Visa fullständig version : Lägga klinker
Jag har kaklat kök förr men aldrig gjort ett badrum. Är det inte bara att ta bort nuvarande golv och lägga ny fuktspärr innan man lägger dig klinkers?
Lutningen finns ju redan, trots att det är plastgolv nu eller missar jag nått?
Finns det några bra länkar till hur man gör? Allan?
strong-man
2005-08-08, 11:14
Är det betong golv? om det är det så är det bara att ta bort plast mattan sen fukt spärr sen klinkers men är det spån golv så blir det desto krångligare ;)
Har inte kollat ännu, hoppas på betong.. Fast det skulle fan inte förvåna mig om det är spån.
Har du golvvärme i badrummet?
Egentligen ingen större skillnad på att kakla ett kök eller ett badrum förutom fuktspärren då.Är det spån,lägg golvgips.
Sök på klinkers + våtrum...badrum är nåt annat.
allan
Har inte golvvärme just nu, men det är väl lika bra att lägga in nån elektrisk variant antar jag. Verkar inte vara några försäkringsproblem så länge jag följer alla byggregler som jag förstår det.
Ja gjorde allt mitt själv.
Dock lite lättare om man har betonggolv.
Bara primer (så skiten fäster)
Fuktspärr
Flytspacker (om man skall fixa fall eller lägga in värmegolv)
fix
kakel
fogmassa
om du har spångolv måste golvgips läggas å sen blytas.
M
Lillgrabben
2005-08-08, 19:22
Fuktspärr
fix
kakel
fogmassa
M
Brukar det inte vara vanligt att man lägger in extra golvreglar om man ska sätta klinker på ett spån/trägolv? Har hört att cc 30 är vanligt/vettigt
Brukar det inte vara vanligt att man lägger in extra golvreglar om man ska sätta klinker på ett spån/trägolv? Har hört att cc 30 är vanligt/vettigt
Jo. Cc 600 är lite väl långt om man skall lägga klinker.
Var väldigt noga med fuktspärren bara.
Kan väl inte vara så svårt att vara noga med fuktspärr, bara ösa på. Men det blir nog bra det här.
Kan väl inte vara så svårt att vara noga med fuktspärr, bara ösa på. Men det blir nog bra det här.
Sätt inte igång i natt bara..
Kråckodilen
2005-08-08, 20:00
Jag har kaklat kök förr men aldrig gjort ett badrum. Är det inte bara att ta bort nuvarande golv och lägga ny fuktspärr innan man lägger dig klinkers?
Lutningen finns ju redan, trots att det är plastgolv nu eller missar jag nått?
Finns det några bra länkar till hur man gör? Allan?
Ska det nuvarande kaklet sitta kvar på väggarna? Spara då uppviket genom att skära bort plastmattan i golvvinkeln. Annars har du ingen fuktspärr mellan övergånget kakel-klinker.
Sen fiberremsa+gummimassa mot uppviket.
Har du spångolv måste du slänga på golvgips, aldrig lägga bruk på levande material (så som spån). :nono:
Fråga på om du har mer du undrar över. Dyker alltid upp fler frågetecken under arbetets gång. Å gör man fel kan det bli riktigt dyrt...
Kråckodilen
2005-08-08, 20:03
Fuktspärr
fix
kakel
fogmassa
M
Hoppas att du skrev lite fel och att du flytspacklade innan du fuktspärrade... annars har det blivit riktigt fel... :MrT:
Har inte golvvärme just nu, men det är väl lika bra att lägga in nån elektrisk variant antar jag. Verkar inte vara några försäkringsproblem så länge jag följer alla byggregler som jag förstår det.
ska du inte ha en elektriker om du ska lägga in det?
inte så kul och trampa på ett fuktigt golv om det skulle bli ngt fel
Värmegolv ska installeras av behörig person, om det ska vara nåt. Det finns modell matta som kan läggas in av Kurt, datatekniker, Bara skit.
allan
Lillgrabben
2005-08-08, 20:35
Om han har vattenburen värme i badrummet så vore det väl inte helt fel att skaffa ett varmvattengolv! Borde vara ganska lätt för en rörkrökare att koppla in istället för befintlig vattenradiator. Under förutsättning att det är okej med hyresvärden!
Nackdelen med värmegolv som är vattenvärmda är att rörsystemet bygger upp en del & således blir golvet tjockare än med ett elvärmt dito.....
Jag tänkte köra med en sån där matta som Allan tydligen hatar. Betalar ju ingen jävla wienerbrödsätande snickare att göra ett sånt enkelt jobb. Planen är nog iof att jag lägger det själv, o eventuellt svartpyntar en elek-triiiker som får säga att det ser okej ut.
Btw så hade jag ett grönjävligt stopp i mina rör i sommras så jag ringde fastighetsägarföreningen eller vafaan dom heter o dom skickar en jourmockare som gjorde skitjobbet åt mig (det sprutade ut rutten svart massa i hela köket).
Sen när jag ska vara lite grabbig o fråga hur det är i rörpularbranschen så svarar han "Nej fan, jag är elektriker".
Snubben var elektriker, anställd på securitas..o sen hade dom mage att vilja 1900 spänn för jobbet!
Tack för att jag fick tala ut.
Med matta, menar ni den här folien som fanns för ca tio år sedan?
Jag trodde inte att dom fanns kvar längre.
Kör med värmekabel som du spänner fast på nät istället, men ta dit en elektriker som mäter upp och kontrollerar den INNAN du spacklar över den.
Så lagom kul att få veta att kabeln är trasig när allt är klart.
Hoppas att du skrev lite fel och att du flytspacklade innan du fuktspärrade... annars har det blivit riktigt fel... :MrT:
Hehe nää de va bara de sakerna man behövde :)
Flyta sen fuktspärr såklart :D
M
Tycker mig inte hitta någon info angående golvbrunnen som nu är rund men måste göras om till en fyrkantig. Är det bara att lägga klinkers så det mäter rätt mot brunnen o låta vattnet rinna via golvet o ned i brunnen?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.