handdator

Visa fullständig version : Deffa eller bulka mer?

Zpliff
2005-08-08, 14:25
Hej =)

Har sedan september 2004 tagit tag i mitt ätande och tränat hemma under året, i princip bara biceps och axlar och inte över 25 kg i vikter, i slutet på juni köpte jag till sist gymkort på SATS och tränar nu styrketräning 4 dagar i veckan (mån, tis, tors, fre). Har alltid varit pinnsmal och fått kommentarer hit och dit vilket fick mig att ta steget till att börja äta riktigt ordentligt och börja träna igen. Är 30 nu och har inte direkt rört på mig på typ 12 år så ni förstår att jag har mycket att ta igen :P Tränade dock fotboll, handboll, badminton och kampsporter 7 dagar i veckan till 17-18 års åldern men mina knän sa ifrån till slut och då slutade jag träna helt för att övergå till att röka, dricka och festa på heltid ;P

Jag har gått upp från 58kg till 70,5 (vägde mig idag) på 11 månader, är 170~ lång. Givetvis är det mesta fett men man kan ju hoppas att jag gått upp i alla fall lite i muskelmängd också :) Jag är lite fetträdd så att säga och jag vill grymt gärna lägga på mig muskler (vilket är anledningen till att jag tränar) men samtidigt är jag inte direkt ute efter att bli något muskelberg utan mest bara vältränad och fit.

Fråga är således ska jag fortsätta överäta och träna på i ett par månader till och börja deffa i typ januari eller februari eller ska jag ta en liten deff nu i en månad kanske och sen börja bulka igen. PÅ så sätt håller man kanske fettet nere på en mer "anständig" nivå samtidigt som man har byggarperioder.

Lite långt för en enkel fråga hoppas det är ok :)
Tack på förhand.

Sonny
2005-08-08, 15:57
Jag säger fortsätt bygga, alltså inte deffa, om det är som du säger att det mesta du ökat i är fett, kmr det bli roligare att deffa senare då du har förhoppningsvis lagt på dig mer muskler!

30cm
2005-08-08, 16:01
Bild?!

aliquis
2005-08-08, 16:21
Kan inte vi bestämma åt dig, vantrivs du deffa, vill du hellre bygga gör det tills du tycker det är dags att gå ner i vikt.

Yes
2005-08-09, 06:45
Vore det inte en bra kompromiss att börja käka nyttigare, med sånt som kroppen behöver för att bygga muskler, och träna hårt? Det borde ju öka muskler och minska fett, tycker jag, fast det kanske inte går lika fort att bygga som om du hade toksvullat och tränat. :)

Exhale_
2005-08-09, 07:01
Vore det inte en bra kompromiss att börja käka nyttigare, med sånt som kroppen behöver för att bygga muskler, och träna hårt? Det borde ju öka muskler och minska fett, tycker jag, fast det kanske inte går lika fort att bygga som om du hade toksvullat och tränat. :)

Du kan så gott som endast bygga muskler om du käkar mer energi än du gör av med. Då kan du däremot inte gå ner i fettvikt.

Så det bästa är att satsa på det ena eller det andra istället för att kompromissa.

Om jag hade varit du Zpliff så hade jag frågat mig själv. Tycker jag att jag ser överviktig ut? Om svaret är ja, deffa. Du kommer säkert tappa en del muskler men de du får kvar syns mycket bättre.
Tycker du däremot att du inte ser överviktig ut så skulle jag satsa på en lång bulk till jan-feb och sen deffa till sommaren!

Zpliff
2005-08-09, 10:37
Jo, sanningen är väl den att jag inte ser fet ut, kan man hoppas i alla fall :P
Det är nog mer min egen rädsla för fett som skrämmer upp mig. Men faktumet är att det tar tid att vänja sig vid sin nya vikt och ens utseende på grund av viktökningen. Är ju lite rädd att jag inte ska lyckas deffa ner fettet jag lägger på mig när det väl blir dags.

Min tanke från början var att bulka till jan-feb för att sen deffa, men de senaste dagarna har jag irriterat mig mycket på fettet jag lagt på mig och började fundera om, därav frågan till er, ville ha lite andra åsikter bara :)

Men jag gör så att jag kör hårt ett halvår till och sen deffar jag.
Tack för svaren :)

Yes
2005-08-09, 14:35
Du kan så gott som endast bygga muskler om du käkar mer energi än du gör av med. Då kan du däremot inte gå ner i fettvikt.

Så det bästa är att satsa på det ena eller det andra istället för att kompromissa.

Om jag hade varit du Zpliff så hade jag frågat mig själv. Tycker jag att jag ser överviktig ut? Om svaret är ja, deffa. Du kommer säkert tappa en del muskler men de du får kvar syns mycket bättre.
Tycker du däremot att du inte ser överviktig ut så skulle jag satsa på en lång bulk till jan-feb och sen deffa till sommaren!
Jobbigt. Hur deffar man snabbt och effektivt? Alltså, utan att förlora allt man vunnit i gymmet.

bushwakko
2005-08-09, 15:29
Jobbigt. Hur deffar man snabbt och effektivt? Alltså, utan att förlora allt man vunnit i gymmet.

