handdator

Visa fullständig version : Varför är bostadsmarknaden som den är?

Megatuttarna
2005-08-04, 15:36
Jag har aldrig satt mig in i det hela, någon som kan förklara?

Krokodil
2005-08-04, 15:39
Tillgång och efterfrågan. Om det är obalans mellan de två kan det spåra ur.

spacedog
2005-08-04, 17:09
Lat som jag är så klipper jag in mitt inlägg från hyresrättstråden. :)

"Kolla bytesannonserna, där ser du vad hyrorna ligger för lägenheter i Stockholms innerstad. Löjligt låga. Det beror på att de är reglerade, hyresvärden får inte ta ut mer. Det i sin tur innebär att den som väl fått tag i ett förstahandskontrakt aldrig släpper det gratis och en enorm svartmarknad uppstår. Det betyder också att det inte är lönsamt att bygga nya hyreshus, vilket höjer värdet på existerande hyresrätter ytterligare. Ruttet rakt igenom. *grr27* "

Action
2005-08-04, 17:21
Marknadshyror är det enda vettiga alternativet i dagens samhälle.

Varför kostar en hyreslägenhet i Gamla Stan mindre än en i Pajala där ingen vill bo??

Arnesson
2005-08-04, 17:22

Syftar du på bostadsrätter, hyresrätter eller bara allmänt?

grisbil3n
2005-08-04, 17:24
Egentligen borde ju 500 pers gå ihop o skjuta in 100 k var o plocka in ett gäng polacker som bygger tidernas jävla jättekåk som alla kan bo i.

spacedog
2005-08-04, 17:29
Varför kostar en hyreslägenhet i Gamla Stan mindre än en i Pajala där ingen vill bo??

Därför att det skall vara "rättvist", det skall inte bara vara "de rika" som skall bo i innerstaden. *spy* Men egentligen beror det förstås på att lägenheten med största sannolikhet innehas av välmående 40-talister ur medelklassen som (s) inte vill stöta sig med.

Hardcore_pb
2005-08-04, 17:57
Marknadshyror är det enda vettiga alternativet i dagens samhälle.

som spacedog sa så vill man inte att bara "överklassen" ska ha råd att bo i stan, med marknadshyror så skulle hyresvärdarna kunna chock höja alla hyror i stan så en stor del av de som bott där i hela sitt liv inte har råd att bo kvar vilket jag tycker är lite dumt. Ifs så slutar det ju ändå med att dom lägenheter i stan som släpps går till folk med en trygg ekonomi, eftersom "ingen" lägenhet i stan går gratis. Det ända som är bra med dagens system i min menning är att de som redan har en lägenhet i stan har råd att bo kvar.

Sen kan man alltid diskutera om man hellre bara vill ha folk med mycket pengar i stan eller en blandning som i dag.

/Hardc...

skaparn
2005-08-04, 18:51
Någon sorts diskriminering blir det nästan oavsett regim. Nu är det ju kontakter som ger en lägenhet (alternativt GRYYMT mycket parra), vilket gör att nyinflyttade knappt har någon chans eftersom deras farsa inte känner en massa nyttiga människor.
Jag ser hellre en vettig marknad där hyrorna förhoppningsvis sjunker i de mindre attraktiva områden där jag, som inte prioriterar _centralt_ så mycket, kan få bo.

Det är allmännyttan tillsammans med bostadsbidrag som får mig riktigt förbannad på graden av detaljstyrning. Varför skulle boende vara något som subventioneras av samhället? Det enda som nås av subventioner är lyx. Läge får inte kosta så mycket som det borde, och bostadsbidraget får man inte om man anpassar boendet efter börsen. Alternativet till dyr lägenhet är ju inte alltid gatan eller härbärge. Jag vet många fall där man i det närmaste får oförändrad hyra vid flytt till dyrare objekt eftersom bostadsbidraget kickar in - varför skulle man då inte flytta dit?

The_RobRoy
2005-08-04, 18:53
håller med dig skaparn, bostadsbidraget är riktigt skumt utformat.

Grahn
2005-08-04, 19:44
Håller för ovanlighetens skull med Skaparn.

spacedog
2005-08-04, 19:53
håller med dig skaparn, bostadsbidraget är riktigt skumt utformat.

Bostadsbidraget är alldeles utmärkt utformat för att hålla sosseriet vid makten. Inget skumt alls. ;)

Allan
2005-08-04, 19:57
Bostadsbidraget är alldeles utmärkt utformat för att hålla sosseriet vid makten. Inget skumt alls. ;)

Det där var ju inte ett dugg tendentiöst.....

allan

Griip
2005-08-04, 20:01
Förklara gärna mer vad bostadsbidraget är för något

Pellefant
2005-08-04, 20:10
Nått fel är det när lägenheter utanför tullarna är dyrare än de i innanför. (hyresrätter) *screwy*

spacedog
2005-08-04, 20:18
Förklara gärna mer vad bostadsbidraget är för något

Bostadsbidrag är de pengar du får av andra skattebetalare när du vill bo i en lägenhet du egentligen inte har råd med. När jag pluggade i Stockholm hittade jag en fin lägenhet på 58 kvadrat i de populära kvarteren på Söder. Som student hade jag naturligtvis inte råd med hyran utan fyllde då i en lapp hos försäkringskassan och vips så fick jag en tusenlapp eller vad det nu kan ha varit i månaden så jag kunde betala för mitt flådiga boende.

spacedog
2005-08-04, 20:20
Det där var ju inte ett dugg tendentiöst.....

Jäklar, avslöjad. Och jag som gjorde mitt yttersta för att låta objektiv och saklig. :D

Allan
2005-08-04, 20:40
Bostadsbidrag är också det min fd fru får för att hon ska kunna bo i en lägenhet där mina barn har en socialt acceptabel standard. Och den lägenheten ligger inte i innerstan utan i en sketen förort. Systemet är numer annorlunda än det Spacedog beskriver.

allan

Trance
2005-08-04, 20:46
Jag tycker nog inte heller bostadsbidragssystemet fungerar bra. Den studentlägenheten jag bor i är rätt dyr och istället ingår rätt mycket(Internet etc), detta för att bostadsbolaget räknar med att alla som bor där skall få 900 kronor i bidrag.

spacedog
2005-08-04, 20:48
Bostadsbidrag är också det min fd fru får för att hon ska kunna bo i en lägenhet där mina barn har en socialt acceptabel standard. Och den lägenheten ligger inte i innerstan utan i en sketen förort.

Vilket jag menar visar ganska tydligt att systemet inte fungerar alls längre. En lägenhet i en "sketen förort" skall inte vara så pass dyr att det krävs bostadsbidrag för att betala hyran. Men nu är den det eftersom någon sorts missriktad idé om rättvisa och jämlikhet kräver att hett eftertraktade lägenheter i innerstaden skall vara lika billiga.