Visa fullständig version : Pistolskytte?
Krokodil
2005-08-01, 11:33
Jag har bestämt mig för att skaffa en hobby och kom att tänka på att jag tyckte det var kul att skjuta pistol när jag låg i lumpen. Är det någon som vet om man är välkommen i skytteklubbar om man inte har någon tävlingsambition utan mest vill ha det som en avkopplande hobby?
Sen är det detta med vapenlicens, jag är 36 år ostraffad och med ett ordnat liv i övrigt räcker det?
Tar gärna emot tips på bra klubbar i södra Stockholmsområdet.
Danke schön.
hangatyr
2005-08-01, 11:37
jag pysslade md pistolskytte fgör ett gäng år sedan.
man måste verkligen itne tävla.
för vapenlicens msåte man vara aktiv i förening samt ha skjutit för guldmärke har jag för mig (men minnet kan svikta).
finns två bra klubbar i södertälje, jag skulle rekommendera PK Svea.
Pdaddy tävlar. Skicka ett PM.
allan
Jag skjuter i klubb.
Som de sagt tidigare, skjuta guld och att klubben styrker ens ansökan är vad som krävs, i min klubb måste man ha skjutit aktivt i ett år innan de styrker ens ansökan, samt att första vapnet måste vara kaliber 22, de vill inte att alla nykomlingar kutar iväg och köper magnum45:or ;)
Edit: jag skulle dock inte lägga pengar på ett eget vapen, jag slöskjuter då och då, ca 1ggn i veckan, käns inte värt det om jag inte ska tävla, klubben har bra vapen.
Gå in på Svensk pistol skytte förbundedts hemsida, där kan du se alla klubba å vilka som är nära dig.
Licens.. Aktiv medlem, minst 6 månader. 3 guldserier a' 46 poäng + snabbserier.. Thats it ;) .
JAg har dock inte tävlat eller tränat så mycke senaste året, ungarna sätter pinnar i hjulet för mina tävlingsplaner innom IPSC (dynamiskt skytte)
M
Tänkte starta en tråd om denna underbara hobby, och kolla ifall det var mer än jag som höll på med det.. men tyvärr använde jag sökfunktionen först, så det blir en BUMP!
Jag har ganska nyligen börjat, dock inte skjutit några guldserier än. :( Funderar på vad man ska ha för förstapistol, lutar mot en unique des 69 som man verkar kunna hitta i bra skick för 3-4000.
Vad skjuter ni med? Favoritvapen?
The Target, dom har allt från .22 till 50 cal!
Tänkte starta en tråd om denna underbara hobby, och kolla ifall det var mer än jag som höll på med det.. men tyvärr använde jag sökfunktionen först, så det blir en BUMP!
Jag har ganska nyligen börjat, dock inte skjutit några guldserier än. :( Funderar på vad man ska ha för förstapistol, lutar mot en unique des 69 som man verkar kunna hitta i bra skick för 3-4000.
Unique e nice :)
Jag har börjat panga igen, första gången på 6 år typ... drog en 6 st guldserier på raken :) dock med min 9mm, men ändå..
M
Jag gillar glock 17. Den är stabil, träffsäker och kul att skjuta med
Unique e nice :)
Jag har börjat panga igen, första gången på 6 år typ... drog en 6 st guldserier på raken :) dock med min 9mm, men ändå..
M
Jag har skjutit flera 45or, men aldrig en 46a. Så störande. Skjuter ju hellre 30 än 45, att vara en ifrån är sjukt störande.
Vad har du för nia?
Jag gillar glock 17. Den är stabil, träffsäker och kul att skjuta med
En kille på klubben säljer sin Glock 17, gen 3. 4 magasin, blackhawk-hölster och lite annat gott. Den kommer ju dock att vara såld innan jag får chansen. :(
Ahh, den här lilla godingen till tråd :D Jag lade ned skyttet i början på 06. Blev för tråkigt att bara stå på bana och fjutta .22a.
Skjuter fortfarande pistol men innom försvarsmakten, både roligare och mer utmanande. Men betydligt mer begränsade träningstillfällen då.
En kille på klubben säljer sin Glock 17, gen 3. 4 magasin, blackhawk-hölster och lite annat gott. Den kommer ju dock att vara såld innan jag får chansen. :(
Ajdå :(
MP5 är också ett skönt vapen, men det kan ju inte man få tag i som privatperson :(
MP5 är också ett skönt vapen, men det kan ju inte man få tag i som privatperson :(
Aldrig testat, bara ksp 58, ak5 och p-skott under mina glansdagar på I19. 58an var rolig, men tung.
