Visa fullständig version : wtf CSN!!!!!
Herkulez
2005-08-10, 12:50
min flickvän skickade sms om att jag fått papper från csn där det står att jag ska skicka en komplettering till dom för att sist jag studerade så fick jag inte ihop nog med poäng (var för 1år sen jag hoppade av linjen). Ska ju börja en helt ny linje så det kan väl inte ha nån betydelse?
ArnoldOnLehmä
2005-08-10, 12:59
Är lite orolig för samma sak. Pluggade engelska A VT03 å tyckte det var så värdelöst så jag skippade det. Nu är man lite skakis över om man får nåt bidrag alls, tror dem är ganska hårda på det där. *cry*
Jo tyvärr kan det, du kan bli nekad studielån och bidrag om du inte tagit tillräckligt med poäng. Minst 15 poäng per termin ska du ta, annars börjar CSN att grina.
Är lite orolig för samma sak. Pluggade engelska A VT03 å tyckte det var så värdelöst så jag skippade det. Nu är man lite skakis över om man får nåt bidrag alls, tror dem är ganska hårda på det där. *cry*
Fick du bidrag och/eller lån kan du ha en anledning att vara orolig. Om du avslutade kursen och inte fick bidrag/lån är det lungt.
datorjaevel
2005-08-10, 13:02
Jo tyvärr kan det, du kan bli nekad studielån och bidrag om du inte tagit tillräckligt med poäng. Minst 15 poäng per termin ska du ta, annars börjar CSN att grina.
Minst 15 poäng per termin? Utveckla är du snäll. I gymnasienivå för heltid är det 20 poäng i veckan som CSN kräver att man ska läsa (dvs för att få lån).
Ninjasmurf
2005-08-10, 13:06
min flickvän skickade sms om att jag fått papper från csn där det står att jag ska skicka en komplettering till dom för att sist jag studerade så fick jag inte ihop nog med poäng (var för 1år sen jag hoppade av linjen). Ska ju börja en helt ny linje så det kan väl inte ha nån betydelse?
csn bryr sig dessvärre bara om antalet poäng du ska ha tagit, så om du hoppade av med fortsatte ta bidrag och lån, måste du läsa ett antal poäng innan du ska få bidrag (brukar stå på pappret hur många du måste läsa innan du får söka igen)
Minst 15 poäng per termin? Utveckla är du snäll. I gymnasienivå för heltid är det 20 poäng i veckan som CSN kräver att man ska läsa (dvs för att få lån).
Är det inte så att du blandar ihop högskole- och gymnasiepoäng?
Ett gymnasiepoäng = en timme
Ett högskolepoäng = en vecka
Man läser i snitt 20poäng per termin på universitetet. Normalt ska 1 veckas studier motsvara 1 poäng. Går inte att jämföra med gymnasiets poängsystem.
spacedog
2005-08-10, 13:09
Välkommen till det underbara studentlivet. :thumbup: Det är inte första gången du kommer bli förbannad på csn. Det fina i kråksången är att man kan snacka sig ur det mesta eftersom de flesta som jobbar på csn verkar avsky sin arbetsgivare mer än vad vi gör.
datorjaevel
2005-08-10, 13:10
Är det inte så att du blandar ihop högskole- och gymnasiepoäng?
Ett gymnasiepoäng = en timme
Ett högskolepoäng = en vecka
Förstod du ens vad jag skrev?
Jag skrev att studier på gymnasienivå vill CSN ha 20 poäng i veckan för att det ska räknas som heltidsstudier, vilket innebär PRECIS det du skriver, 20 timmar = 20 poäng på gymnasienivå. En poäng på högskolan motsvarar en vecka ja.
välkommen till verkligheten!!
Men du kan få dispens om du har en bra ursäkt och kanske är charmig.
För hur CSN fungerar är inte alltid kristallklart.
lycka till.
datorjaevel
2005-08-10, 13:10
Man läser i snitt 20poäng per termin på universitetet. Normalt ska 1 veckas studier motsvara 1 poäng. Går inte att jämföra med gymnasiets poängsystem.
Det vet jag. Men det var inte ens det jag frågade efter.
The_RobRoy
2005-08-10, 13:13
Om du har fått pengar ett helt år utan prestation, så får du nu plugga ett helt år med prestation, men utan pengar, så det funkar.
Om du nu hoppade av, så bör du ju inte ha tagit bidraget hela året, isåfall kommer du få bidraget ganska snabbt, när du väl tagit några poäng.
m96olsen
2005-08-10, 13:14
Förstod du ens vad jag skrev?
