handdator

Visa fullständig version : Andra världskriget dokumentärer.

Prowler
2005-08-02, 09:06
Vet någon om det finns en bra serie filmer eller dokumentärer som på ett bra sätt sammanfattar allt som hände i andra världskriget från dag ett till sista dagen. Det finns ju en uppsjö av filmer när man kollar runt, men de flesta handlar ju bara om en viss händelse, en del av kriget eller tex. vilka som jobbade med Hitler. Det är lätt att man tappar känslan av vad som hände när och hur. Skulle vara skitbra om det fanns en serie dokumentärer som i kronologisk ordning sammanfattar allt. Inblandade länder, vilka var allierade med vilka, alla ledare och lite siffror...finns det?

Fettecke
2005-08-02, 09:09
National geographics har väll släppt nån serie, samt att Discovery också har släppt nån serie... sne vet jag att de fanns X antal filmer om detta på Rusta för 1 år sen, men nu vet jag inte längre :D

Jax
2005-08-02, 10:00
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9137126199&mscssid=J0KAG67SQ3PV8LMSS4TA8M2DTL6PDQJ8
Är ingen dokumentär utan en bok, men den är riktigt bra.

Sonny
2005-08-02, 10:18
WWII är ett ytterst intressant ämnde, världskriget i färg eller vad serien hette har jag för mig är riktigt bra!

grisbil3n
2005-08-02, 11:26
Din man är Guido Knopp.

Äditt. Annars finns det väl en kritikerrosad dokumentärserie som heter "Century of war" eller dylikt som jag tycker verkar jävligt bra.

Prowler
2005-08-02, 11:47
Tackar för tipsen, den där boken verkar jäkla bra! Ska nog inhandla den...

spacedog
2005-08-02, 12:03
Jag gillar inte Knopps filmer, alldeles för tendentiösa. Kanske är böckerna bättre, men det betvivlar jag. World at war-serien är nog ett bättre val.

Allan
2005-08-02, 12:13
På www.skalman.nu kan man få massor med tips; de har till och med ett separat underforum för såna diskussioner. Och inte bara om 2VK, utan om historia i allmänhet.

allan

grisbil3n
2005-08-02, 12:34
Jag gillar inte Knopps filmer, alldeles för tendentiösa. Kanske är böckerna bättre, men det betvivlar jag. World at war-serien är nog ett bättre val.

Trodde jag hade fullgott ordförråd, vad fan betyder "tendentiösa"? Har kanske med tendens att göra men det blir man ju inte klokare av *innocent*

Hihi nu kollade ja google, du tycker Guido Knopp är subjektiv, det är väl lätt hänt då det inte alltid finns konkreta fakta att ta fasta på när det gäller främt Adde H, blir mycket egna teorier o sådant kanske..

spacedog
2005-08-02, 12:39
Trodde jag hade fullgott ordförråd, vad fan betyder "tenentiösa"? Har kanske med tendens att göra men det blir man ju inte klokare av *innocent*

Vinklad, färgad, osaklig, subjektiv. Jag kunde naturligtvis använt något av dessa ord istället... :em: Men nu fick du å andra sidan lära dig ett nytt ord! :thumbup:

Metal_boy_
2005-08-02, 14:42
Ska också få tag i lite filmer. Är väldigt intresserad av WWII.

reinholdsson
2005-08-02, 14:54
Den bästa och mest informationsrika serien måste nog vara "The world at war". 24 delar om jag inte missminner.

Sen om Guido Knopp har jag hört att han verkar tycka att de flesta historiker utom han är högerextrema. Något sånt var det iallafall.

Sonny
2005-08-02, 18:35
Ska också få tag i lite filmer. Är väldigt intresserad av WWII.Samma här, sitter bänkad framför discoevry så fort det är nått
*popcorn*

Krokodil
2005-08-02, 18:53
Det går väl nästan dagligen program om WWII på Discovery, ofta sent på natten.