Nitrometan
2011-08-17, 10:53
Ahh, den här lilla godingen till tråd :D Jag lade ned skyttet i början på 06. Blev för tråkigt att bara stå på bana och fjutta .22a.
Det finns andra sorters skytte att tävla i. En kompis tog med mig till banan och visade magnumskytte med sina vapen. Det var kul. :Virro
Han höll även på att skjuta på rörliga mål, kommer inte ihåg om det kallades actionskytte eller duellskytte.
Fel :)
Går visst att få licens på via fritt gevär eller via k-pist skytte. Dock är det välldigt svårt att hitta en i semi utförande..
M
Fel :)
Går visst att få licens på via fritt gevär eller via k-pist skytte. Dock är det välldigt svårt att hitta en i semi utförande..
M
Jasså? Då är det bara att satsa på en sådan! :D
Jasså? Då är det bara att satsa på en sådan! :D
Så lättet inte :)
Lättare nog att bli vapenhandlare så man kan inneha roliga leksaker som är svårt att få för vanliga svenssons ;)
Dess värre så tror jag att "norge" incidenten kommer förstöra för oss sportskyttar framöver *grr*
Handeldvapen har ju redan 5 år's licens, förr var det livstidslicens..
Bara en tidsfråga tills de sätter 5 år på målskytte gevär oavsett halvauto eller repeter och kanske även på Jaktvapen !!!
ca 8-12 veckors väntetid på licensansökningar just nu :MrT:
kööööp
Det finns andra sorters skytte att tävla i. En kompis tog med mig till banan och visade magnumskytte med sina vapen. Det var kul. :Virro
Han höll även på att skjuta på rörliga mål, kommer inte ihåg om det kallades actionskytte eller duellskytte.
Mm, lycka till att börja med det bara.
Du måste nöta dig genom den tråkiga tiden som .22 skytt först. Och efter första licensen måste du oftast skjuta minst ett halvår till med den innan klubben godkänner att du skaffar en grövre kaliber.
Det är kul som tusan att skjuta, men det är massor av tråk och byrokrati i vägen för det roliga med skyttet.
Edit: PPC skulle vara kul tex http://www.pistolskytteforbundet.se/viewNavMenu.do?menuID=161
Men det är en allt för hög tröskel dit för att det ska vara motiverande för mig, men möjligheterna finns ju som sagt.
Nitrometan
2011-08-17, 11:44
Lättare nog att bli vapenhandlare så man kan inneha roliga leksaker som är svårt att få för vanliga svenssons ;)
Dessutom får vapenhandlare av nån anledning köpa/ha vapen som de sen inte får sälja vidare eftersom ingen i Sverige kan få licens på dem. Konstigt.
Mm, lycka till att börja med det bara.
Du måste nöta dig genom den tråkiga tiden som .22 skytt först. Och efter första licensen måste du oftast skjuta minst ett halvår till med den innan klubben godkänner att du skaffar en grövre kaliber.
Det är kul som tusan att skjuta, men det är massor av tråk och byrokrati i vägen för det roliga med skyttet.
Edit: PPC skulle vara kul tex http://www.pistolskytteforbundet.se/viewNavMenu.do?menuID=161
Men det är en allt för hög tröskel dit för att det ska vara motiverande för mig, men möjligheterna finns ju som sagt.
Dom ända reglerna är ju som sagt 6 månaders medlemskap och guldfordingar, sen kan ju klubben ha massa konstiga interna regler som igentligen inte har lag stadga för.
Min första pistol var en H&K P9S (9mm)
PPC är kul, men IPSC är roligare :D Jag har tävlat mkt i IPSC, men har inte gjort det på ett tag, men nu skall ja börja med IPSC rifle.. sök på tuben å kolla får du se.
Dessutom får vapenhandlare av nån anledning köpa/ha vapen som de sen inte får sälja vidare eftersom ingen i Sverige kan få licens på dem. Konstigt.
Ja så är det :D, men i dagsläget så kan man få licens på rätt mycket, nästan allt utom full auto..
M
Dom ända reglerna är ju som sagt 6 månaders medlemskap och guldfordingar, sen kan ju klubben ha massa konstiga interna regler som igentligen inte har lag stadga för.
Min första pistol var en H&K P9S (9mm)
Kunde jag börja direkt med 9mm skytte som jag skjuter nu i grönkläder så hade det varit en sak, men jag tänker inte lägga ett halvår på en .22a
För min del är det hobbyskjuta det handlar om, jag är inte intresserad av att tävla eller försöka skjuta guldserier, jag vill skjuta praktiskt och tillämpat, och där är det civila skyttet lite träigt. Om man inte vill skjuta precition och tävla så är det bara det militära som återstår.
