handdator

Visa fullständig version : Förvirrad

johan83
2005-07-31, 18:47
Har läst ganska mycket i bl.a detta forums arkiv (som för övrigt är en fantastisk informationsbas) och bildat mig en ganska bra uppfattning om kost och träning (tror jag i alla fall). Nu blev jag dock lite förvirrad efter att ha läst en text på en annan internetsida, tycker att den strider mot det mesta som jag har lärt mig. Tyvärr så ligger denna på en annan web-butiks sida vilket gör att jag inte kan länka till den, klistrar därför in ett utdrag av den längst ner i detta inlägg.

Det är 3 saker som jag speciellt reagerar på:

1) Enligt texten verkar det fullt möjligt att bränna fett och bygga muskler samtidigt.
2) Enligt texten bör man äta en stor andel av fettintaget vid frukosten.
3) Det verkar inte tillåtet att köra mer aerob träning än 3 gånger i veckan om man vill ha ett bra resultat.

Om dessa saker stämmer så har jag verkligen missuppfattat en hel del grejer. Vad anser ni om den text som nu följer?

Då det är många som talar om att förvandla fett till muskler, vilket är en omöjlighet i sig, ska jag här gå igenom hur man bibehåller eller kanske t.o.m. lägger på sig lite muskler, samtidigt som man bränner fett. Kanske har du någon gång varit med om att få synligare muskler men ändå inte märkt någon ökning på vågen.
Detta har att göra med att du bränt fett samtidigt som du lagt på dig lite muskler. Det är just detta, det här programmet går ut på.

Att tänka på för att uppnå en bra fysik är att sköta både träning, kost och vila.
För att optimera fettförbränningen bör kosten vara fördelad på följande sätt.
40% protein, 40% kolhydrater och 20% fett, fördelat på 5-6 måltider.
Detta upplägg är perfekt av följande anledningar.
# Du får i dig tillräckligt med protein för att bibehålla eller t.o.m. öka muskelmassan. Intaget ska ligga på 2-3 gram/kroppskilo.
# Du får i dig tillräckligt med kolhydrater för att fylla musklerna med glykogen (energi).
# Du får i dig tillräckligt med fett för att kroppen ska må bra, samtidigt som fettförbränningen är optimerad.

Jag vet att många tror att man ska äta runt 10 % fett för att optimera fettförbränningen.
Detta är fel. För att bränna fett, måste man tillföra kroppen fett.
Är det då bara att slänga i sig pizza och hamburgare för att komma upp till 20%?
Hade det varit så väl. När det kommer till fettintaget, är det viktigt att tänka på var fettet kommer ifrån. Bra fettkällor är t.ex. lax, olivolja, rapsolja, fiskleverolja och nötter.
Det finns även kosttillskott som innehåller nyttigt fett. Exempel på dessa är: CLA, Omega 3, och linfröolja.

För att optimera fettförbränningen ytterligare så bör 30-40 % av det daliga fettintaget vara i samband med frukosten. Detta för att kroppen ska använda fettet som den primära energikällan, och inte av protein eller kolhydrater. Om man inte får i sig tillräckligt med fett, tvingas kroppen att använda protein och kolhydrater som primär energikälla.
Detta leder i sin tur till minskad muskelmassa.
Frukosten kan alltså med fördel vara fördelad på följande sätt:
30% protein, 30% kolhydrater och 40% fett.

Hur ska man då göra när det kommer till den aerobiska träningen.
Mer än tre gånger i veckan är för mycket, då detta oftast leder till att man inte bara bränner fett, utan även muskler. När det kommer till vilken typ av övningar man ska välja, så är de man använder sig av både ben och armar de bästa.
Exempel på detta är: roddmaskin och promenad med pendlande armar (finns även maskiner för detta).
Låt säga att man promenerar i raskt tempo. Då förbränner man ca: 600 kalorier per timme. Om man däremot pendlar med armarna (som när man åker längdåkningsskidor), bränner man ca: 900 kalorier per timme. Det är hela 150% mer än vid normal gång.

Bästa tid att lägga den aerobiska aktiviteten är, direkt på morgonen på tom mage, eller direkt efter styrketräningen. Om du lägger de lägger den aerobiska aktiviteten på morgonen så ta gärna en matsked olivolja, rapsolja, fiskleverolja eller linfröolja ca: 15 minuter före du börjar träningen. Glöm inte att dricka mycket vatten hela dagen.

Sverker
2005-07-31, 19:03
Den stora skillnaden är ju fettet till frukost.
Författaren anser att fettet skall man äta till frukost för att vara säker på att det förbränns och på så sett spara kolhydraterna som energikälla.

Den teori King Grub för fram med ett antal undersökningar är att fett på morgonen försämrar insulinkänsligheten under dagen. Mindre känslighet för insulin innebär högre insulinnivåer i blodet och därmed sämre frisättning av fett från fettdepåerna

Teoretiskt tror jag mer på King Grub. Praktiskt kan insulinkänsligheten vara så hög under en diet att det inte spelar någon roll vad man äter till frukost, bara man ligger på kaloriminus sett över hela dygnet.

JLL
2005-07-31, 19:23
Vad är det som skulle göra att fjärde gången i veckan man kör kardio helt plötsligt börjar göra av med en massa muskler? :confused: