handdator

Visa fullständig version : Rik på fonder...

Fettecke
2005-08-02, 12:15
Är de nån fler än jag som håller på och donar med fonder, och har du/ni gjort nån större hacka på det ?

själv har jag dragit in runt 7´000 på 1 månad som mest....
(bara för att köpa en ny digitalkamera)

Daniel Mattusch
2005-08-02, 12:18
Sådant där tycker jag är jävligt intressant, men har väl några år kvar innan man
tänker ge sig in på sådant. Hur länge har du hållt på? Hur mycket hade du som startkapital osv

mini_Arnold
2005-08-02, 12:19
17800kr första året(3mån)
44000kr andra året (5mån)
Helt okej

Mental
2005-08-02, 12:23
Jag petar på lite, men det tar tid att dra ihop kapital att satsa, har inga rika föräldrar eller liknande att stödja min portfölj på. Försöker lägga en 500ing i månaden i min buffert och fonderar det efter förmåga.

Går inte superbra, kanske 10% upp på 2 år, men jag går inte back i allafall ;)

Fettecke
2005-08-02, 12:25
Sådant där tycker jag är jävligt intressant, men har väl några år kvar innan man
tänker ge sig in på sådant. Hur länge har du hållt på? Hur mycket hade du som startkapital osv

har 200´000 drygt...
sämsta jag gjorde va ju att köpa SPAX Europa... la 50´000 där... har inte tjänat in gauget jag betalade ännu, 700:- ännu på snart 1.5 år...

sen har jag väll köpt runt i lite Realinvest, vilket va riktigt bra investering... samt lugnade mig lite med penningmarknadsfonden, inte så bra direkt, men lugnt sparande...
samt div andra fonder som gått hyffsat

har nu köpt runt 100´000 på Balkanfonden, samt 50´000 på Realinvest igen... tror verkligen på Balkan... går de som det ser ut nu, så borde det nog trilla in runt 50´000 på 1 månad, längre tid vågar jag inte ha :D

Fettecke
2005-08-02, 12:26
17800kr första året(3mån)
44000kr andra året (5mån)
Helt okej

vad har du placerat i ?

Mental
2005-08-02, 12:28
Jag skall satsa i indien, möjligen i realestate eller liknande.

Mitt största misstag var att lyssna på banken i stället för att själv sätta mig in i hur det fungerade. förlorade en hel del på kapitalinvest *grr27* :furious:

axlpxl
2005-08-02, 12:28
Så här går mina fonder vilket inte känns så jobbigt faktiskt, haft den sen 2001 :hbang:

Fettecke
2005-08-02, 12:32
Så här går mina fonder vilket inte känns så jobbigt faktiskt, haft den sen 2001 :hbang:

ser en fin svacka i början där :D
jag kommer dö om en sån svacka kommer i mina fonder....
att veta att det svänger mellan 1000-3000 kr per dag är lite äckligt faktiskt...

hade svårigheter att sova när jag köpte i riskklas 5 förut...
så, när jag hade tjänat ihop runt 2000+ så sålde jag av det för att köpa nått med mindre riskklass :D

undrar hur de går nu när jag har Balkan, riskklass 6... :hbang:

Daniel Mattusch
2005-08-02, 12:32
har nu köpt runt 100´000 på Balkanfonden, samt 50´000 på Realinvest igen... tror verkligen på Balkan... går de som det ser ut nu, så borde det nog trilla in runt 50´000 på 1 månad, längre tid vågar jag inte ha :D

1 månad :)

Ingen som var med på den tiden då Ericsson emitera(tror det heter så). Skulle vara roligt att se vad folk gjorde för pengar då. Min far gjorde allafall väldigt stora summor på det.

Fettecke
2005-08-02, 12:35
Kan ju tipsa om Realinvest, gått jeffligt bra nu senaste året
är kanke lite skeptisk om de kommer gå så bra hela tiden, med tanke på att det har gått För bra jämnfört med andra fonder...
http://www.robur.se/Graph/REA_progress.jpg

Mental
2005-08-02, 12:37
Kan ju tipsa om Realinvest, gått jeffligt bra nu senaste året
är kanke lite skeptisk om de kommer gå så bra hela tiden, med tanke på att det har gått För bra jämnfört med andra fonder...
http://www.robur.se/Graph/REA_progress.jpg

http://www.robur.se/Graph/KPI_progress.jpg

Här är kapitalinvest, jag gick in runt 2000. Du må tro att jag var glad på min "personlige bankman". Det gick ned och ned och ned och....

Bah!

Fettecke
2005-08-02, 12:39

Ingen som var med på den tiden då Ericsson emitera(tror det heter så). Skulle vara roligt att se vad folk gjorde för pengar då. Min far gjorde allafall väldigt stora summor på det.

