Visa fullständig version : Protein - hur ofta?
Hej,
Min första post på detta forum:
Har läst någonstans att man kan ta protein och\eller liponsyra 30 min innan morgonpromenad, för att minska risken av muskelnedbrytning under promenaden. Stämmer detta?
I sådana fall, blir det inte väldigt tätt mellan proteinintaget?
Låt säga att man tar 40 g protein innan morgonpromenad kl 05.00, därefter går man 60 min, och äter frukost direkt efter.
Då kommer man att intaga protein igen ca 70 minuter efter första måltiden innan promenaden.
Kan kroppen verkligen tillgodogöra sig protein med så täta intervaller?
Gäller det även efter styrkepass?
Kan man ta en typ Gainers direkt efter passet, för att sedan äta middag ca 45-60 minuter senare.
Eller är det bortkastad?
Väldigt tacksam för svar!
\SucraM
King Grub
2005-08-07, 18:40
Innan morgonpromenaden finns det inga fördelar med att äta något. Du minskar inte muskelnedbrytning genom proteinintag. Däremot försämrar du fettförbränningen effektivt.
Kan man ta en typ Gainers direkt efter passet, för att sedan äta middag ca 45-60 minuter senare.
Eller är det bortkastad?
Det anabola gensvaret från ett kolhydrat+proteinintag efter träning minskar inte gensvaret från motsvarande mängd en timme senare.
Highlander
2005-08-07, 18:41
fördelen med morgonpromenad innan frukost är ju att insulin-nivåerna är som lägst då, om du äter innan förhöjs dessa och fettförbränningen blir således lidande. tror själv att du med en rejäl frukost efteråt kan återskapa eventuell förlorad muskelmassa.
hurvida du kan äta en timme efter gainer så är det för mig snarare en regel än en fråga om. äter ALLTID ett rejält mål mat mellan 30 och 60 min efter min gainer.. tror många gillar att nyttja maximal glykogeninlagring efter träningen.
någon mer kunnig kan säkert fylla i
Highlander
2005-08-07, 18:42
king grub hann före ser jag
Tack för snabba svar!
Då kan jag strunta i protein innan morgonpromenaden, men däremot ta en gainer samt middag efter styrkepasset, utan att oroa mig för ofrivillig viktökning.
Glömde bort att berätta att jag vill gå ned i BF och vill därför inte äta onödigt mycket med kolisar...
King Grub
2005-08-07, 19:38
Kolhydrater kan inte lagras som kroppsfett vid energiunderskott, så du behöver nog inte oroa dig.
Scratch89
2005-08-07, 22:42
Spelar vatten eller Fun Light saft någon roll innan man sätter sig o t.ex cyklar innan frukost? Jag brukar alltid vakna upp uttorkad och måste ha vatten, annars känner jag mig svimfärdig. Detta kan väl inte påverka?
Spelar vatten eller Fun Light saft någon roll innan man sätter sig o t.ex cyklar innan frukost? Jag brukar alltid vakna upp uttorkad och måste ha vatten, annars känner jag mig svimfärdig. Detta kan väl inte påverka?
Vatten innehåller inte näring och ger inget blodsockersvar vad jag vet..
Scratch89
2005-08-07, 23:11
Vatten innehåller inte näring och ger inget blodsockersvar vad jag vet..
Vad bra. Jag tänkte mest på att man "sätter igång" hela jädra tarmsystemet när det kommer vätska i matsäcken...
blekfet2
2005-08-07, 23:45
vatten ska du dricka mycke av under morgonträningen så du inte råkar ut för vätskebrist... lyssna på kroppen :D
King Grub
2005-08-08, 06:02
En uttorkad cell är en sämre fettförbrännare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.