handdator

Visa fullständig version : Var försvinner fetet?

Ralle947
2005-07-28, 22:08
Om jag har förlorat ett kilo fet, så var försvinner det?
Ångar man ut det, pissar man ut det, eller görs det till näring av något slag?

Tackar på förhand!

Tolkia
2005-07-28, 22:32
"Görs"? Det ÄR näring; kroppens sätt att lagra överskottsenergi till sämre tider - som t.ex. när du för för dig att försöka banta bort det. ;) Då mobiliseras det (monteras det loss från fettdepåerna och börjar cirkulera fritt) och bryts sedan ned/omsätts på samma sätt som fett som du får i dig via kosten. Man kan säga att kroppen äter på sig själv i brist på annat. ;)

Sverker
2005-07-29, 07:28
Om jag har förlorat ett kilo fet, så var försvinner det?
Ångar man ut det, pissar man ut det, eller görs det till näring av något slag?

Tackar på förhand!

Du andas ut det som koldioxid och kissar ut det som vatten. Inget konstigt med det.

OT.
Ökenspringråttor som lever i öknen föredrar feta frön att äta. De andas ut koldioxiden och behåller vattnet i kroppen eftersom tillgången på färskt vatten är minimalt i öknen. Det lilla tillskottet av vatten räcker ( nästan ) för dessa härdade djur.

Lizzie
2005-07-29, 09:18
Förlorar man ett kilo fett, förbränner man inte det då? Alltså frigörs inte fettet som fettsyror och man använder det som bränsle?

Sverker
2005-07-29, 09:43
Förlorar man ett kilo fett, förbränner man inte det då? Alltså frigörs inte fettet som fettsyror och man använder det som bränsle?

Ja. Fettet i kroppen lagras precis som allt annat fett vi äter som triglycerider.

En triglycerid är en glycerolmolekyl där det sitter tre fettsyror bundna.
När vi förbränner fett från fettdepåerna så bryter fettcellens lipaser ned triglyceriden till tre fettsyor och en glycerol och skickar ut det i blodet.
Allt eftersom fettcellen skickar ut fettsyor blir den mindre och mindre, men den försvinner aldrig. Den finns kvar och är beredd att snabbt lagra in nytt fett och växa i storlek.

Musklerna tar upp fettsyrorna och förbränner dem fullständigt till koldioxid och vatten samtidigt som det bildas stora mängder ATP.
Glycerolen hamnar i levern där levern antingen förbränner den direkt eller gör glukos av den.

Sverker
2005-07-29, 09:49
Nu är jag nere på molekylnivå :D :
http://www.public.iastate.edu/~cfford/101triacylglycerol.gif

Triglycerid är ett gammalt ord som lever kvar. Mer korrekt är triacylglycerol

Jag använder det eftersom de flesta vet vad det är. Precis som att jag räknar kcal även om kj är bättre och mer vetenskaplig enhet.

zanzi
2005-07-29, 09:56
Sverker, KCG. :bow:

Daniel-san
2005-07-29, 10:14
Ja. Fettet i kroppen lagras precis som allt annat fett vi äter som triglycerider.

En triglycerid är en glycerolmolekyl där det sitter tre fettsyror bundna.
När vi förbränner fett från fettdepåerna så bryter fettcellens lipaser ned triglyceriden till tre fettsyor och en glycerol och skickar ut det i blodet.
Allt eftersom fettcellen skickar ut fettsyor blir den mindre och mindre, men den försvinner aldrig. Den finns kvar och är beredd att snabbt lagra in nytt fett och växa i storlek.

Musklerna tar upp fettsyrorna och förbränner dem fullständigt till koldioxid och vatten samtidigt som det bildas stora mängder ATP.
Glycerolen hamnar i levern där levern antingen förbränner den direkt eller gör glukos av den.

Jag kom på en följdfundering appropå fettcellernas antal. Kanske ska starta ny tråd... nåja. Finns det någon forskning på hur antalet fettceller påverkar förmågan att lagra in fett? Tänker på om t ex en person med lågt antal fettceller har färre signaler som verkar för att lagra in fett, jämfört med t ex någon som varit överviktig hela livet med stort antal fettceller men sedan gått ner mycket i vikt. Jag föreställer mig något slags signalsystem som vid "välfyllda" adipocyter minskar aptit etc. Leptin?

Ralle947
2005-07-29, 13:52
Om jag har fattat det rätt så bryts fetet ner och cirkulerar i blodet, sen när det kommer till musklerna så använder musklerna det som näring för att växa o.s.v??

King Grub
2005-07-29, 14:14
Nej, fett används som energi, inte till proteinsyntes.

Ralle947
2005-07-29, 14:39
Jag kan inte mycket om sånt så förklara inte!
Men kan man inte få bort fetcellerna?

King Grub
2005-07-29, 14:45
Nej, det kan man inte, annat än genom fettsugning. Fettcellerna blir däremot mindre eller större.

Lizzie
2005-07-30, 09:29
(I Fredrik Pauluns bok 'Allt om fettförbränning' står mycket intressant om just detta. Spelar ingen roll vad man tycker om Paulun - boken är bra tycker jag!)

Varje fettcell är förprogrammerad att ta upp fett, så ju fler fettceller man har, ju lättare är det att bli fet. Antalet fettceller är konstant, men kan påverkas vid några tidpunkter tex:
*Som barn. Innan puberteten har fettcellen en förmåga att dela sig om den blir för stor. Därför är barnfetma mycket allvarligt.
*Under graviditeten. Lägger man på sig mycket fett under en del av graviditeten kan fettcellerna dela sig och det blir svårare att gå ner efter graviditeten.
*Kraftig övervikt. En fettcell kan växa i storlek men det finns gränser för det oxå, då cellen blir fööör stor kan den dela på sig.

Vid fettsugning tar man ju bort fettcellerna, men djurstudier har visat att antalen fettceller i kompenseras genom att de inne i buken blir större. Detta leder till ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar.

Tolkia
2005-07-30, 19:34
Det är sant, men följda två saker kan det också vara värt att ta med i beräkningen:
- varje fettcell är programmerad attt ta upp fett (självklart, det är ju vad den är till för att göra), men den kan ju inte ta upp fett som inte finns, d.v.s. äter man inte mer än man blir av med blir man inte fet, oavsett hur många fettceller man har.
- en fettcell kan töjas ut nästan hur mycket som helst (om man tittar på fettvävnad i mikroskop ser det ut som hönsnät ungefär, där cellväggarna är det som syns som "nätet" och "tomrummen" är fettdroppar. Så poängen med att suga ut några är inte så stor (och framför allt inte så långvarig om man inte lägger om sina kostvanor).