Visa fullständig version : Främlingslegionen
Är det någon som har någon _seriös_ info? Kanske känner någon som har tjänstgjort, eller på annat sätt vet någon om dem. Allt är av intresse.
Deras internationella sida får man inte ut mycket av, http://www.br-legion.com/.
Inget bs i tråden tack...
Pudzianovski
2005-07-27, 12:10
Finns några dokumentärer att "köpa" på åhlens här och där.
Tack, hittade en bra sida också. http://www.foreignlegionlife.com blir till att läsa sen :)
Pudzianovski
2005-07-27, 12:17
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=361&hl=
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=8436&hl=
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=1662&hl=
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=1803&hl=
spacedog
2005-07-27, 12:18
Jag har träffat på en del legionärer, både ex och tjänstgörande. Ingen jag kände speciellt väl eller har hållit kontakten med. Vad de verkade vara rörande eniga om var dock att man inte skall lyssna på de som säger sig ha "flytt" från legionen. Dessa är oftast folk som blivit utsparkade under grundutbildningen av en eller annan anledning. Är du sugen på att gå med, eller är det bara av allmänt intresse?
Tack, hittade en bra sida också. http://www.foreignlegionlife.com blir till att läsa sen :)
Jag har några bra dokumentärer på datorn om dom.
Discovery Channel - Warriors of the French Foreign Legion.avi
Framlingslegionen.En.Flykt.Fran.Svensk.Varddag.mpg
Dom är bra.. Sedan har jag sett sidor på internet av svenskar som vart där. Har inte kvar länkarna men googlade fram dom då.
Jag gjorde ett skolarbete om vietnamkriget i en grå forntid och då fanns det böcker om legionen på biblioteket, en del "så hårt är det" böcker men även böcker om organisationens uppbyggnad mm.
Tackar igen :)
Spacedog: jag är sugen på att gå med, inte "ja det vore en kul grej" utan jag vill gå med ;)
Pudzianovski
2005-07-27, 12:23
Varför just legionen?
Varför just legionen?
För att det militära livet alltid har fascinerat mig. I sverige känns det rätt meningslöst att satsa på en militär karriär. Dessutom ger det förhoppningsvis rätt bra med erfarenhet. Utlandstjänst vore väl iof ett annat alternativ, men det känns inte lika lockande.
spacedog
2005-07-27, 12:31
Du kan ju alltid åka ned och kolla läget. Gillar du det inte så kan du sticka efter grundutbildningen.
Du kan ju alltid åka ned och kolla läget. Gillar du det inte så kan du sticka efter grundutbildningen.
Jo, precis. Det skadar knappast att testa.
Funderat på att joina de, finns ju iaf inga jobb här.
Slartibartfast
2005-07-27, 12:39
Varför inte nejvi siils?
Pudzianovski
2005-07-27, 12:41
För att det militära livet alltid har fascinerat mig. I sverige känns det rätt meningslöst att satsa på en militär karriär. Dessutom ger det förhoppningsvis rätt bra med erfarenhet. Utlandstjänst vore väl iof ett annat alternativ, men det känns inte lika lockande.
Men det va rinte svar på frågan. Varför just främlingslegionen?
Varför inte USA? http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=8951&hl=utbildningar+utomlands
Slipper du franska...
Varför inte USA? http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=8951&hl=utbildningar+utomlands
Visste inte ens om det, tack så mycket :thumbup:
För att det militära livet alltid har fascinerat mig. I sverige känns det rätt meningslöst att satsa på en militär karriär. Dessutom ger det förhoppningsvis rätt bra med erfarenhet.
Karriärmässigt så är väl USA bättre? Gissningsvis är väl både förhållandena och lönen också bättre där.
Edit: Här var jag långsam.
Kan man gå med i SAS också?
Pudzianovski
2005-07-27, 12:53
Kan man gå med i SAS också?
Tveksamt. man måste genomgå grundutbildning och sen vara officer innan man ens får söka dit.
Men jag vet inte!
Tveksamt. man måste genomgå grundutbildning och sen vara officer innan man ens får söka dit.
Men jag vet inte!
