nånsin sett i utförande.
Ärligt talat nu alltså, hur tar du detta?

iNCREDiBLE
2005-08-11, 20:01

Med en nypa salt.

Allan
Ponera att du är på gymmet och ska köra exempelvis bänkpress. Du är seriös med din träning, tränar regelbundet sen länge, och du är ofta inne på sajten Kolozeum och hämtar och kanske lämnar inspiration. Du börjar köra i bänken och när du kört dina reps och placerat stången tillrätta på stativet så kommer en grov man fram och säger åt dig att du håller stången med ett för smalt grepp eller liknande och han säger det med ett lite tillrättavisande tonläge, ungefär som att det var det värsta han nånsin sett i utförande.

Va, var det du?????

allan

Nismo
Om rådet är relevant skulle jag bara vara nöjd.

mini_Arnold
2005-08-11, 20:04
Säger tack så mycket och fortsätter köra mitt.

Karate_kid
2005-08-11, 20:06
OM han var grov, skulle ja ta det som en komplimang. Om han var en spätta skulle ja bara slå dövörat till, alt be han dra åt helvete.

Fultjack
2005-08-11, 20:07
tar inte illa upp, men man skulle kanske fråga varför man ska hålla bredare kanske diskuterar lite, men tar inte illa upp iaf

Pingen
2005-08-11, 20:09
Har det med skador o göra så tackar jag. Är det om hur man skall effektivisera träningen så bryr jag mig inte riktigt, då jag känner bäst själv hur jag skall träna.

mangemani
2005-08-11, 20:09
blir irriterad att inte personen kan sköta sitt.
det händer sällan,men när det händer så brukar jag alltid hånle och nicka lite då och då.
det brukar funka,dom lämnar en ifred sen.

reinholdsson
2005-08-11, 20:10
Skulle lyssna på honom, prova som han sa. Känns det bättre skulle jag kanske byta grepp. Känns det sämre skulle jag inte byta.

Allan
2005-08-11, 20:10
Och för att svara på frågan - nej, Jag uppskattar tvärtom när folk har synpunkter.

allan

Karate_kid
2005-08-11, 20:11
men frågan är , hur brett höll du ? Som smalbänkpress eller ? Ja menar tänk om det var menat att du skulle köra smalbänkpress, och han kommit med den kommentaren?

Gabriel_
2005-08-11, 20:12
eftersom jag är relativt ny imom styrketräning så skulle jag tagit till mig så mycket information som möjligt.

H.Emanuel
2005-08-11, 20:14
men frågan är , hur brett höll du ? Som smalbänkpress eller ? Ja menar tänk om det var menat att du skulle köra smalbänkpress, och han kommit med den kommentaren?
Jo, förstås. Men jag menade mest bänkpressen som ett exempel, kan vara vilken övning som helst egentligen. Men ok, om syftet är att köra vanlig bänkpress alltså, inte smal

Fettecke
2005-08-11, 20:14
eftersom det är jag, så hade jag hållt med honom, och sen glömt bort vad han sa efter han gått, med tanke på att jag verkar ha tränat seriöst X antal år så vet jag fan mer om mig själv än vad han gör, den Anabola tönten. :D

sen om jag ska vara petnoga med din post, så hade jag nog inte hållt fel i bänkpressen, då sådana trådar cirkulerar ofta på kolo, och det läser jag ju tydligen ofta *tänker på vad som står i tråden*
sen att jag tränat länge tyder ju också på att jag lärt mig ett och annat under mina pass ;D

Trance
2005-08-11, 20:18
eftersom det är jag, så hade jag hållt med honom, och sen glömt bort vad han sa efter han gått, med tanke på att jag verkar ha tränat seriöst X antal år så vet jag fan mer om mig själv än vad han gör, den Anabola tönten. :D

sen om jag ska vara petnoga med din post, så hade jag nog inte hållt fel i bänkpressen, då sådana trådar cirkulerar ofta på kolo, och det läser jag ju tydligen ofta *tänker på vad som står i tråden*
sen att jag tränat länge tyder ju också på att jag lärt mig ett och annat under mina pass ;D

Måste vara skönt att vara fullärd, i såpass ung ålder också. Speciellt när man kan göra det så smidigt som över Internet.

