Visa fullständig version : cykelstölder
hur mycket cyklar själs och förstörs i umeå?
är det så illa som det låter..........
är nu på jakt efter den ratigaste och billigaste cykeln som man kan hitta iaf
Jag bor i Uppsala och har fått cyklar stulna, så nu är en olåst cykel är en gratis cykel
Jag bor i Uppsala och har fått cyklar stulna, så nu är en olåst cykel är en gratis cykel
låsa cykeln tänkte jag iaf
Försäkringsbolag jag pratade med sa att ca 120000 cykel blir stulna varje år, vararv 10000 i Umeå. Bor du i Umeå ska du inte ha bra cykel, de blir stulna fort som fan. Har blivit av 5 cykel under mina 9 år i Umeå, 4 under kvällar utanför där jag bor och en när jag hälsade på en kompis mitt på dag. Höll på bli av med den sjätte också där jag träna, nån har försökt bryta upp låset med en skruvmejsel så låset blev helt mongo.
min plan är att äga en rosa tjejcykel typ.........
den vill ingen kille stjäla och det är väll inte lika många tjejer som stjäl cyklar?
Jag kör nu en liten gul tjejcykel. :)
Fatalist
2005-07-27, 21:59
4 cyklar på 4 år i kalmar! :thumbup: Jag vet inte om jag glömt kvar min nuvarande, eller om den också är stueln. Så kanske 5 cyklar då
hmmm låter mycket oroväckande........... jävla tjuvar!!! *grr27*
Planen är en så billigt cykel som möjligt plus tillräckligt mycket sprejfärg att cykeln blir så unik och ful att man dels känner igen den på 200 m avstånd och dels att ingen faktiskt vill bli sedd i närheten av den om de inte måste.
I Eskistuna får varje student som skriver sig här en cykel, jag vet inte om stölderna minskar för det men något borde det inverka.
Sist när jag var i Piteå fanns det massor lånecykel överallt på gatorna. Alla är olåsta, bara plocka en och cykla iväg.
JustinCredible
2005-07-27, 22:07
Jag lämnade min cykel låst vid en busshållplats igår, och idag när jag skulle hämta den så har någon skruvat bort ventilen och tömt däcken på luft. Jag började nästan lipa. Att tömma däcken på luft bara sådär är ju ren ondska liksom. Personen känner inte mig, och han/hon stannar ju knappast kvar och ser på när jag släpar hem cykeln. Jag menar, om dom hade snott cykeln så hade jag ju förstått det. Skönare att cykla än att gå.. Men att tömma däcken =( Typ "Mohaha nu gjorde jag livet lite besvärligare för den okända personen"
:cryout:
Planen är en så billigt cykel som möjligt plus tillräckligt mycket sprejfärg att cykeln blir så unik och ful att man dels känner igen den på 200 m avstånd och dels att ingen faktiskt vill bli sedd i närheten av den om de inte måste.
I Eskistuna får varje student som skriver sig här en cykel, jag vet inte om stölderna minskar för det men något borde det inverka.
haha jo det låte r som en bra plan :)
Har bara fått en cykel stulen i Umeå, den var då dessutom olåst så det fanns ett visst mått av skylla mig själv i den historien. Fina cyklar ska man förövrigt inte ha utomhus öht utan de ska hänga på väggen i lägenheten.
Ett tips: Skaffa fast lås eller bygellås men INGET SLANGLÅS
det tar liksom under en sekund att klippa ett slanglås
Arnesson
2005-07-28, 12:38
Ett tips: Skaffa fast lås eller bygellås men INGET SLANGLÅS
det tar liksom under en sekund att klippa ett slanglås
Finns dock även ganska bra lås som inte är fasta. Dock så hamnar man i 1000kr klassen.
Dumleman
2005-07-28, 12:40
Så länge man inte har en cykel som ser dyr ut är det liten risk. Har haft min cykel olåst vissa perioder när jag glömt/tappat nykeln/låset, ställer man cykeln mitt bland en massa andra cyklar är det ganska svårt att upptäcka en olåst cykel.