Yep. Samt brittisk medborgare.
allan
Men jag vet inte!
nä, såg ni programmet som handlade om SAS? där tog dom ut ickemilitärer som tävlade just om en plats i SAS. så militär eller officer behöver man knappast varit innan
nä, såg ni programmet som handlade om SAS? där tog dom ut ickemilitärer som tävlade just om en plats i SAS. så militär eller officer behöver man knappast varit innan
Jo. Man gjorde ett undantag av "goodwill"-skäl.
allan
Jo. Man gjorde ett undantag av "goodwill"-skäl.
allan
okej.
så ja , man kan gå med i SAS utan officerrang. bli bara brittisk medborgare och sök till dokusåpan.
Pudzianovski
2005-07-27, 13:04
http://www.army.mod.uk/uksf/index.htm
AnimalGen
2005-07-27, 13:12
Har en kompis som ska ner ditt igen, har frågot om jag skulle vilja följa med.
Sparrisen
2005-07-27, 13:27
Du kan ju testa:
http://www.marines.com/
Fågelbröstet av Staffan Westerberg är en självbiografisk bok om en Stockholmskille som tog värvning i US Army och som kom hem som krigsinvalid. Rekommenderas varmt.
allan
grisbil3n
2005-07-27, 13:35
Läste rätt mycket om Främlingslegionen för en tid sen. Det är en rätt tuff uttagning, men detta är ju visserligen ett träningsforum. Man ska helst kunna springa en mil utan nämnvärd ansträngning för att ta ett exempel. Vidare så verkar det som om det är ganska överjävligt om man ska lita på folks utsagor även om jag inte pratat med någon utan bara läst på internet. Sedan så är det svårt att komma in som svensk utan stridserfarenhet eller ännu värre grundläggande militärtjänstgöring. Det är som sagt mycket folk från öststaterna som söker sig till Främlingslegionen och dessa har ofta varit o härjat i Tjetjenien och det ger dom ett rejält försprång.
Har man inte gjort lumpen i Sverige är man ganska rökt i alla de där gängen.
allan
userfriendly
2005-07-27, 13:38
Är det någon som har någon _seriös_ info? Kanske känner någon som har tjänstgjort, eller på annat sätt vet någon om dem. Allt är av intresse.
Deras internationella sida får man inte ut mycket av, http://www.br-legion.com/.
Inget bs i tråden tack...
Har en vän som gjort 6-månaders utbildningen där.. dock oklart om han ska tillbaka än..
han va en av de 4 av 30 som kom in...
ush inget jag vill att nån ska göra :(
Mycket hårt både psykiskt och fysiskt.. m
frukosten e typ en torr bulle o varm choklad...(fransmän *rolleyes* )
ibland får man springa en mil i kängor med packning innan frukost... (inget för nån som vill tränas upp endast fysiskt alltså...) dessutom får man bara göra massa armhävningar tout les temps!!
SPÖ det får man det med... ush ush...
dessutom va alla horor skitfula tydligen ;)
folk från andra länder förstår inte varför man söker om man inte har ett h-vete hemma...
o vem vill ha de där fuuuula kepi (?) blanc hattarna anyway?
Satsa på Green Card och kör BUDS i San Diego. Hooya. :thumbup:
Har en vän som gjort 6-månaders utbildningen där.. dock oklart om han ska tillbaka än..
han va en av de 4 av 30 som kom in...
ush inget jag vill att nån ska göra :(
Mycket hårt både psykiskt och fysiskt.. m
frukosten e typ en torr bulle o varm choklad...(fransmän *rolleyes* )
ibland får man springa en mil i kängor med packning innan frukost... (inget för nån som vill tränas upp endast fysiskt alltså...) dessutom får man bara göra massa armhävningar tout les temps!!
SPÖ det får man det med... ush ush...
dessutom va alla horor skitfula tydligen ;)
folk från andra länder förstår inte varför man söker om man inte har ett h-vete hemma...
o vem vill ha de där fuuuula kepi (?) blanc hattarna anyway?
Oh, vet du hur han gick tillväga?
