Logga in

Visa fullständig version : Proteinmängd,skadligt?

zam
2005-07-30, 12:43
Att ett stort proteinintag eventuellt kan vara skadligt för njurar o dyl. känner alla till.
Men finns det egentligen några belägg för det?
Det är väl givetvis individuellt men är det bara spekulationer o gissningar inom läkarvården eller finns det kända fall,studier etc.?

Med större mängd menar jag 4 g/kg kroppsvikt eller mer.

King Grub
2005-07-30, 12:47
Vid sådana mängder är du över hälsosamma nivåer och att ligga på ett sådant intag under längre perioder kommer att påfresta inre organ. Skadligt eller farligt är svårare att sia om. Men dessutom är det fullständigt onödigt.

30cm
2005-07-30, 12:50
Och så sänker för mycket protein testosteron-nivåerna.

zam
2005-07-30, 14:06
Vid sådana mängder är du över hälsosamma nivåer och att ligga på ett sådant intag under längre perioder kommer att påfresta inre organ. Dessutom är det fullständigt onödigt.

Visst,det är just det jag hört i alla år.Jag tror dig men vilja veta om det är något som visar på det.Onödigt eller inte finns det nog delade åsikter om. ;)

King Grub
2005-07-30, 14:08
Onödigt eller inte finns det nog delade åsikter om.

Felinformerade meningar, kanske.

Jag kan inte säga att det är farligt med 4+ gram protein per kilo kroppsvikt. Dina efterlysta studier på sådana nivåer saknas; det finns inget behov av att utföra dom, då ingen äter sådana vansinnerdoser.

30cm
2005-07-30, 14:27
Hur vet man då att det är farligt?

Vilka är de högsta proteinmängderna man använt i studier? Vad gav det för effekter?

Beast
2005-07-30, 14:39
Jag är av tanken att har man inte nedsatt funktion på njurar kommer man inte heller få det.

zam
2005-07-30, 14:55
För en 80-kiloperson är det 320gram;jag skulle nog säga att massor med människor äter så pass mycket(inga normala iofs men ändock).

Men jag fick svar på frågan och tackar för det även om jag då är av den åsikten att det inte finns några bevis på att det skulle vara skadligt.

Men varför editerade du mitt inlägg,King Grub? :confused:

King Grub
2005-07-30, 15:21
Därför att förkortningen du använde också kan stå för betydligt tyngre saker än du antagligen menade.

zam
2005-07-30, 15:27
Syftar du på mellisen nu eller? :confused: :D