Så länge man inte har en cykel som ser dyr ut är det liten risk. Har haft min cykel olåst vissa perioder när jag glömt/tappat nykeln/låset, ställer man cykeln mitt bland en massa andra cyklar är det ganska svårt att upptäcka en olåst cykel.
Jag har å andra sidan blivit av med två cyklar, varav en bättre begagnad åttiotalscrescent och en uråldig "mormorscykel", båda väl låsta. Den ena nattetid utanför mitt hus, den andra utanför stället där jag tränar (och alltså avgjort "mitt bland en massa andra cyklar"), mitt på ljusa dagen. *grr27*
ställ en cykel någonstans, sätt massa rakblad i sadlen, och dela ramen mitt av. så när som sätter sig skär dom upp röven och trillar ngt jävulskt när ramen brister
ställ en cykel någonstans, sätt massa rakblad i sadlen, och dela ramen mitt av. så när som sätter sig skär dom upp röven och trillar ngt jävulskt när ramen brister
Det var kanske lite väl hårt... men tanken har slagit mig att det kanske skulle vara kul att ställa en olåst fin cykel någonstans och sedan lägga sig på lur bara för att se vem som tar den och sedan dela ut en utskällning.
...fast då lär det ju komma nåt 110 kg psycho som jag inte vågar skälla på.
Det var kanske lite väl hårt... men tanken har slagit mig att det kanske skulle vara kul att ställa en olåst fin cykel någonstans och sedan lägga sig på lur bara för att se vem som tar den och sedan dela ut en utskällning.
...fast då lär det ju komma nåt 110 kg psycho som jag inte vågar skälla på.Hur många har inte haft den tanken i huvudet?
...fast då lär det ju komma nåt 110 kg psycho som jag inte vågar skälla på.
min polares farsa gjorde så när han va yngre, fast han satt rakblad under sadlen så när tjuvarna skulle lyfta bort den skar dom upp sig riktigt mycket, som det gammla ordspråket, är man med i leken får man leken tåla
sjunde cykel borta nu under kvällen... *cry* Jag ska aldrig bo i Ålidhem igen.
De är helt överjävliga på att sno cyklar i Umeå.. satsa minst dubbelt så mycket pengar på låset som på cykeln och lås alltid fast den i något som inte går att rubba, minst en lyktstolpe!
Lychgate
2010-09-18, 13:20
Har fått ett antal snodda, dock bor jag i västsverige. ;)
Nu när man är "Kolozzeum Pro strongman/bb" får man ha en betongsugga på pakethållaren eller i korgen att låsa fast fanskapet i så räkorna inte hämndsnor cykeln utanför gymmet efter man curlat i squatracken. *flex*
Kul att den här tråden bubblade upp, min blev stulen i natt, tydligen. Kul att det tydligen var gasque på alla nationer, hade det varit vanlig kväll hade man iaf haft en sportslig chans att hitta den utanför den nation som hade klubb... :(
Eddie Vedder
2010-09-18, 14:47
Det här är anledningen till att jag undviker att köpa någon ny billig cykel från alla de annonser som sitter uppe i varenda trapphus här i mitt område.
"Really good condition! Only 700 :- contact me on random.utbytesstudent@gmail.com"
Jag har ingen lust att komma cyklandes och möta någon som känner igen sin nyligen snodda cykel och anmäler mig. Visst, alla annonser (säkert inte ens majoriteten) är ju såklart inte stöldgods men det är i alla fall ingen risk jag vill ta.
Det här är anledningen till att jag undviker att köpa någon ny billig cykel från alla de annonser som sitter uppe i varenda trapphus här i mitt område.
"Really good condition! Only 700 :- contact me on random.utbytesstudent@gmail.com"
Jag har ingen lust att komma cyklandes och möta någon som känner igen sin nyligen snodda cykel och anmäler mig. Visst, alla annonser (säkert inte ens majoriteten) är ju såklart inte stöldgods men det är i alla fall ingen risk jag vill ta.