Jo, klart det är tufft osv. Men det är ju delvis därför man vill dit. Och vi har ju motsatsen till helvete här i sverige dvs tristess. Det är ett rätt bra skäl det också :)
Läste rätt mycket om Främlingslegionen för en tid sen. Det är en rätt tuff uttagning, men detta är ju visserligen ett träningsforum. Man ska helst kunna springa en mil utan nämnvärd ansträngning för att ta ett exempel. Vidare så verkar det som om det är ganska överjävligt om man ska lita på folks utsagor även om jag inte pratat med någon utan bara läst på internet. Sedan så är det svårt att komma in som svensk utan stridserfarenhet eller ännu värre grundläggande militärtjänstgöring. Det är som sagt mycket folk från öststaterna som söker sig till Främlingslegionen och dessa har ofta varit o härjat i Tjetjenien och det ger dom ett rejält försprång.
Är det verkligen så tuffa krav?
userfriendly
2005-07-27, 13:52
Oh, vet du hur han gick tillväga?
Jo, klart det är tufft osv. Men det är ju delvis därför man vill dit. Och vi har ju motsatsen till helvete här i sverige dvs tristess. Det är ett rätt bra skäl det också :)
Killen e ett enormt fan av legionen o vet jättemkt, spelat air soft som legionär ett tag oxå...
Han åkte till Frankrike, gick till närmsta polisstation(?) och frågade efter närmsta legion"kontor".... sen tog han väl en taxi dit lr nåt sånt..
Det är inte svårare än så.. man måste helt enkelt bara åka dit. Det står ju iof på internet var alla högkvarter ligger...
Du får sen göra intagningsprov.. typ springa 3-4km (?) på under 16 min, sen ere nå styrkegrej oxå tror jag...
o franska lektioner varannan dag!! bläää
MEN ÅK INTE!!!!!!!!! pleeeeease! ush... alla vi som blir kvar då!? ush o fy alltså..
Killen e ett enormt fan av legionen o vet jättemkt, spelat air soft som legionär ett tag oxå...
Han åkte till Frankrike, gick till närmsta polisstation(?) och frågade efter närmsta legion"kontor".... sen tog han väl en taxi dit lr nåt sånt..
Det är inte svårare än så.. man måste helt enkelt bara åka tid. Det står ju iof på internet var alla högkvarter ligger...
MEN ÅK INTE!!!!!!!!! pleeeeease! ush... alla vi som blir kvar då!? ush o fy alltså..
Ah, det är så jag har fattat det också. Vet du om han åkte hem efter han blev antagen eller om han intagen direkt?
Ni kan ju göra allt som ni gjorde innan ;)
Tack så mycket :)
AnimalGen
2005-07-27, 13:54
Det är inte bara fysiska krav, utan man ska kunna hantera vapen och liknande nu.
grisbil3n
2005-07-27, 13:54
Det ska tydligen vara det, userfriendly sa ju att polaren var en av 4 av totalt 30 som skulle få chansen, låter rätt tufft.
Edit: Och då kan man ju räkna med att dom övriga sökande inte va i dålig form heller.
Slartibartfast
2005-07-27, 13:55
Såg en två eller tredelad dokumentär som en britt som sökte till legionen. Rätt sjukt mycket skit de måste gå igenom under intagningarna. Och hela tiden i pushupställning. Verkade larvigt. Han kom in i alla fall. Sen blev det att lära sig franska på nolltid.
userfriendly
2005-07-27, 13:55
Ah, det är så jag har fattat det också. Vet du om han åkte hem efter han blev antagen eller om han intagen direkt?
Ni kan ju göra allt som ni gjorde innan ;)
Tack så mycket :)
Man får nog bor där under testets gång.... har jag för mig?
Vad gäller vapen hantering vet jag inget om... möjligt att det är så..
grisbil3n
2005-07-27, 13:56
Det är inte bara fysiska krav, utan man ska kunna hantera vapen och liknande nu.
Ojdå, trodde dom använde pingisbollar :confused:
Pudzianovski
2005-07-27, 13:56
Frankrike är det sista land jag skulle åka till om jag nu var så dum i huvudet att jag ville kriga.
userfriendly
2005-07-27, 13:57
Det ska tydligen vara det, userfriendly sa ju att polaren var en av 4 av totalt 30 som skulle få chansen, låter rätt tufft.
Edit: Och då kan man ju räkna med att dom övriga sökande inte va i dålig form heller.
Jo det är tuffa krav!!
om du vill förbereda dig så spring mycket!! både korta o långa sträckor o gärna med packning.. Träna chins o armhävningar!! läs gärna lite franska...