Jag skrev att studier på gymnasienivå vill CSN ha 20 poäng i veckan för att det ska räknas som heltidsstudier, vilket innebär PRECIS det du skriver, 20 timmar = 20 poäng på gymnasienivå. En poäng på högskolan motsvarar en vecka ja.
Och summan av kardemumman är att man behäver ta 15 poäng per termin på högskolan för att hålla CSN borta.
datorjaevel
2005-08-10, 13:15
Och summan av kardemumman är att man behäver ta 15 poäng per termin på högskolan för att hålla CSN borta.
Exakt, detta jag var ute efter. Tack.
Herkulez
2005-08-10, 13:24
Om du har fått pengar ett helt år utan prestation, så får du nu plugga ett helt år med prestation, men utan pengar, så det funkar.
Om du nu hoppade av, så bör du ju inte ha tagit bidraget hela året, isåfall kommer du få bidraget ganska snabbt, när du väl tagit några poäng.
hoppade av i slutet av terminen, jag vantrivdes med linjen så jävulkst, sen hade det varit lite personliga problem med i kardemumman. Sen bor jag inte hemma hos mamma och pappa så jag är beroende av inkomst för att kunna fortsätta, här är brevet jag skickade iaf.
Hej Fick papper från er nyss att jag måste komplettera till er med ytterligare papper för att jag inte fick ihop nog med poäng sist jag studerade. Saken är den att sist jag studerade så vantrivdes jag så fruktansvärt med linjen så jag hoppade av, visste att det där är ingenting jag ville jobba med eller fortsätta plugga till eftersom min dröm är att bli lärare. Visste att min lillebror behövde en personlig assistent följande året på särskolan så jag tänkte att det kan vara en bra chans att få ta ett studieavbrott och ladda om batterierna och söka till lärarlinjen följande år. Hade inte en aning om att man var tvungen att klara av ett visst antal poäng eftersom en vän till mig inte gjorde det för 2 år sen, bytte linje och fick ändå studielån. Så valet stod mellan att ta det jobbet (som jag behövde eftersom jag bor i en egen lägenhet och behöver pengar) eller att fortsätta tenta av tentorna och leva på noll inkomst, valet var ju rätt enkelt trodde jag.
Sökte till lärarlinjen och fick reda på nu i somras att jag kommit in, glad som jag blev så sa jag upp min lägenhet i boden och fick en lägenhet i Luleå för att jag skulle ha mer tid över till att plugga och slippa slösa tid på att pendla 2 timmar varje dag. Snacka om att jag blev knäckt när jag fick erat brev, Nu står jag utan lägenhet i boden, inget jobb och en lägenhet i Luleå jag får snart. Får jag inte studielån så har jag ingen inkomst (får inte stämpla), inget hem (kan inte betala hyran) osv så jag sitter i en rätt knepig sits.
Skolan börjar ju snart så jag börjar få lite panik som ni förstår.
Med vänlig hälsning Herkulez
Exakt, detta jag var ute efter. Tack.
Vad var det du undrade egentligen? Grisen sa ju exakt samma sak i inlägget som du quotade i början... ;)
hoppade av i slutet av terminen, jag vantrivdes med linjen så jävulkst, sen hade det varit lite personliga problem med i kardemumman. Sen bor jag inte hemma hos mamma och pappa så jag är beroende av inkomst för att kunna fortsätta, här är brevet jag skickade iaf.
Hej Fick papper från er nyss att jag måste komplettera till er med ytterligare papper för att jag inte fick ihop nog med poäng sist jag studerade. Saken är den att sist jag studerade så vantrivdes jag så fruktansvärt med linjen så jag hoppade av, visste att det där är ingenting jag ville jobba med eller fortsätta plugga till eftersom min dröm är att bli lärare. Visste att min lillebror behövde en personlig assistent följande året på särskolan så jag tänkte att det kan vara en bra chans att få ta ett studieavbrott och ladda om batterierna och söka till lärarlinjen följande år. Hade inte en aning om att man var tvungen att klara av ett visst antal poäng eftersom en vän till mig inte gjorde det för 2 år sen, bytte linje och fick ändå studielån. Så valet stod mellan att ta det jobbet (som jag behövde eftersom jag bor i en egen lägenhet och behöver pengar) eller att fortsätta tenta av tentorna och leva på noll inkomst, valet var ju rätt enkelt trodde jag.