Det tror jag också mycket på. Bra mycket lättare att hitta en fin cykel än random gammal skit hoj. Alternativet ska vara en så ful i betrakarens ögon och något extremt igenkännande så att det inte ens är lönt att ta den. Har själv funderat på att måla min rosa med limegröna prickar. Borde vara lätt att känna igen.
Sparven från Minsk
2010-09-19, 15:13
Jag lämnade min cykel låst vid en busshållplats igår, och idag när jag skulle hämta den så har någon skruvat bort ventilen och tömt däcken på luft. Jag började nästan lipa. Att tömma däcken på luft bara sådär är ju ren ondska liksom. Personen känner inte mig, och han/hon stannar ju knappast kvar och ser på när jag släpar hem cykeln. Jag menar, om dom hade snott cykeln så hade jag ju förstått det. Skönare att cykla än att gå.. Men att tömma däcken =( Typ "Mohaha nu gjorde jag livet lite besvärligare för den okända personen"
:cryout:
Nackskott på personer som gör sådant....
Det blir bättre när utbytesstudenterna får börja betala för sig...
sjunde cykel borta nu under kvällen... *cry* Jag ska aldrig bo i Ålidhem igen.
De snor den bara för du är kines.
Nä men fixa ett ordentligt lås. Jag bodde på Ålidhem i en massa år och fick aldrig en cykel stulen. Har man ett lås som lätt går att få upp så kommer den bli stulen.
hur mycket cyklar själs och förstörs i umeå?
är det så illa som det låter..........
är nu på jakt efter den ratigaste och billigaste cykeln som man kan hitta iaf
Biltema har cyklar för kring 1000:- lappen. Begagnade cyklar på blocket kostar i regel kring 500:- spänn och är i regel bara skräp.
Har haft min cykel olåst på framsidan sen jag flyttade hit 2006 (nä säger inte var den står :D ) aldrig blivit snodd!
Biltema har cyklar för kring 1000:- lappen. Begagnade cyklar på blocket kostar i regel kring 500:- spänn och är i regel bara skräp.
Det var en biltema cykel som blev stulen, 1200kr för cykel, 250kr för montering.
Det som är förbluffande är det finns 2 identiska yosemite cyklar bredvid i samma cykelställ med mindre lås. Och en märkesmormorcykel med slanglås som vilken fyllo som helst kan knacka upp. Det var bara min som försvann. *cry*
Tror på din kines teori.
Jag har fått fyra cyklar snodda i Umeå (ökning sedan förra inlägget i tråden m.a.o.), och en av dem dessutom två gånger (fick tillbaka den av farbror polisen och sedan blev den snodd igen). En utanför gymmet, f.ö., en ur bostadsrättsföreningens cykelhus (ROID!) Ingen av dessa har varit någon snygg eller dyr cykel: en åttiotalscrescent, en ommålad mormorscykel, två stycken skramlande femhundrakronorpåloppis-ök. Cykelstöldsgrejen är det absolut jävla supersämsta med den här stan. Just nu har jag en fiiiiin cykel som man verkligen kan fråga sig hur länge jag skall få behålla.
The enda sättet att få behålla sin cykel, och gärna punktering i båda däck.
http://www.robarthurphotography.co.uk/1%20transport/bike%20lock%20overkill.jpg
Har en teori angående cyklar med punktering. Har hört av en del kompisar som blivit av med sina cyklar just när de haft punktering på den. Min teori angående detta är att de som tar cykeln tror att den är övergiven och ingen kommer sakna den.
http://www.amazon.com/Zoombak-ZMBK346-Advanced-Universal-Locator/dp/B001EJP3CG
Vad tror ni, är det värt? Man får såklart svetsa in den i ramen, men det gör en svetsare 5 minuter. Men om det gör att man hittar sin cykel igen hälften av gångerna den blir stulen så känns det riktigt värt.
Tyvärr verkar den inte funka för alla...
Nitrometan
2010-09-20, 08:34
Det blir bättre när utbytesstudenterna får börja betala för sig...
Då måste de ju sno fler cyklar för att kunna betala. Varför skulle det vara bättre?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.