Då blir det till att träna lite då :)
userfriendly
2005-07-27, 13:58
Frankrike är det sista land jag skulle åka till om jag nu var så dum i huvudet att jag ville kriga.
Vive la France för fan!! :hbang:
kanske inte når superhäftigt land att kriga i/för.. men iaf
När åker du? ;)
Langster
2005-07-27, 13:59
I de flesta militära utbildningar lär man sig att använda vapen DÄR.
Så tror jag det är även i främlingslegionen. Vad jag läst och sett är det inte så otroligt tuffa krav för att komma in. Men det kan ha blivit hårdare nu, folk från öststater strömmar tydligen dit. Lönen är ju rätt bra i legionen i jämförelse med vad de kan tjäna i sina egna länder.
userfriendly
2005-07-27, 13:59
Fatta att du kommer döda folk, barn, kamrater...
plus att du inte får se kvinnor på år o dar (om du e bög tas du ju ej in så jag antar att det blir hårt)
kriga för länder du aldrig vart i förr...
ha respekt för din fiende..
Legionen blir din familj o legionärerna dina bröder lixom.. serious shit
AnimalGen
2005-07-27, 14:00
För 10 år sedan kunde man komma ditt helt rookie i allt gällande militärt, nu måste man i stort set redan vara officer.
t
Varför ska han döda kamrater och barn?
Ang. kvinnor så har de 45 dagars permis per dag och det är väl tillräckligt.
userfriendly
2005-07-27, 14:01
Så tror jag det är även i främlingslegionen. Vad jag läst och sett är det inte så otroligt tuffa krav för att komma in. Men det kan ha blivit hårdare nu, folk från öststater strömmar tydligen dit. Lönen är ju rätt bra i legionen i jämförelse med vad de kan tjäna i sina egna länder.
Många öststatare där .... de fattar inte varför folk härifrån åker...
kraven är ju absolut inte omöjliga! men de måste se att du har potential att bli nåt oxå.. att du har viljan..
träningen där däremot är ju oändlig... varje dag
Man får nog bor där under testets gång.... har jag för mig?
Ah ok, men tänkt om man nu blir antagen, får man åka hem efter det eller är man fast då? Kan ju vara bra att veta om man ska ordna upp allt hemma innan man drar på testet :D
userfriendly
2005-07-27, 14:02
Varför ska han döda kamrater och barn?
Ang. kvinnor så har de 45 dagars permis per dag och det är väl tillräckligt.
han bestämmer ju inte vilka han ska döda... barnsoldater förekommer ofta i andra länder
Langster
2005-07-27, 14:02
Folk från väst åker nog inte ofta till legionen av några politiska eller idealistiska skäl. Det är äventyret legionen förknippas med som lockar de flesta.
Jag skulle nog hellre välja att kriga för ett europeiskt land än t.ex USA ändå.
Att gå med i USA:s armé är nog inte det smartaste valet i nuläget heller...
AnimalGen
2005-07-27, 14:03
Ah ok, men tänkt om man nu blir antagen, får man åka hem efter det eller är man fast då? Kan ju vara bra att veta om man ska ordna upp allt hemma innan man drar på testet :D
Man får bo på baserna.
userfriendly
Min polare drog utan att säga nåt till nån... skrev ett brev bara o betalade alla räkningar..
Han fick åka hem efter utbildningen MEN nu ere inte säkert att han får komma tillbaka... de har konstiga regler...
du får ju aldrig mer besöka frankrike om du deserterar heller..
plus att du inte får se kvinnor på år o dar (om du e bög tas du ju ej in så jag antar att det blir hårt)
kriga för länder du aldrig vart i förr...
ha respekt för din fiende..
Legionen blir din familj o legionärerna dina bröder lixom.. serious shit
Jodå, det där är jag medveten om. Tjejer ser jag inte nu heller så haha.
userfriendly
Folk från väst åker nog inte ofta till legionen av några politiska eller idealistiska skäl. Det är äventyret legionen förknippas med som lockar de flesta.
Jag skulle nog hellre välja att kriga för ett europeiskt land än t.ex USA ändå.
Att gå med i USA:s armé är nog inte det smartaste valet i nuläget heller...
precis... så tänker många...
oj va jag skriver
Tänk på att du kommer att bli fett skadad i skallen alla alla missioner.
