handdator

Visa fullständig version : När man reser sig upp snabbt

30cm
2005-07-29, 22:40
Om jag ligger och läser en timme och sedan reser mig hastigt för att telefonen ringer så blir jag ibland yr, det blir svart för ögonen och det känns som att jag är nära att svimma.
Vad beror det på?

obesogen
2005-07-29, 22:47
Om jag ligger och läser en timme och sedan reser mig hastigt för att telefonen ringer så blir jag ibland yr, det blir svart för ögonen och det känns som att jag är nära att svimma.
Vad beror det på?

När man reser sig häftigt kan blodtillförseln upp till hjärnan tillfälligt minska. Det kallas för blodtrycksfall. Man kan då bli yr, känna sig svag, kallsvettig eller uppleva att det svartnar för ögonen.

mini
Blodtrycksfall. Inget farligt.

grisbil3n
Har hört att har o göra med hur pass mycket man höjer sig över havet, jag ligger på 191 cm och brukar svimma lite när jag går upp på morgonen.

Tolkia
2005-07-29, 22:49
Inte bara, men det är vanligare bland långa personer. Särskiil i "uppväxten" verkar det som.

mini
2005-07-29, 22:51
Jag som inte är så lång kan också få det. Tycker det känns rätt coolt...

Glen
2005-07-29, 22:52
Går det att göra något åt eländet? även om det är ofarligt så är det ganska jobbigt att måsta ta tag i något varje gång man ställer sig upp

mini
2005-07-29, 22:54
Går det att göra något åt eländet? även om det är ofarligt så är det ganska jobbigt att måsta ta tag i något varje gång man ställer sig upp
Resa sig långsammare?

spacedog
2005-07-29, 22:56

Börja stressa mer så du får högt blodtryck. ;)

Glen
2005-07-29, 23:02
Resa sig långsammare?

Fungerar inte, har provat

Xponent
2005-07-29, 23:05
Vad beror det på?

Vad är det du läser? Antar att det är märkbart när du läst tex Playboy.
Mitt tips är att du lägger ifrån dig tidningen ett tag innan du ska resa dig (det funkar alltså inte att svara i telefonen). Försök leda tankarna till något annat än det dina tankar kretsat kring under din "läsning". När du känner att blodet återvänt till de övre regionerna av kroppen är det ok att resa på sig. ;)

Tolkia
2005-07-29, 23:14
Jag undrar (med viss trådkapningsvarning) lite vad det motsatta fenomenet beror på, alltså om man har så lågt blodtryck att man "borde" ha problem med yrsel, men inte har det? Sjuksköterskorna på blodgivningen ser alltid MYCKET tveksamma ut när jag hävdar att jag inte brukar bli yr när jag reser mig (respektive inte kommer att svimma framför ögonen på dem när jag kliver upp från britsen).

obesogen
2005-07-29, 23:45
Jag undrar (med viss trådkapningsvarning) lite vad det motsatta fenomenet beror på, alltså om man har så lågt blodtryck att man "borde" ha problem med yrsel, men inte har det? Sjuksköterskorna på blodgivningen ser alltid MYCKET tveksamma ut när jag hävdar att jag inte brukar bli yr när jag reser mig (respektive inte kommer att svimma framför ögonen på dem när jag kliver upp från britsen).

Kanske för att du är 1.10 lång? *rolleyes* :D

Tolkia
2005-07-30, 09:37
Kanske för att du är 1.10 lång? *rolleyes* :D
Nä, men du var ganska nära (1,70). :D
Jag misstänker att snarare är så att en rätt stor del av sjukvårdspersonalen helt enkelt är lite miljöskadade p.g.a. den höga frekvensen av patienter med för högt blodtryck (för att inte tala om allt tjat i media om hur farligt högt blodtryck är).