Logga in

Visa fullständig version : Nu är det fan dags: körtkort...

Sheogorath
2005-07-29, 20:03
Jag har inget körtkort. So sue me. Men nu jävlar är det dags. Jag ska ha körkort till jul och egen bil till nästa sommar. That's the deal. Vilka är era bästa tips till mig? Hur sjutton ska jag göra för att nå mitt första mål, när jag styrketränar fem dagar i veckan, har studier och flickvän på det?

Som sagt, ge mig era bästa tips. Allt är välkommet.

Edit: har kört lite bil. Men det är ungefär på apnivå fortfarande. Landsväg är OK. Resten känns lite scary.

Pudzianovski
2005-07-29, 20:06
Övningskör så mycket du kan i 1-3 mån.

Gå till en skola och skriv in dig. Gör det bara.

Sheogorath
2005-07-29, 20:08
Är inskriven i körskola sen FLERA år tillbaka och har haft böckerna liggandes dammandes på bokhyllan hela tiden. Men du säger alltså att jag ska övningsköra i några månader, och sen ta lektioner på det? Var ska jag lägga teorin? Kontinuerligt eller råplugga (har den talangen: läshuvud och så)?

Menigar
2005-07-29, 20:09
Kör, kör, kör, kör och kör.

Ta alla chanser du får att köra bil. Försök köra till gymet, flickvänen, skolan, överallt helt enkelt. Gör mycket av det som känns obehagligt tills det inte känns obehagligt längre. Sen på nästa grej, osv. Skippa landsvägskörningen, den behöver du inte direkt träna på för att ta körkort.

Ovanstående fungerade utmärkt för mig, jag läste igenom teoriboken en gång. Hade ett fel på teoriprovet och klarade både uppkörning och teori på första försöket utan lektioner.

Pudzianovski
2005-07-29, 20:10
Alla skolor gör väl på sitt sätt.

Försök köra regelbundet. Teori sätter du väl igång med så fort du kört ett tag och känner att du vill ta tag i det. Sen är det väl bara sitta och kryssa på datorn i skolan. Träningen kan inte alltid gå i första hand.

bladhet
2005-07-29, 20:10
Jag övningskörde med mor och far från dagen jag fyllde 16. Några månader innan jag fyllde 18 så åkte jag och gjorde halkbanan, for hem och beställde tid till teori prov på 18års dagen. Pluggade i några månader. Klarade provet. Körde upp 9 dagar senare och fick körkort.

Jag satt alltså inte min fot inne på en körskola. Är du någorlunda kunnig vad det gäller att köra bil och läsa teori så behöver inte du heller fara på körskola och kasta bort 10-15000kr.
Mitt kort kostade 3100kr.

Krokodil
2005-07-29, 20:11
Jag vet inte var du finns men om du bor i Stockholm eller annan storstad så bör du öva mycket på stadstrafik. Kör inte upp privat, du blir kuggad på rent jävelskap oavsett om är bra eller ej.

Ta minst 2 körlektioner/vecka annars tappar du tempo. Teorilektionerna kan du skita i om du har normalt läshuvud.

Jag tog körkort förra året vid 35 års ålder och klarade både teori och uppkörning på första försöket utan större ansträngning.

Lycka till! :)

Sheogorath
Träningen kan inte alltid gå i första hand.

Det blir nog den viktigaste läxan att lära. Kanske borde straffa mig själv och styrketräna TVÅ (eller tre: vaderna måste dö) dagar i veckan tills jag har det jävla körkortet. Kanske det enda som hjälper.

Grisen
Dina chanser är körda!

:)

Sheogorath
2005-07-29, 20:12
Dina chanser är körda!

:)

NEJ *cry* !!!!!

Yankeee
2005-07-29, 20:14
Har du lite bakom pannbenet är teorin pisslätt. "köp" bonniers och kör det ett par gånger sen har du klarat en del.

bladhet
2005-07-29, 20:15
Jag vet inte var du finns men om du bor i Stockholm eller annan storstad så bör du öva mycket på stadstrafik. Kör inte upp privat, du blir kuggad på rent jävelskap oavsett om är bra eller ej.