Langster
2005-07-27, 14:06
Man får inte åka hem alls det första året vad jag förstår. Så allt måste vara totalt fixat. Minsta tjänstgöringstid är 5 år. Och man ska nog inte åka ner med tanken att man bara ska göra grundutbildningen på 6 månader, för då orkar man nog inte med skiten. Meningen med hela grejen är att man ska starta ett nytt liv därnere. Man är inte samma människa efter 5 år där skulle jag tro.
DOCK SÅ LÄR MAN INTE BEHÖVA DÖDA SINA KAMRATER ELLER BARN, vad är det för skitsnack? Chansen är nog rätt stor att man inte behöver döda någon alls.
Fågelbröstet av Staffan Westerberg är en självbiografisk bok om en Stockholmskille som tog värvning i US Army och som kom hem som krigsinvalid. Rekommenderas varmt.
allan
OOOotroligt bra bok!!!
Man får inte åka hem alls det första året vad jag förstår. Så allt måste vara totalt fixat. Minsta tjänstgöringstid är 5 år. Och man ska nog inte åka ner med tanken att man bara ska göra grundutbildningen på 6 månader, för då orkar man nog inte med skiten. Meningen med hela grejen är att man ska starta ett nytt liv därnere. Man är inte samma människa efter 5 år där skulle jag tro.
DOCK SÅ LÄR MAN INTE BEHÖVA DÖDA SINA KAMRATER ELLER BARN, vad är det för skitsnack? Chansen är nog rätt stor att man inte behöver döda någon alls.
Ah, ok. Det är ju det som strular lite. Alltså, man ger upp allt här och sen blir man inte antagen. Men det kanske går att fixa med hjälp polare, familj osv. Och jo, självklart ska man gå in för alla 5 åren.
userfriendly
2005-07-27, 14:09
Men han fick nån permis för att fixa nåt hemma.. men nu fuckar de sig..
ok det kanske var överdrivet skrivet men många som går med i legionen blir helt förstörda... oavsett vem de dödar... eller vad de ser..
grisbil3n
2005-07-27, 14:09
Om dom i princip kräver fullgjord militärtjänstgöring i hemlandet så är ju också kravet på vapenvana underförstådd. Spydigt inlägg från min sida kanske...
Edit: I övrigt så lär man inte få se någon riktig action i nuläget, sista stället där det fortfarande kunde hetta till va Djibouti tror jag och där verkar inte Främlingslegionen längre. Tror man kan få tjänst som bevakningssoldat på anläggningar i Söderhavet o grejer, det låter najs. Reserverar mig för att jag kan ha fel här...
AnimalGen
2005-07-27, 14:10
Men han fick nån permis för att fixa nåt hemma.. men nu fuckar de sig..
ok det kanske var överdrivet skrivet men många som går med i legionen blir helt förstörda... oavsett vem de dödar... eller vad de ser..
Frankrike har inte varit i öppet krig på väldigt lång tid, så risken på att bli förstörd är inte stor, nää.
Kan ju bara påpeka att detta är något jag kommer tänka igenom noga innan. Har alltid vetat vad jag velat, men aldrig tänkt tanken på detta. Så det är ingen impulsgrej jag har kommit på.
gymmet ringer :thumbup:
Langster
2005-07-27, 14:11
Om dom i princip kräver fullgjord militärtjänstgöring i hemlandet så är ju också kravet på vapenvana underförstådd. Spydigt inlägg från min sida kanske...
Inget större problem om man gjort lumpen då. Och varför ens tänka på att gå med i nåt liknande främlingslegionen om man INTE gjort lumpen?
grisbil3n
2005-07-27, 14:14
Inget större problem om man gjort lumpen då. Och varför ens tänka på att gå med i nåt liknande främlingslegionen om man INTE gjort lumpen?
Tror jag det är flera som gjort, inlkusive jag själv :S
Langster
2005-07-27, 14:15
Frankrike har inte varit i öppet krig på väldigt lång tid, så risken på att bli förstörd är inte stor, nää.
Precis. Jag tror det största problemet man får är att det är väldigt tråkigt efter utbildningen. De flesta uppdrag man åker på är att vakta gamla franska baser runt om i världen. Och det är inte direkt några trevliga platser. Mitt ute i djungeln eller i öknen där det finns absolut inget alls att göra.