Karate_kid
2005-08-11, 20:19
Måste vara skönt att vara fullärd, i såpass ung ålder också. Speciellt när man kan göra det så smidigt som över Internet.

haha ja. Men om man är fullärd borde man väl åtminstonde ta 3 siffrigt i bänken måne =? :D

Allan
2005-08-11, 20:20

:D

allan

Jorgen
2005-08-11, 20:22
Jag hade frågat varför han tyckte så, vilken skillnaden blir om jag håller bredare osv. Man kan kanske lära sig något nytt?

Fettecke
2005-08-11, 20:23

herrejävlar... jag spekulerar inte i dagsläget, utgick från posten... inte mitt läge.... från posten, inte mitt läge :D

klart jag bänkar 3-siffrigt om jag tränat länge, som de står i posten....

herregud.!

leker lite med tanken med utgång från frågan.
böjer nog runt 200, mark på 250... bänk på 150+
så jag är nog biff själv när den dagen kommer :D, inte nuläget, för de stog de inte i frågan... :D

Fettecke
2005-08-11, 20:25
Fan, editknappen försvann... tillägg till förra inlägget.

"Ponera att du är på gymmet och ska köra exempelvis bänkpress. Du är seriös med din träning, tränar regelbundet sen länge,"

Piranha
2005-08-11, 20:29
Nej jag skulle absolut inte ta illa upp , jag skulle lyssna på honom och sen köra som jag anser bäst iaf.

Sen kan de faktiskt hända att gubben har nåt å komma med , man skall absolut inte döma ut folk på gymmet.

Jorgen
2005-08-11, 20:31
Nej jag skulle absolut inte ta illa upp , jag skulle lyssna på honom och sen köra som jag anser bäst iaf.

Sen kan de faktiskt hända att gubben har nåt å komma med , man skall absolut inte döma ut folk på gymmet.
Exakt.

Fullärd lär man aldrig bli, hur mycket man än läser, testar eller tränar.

Karate_kid

nja, man kanske ska ta det med en nypa salt. Då en gubbe kom fram till mig för tre år sedan och sa, (ja körde mage) man måste andas korekkt när man kör mage annars får man sån svälbuk som alla proffs har nu ;)

Jense
då jag antagligen redan provat det han säger så svarar jag att det kändes skitkass för ig, sen fortsätter jag träna. gymmet är till för att träna i, inte springa runt o snacka

edit: har jag mot förmodan inte testat det så gör jag det

Grahn
2005-08-11, 20:32
Hade bett om en motivering till varför han tyckte det och med en bra motivering tackat för rådet.

JLL
2005-08-11, 20:38
Grov eller inte skulle jag bli tacksam om jag ansåg att det var ett bra råd. Tycker jag att rådet är dåligt skulle jag nog tänka "vad är det här för pajas"...framför allt om han är tanig :)

Själv ger jag bara råd när jag blir ombedd.

MAXX
2005-08-11, 20:39
Förklara bara varför du kör som du gör.

svårt läge *rolleyes*

Bjorne
2005-08-11, 20:42
Säga att jag har en skada i handleden och att bredare grepp gör det bättre, sedan säga åt han att inte gå och rätta folk utan att veta allt.

Sedan när han kollar bort rätta mig efter det han sa :p

Wooch
2005-08-11, 20:46
Jag hade frågat varför och diskuterat om saken och kanske lära mig något nytt.

Sheogorath
2005-08-11, 20:58
Jag skulle antagit att han blivit så stor genom att preppa och sen be honom dra åt helvete och hålla sina nybörjartips för sig själv.

Metal_boy_
2005-08-11, 20:59
Skulle låtsas att lyssna och köra som jag tyckte kändes bäst iaf. Ibland kan man "veta" lite för mycket.

Kebab-Arne
2005-08-11, 21:06
Jag skulle antagit att han blivit så stor genom att preppa och sen be honom dra åt helvete och hålla sina nybörjartips för sig själv.

:laugh:

Det beroro helt på hur han framställer tipset. Förstod inte precis hur han skulle säga det från första posten.

Sen som sagt om han är jävligt grov så skulle jag nog hellre lyssna och lära än om han hade ölmage.