Ja, seriöst.. fonden är ny, så den startade på 100.00 för lite mer än 2 månader sedan, nu ligger den på 114,37... så det är en grym utveckling

Realinvest köpte jag för 19.88... sålde på 20.90, fick runt 6´000 på de.
så du får ju räkna om du vill :D

Fettecke
2005-08-02, 12:41
Jag är glad över att man har bibehållet pris per andel iaf :D en polare till mig hade runt 10´000 på en fond som gick rakt ner till 0 över några dagar... iofs så på 1v så va den uppe i normalt igen :D
så han förlorade ju inget så att säga...

tur då att man inte räknar räntan på det Aktuella värdet :D, det lbir ju inte mkt ränta på 0kr direkt :D

mini_Arnold
2005-08-02, 12:46
vad har du placerat i ?
Arnold

spacedog
2005-08-02, 12:46
Det enda jag har i fonder är någon form av pensionssparande som en arbetsgivare betalade in för länge sedan. Annars ligger allt i aktier. Fullt exponerad mot IT- och energisektorerna. Friskt vågat... :D

Tyvärr var jag inte med när Ericsson nyemitterade på 3.50 (var det väl?), men däremot på den efterföljande resan från 9 till strax över 20. Det var kul. Visst kan man såhär i efterhand tycka att det hade varit fint att gå in ännu tidigare, men Ericsson var riktigt illa ute där ett tag och det kunde lika gärna gått åt andra hållet.

The_RobRoy
2005-08-02, 12:50
ODIN är en av nordens absolut bästa fondförvaltare, flyttade över större delen av mitt kapital dit i januari i år, inget jag ångrar direkt.

Men just nu börjar jag få kalla fötter, börsen går sjukt bra, så jag har klivit ur och sitter med räntepapper, tror det kommer ett ras snart.

kan även tipsa om www.morningstar.se där kan du kolla alla fonder som finns i princip och vilken rating dom har.

Bifogar en bild på ODINs förvaltningstatestik:

Daniel Mattusch
2005-08-02, 12:51
Det enda jag har i fonder är någon form av pensionssparande som en arbetsgivare betalade in för länge sedan. Annars ligger allt i aktier. Fullt exponerad mot IT- och energisektorerna. Friskt vågat... :D

Tyvärr var jag inte med när Ericsson nyemitterade på 3.50 (var det väl?), men däremot på den efterföljande resan från 9 till strax över 20. Det var kul. Visst kan man såhär i efterhand tycka att det hade varit fint att gå in ännu tidigare, men Ericsson var riktigt illa ute där ett tag och det kunde lika gärna gått åt andra hållet.

Det var dett jag syftade på om ericsson, glömde skriva att jag menade aktier fettecke...

Olsson
2005-08-02, 13:08
Finns det nånstans man kan läsa och lära sig om fonder och aktier?

Mental
2005-08-02, 13:10
Finns det nånstans man kan läsa och lära sig om fonder och aktier?

http://www.privataaffarer.se/

har reggat mig på deras prat om pengar forum, lite segt men vettiga folk där

rQx
2005-08-02, 13:46
Hade tyvärr inte så mycket pengar när de nyemitterade.. Men har i alla fall sammanlagt köpt dem när de var på sju .. tyvärr bara 300 stycken ...
Köpte precis, Glocalnet också, ner med 1 kr sedan jag köpte dem.. Köpte även sensys Traffic ... Typ en vecka efter att jag köpt dem fördubblades värdet.. från 0.7 till 1.4 ;) har bara 2000 stycken så även om jag säljer nu så tjänar jag inte mycet :P..

Fick kapitalinvest för 500 kr i födelsedagspresent av Farmor och Farfar.. Hade totalt glömt bort det tills jag fick ett papper där det stod att dom var i 700 :) ..

tp_88
2005-08-02, 13:51
Jag har lite aktier. Ska dock bli mer när man fyllt 18 och man inte behöver målmans underskrift och dessutom kan handla över nätet. Har ärvt lite pengar så det är mest "säkra investeringar" ( om nu aktier kan bli säkert... ) som gjorts.

ABB: Köpte 600st för 38kr för ~½år sedan, ligger i 54kr nu. +9.600kr alltså.
Ericsson: Köpte 2000st för 10kr för ~1år sedan, ligger nu i 27kr. +34.000 alltså.

Tolkia
2005-08-02, 15:00
Moderskapet donade lite ÅT samtliga barn när jag var i Tyskland och pluggade för många år sedan - jag väntar fortfarande på att det åtminstone skall gå upp till anskaffningsvärdet igen ...

The_RobRoy
2005-08-02, 15:02
Moderskapet donade lite ÅT samtliga barn när jag var i Tyskland och pluggade för många år sedan - jag väntar fortfarande på att det åtminstone skall gå upp till anskaffningsvärdet igen ...

