Visa fullständig version : Kolesterol och högt GI är gott
Varför ska nästan all gott vara onyttigt? Om du listar dina favoriter så kan du ge dig dj...en på att så gott som allt är tabu.
Potatis, stekt fläsk och löksås.
Korv och mos.
Pizza.
Köttbullar, sås, potatis och lingon.
Pannbiff med stekt lök.
Pytt i panna.
Ostmacka med mjölkchoklad.
Listan kan fyllas på i all oändlighet.
Sen snackar vi nyttigheter.
Linser.
Gröt.
Kesella.
Tonfisk.
Kokt torsk och ris.
Äggvitor.
Fantastiskt upphetsande.
"A Whopper a day, keeps the abs away."
Jag tycker att kesella med fun light är gott, att linssoppa är SKITGOTT, att grillad kycklingfilé är SKITGOTT och att du är fet.
spacedog
2005-08-10, 02:13
Vad snackar du om? Jordnötssmör, ja nötter överhuvudtaget, havregryn, keso, kyckling, svinmörk choklad... det finns ju hur mycket gott som helst som samtidigt är nyttigt. Och bland sakerna på din lista så hittar jag inget som är speciellt onyttigt. Om man inte sitter och svullar, men då blir å andra sidan allt onyttigt. Eller rättare sagt: det är inte maten som är onyttig utan den som äter den. Eller hur man äter den. Eller något sånt. Jag är för trött för att hitta på bevingade ord. :D
Jag tycker att kesella med fun light är gott, att linssoppa är SKITGOTT, att grillad kycklingfilé är SKITGOTT och att du är fet.
Skulle du kunna tänka dig att bjuda din familj eller bruden du spanat in på denna kulinariska meny när dom kommer hem till dig?
Till förrätt blir det linssoppa á la Bolio. När den är avslutad kommer varmrätten in, en välgrillad kycklingfilé och till efterrätt slår vi på med Kesella och fun light.
Onyttig mat är tyvärr godare, annars hade det inte uppfunnits ätardagar.
Kesella med fun light.
Polarkraft med jordnötssmör.
Mjölk.
Kyckling (eller nötfärs) med ris (gärna i denna form; http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40568 )
Skulle inte kalla något av de där speciellt onyttigt, men allt är mycket gott.
Jag håller med. Den godaste maten är onyttig.
Jag skulle aldrig bjuda varken familj eller brud på korv & mos eller ostmacka med oboy (och förmodligen inte något av det andra du räknar upp heller).
Ofta är det så att ju mer man lär dig om kost och hälsa, desto mindre tycker man om onyttig mat pga att man vet vad den gör med dig. Desto mer tycker man om mat som är bra för din kropp.
Njutningen sitter inte bara i smaken utan i totalupplevelsen, vilken förmodligen inbegriper långt mer är dåligt fett och lättsmälta kolhydrater även vid en bättre middag.
Exempel på nyttigt/gott/festligt:
- Ugnsgrillad kycklingfilé med pestotäcke, ångkokta legymer med en rårisrisotto. (Byt med fördel ut kycklingen mot fisk.)
- Fullkornspastasallad med rökt kalkon, oliver, grönsaker och olivolje-vinegrette.
- Hembakt pizza med tonfisk, tomat, lök, fullkornsbröd och mager ost.
Till förrätt blir det linssoppa á la Bolio. När den är avslutad kommer varmrätten in, en välgrillad kycklingfilé och till efterrätt slår vi på med Kesella och fun light.
Tja, varför inte varianten:
Huvudrätt:
- Linssoppa a la Bolio (hoppas han är bra på att laga mat, å andra sidan är det inte så svårt att göra linssoppa) med något gott, grovt bröd
eller
- Grillad kycklingsfilé med ugnsrostade rotsaker och en fräsch blandad grönsallad
Efterrätt
- Hallon och blåbär varvade med kesella och krossade mandelbiskvier eller någon god sorts müsli
Varken GI eller kolesterol lär vara alarmerande på den måltiden, möjligen är risken att familjen äter så att de får rulla hem ... Jag skulle f.ö INTE bjuda bruden/grabben jag spanat in på pytt i panna eller stekt fläsk med löksås, men smaken är ju som baken ... ;)
Det finns gott om mat som smakar illa och gott om mat som smakar bra på båda sidor om nyttighetsstrecket, är det väl bara att konstatera. Lustigt är bara att så många kräver av "nyttig" mat att den skall vara god - och h elst smaka precis som den "onyttiga" man tycker bäst om - utan att man behöver anstränga sig vid spisen; den skall man liksom bara kunna slita fram ur kylskåpet och svälja, och det skall vara en kulinarisk fullpoängare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.