Ta minst 2 körlektioner/vecka annars tappar du tempo. Teorilektionerna kan du skita i om du har normalt läshuvud.

Jag tog körkort förra året vid 35 års ålder och klarade både teori och uppkörning på första försöket utan större ansträngning.

Lycka till! :)

Mig kuggade dom då inte,

Grisen
2005-07-29, 20:17
Har du lite bakom pannbenet är teorin pisslätt. "köp" bonniers och kör det ett par gånger sen är det borta.

Det är sant, teorin går riktigt snabbt. Speciellt om man som du har läshuvud.

Du hinner väl fortfarande träna fyra gånger i veckan träna måndag, tisdag, torsdag och lördag. Då har du mer tid på vardagarna för att övningsköra.

Kan du övningsköra med dina föräldrar är det till stor hjälp då du slipper ta så många körlektioner.

Krokodil
2005-07-29, 20:18
Mig kuggade dom då inte,

Lucky bastard! :thumbup:

Jag såg att du bor i Boden, i Stockholm är det kanske annorlunda. Min bilskola var full av folk som kört upp privat flera ggr och fått rådet att skriva in sig i bilskola och försöka igen.

*Flash*
2005-07-29, 20:20
Teorin är rätt lätt så om du har läshuvud så behöver du knappast plugga mycket, köra mycket däremot är alltid bra och gärna ofta.
Halkan kuggar man inte på såvida man aldrig kört bil innan.

mini
2005-07-29, 20:23
Beroende hur mycket pengar du vill lägga ut - intensivkurs funkar för alla jag vet som gått. Att köra privat är bra om du har en bra instruktör som kan nöta in de där detaljerna som gärna försvinner efter några års rutinkörning. Kanske ta ett par lektioner och sedan köra privat för att avsluta med ett par lektioner till?
Hur som helst, lycka till.

n1tro
2005-07-29, 20:29
Håller på själv just nu, är 17, fyller 18 den 9e augusti. har teoriprov den 11e augusti, ... ligger i bootcamp just nu :D bonniers trafikskola är ett skämt känns det som.. klarade teoriprovet i det programmet utan att ens ha läst någonting om teorin... skumt, men i alla fall, klarar JAG köra bil klarar alla det. tro mig... jag ä'r verkligen ingen talang, hatar att köra bil, men måste ha kortet

Menigar
2005-07-29, 20:35
Lucky bastard! :thumbup:

Jag såg att du bor i Boden, i Stockholm är det kanske annorlunda. Min bilskola var full av folk som kört upp privat flera ggr och fått rådet att skriva in sig i bilskola och försöka igen.
Jag körde upp i Stockholm också, i en kommun där 50% misslyckas att ta körkort. Och klarade det privat jag också, på första försöket.

Det handlar om att folk inte kan köra, inget annat.

Flygplan
2005-07-29, 20:41
I mitten av Maj 2005 visste jag inte ens vilka pedaler som gjorde vad i bilen. Den 21 juni hade jag körkort. Jag fick samma infall som dig och gav mig fan på att glida runt i en bil denna sommaren.

Jag tog en 2 veckors intensivkurs, fast pris: 13 000kr. Då fick jag köra hur mycket jag ville ifall jag inte skulle klara uppkörningen.

Givetvis var jag ingen bra bilförare efter de 2 veckorna, så jag övningskörde ett par gånger hemma och tog 12 lektioner extra under tiden jag väntade på uppkörningen som var 2 veckor efter intensivkursen var slut. Totalt blev det 27 lektioner.

Klarade jag det så gör du det. Jag har verkligen inte någon speciell fallenhet när det gäller bilar och motorer.

