Visa fullständig version : Land of the Dead
Zombierullen Land of the Dead (http://www.imdb.com/title/tt0418819/) har premiär i Sverige den 18 augusti. Jag såg den nyss på nån slags förhandsvisning. *host*
Platt och innehållslös är två ord som dyker upp i mitt huvud. Det är en okej film om man har två timmar över och verkligen inget vettigt att sysselsätta sig med. Den som går för att se filmen och förvänta sig god zombieunderhållning gör hellre bättre i att gå och hyra "Dawn of the Dead". Pronto.
Tråkiga karaktärer som man inte brydde sig om de dog eller levde. Dennis Hopper sjunger verkligen på sista versen. Framförallt det som störde mig mest var bristen på bakgrund, vilka karakteristika zombiesarna hade, hur blev de zombies...osv. Inte mycket till storytelling alls.
Men din åsikt kanske avviker?
Är förvånad över att den har fått 7.0 på IMDB.com
King Grub
2005-08-09, 18:40
Jag tyckte det var den bästa zombiefilmen på länge. Man får ju se lite nya idéer i genren, där zombierna utvecklat vad som verkar vara ett slags klassystem och där det verkar ske någon slags evolution inom zombie"rasen". Vill man ha en hjärndöd zombiefilm fylld med standardklichéer kanske man blir besviken, men den här tar ju faktiskt zombiebakgrunden och använder den till att ställa en del socialt relevanta frågor och kommentarer.
^^^ det där lät ju pretentiöst så det förslår.
Men Romero äger zombiegenren.
blekfet2
2005-08-09, 18:40
synd......Dawn of the dead (både 2004-1978 versionerna) är juh skitbra....klart bästa zombiefilmerna
blekfet2
2005-08-09, 18:41
kikar på Shaun of the dead just nu...å så bra den är...klockren :thumbup:
^^^ det där lät ju pretentiöst så det förslår.
Ja, en aning. ;)
Jag håller med om att zombiesen är "roligare" i den här filmen än vad de brukar vara. Mitt aber är att resterande delar av filmen hade kunnat vara mer utvecklade. Tummen upp till zombiesen och samoanen. Tummen ned till Dennis Hopper, obefintlig bakgrundsstory och dåligt fokus.
Filmen hade potential om de hade tagit tag i storyn istället för att hafsa omkring med någon slags bad guy-gestalt. Fast det är bara mitt resentiment mot Dennis Hopper som lyser igenom.
Klassystem är väl att ta i lite. Snarare fick de en ledare, vars kvaliteter var att finna en gnutta logik i sin tillvaro, och då blir man per automatik head honcho i zombiecrewen. :D
Gillar iofs bil/bensin-scenen. Det var genomtänkt och visade ju på evolution, helt klart.
Sedan måste de sociala kommentarerna flugit över mitt huvud.
Min andra zombiefilm någonsin.
datorjaevel
2005-08-09, 19:28
Skitbra film. RIKTIGT SKITBRA.
Gillar ni Zombiefilmer så vill jag be att få rekomendera en bok: Max Brooks - The Zombie Survival Guide. En handbok, helt enkelt, i hur man överlever en zombie-invasion.
Den är skriven på ett väldigt seriöst sätt, och faktiskt lite småintressant.
Sen undrar jag vilka Zombieflicks jag har missat. Har sett Resident Evil (båda), 28 Days Later, Dawn of the dead (nya).
Shaun of the dead vet jag om, men finns det fler?
King Grub
2005-08-09, 20:12
Sen undrar jag vilka Zombieflicks jag har missat.
http://www.zombiejuice.com/zmovies/zmoviea.html
Det var visst en del.. :D
Slartibartfast
2005-08-10, 12:29
Det stör mig rejält att Hopper säger nåt i stil med "I hate zombies" i trailern. I en äkta zombiefilm så vet ingen vad zombier är för nåt. Det är nytt varje gång. Det ska inte finnas nåt ord för dem. De är bara "those things".
En kanonrulle som alla måste se är Zombi Flesheaters av Lucio Fulci.
grym film helt klart.. bra mycket bättre än dawn of the dead remaken iaf. Aldrig fel med lite senslitade, tarmspräckande zombievåld.
King Grub
2005-08-10, 12:55
Det stör mig rejält att Hopper säger nåt i stil med "I hate zombies" i trailern. I en äkta zombiefilm så vet ingen vad zombier är för nåt. Det är nytt varje gång. Det ska inte finnas nåt ord för dem. De är bara "those things".
I den här filmen är det inte nytt. När filmen börjar har zombierna redan funnits en längre tid och etablerat sig som en... folkgrupp.
Framförallt det som störde mig mest var bristen på bakgrund, vilka karakteristika zombiesarna hade, hur blev de zombies...osv. Inte mycket till storytelling alls.
Du vet filmen hör ihop med night of the living dead, dawn of the dead och day of the dead. Så själva storyn finns där...
Denna ska jag se på bio :hbang:
Jäklar vad mycket filmer! Haha, "Gore Whore, 1994" verkar ju spännande...
Land of the Dead, det kanske blir en biofilm för min del... Verkar rätt bra! Gillar dock inte att det spelas rockmusik i tid och otid.
Slartibartfast
2005-08-11, 13:49
night of the living dead, dawn of the dead och day of the dead. Så själva storyn finns där...
Men de är ju helt fristående filmer.
Har precis sett Shaun of the dead, helt sjukt film :laugh: gillar slutet :cool:
/Timme
Men de är ju helt fristående filmer.
Ja...men samtidigt inte...om du hajar, de slutar aldrig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.