Sökte till lärarlinjen och fick reda på nu i somras att jag kommit in, glad som jag blev så sa jag upp min lägenhet i boden och fick en lägenhet i Luleå för att jag skulle ha mer tid över till att plugga och slippa slösa tid på att pendla 2 timmar varje dag. Snacka om att jag blev knäckt när jag fick erat brev, Nu står jag utan lägenhet i boden, inget jobb och en lägenhet i Luleå jag får snart. Får jag inte studielån så har jag ingen inkomst (får inte stämpla), inget hem (kan inte betala hyran) osv så jag sitter i en rätt knepig sits.
Skolan börjar ju snart så jag börjar få lite panik som ni förstår.
kan funka, jag hade kunnat hjälpt dig med ett brev.
jag är ganska bra på sånt där.
det gäller att trycka på rätt saker.
Herkulez
2005-08-10, 13:34
kan funka, jag hade kunnat hjälpt dig med ett brev.
jag är ganska bra på sånt där.
det gäller att trycka på rätt saker.
ja hoppas det iaf =)
skolan brukar ha tillfällig csn kontor första 2veckorna eller nåt sånt, ska gå dit med. En kompis var i samma sits som mig och gick till han som satt på skolan och hade inga problem att få studielån.
skickat iväg det redan annars hade mer än gärna fått göra det =(
datorjaevel
2005-08-10, 13:42
Vad var det du undrade egentligen? Grisen sa ju exakt samma sak i inlägget som du quotade i början... ;)
Det var arnolds inlägg jag syftade på mer.
Måste ha grejat 25p av 40p första året..så de är rätt "snälla" på den fronten..
Ang. ditt brev..tycker att du kan spela lite bättre martyr än så där...de är taskiga i bedömningen så dra till med mer "snyft snyft"...
Har en polare vars pappa är överläkare..han bad sin pappa skriva detta "snyft"-brev..killen kunde knappt tro sina ögon vad hans far hade skrivit..CSN gav med sig..tyckte synd om min kompis..ringde till o med hem till honom för att "stötta honom"...
Det är lugnt!
Första gången du fuckar upp studierna och sen försöker sätta igång med csn igen utan att egentligen vara berättigad till det räcker det med att du skriver ett brev o förklarar varför för det mesta.
Andra gången skall man egentligen vara körd men då kan man kliva på taktiken "Riktigt jävla snyftarbrev".
Själv berättade jag handskrivet o personligt om aborten jag och min dåvarande flickvän gått igenom, samt hur hon hade lämnat mig efter det och hur det ledde till att jag blev bostadslös osv osv.
Givetvis hade jag aldrig ens nån flickvän
Det är lugnt!
Första gången du fuckar upp studierna och sen försöker sätta igång med csn igen utan att egentligen vara berättigad till det räcker det med att du skriver ett brev o förklarar varför för det mesta.
Andra gången skall man egentligen vara körd men då kan man kliva på taktiken "Riktigt jävla snyftarbrev".
Själv berättade jag handskrivet o personligt om aborten jag och min dåvarande flickvän gått igenom, samt hur hon hade lämnat mig efter det och hur det ledde till att jag blev bostadslös osv osv.
Kriser inom familjen och privatliv - där man brer på så det blir jobbigt för handläggaren att ens ta sig igenom brevet är vad som gäller.
Herkulez
2005-08-10, 15:34
Det är lugnt!
jo jag tror nog att det ska lösa sig, dom har ju en på skolan från csn i början, är det en kvinna ska det väl räcka med att jag slår en dubbelbicca, är det en gubbe blir det nog att böja sig över skrivbordet =/
Skrev du under med Herkulez så är det nog lugnt !
vem vågar säga emot Herkulez !!
haha jävla fukin CSN fukas. Fick ett brev idag där det står att det hade betalat ut för mycket till mig. Typ 1400kr. Nu vill de att jag ska betala tillbaks det. Tar en amortering på 5år just to fuk with them :devil:
jävla pack
High1ander
2005-08-10, 23:18
Jobbig CSN är, jag fick två saker jag skulle komplettera, dels mina höstbetyg, som jag skickade in under vintern, men de inte fått, vet inte om min skola eller CSN som strula bort dem...
Sen terminsavgiften skulle kompletteras eftersom de kvitton jag skickat in inte var max-beloppet men jag måste ändå anmäla mig på fler kurser så jag kommer komma en bra bit över maxbeloppet på 2900$...