Fultjack
2005-07-29, 20:44
tog väl 3 månader för mig att få körkortet från det att jag började läsa teorin och köra med körskolan, kostade väl ca 3000 kr för mig också :thumbup:
bara ta tag i saken och köra mycket själv, man lär sig rätt mkt teori ute på vägarna

n1tro
2005-07-29, 20:52
tog väl 3 månader för mig att få körkortet från det att jag började läsa teorin och köra med körskolan, kostade väl ca 3000 kr för mig också :thumbup:
bara ta tag i saken och köra mycket själv, man lär sig rätt mkt teori ute på vägarna

måste hålla med om att man lär sig mkt teori på vägarna!

miblom
2005-07-29, 21:03
Halkan kuggar man inte på såvida man aldrig kört bil innan.

Det går fanimej inte att kugga halkan! Snubben jag åkte med på halkan var nog den mest nervösa och stressigaste människan jag träffat. Han glömde trycka ner kopplingen innan han tröck i ettan (inte bara en gång heller) *skrap* sen körde han en bra bit med handbromsen i och avslutningsvis så "startade" han bilen medan den redan var igång. Det lät också lustigt kan jag lova :D

Men han klarade sig, mer på grund av att bilen höll ihop än hans talang för bilkörning. Det roliga var att ju mer han klantade sig desto mer stressad och nervös blev han. Det hjälpte väl kanske inte att jag satt och garvade hela tiden heller =)

Kebab-Arne
2005-07-29, 21:06
Stor del av teorin är ju vanligt folkvett också. Hur man bör agera i trafiksituationer med viss utgång från trafikregler såklart. Jag tycker inte teorilektioner är helt bortkastat då läraren oftast går igenom vanliga frågor som folk kuggar på under teoriprovet. Så gjorde iaf min trafiklärare.

Halkan kan man väl inte ens kugga på? Är bara att köra några rundor under en dag. Precis som jag tänkte när jag nu ser svaret ovan.

*Flash*
2005-07-29, 21:08
Det går fanimej inte att kugga halkan! Snubben jag åkte med på halkan var nog den mest nervösa och stressigaste människan jag träffat. Han glömde trycka ner kopplingen innan han tröck i ettan (inte bara en gång heller) *skrap* sen körde han en bra bit med handbromsen i och avslutningsvis så "startade" han bilen medan den redan var igång. Det lät också lustigt kan jag lova :D

Men han klarade sig, mer på grund av att bilen höll ihop än hans talang för bilkörning. Det roliga var att ju mer han klantade sig desto mer stressad och nervös blev han. Det hjälpte väl kanske inte att jag satt och garvade hela tiden heller =)
Då vill du inte veta vad jag lyckades med :D

grisbil3n
2005-07-29, 21:15
Borde också få arslet ur vagnen och sätta igång, jag har inte ens övningskört. Men när man läser här att nån klarade det på 3 månader så blir man ju lite motiverad. Har känts som ett stort, dyrt och jobbigt projekt...

Loke
2005-07-29, 21:21
Borde också få arslet ur vagnen och sätta igång, jag har inte ens övningskört. Men när man läser här att nån klarade det på 3 månader så blir man ju lite motiverad. Har känts som ett stort, dyrt och jobbigt projekt...

Det är ett stort, jobbigt projekt. Du kommer inte klara det på 3 månader. Dom som gör det är hyffsat intresserade... Och om du var det skulle du redan ha ditt körkort =)

Ame
2005-07-29, 21:36
Jag började övningsköra i början på december. Hade nästan inte kört något innan pga. att mina föräldrar tyckte att jag skulle köra på körskola. Var absolut inte duktig innan jag började på körskola. Tog körkort i början på februari och kunde ha skyndat på det lite om jag inte slappat med teorin(orkade inte läsa boken...). Så det går ganska snabbt att ta körkort om man bara har tid, jag pluggade inte och hade inget jobb just då.

grisbil3n
2005-07-29, 21:50
Det är ett stort, jobbigt projekt. Du kommer inte klara det på 3 månader. Dom som gör det är hyffsat intresserade... Och om du var det skulle du redan ha ditt körkort =)