Sheogorath
2005-08-11, 21:08
:laugh:

Det beroro helt på hur han framställer tipset. Förstod inte precis hur han skulle säga det från första posten.

Sen som sagt om han är jävligt grov så skulle jag nog hellre lyssna och lära än om han hade ölmage.

Den mest tekniskt kunniga lyftaren på mitt gym har visserligen rejält med mage. Om det är någon jag lyssnar på så är det han :thumbup:.

Dorn
2005-08-11, 21:10
Klart som fan man lackar på cpgubbar som jämt ska komma med sina jävla tips. Hatar självutnämnda instruktörer.

H.Emanuel
2005-08-11, 21:18
Klart som fan man lackar på cpgubbar som jämt ska komma med sina jävla tips. Hatar självutnämnda instruktörer.
Du menar att du blir sårad?

Diana
2005-08-11, 21:25
Skulle lyssna på honom, prova som han sa. Känns det bättre skulle jag kanske byta grepp. Känns det sämre skulle jag inte byta.
Me too :thumbup: =)

aliquis
2005-08-11, 21:47
Är han en tönt (typ BB ;D) bryr jag mig väl inte, lyfter han mycket tyngre än mig lyssnar jag ;)

aliquis
2005-08-11, 21:47
Den mest tekniskt kunniga lyftaren på mitt gym har visserligen rejält med mage. Om det är någon jag lyssnar på så är det han :thumbup:.Hos oss med antagligen, 160kg.
Han och jag ställde oss bredvid varandra o kollade i spegeln en gång ;)

jwzrd
2005-08-11, 21:54
Jag hade bett honom visa hur han tycker jag kör (med stången) och sen hur han tycker jag ska köra och ställt en miljon frågor. Förutsatt att det är ställt utan tvivel att han tränat länge och att han verkar ... kunnig/medveten typ.

Pingu
2005-08-11, 22:49
Ja inte tar man illa vid sig. Lyssnar på vad dom flesta har att säga

Cinna
2005-08-11, 22:55
Självfallet är det alltid roligt med lite nya infallsvinklar, man kan aldrig bli helt fullärd!

Sen om jag rättar mig eller inte är en helt annan sak.

blekfet2
2005-08-11, 22:56
men det värsta var ändå när jag å polarn skulle å fiska i sommras...vi köpte met-mask, den feta typen av mask, då lackade en fet ful jävla gubbfan till för att han tyckte vi skulle köpa den lilla varianten av met-mask....fan folk har inge vett....(jag råkar fan alltid ut för lömska människor)

Jet
2005-08-11, 23:11
Provar att köra ett set som han föreslår, och säger helt ärligt oavsett hur stor han är

The Wolf
2005-08-12, 00:23
Lyssnar såklart på människan, frågar om en motivation till varför jag ska göra så (naturligtvis inte med någon sarkastisk nedvärderande ton) och är hans motivation till att köra så vettig så testar jag. Man är och kommer aldrig att bli fullärd. :)

titanic
2005-08-12, 00:33
jag skulle snappat åt mig så mycket info och motiveringar som möjligt eftersom att jag är ny i denna "hobby"

Dessuton skulle jag bara bli glad om nån större använde sin dyrbara tid i gymmet med att försöka förbättra min träning.

Fartman
2005-08-12, 01:54
Jag skulle nog göra som de flesta andra här svarat, dvs lyssna, fråga varför, prova, och sen efteråt förmodligen köra som vanligt. men det finns ju alltid en chans att gubbens råd faktiskt är bra. Sen så brukar det tyvärr i det flesta fallen vara sk "experter" som tillrättavisar folk på det här sättet. Och dessa människor brukar ha en tendens till att vara raka motsatsen till en riktig expert.

Bolio
2005-08-12, 02:16
Pratade han med en uppnosig och otrevlig röst skulle jag sagt "fuck yo couch nigga, I'm stronger than you!". Sen skulle jag ignorerat honom. Hade han kommit fram trevligt och prydligt skulle jag lyssnat.

The Wolf
2005-08-12, 02:20
Pratade han med en uppnosig och otrevlig röst skulle jag sagt "fuck yo couch nigga, I'm stronger than you!". Sen skulle jag ignorerat honom. Hade han kommit fram trevligt och prydligt skulle jag lyssnat.