ArnoldOnLehmä
2005-08-18, 10:37
Dåså fick besked från CSN idag, får inge lån första terminen (ht05) dock bidrag, jippii 2300 i månaden fram till årskiftet *cry* nästa termin får jag dock både bidrag och lån. *screwy*
Dåså fick besked från CSN idag, får inge lån första terminen (ht05) dock bidrag, jippii 2300 i månaden fram till årskiftet *cry* nästa termin får jag dock både bidrag och lån. *screwy*
Huh? Ska du plugga på högskola? Det där låter ju stört :confused:
Löjtnant Blank
2005-08-18, 10:42
Tar en amortering på 5år just to fuk with them :devil:
jävla pack
Tror du verkligen att de bryr sig?
Då är det bara att ta mössan i näven och gå till soc och tigga.
Då är det bara att ta mössan i näven och gå till soc och tigga.
det funkar inte om man är svensk. jag har försökt flera gånger. När jag pluggade på komvux levde jag på 800spänn i studiebidrag en hel termin :thumbup:
Förr varierade beroende på vilken linje man läste, läste man vad som klassades som en tyngre utbildning så var det färre poäng.
Förr varierade beroende på vilken linje man läste, läste man vad som klassades som en tyngre utbildning så var det färre poäng.
Och om man läser tekniskt basår så måste man ta 20 båda terminerna har jag för mig.
The_RobRoy
2005-08-18, 12:24
Jasså det har jag aldrig hört..
Jag anser mig läsa en "tung" utbildning, har allvarliga problem att få ihop 30p per år.
det funkar inte om man är svensk. jag har försökt flera gånger. När jag pluggade på komvux levde jag på 800spänn i studiebidrag en hel termin :thumbup:
då kan det bli tight med hyran!
Pluggar man på komvux är det inga större problem att bolla med ett extrajobb.. såtillvida ens förutsättningar inte försvårar det (ensamstående förälder osv).
Det är alltså inte en bedrift snarare så blir min reaktion - varför i helvete gjorde du det för din dumma fan!?
Och som sagt - bor man hemma hos mamma så räknas det inte. :)
WHITEFOLKS
2005-08-18, 14:05
Om man får 800 och klarar sig så behövde man ju uppenbarligen inte resten, så varför skulle de betala ut mer ;)
Pluggar man på komvux är det inga större problem att bolla med ett extrajobb.. såtillvida ens förutsättningar inte försvårar det (ensamstående förälder osv).
Det är alltså inte en bedrift snarare så blir min reaktion - varför i helvete gjorde du det för din dumma fan!?
Och som sagt - bor man hemma hos mamma så räknas det inte. :)
ja om man bor i en liten håla med en snorhög arbetslöshet som jag gjorde på den tiden så är det inte det lättaste att hitta ett jobb. Så jag fick tigga ihop till hyran av mina snälla föräldrar. Jag hittade så småningom ett jobb i en annan stad, la ner studierna och flyttade.
Herkulez
2005-08-24, 14:50
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA har fått beviljat att jag får studielån
Glad för din skull gubben! :)
*lunarstormkjamisen*
CSN är väl för övrigt en av de instanser som anmäls till ARN allra oftast, har jag för mig.
men hur gick det?
fick du ditt studiestöd?
Minsta antalet poäng som man behöver läsa för att få bidrag är 10 poäng, men då får man å andra sidan bara halva bidraget.
äsch, jag måste lära mig läsa inläggen med
GRATTIS!
vad skönt det måste kännas. Lycka till med studierna nu också.
Herkulez
2005-08-24, 17:26
men hur gick det?
fick du ditt studiestöd?
yes fick reda på det 5minuter före jag skrev det där inlägget =)
Vad skrev du i ditt fjäskbrev ? *popcorn*
Herkulez
2005-08-24, 18:16
att jag är bra på att suga :D
närå en del har jag visat på kolo, resten är lite perosnligt för att skrivas här =)
¨så nui blir det garanterat flytt till luleå, skcikar in kontraktet imorgon som jag har av förståliga skäl dragit ut med =)
cs på porsöhallen alla som tränar där efter november, så här serjag ut, fast 10-12kg tyngre nu :naughty: så glöm inte bort att hälsa
Herkulez
2005-08-24, 18:17
äsch, jag måste lära mig läsa inläggen med
GRATTIS!
vad skönt det måste kännas. Lycka till med studierna nu också.
tack tack, jo känns helt underbart. har mått så dåligt psykist sista 2.5veckorna nu efter deras första avslag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.