Om du tittat högst upp i denna forumskategori finns de en Artikel som e skriven, som jag rekomenderar starkt! :hbang:

Yes
2005-08-09, 15:58
Om du tittat högst upp i denna forumskategori finns de en Artikel som e skriven, som jag rekomenderar starkt! :hbang:
Jag behöver nog nya glasögon... :D
Tack för tipset iaf, det var en riktigt bra artikel. Det verkar inte som jag gör helt fel som försöker käka så nyttigt jag kan och träna så mycket/hårt jag hinner. Behöver nog bara justera energiintaget lite så det blir något lägre.

En sak jag undrar är dock hur mycket man vågar lita på vågen när man tränar. Innan jag började gymma igen så lade jag om kosten till mycket mindre snabba kolhydrater(nästan inga alls), dåligt fett och tomma kalorier. Istället käkade jag mer långsamma kolhydrater, fibrer, nyttigt fett och mycket protein. På drygt två veckor gick jag ned 3-4Kg. Nu, en vecka och några tunga styrketräningspass senare, har jag ökat ~2Kg.
Kan den här vikten vara vätska som kroppen lagrat, eller är det kosten som gör att jag ökat? Jag har inte riktigt orkat räkna på hur mycket energi jag får i mig, men det borde vara mycket mindre än tidigare. Det jag undrar är bara om jag skall gå efter vikten som vågen visar, eller om jag istället bara skall koncentrera mig på synbara förändringar av kroppen?

aliquis
2005-08-09, 18:30
zpliff: det är inte svårt att gå ner i vikt så det går säkert bra.

yes: man deffar inte snabbt och effektivt, antingen deffar man snabbt och mindre bra eller så deffar man långsamt och har kvar musklerna ;)

A.K.O.A
2005-08-09, 19:01
170cm och 70kg? Du kommer återigen att bli pinnsmal om du deffar! Varför är du så rädd att lägga på dig fett?

Yes
2005-08-09, 21:15
yes: man deffar inte snabbt och effektivt, antingen deffar man snabbt och mindre bra eller så deffar man långsamt och har kvar musklerna ;)
Mjo, det har du förstås rätt i. :)
I artikeln stod det något om 0.5kg i veckan. Eftersom jag tänkt tappa många kilo är det inget som funkar för mig. Isåfall känns det bättre att offra lite muskler, så kan jag börja bygga ordentligt mycket tidigare.
Hur skulle 2kg i veckan funka? Blir det väldigt nedbrytande, eller kan det funka okej?

WHITEFOLKS
2005-08-09, 21:59
För 2kg i veckan måste du ligga minus 2000kcal om dagen, lite i häftigaste laget.

Zpliff
2005-08-09, 23:10
170cm och 70kg? Du kommer återigen att bli pinnsmal om du deffar! Varför är du så rädd att lägga på dig fett?

Jo, förmodligen hade jag blivit pinnsmal igen :)
Det var mest tänkt att kanske deffa ner 2 kilo fett för att sedan bulka igen, för att hålla fettet nere lite så att säga.

Angående att vara rädd för fett har väl med olika faktorer att göra. Jag har alltid varit smal med platt mage så jag antar att det är en vanesak. Som sagt det tar tid att vänja sig vid sin "nya" kropp har jag märkt så det går väl över, måste ju upp i vikt upp det ska byggas något så jag får la ta den smällen och deffa senare. Vill bara inte bli fet och sen ha svårt att gå ner utan att tappa för mycket muskler och stå på noll igen om man säger så :)

Men som sagt, jag kör på bulk ett halvår till sen tar jag mig en funderare om det är värt att tappa ett par kilo fett eller om det bara är att bygga på.

Yes
2005-08-10, 01:25
För 2kg i veckan måste du ligga minus 2000kcal om dagen, lite i häftigaste laget.
Men det finns också fett lite i mesta laget. :D
En av anledningarna till att jag satt målet däromkring är att jag har ganska enkelt att hålla det. Skall jag få i mig mer energi måste jag nästan anstränga mig, vilket känns lite udda då jag faktiskt vill tappa vikt.
Fast det är klart, tar det för hårt på musklerna är det kanske värt att käka lite mer. Det är ju inte heller så kul att tappa en massa vikt så det bara finns ben kvar...

A.K.O.A
2005-08-10, 20:31
Jo, förmodligen hade jag blivit pinnsmal igen :)
Det var mest tänkt att kanske deffa ner 2 kilo fett för att sedan bulka igen, för att hålla fettet nere lite så att säga.

Angående att vara rädd för fett har väl med olika faktorer att göra. Jag har alltid varit smal med platt mage så jag antar att det är en vanesak. Som sagt det tar tid att vänja sig vid sin "nya" kropp har jag märkt så det går väl över, måste ju upp i vikt upp det ska byggas något så jag får la ta den smällen och deffa senare. Vill bara inte bli fet och sen ha svårt att gå ner utan att tappa för mycket muskler och stå på noll igen om man säger så :)

Men som sagt, jag kör på bulk ett halvår till sen tar jag mig en funderare om det är värt att tappa ett par kilo fett eller om det bara är att bygga på.

För några år sedan vägde jag 49kg på 172cm, nu ligger jag på 75kg, jag har aldrig tyckt att jag ser för liten ut, snarare tvärtom, varför deffa två kilo för att sedan gå upp dem igen?