IPSC ser skitkul ut! Men återigen så är det nog inget man bara kan börja med.
Herr Oberst
2011-08-17, 15:06
Pistolskytte verkar helkul. Min lokala klubb verkar dock bara släppa in nya en gång under våren och en gång under sommaren.
Fatalist
2011-08-17, 15:47
Vad är .22? 5,56mm?
David Brent
2011-08-17, 15:54
Vad är .22? 5,56mm?
Nästan. 5,6 mm.
IPSC ser skitkul ut! Men återigen så är det nog inget man bara kan börja med.
MAn måste börja som vanligt, nationellt skytte, få licens mm mm.
Sen kan man gå en IPSC kurs och få tävlingslicens och börja tävla..
Säkerheten är mkt hög, så därför kan man inte bara hoppa in å köra..
JAg har aldrig riktigt tävlat i 25m nationellt, för segt helt enkelt. Fältskytte har ja testat och det är ju ok.
Men börjar man med IPSC e man körd, även ekonomiskt :D
Skall man ligga i top nivå så är det ju minst en träning i vecka á ca 200 patroner som kostar allt mellan 2-3.50 smällen, jag laddade dock själv och låg på 1.50:-. Sen har du pangen som man ofta trixat till med div delar som kostar flis. Man kan även tävla i production då man inte får ändra pistolen så mkt, eller open då man får ha röpunkt sikte och kompensator + längre mag.
.223 = 5.56mm
.22 är samma men en lite caliber med små patroner :D
M
MAn måste börja som vanligt, nationellt skytte, få licens mm mm.
Sen kan man gå en IPSC kurs och få tävlingslicens och börja tävla..
Säkerheten är mkt hög, så därför kan man inte bara hoppa in å köra..
JAg har aldrig riktigt tävlat i 25m nationellt, för segt helt enkelt. Fältskytte har ja testat och det är ju ok.
Men börjar man med IPSC e man körd, även ekonomiskt :D
Skall man ligga i top nivå så är det ju minst en träning i vecka á ca 200 patroner som kostar allt mellan 2-3.50 smällen, jag laddade dock själv och låg på 1.50:-. Sen har du pangen som man ofta trixat till med div delar som kostar flis. Man kan även tävla i production då man inte får ändra pistolen så mkt, eller open då man får ha röpunkt sikte och kompensator + längre mag.
.223 = 5.56mm
.22 är samma men en lite caliber med små patroner :D
M
Mm, det är det jag menar, att vara tvingad att skjuta på ett sätt med ett vapen för att få börja med det andra ett halvår senare om man är bra nog är bara löjligt.
Lite som att kräva att jag ska curla minst 6 månader med silverhantlar och klara 46rep@10kg innan jag får gymmets tillåtelse att börja marka. Nej, jag gillar inte de villkoren och avstår då.
25m nationellt var kul i ett par veckor, men inget jag orkar tråka med ett halvår för att sedan få börja med det jag vill träna.
Mm, det är det jag menar, att vara tvingad att skjuta på ett sätt med ett vapen för att få börja med det andra ett halvår senare om man är bra nog är bara löjligt.
Lite som att kräva att jag ska curla minst 6 månader med silverhantlar och klara 46rep@10kg innan jag får gymmets tillåtelse att börja marka. Nej, jag gillar inte de villkoren och avstår då.
25m nationellt var kul i ett par veckor, men inget jag orkar tråka med ett halvår för att sedan få börja med det jag vill träna.
Dess värre är banskytte ett måste, ja ser det inte som något dåligt..
Sollar ju bort såna som bara vill ha en picka, de orkar inte med allt skjutande å guldkrav, väntetid mm mm.
M
Dess värre är banskytte ett måste, ja ser det inte som något dåligt..
Sollar ju bort såna som bara vill ha en picka, de orkar inte med allt skjutande å guldkrav, väntetid mm mm.
M
Nej, det sållar ganska dåligt, många av dårarna nu på senaste har ett förflutet innom skytterörelsen och har licensierade vapen. De har tålamod.
Men mig sållar det bort, jag vill inte ens ha en picka, bara obehagligt att ha vapen hemma. Kunde jag låna klubbvapen när jag skjuter och gå direkt på tillämpat skytte med roliga vapen skulle jag göra det. Nu håller jag mig till det försvaret står med, de är inte lika griniga i sitt sållande :D
Jaa, du gjorde ju värnplikten 2001 som stabskryptör, här är ditt granatgevär. ;)
Fick min första 46a idag. Bara 2 kvar, sedan blir det en Des 69. Eller en FN 150 ifall plånboken jävlas. :D
Fick min första 46a idag. Bara 2 kvar, sedan blir det en Des 69. Eller en FN 150 ifall plånboken jävlas. :D
Grattis, glöm ej bort snabbserierna också ;)
Mitt nästa inköp är inte billigt, 23 000:- för ett race gevär (ipsc rifle) lol..