Haha, håller med, tar aldrig råd från folk som ser ner på mig. Har aldrig gillat arroganta uppnosiga typer som ser ner på folk och snarare vill tillrättavisa allt istället för att ge folk råd. *grr*

The_RobRoy
2005-08-12, 02:25
Ibland kan man ju inte hålla sig att kommentera visa om att dom gör helt fel, oftast blir det ju inte så lyckat dock, dom tittar mest surt på en.

wintzell
2005-08-12, 02:28
nja, man kanske ska ta det med en nypa salt. Då en gubbe kom fram till mig för tre år sedan och sa, (ja körde mage) man måste andas korekkt när man kör mage annars får man sån svälbuk som alla proffs har nu ;)

Haha, var det killen med glasögon kort halvgrått hår och färgranna/svartvitrandiga byxor som var förjävliga? En gubbe enligt beksrivning sa exakt samma sak till mig och en vän när vi tränade för ett tag sedan. :)

Yes
2005-08-12, 02:43
Verkar det vara någon som vet vad han snackar om och har en trevlig attityd, då är det ju skitkul att få lite tips. Men är det någon stöddig, arrogant typ som snackar nedlåtande med en, kan dom ju faktiskt dra åt helvete.
Sen har vi ju kategorin "gym-ufon". Alla välsorterade gym skall ha minst en sån. Det är innerst inne en snäll och harmlös person, som gärna vill hjälpa alla, men som knappt vet vad en skivstång eller hantel är. Dom kan ge de mest konstiga råd och är egentligen i gymet bara för att snacka med folk. Jag vet inte riktigt hur man skall bemöta dom...

Tricklev
2005-08-12, 03:20
Lyssnat och testat, han/hon kan ju faktiskt ha rätt.

Honn
2005-08-12, 07:54
Jag skulle lyssna och se om jag tror på vad han säger. jag tycker det är lite tråkigt på USM eftersom ingen någonsin kommer och rättar mig(finns inte en möjlighet att jag gör allt rätt). Jag ska byta gym bara för att hamna med fler styrkelyftare så att det finns folk som ser om jag gör fel.

MasterChief
2005-08-12, 08:38
Jag hade bett honom visa hur han tycker jag kör (med stången) och sen hur han tycker jag ska köra och ställt en miljon frågor. Förutsatt att det är ställt utan tvivel att han tränat länge och att han verkar ... kunnig/medveten typ.

Äntligen någon som svarar rätt. :thumbup:

Kör jag på ett visst sätt så finns det en anledning till det. Om någon anser att jag kör fel så bör han även ha argumenten för det. Det lär bli en livlig diskussion (ja, det har hänt ett par gånger). :D

Många som verkar ha lite dåligt självförtroende angående sin teknik/kunskaper här. Stå på er. Sen erkänn om du har fel och ge honom credit för det.

Lillgrabben
2005-08-12, 08:44
Allmänt;

Om man ska påpeka ett utförande hos någon annan tränande så bör man tänka på sitt tonfall & ordval.

Många kan lätt känna sig trampade på tårna om det kommer fram en snubbe som börjar spotta ur sig negativa omdömen. Du kan gärna påpeka vad du anser är fel - säg gärna mindre bra - på ett positivt sätt & framföra vikten av att använda korrekt teknik. Kan man inte uttrycka sig korrekt & har backup för eventuell info man delar ut så är det bättre att man kniper käft!

De allra flesta blir inte stötta om du vänder dig till dem på ett trevligt & relativt ödmjukt sätt

MVH

Lillgrabben
2005-08-12, 08:47
Som svar på första frågan;

Givetvis tar man inte illa upp!

Är det so påpekar en tränande med någon form av auktoritet inom området är det bara bra om man kan bli upplyst om eventuella fel man gör!

TEKNIK ÄR ALLT!

Arne Persson
2005-08-12, 08:57

och sedan givit honom en välriktad spark.......

Fatalist
2005-08-12, 08:59

Tackar för mig och ber han motivera sitt gnäll, låter det bra testar jag med lite bredare grepp!

z_bumbi
2005-08-12, 10:07
OM han var grov, skulle ja ta det som en komplimang. Om han var en spätta skulle ja bara slå dövörat till, alt be han dra åt helvete.

