Visa fullständig version : Kalorimätning
Hej,
Undrar ifall man kan lita på gymmaskinernas kalorimätare egentligen? På mitt gym har dom Cybex-produkter, typ löppband & crosstrainers m.m. om det spelar någon roll. Känns ju kul om man kan göra det.
King Grub
2005-07-31, 16:14
Undrar ifall man kan lita på gymmaskinernas kalorimätare egentligen?
Om du med "lita på" menar få en siffra som nästan eller exakt stämmer med den verkliga energiförbrukningen... är svaret "antagligen inte".
De flesta maskiner som jag har sett har uppgivit siffror som verkar VÄLDIGT optimistiska; jag tror att man riskerar att överskatta förbrukningen rätt ordentligt om man litar för mycket på dem.
Förbrukar inte en överviktig person mer kcal än en "underviktig"? Vikten borde också göra den mätaren mindre korrekt..antagligen.
Vad jag har sett verkar ivf Technogym-maskiner ge ungefär samma siffror som t ex caloriesperhour.com inställd på en 30-årig man på 70 kg, men vad man får komma ihåg är att basalförbränning är inräknad i deras siffror.
userfriendly
2005-08-01, 07:46
Hej,
Undrar ifall man kan lita på gymmaskinernas kalorimätare egentligen? På mitt gym har dom Cybex-produkter, typ löppband & crosstrainers m.m. om det spelar någon roll. Känns ju kul om man kan göra det.
njeaaa. det där ¨är ju nåt "average" värde...
jag brukar göra så att jag tar reda på vad tex. cykling bränner i timmen i en viss fart osen cyklar jag min tid i den farten o räknar ut det själv ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.