*cry* blääää

Klarar ja skiten genom att övningsköra ett par timmar i veckan i ett halvår och sedan några lektioner på det så är jag rätt nöjd...

miblom
2005-07-29, 21:57
Då vill du inte veta vad jag lyckades med :D

Nu blev jag väldigt nyfiken... ;)

Sheo: Jag tycker att du bör övningsköra så mycket som det bara går och lära dig hantera bilen ordentligt. Det underlättar enormt mycket när du sen ska hålla koll på en massa trafikregler och sitta och vara övertydlig med spegelrutiner och annat på uppkörning och körlektioner. Har du tillgång till en privat bil med någon som ställer upp som co-driver så är det perfekt. Då kan du lära dig det mesta själv och slipper betala körskolan typ 400 spänn (eller mer) för att de ska lära dig parkera eller backa eller liknande trams som man lika gärna kan lära sig på egen hand. Sen är det bara att köra massor, bläddra lite i teoriboken på sånt du är osäker på, plocka halkan (går inte att misslyckas som sagt) sen får du plugga lite inför teoriprovet. Det jag lärde mig mest på var helt klart att sitta och nöta gamla prov, markera de fragor som man missar och slå upp det i boken.

När du känner att du kör bra så ta någon/några lektioner, sen övar du in det som behöver övas in och sen tar du ytterligare någon/några lektioner och rätt vad det är så säger körskolan att du är redo! Kör hårt :thumbup:

Flygplan
2005-07-29, 22:19

Jo, läs mitt inlägg. Klarade det på 1 månad, utan att ha kört innan och jag var verkligen ett motormongo.

Loke
2005-07-29, 22:29
Jo, läs mitt inlägg. Klarade det på 1 månad, utan att ha kört innan och jag var verkligen ett motormongo.

Jag gjorde det precis. Men å andra sidan tog du 27 lektioner... Det är mer än de flesta har tid med på så kort tid. Om man har ett sånt liv då det faktiskt går att köra mycket, så funkar väl det. Själv gick jag i skolan hela dagarna, så det vart i bästa fall 2 lektioner i veckan.

Tolkia
2005-07-29, 22:34
Eftersom jag är en tråkig kärring måste jag gå emot varje antydning om att teorin är något man skall ta lätt på - visst, är du studiebegåvad kanske du kan råplugga in det på några mörka nätter, men det här är inte kunskaper som det räcker om du kan över nästa tenta, det här är kunskaper som skall sitta i ett helt liv. För din och andras säkerhet.

Pudzianovski
2005-07-29, 22:36
Jag tog körtkort för ngn månad sen. Jag hade aldrig sett en bil annan. Det tog kanske 4 dagar att får kortet. Körde kanske 2 lektioner. Kostade nog 350kr. Vill man så är det lugnt.

miblom
2005-07-29, 23:14
Jag tog körtkort för ngn månad sen. Jag hade aldrig sett en bil annan. Det tog kanske 4 dagar att får kortet. Körde kanske 2 lektioner. Kostade nog 350kr. Vill man så är det lugnt.

:laugh: :laugh:

Zozza
2005-08-14, 22:12
Haha min första körlektion glömde jag att ta på mig bältet.. slå det ni :D

NerX
2005-08-14, 22:28
Jag va också ganska sen med körkortet, tog det i år, fyller 20 senare i höst.
Under tiden som jag tog det tränade jag 5 dagar i veckan, jobbade samt flickvän på det, fullt upp med andra ord. Funkade bra ändå, gäller bara att planera lite nogrannare än innan.

Det går fort att ta körkort när du väl sätter igång med det, mycket kan du göra hemma, t.ex plugga teori (vem vill gå på teorilektioner :sleep: ) samt övningsköra mycket så du slipper allt för många dyra körlektioner. Sen när det väl kommer till uppkörning/teori/halkbana så borde du ju kunna ta ledigt vid dessa tillfällen, är bara halkbanan som tar lång tid.

Hoppas du har lika mycket keno som mig som klarade av allt på första försöket :D