Du har inte tränat på något seriösa gym gissar jag?

Focus
2005-08-12, 10:15
Ärligt så skulle jag nog ta illa upp. Vet inte någon som tar åt sig så mkt som jag. Speciellt på sådana områden som man känner sig lite amatör på.

bubbe
2005-08-12, 10:28
beror lite på situation, jag brukar alltid lyssna. Tips och råd är alltid välkommet, däremot om råden är helt emot vad jag vill göra alt har lärt mig av flera andra källor är det tveksamt om jag följer rådet, dock tar jag inte illa upp.

Danne
2005-08-12, 10:31
Skulle ha sagt : Tack för tipset det har du helt rätt i om jag nu skulle träna bröst men du ser väl att jag kör vader.

miblom
2005-08-12, 10:45
Skulle ha sagt : Tack för tipset det har du helt rätt i om jag nu skulle träna bröst men du ser väl att jag kör vader.

Haha :thumbup:

Det beror helt på situationen, vilket intryck jag får av människan och inte minst om jag sett honom träna på gymmet tidigare. Det finns en del som tränar år ut år in utan några som helst framsteg (och deras träning ser förkastlig ut) och tror att de kan allt för att de tränat ett tag, en sån persons råd skulle jag ta med en näve salt. Givetvis skulle jag lyssna på vad han sa och sen göra en egen bedömmning. Skulle nog inte ta illa upp såvida personen inte är otrevlig.

Däremot blir jag riktigt lack när jag märker att någon gnäller på min träning och vill att jag ska lämna utrustningen bara för att han/hon vill ha den *kissass*

tunnis
2005-08-13, 20:15
Testat som han sa och säga tack för hjälpen. Sen skulle jag fundera mycket på om han verkligen hade rätt och gå hem och läsa trådar på kollo om det finns några. Sen bestämma mig till nästa pass om jag ska ändr amig eller köra på som förrut.
Däremot blev jag lite trött när en nisse kom fram och skulle instruera marklyft när jag körde raka mark.

Endumen
2005-08-13, 21:04
Skulle nog lyssna på vad han hade att säga, sen prövat om det funkar för MIG... Skulle nog inte lyssna om det var en dumdryg "allvetande" gubbe som sa det till mig.

Off-Topic: Två megatunnisar besökte mitt gym för några dagar sedan. Troligtvis besökte de gymmet för första gången för de gick bara runt och lajjade med alla maskiner. Men när de kom till bänken så la de på allt för mycke vikter för deras kapacitet och höll med ett grepp som tillochmed är för smalt för smalbänk;). Då hade jag väldigt svårt att hålla mig ifrån att ge dom viss guidning på hur övningen utförs (inte för att jag är någon expert då).

mangemani
2005-08-13, 21:19
Off-Topic: Två megatunnisar besökte mitt gym för några dagar sedan. Troligtvis besökte de gymmet för första gången för de gick bara runt och lajjade med alla maskiner. Men när de kom till bänken så la de på allt för mycke vikter för deras kapacitet och höll med ett grepp som tillochmed är för smalt för smalbänk;). Då hade jag väldigt svårt att hålla mig ifrån att ge dom viss guidning på hur övningen utförs (inte för att jag är någon expert då).

har hänt mej flera gånger,ett gäng spinkiga peroner kommer in på gymmet,lastar på med mer vikter än vad dom klarar av och sen går det åt helvete,ännu värre är det om dom har med tjejer eller om det är tjejer i närheten som dom måste försöka immponera på*suck*...men till skillnad från dej så går inte jag fram och säger åt dom,utan observerar,väntar och *pang*,olyckan är framme....ska dom lära sej så får dom väl lära sej den hårda vägen om dom gör först och tänker sen....skyll sej själv...är huvet dumt får kroppen lida.

High1ander
2005-08-13, 23:23
Skulle bara skrika ut i hela gymmet, "WIEAAWWWWWW jag har fått en personlig tränare!" sen hade jag hoppat upp o kramat honom ;)

Beror ju på, skulle nog lyssna och försöka nått sett som han vill, om det känns bra så fortsätter jag väl, annars, nej tack.