Sen är det inte gratis med ammo precis .223 ligger på allt från 3 kr till 5 kr smällen *gah!*
Pd
Nitrometan
2011-08-18, 07:19
Sen är det inte gratis med ammo precis .223 ligger på allt från 3 kr till 5 kr smällen *gah!*
Ja, kompisen sa att hans magnumammo kostade en del. .500 S&W Magnum, och .600 Nitro Express Magnum (en Pfeifer-Zeliska, såg ut som en jävla kanon).
Ladda hemma kanske? Vet inte om det blir billigare, men det känns som att det borde bli det i längden.
Ja, kompisen sa att hans magnumammo kostade en del. .500 S&W Magnum, och .600 Nitro Express Magnum (en Pfeifer-Zeliska, såg ut som en jävla kanon).
Jo ladda hemma har ja gjort mkt med pistolammo, sparar en massa ;)
Dock har jag inte gevärs laddnings utrustning, men det kommer :P
Pd
Ladda hemma kanske? Vet inte om det blir billigare, men det känns som att det borde bli det i längden.
Grattis, glöm ej bort snabbserierna också ;)
Behöver inga snabbserier? 3 guld + 6 månader aktiv = yay!
RPSFS 2009:13 Bilaga 2
Krav på skjutskicklighet
Följande krav på skjutskicklighet gäller för tillstånd till innehav av vapen för
målskjutning. Gäller olika krav på skjutskicklighet för olika ålderskategorier
(t.ex. veteranklass eller motsvarande) tillämpas dessa.
Vapentyp
Enhandsvapen med undantag av
kolsyre-, luft- eller fjädervapen.
Krav
International Practical Shooting
Confederation Sveriges silvermärke,
Svenska Pistolskytteförbundets
pistolskyttemärke i guld,
Svenska Svartkruts Skytte Federationens
pistolskyttemärke i guld
eller Svenska Skyttesportförbundets
silvermärke för internationell
sportpistol, grovpistol eller fripistol
eller bevis om att han eller hon
uppfyller motsvarande krav.
+ 6 månader medlemsskap då.
greenfish
2011-09-28, 20:51
Jo ladda hemma har ja gjort mkt med pistolammo, sparar en massa ;)
Dock har jag inte gevärs laddnings utrustning, men det kommer :P
Pd
Jag laddar nior för 1.30kr stycket, kan du fixa billigare i affären :confused::D
TC 124gr 75öre st
+krut
+hylsor (gratis)
Jag laddar nior för 1.30kr stycket, kan du fixa billigare i affären :confused::D
TC 124gr 75öre st
+krut
+hylsor (gratis)
JA laddade inte mkt 9'or, mest .40 S&W och .45 ACP.
Men köper nior för 185 Euro per tusen, de är helt ok tycker ja, slippa sitta och svettas vid laddpressen :D
Pd
Väcker en gammal tråd ist för att starta en ny:
Kära kolomedlemmar , finns det några av er som är skjutglada och kan lotsa mig rätt?
Jag vill börja med pistolskytte i Stockholmsområdet, men det verkar lättare sagt än gjort.
Är nybörjare och behöver lära mig grunden till en början, har ni tips hur jag går tillväga
Har mailat några klubbar och står på intresselista men inga direkta starter på utbildning nu verkar det som :(
Baskagge
2015-03-19, 00:51
Det behövs nog ingen utbildningstart. När jag började med pistolskytte för en herrans massa år sedan så var det bara att komma dit en dag i veckan och panga på. Det är inte jättemycket teknik att lära sig så det går rätt fort att komma in i det. Jag rekommenderar att börja med luftpistol på inomhusbana tills man känner sig bekväm med tekniken för att sedan gå vidare till krutskytte.
Behövs inte men som jag förstått det föredrar många, i alla fall de större/de i städerna, utbildning där man rensar bort de olämpliga under kontrollerade former. I de mindre by-klubbarna, där man ofta känner varandra eller känner någon som känner någon, kommer man nog igång fortare.
(Huge bump)
Var kan man billigast prova på skytte (pistol eller vad som helst) i Stockholm? Hyfsat nära centrum.
(Huge bump)
Var kan man billigast prova på skytte (pistol eller vad som helst) i Stockholm? Hyfsat nära centrum.
Billigt och stockholm går liksom inte ihop.
Klubbar har långa väntetider för utbildning, och jag tror inte de gör provskjutningar. Jag hade kört på https://thetarget.se/ och svurit lite över priserna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.