De va tungt att sätta in sparpengar i fonder runt 99-01

aliquis
2005-08-02, 16:31
Ni har ju säkert redan koll, men jag tycker avanza.se är grymt söt sida om nu någon skulle ha råkat missa den, hade jag bara haft pengar med så ;)

Mina fonder gick bra när jag hade dem, men det var ju rätt tid... framförallt mina trygg hansa optionsrätter europa som ökade typ 40%+ på 2 veckor(?) när jag hade köpt dem, men jag var ju dum o sålde inte så de sjönk ju sen igen, men de var väl ändå ok.

Tyvärr köpte min syster alldeles för sent, efter att jag hade sålt mitt, och en massa dynga som roburs contura o medica o någon kommunkationsfond o grejer, kanske inte sådär jätteperfekt tillfälle för dem. Så där har det inte gått så bra :/

akAn
2005-08-02, 16:42
har väl tjänat ca 15% på mina aktier på 1 år, så det har inte gått så jättebra, men funderar på nån ODIN-fond

Markus H
2005-08-02, 17:53
När jag började sälja av mina fonder så hade de ökat i värde med det dubbla. men det var jhu precis innan "kraschen" på -90 talet.

Några summor nämns inte.

Dumleman
2005-08-02, 18:42
Går +-0 på mina aktier. Gjorde ett rejält felköp vilket åt upp min blivande vinst på 18% :(. Har bara 10k att handla med och började strax innan jul. Man borde vara förvis, köpte en massa Infinicom B när de låg på 23 öre och sålde när de va på 32 öre i feb-mars, nu är de värda över 50 öre :(.
http://www.avanza.se/dsr/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?isin=SE0000396558&grtype=year

The_RobRoy
2005-08-02, 18:46
När jag började sälja av mina fonder så hade de ökat i värde med det dubbla. men det var jhu precis innan "kraschen" på -90 talet.

Några summor nämns inte.

Det skulle ju vart drömmen om man varit smart och sålde då

Lillgrabben
2005-08-02, 18:54
Jag har inte handlat med vanliga fonder, men försöker plåga upp värdet på mitt PPMkonto. Jag har börjat byta fonder då jag ( i mars i år) insåg att satsningarna jag gjorde då PPMsystemet startade gått åt pipan.

Jag gjorde mitt första byte i mitten-slutet av april & låg då på -10 % i värdeförändring. Nu i afton ligger jag på + 14 % i värdeförändring så värdet har alltså gått upp 24 % på 3-4 månader.

Markus H
2005-08-02, 20:41
Det skulle ju vart drömmen om man varit smart och sålde då

Joo.... man skulle ha sålt bort det som var ren vinst, och fortsatt spela med den ursprungliga insatsen. eller sålt bort den ursåprungliga insatsen och spelat vidare med "vinsten".

detta gjorde jhu inte jag vid tillfället, så den reella vinsten blev väll kanske bara 75%....

Rob The Man
2005-08-02, 23:56
Själv kör jag bara med norska fonder och det går toppenbra.

The_RobRoy
2005-08-03, 00:06
Själv kör jag bara med norska fonder och det går toppenbra.

Jo dom har gått kanon, t.ex. Odin Norge :)

Rob The Man
2005-08-03, 00:07
Jo dom har gått kanon, t.ex. Odin Norge :)

Sedan har du en som heter Skagen V me super duper

Dk1ng
2005-08-03, 11:58

Vilka summor folk gjorde är, ur investeringssynpunkt, inte det intressanta. Det intressanta är vilken procentuell utveckling folk har på sin portfölj, resten handlar bara om vilken summa man har att investera och säger knappt något om hur investeringen i sig var.

Jag var med och fulltecknade nyemmissionen i Ericsson och köpte även på mig ytterligare aktier kring 3.80. Då jag handlat aktivt och periodvis "daytradar" så har jag ingen exakt riktkurs på den investeringen utan att plocka fram deklarationen, men visst har det över tiden varit en mycket lönsam investering.

I fondväg så har diverse olika fonder med inriktning Ryssland och Baltikum varit trevliga bekantskaper liksom andra fonder som inriktar sig på att investera i mindre och onoterade företag både inom Sverige och internationellt.

pilt77
2006-04-08, 20:28
Går det att sälja av en hel fond som går med vinst och investera hela beloppet i en annan fond utan att behöva skatta för det?

The Somberlain
2006-04-08, 23:21
Jodå, visst har man gått med plus på sina fonder. Inga monsterbelopp direkt men bättre än mina aktier iaf. Numer kör jag två race: Sparkapital-lågriskfonder & Riskkapital-högriskaktier. Funkar bra so far.