Yank. tanka hem den amerikanska dokumentär jag tippsade om. Den handlar om grundträningen på farmen mm.
Langster
2005-07-27, 14:17
Tror jag det är flera som gjort, inlkusive jag själv :S
Jo säkerligen. Men då har man absolut ingen aning om vad som väntar en, man bör nog vara väldigt säker på att man gillar det militära livet innan man ens tänker tanken.
AnimalGen
2005-07-27, 14:18
Precis. Jag tror det största problemet man får är att det är väldigt tråkigt efter utbildningen. De flesta uppdrag man åker på är att vakta gamla franska baser runt om i världen. Och det är inte direkt några trevliga platser. Mitt ute i djungeln eller i öknen där det finns absolut inget alls att göra.
Röda korset brukar använda dom lite då och då, men har man tänk att verkligen få vara med om lite action är det Irak som gäller.
userfriendly
2005-07-27, 14:18
men alltså, legionen hänger ju inte ihop med franska försvaret!?
Langster
2005-07-27, 14:19
Yank. tanka hem den amerikanska dokumentär jag tippsade om. Den handlar om grundträningen på farmen mm.
Den dokumentären är ju så jävla amerikaniserad! Ger absolut inte nån realistisk bild av legionen. Allt verkar bara häftigt och tufft.
Ladda ner den svenska, "En flykt från svensk vardag", eller den som gick på fyran, "De fördömdas legion" så får man säkert en mer realistisk bild av det hela.
Langster
2005-07-27, 14:21
men alltså, legionen hänger ju inte ihop med franska försvaret!?
Jo det är en del av frankrikes armé och går under exakt samma regelverk.
grisbil3n
2005-07-27, 14:22
Jo säkerligen. Men då har man absolut ingen aning om vad som väntar en, man bör nog vara väldigt säker på att man gillar det militära livet innan man ens tänker tanken.
Det tänker jag sannerligen inte argumentera emot, mina tankegångar var jävligt pubertala och anledningen var att jag bara ville bort. Insåg sakta men säkert att jag för det första inte hade en chans att komma in samt att man minst sagt måste vara en hård jävel eller motsvarande redan från början för att klara av det hela.
Edit: Den svenska dokumentären som det snackats om är riktigt bra!
Jo det är en del av frankrikes armé och går under exakt samma regelverk.
exakt och dom följer geneve.
Irak 90-91? Och blir det krig så skickar man legionen.
Sen används legionen ganska mycket i FN-uppdrag så man får nog se sin beskärda del av elände, det är inte heller helt otroligt att den franska delen av EU-styrkan till stor del kommer att bestå av legionärer.
Jag skulle mycket hellre söka en annan väg till äventyr då äventyret kanske blir att sitta i en barack i någon djungel i 3 år eller att faktiskt vara inblandad i ett krig som stridande.
Jag vet ingen som varit riktigt "normal" efter 6 månader i FN-tjänst och i legionen skriver man på för 5 år, är man sugen så kör en runda med FN och se hur det är. De flesta tappar lusten att söka sig vidare efter det..
Sen finns det ju mindre militära sätt att skaffa sig äventyr t ex att jobba som vollentär i ett år eller två.
userfriendly
2005-07-27, 14:28
exakt och dom följer geneve.
VAD JAG FÅTT HÖRA är att de inte är det längre....
grisbil3n
2005-07-27, 14:33
"...serving as a branch of the regular Armed Forces of France"
Från http://www.foreignlegionlife.com/
Langster
2005-07-27, 14:33
Det är fel. Tvärtom. Förut var främlingslegionen fristående, men det funkar inte att ha det så i ett modernt land.
AnimalGen
2005-07-27, 14:34
Irak 90-91? Och blir det krig så skickar man legionen.
14 årär ganska så lång tid, desutom är det mest som sjukvårdare inom FN.
AnimalGen
2005-07-27, 14:37
Der har varit en del av amren som tex flyvapnet och flottan är, har men aldrig var "sjävständigt".
Langster
2005-07-27, 14:40
Der har varit en del av amren som tex flyvapnet och flottan är, har men aldrig var "sjävständigt".
Jo det var självständigt tills de var inblandade i en misslyckad statskupp.
AnimalGen
2005-07-27, 14:43
Jo det var självständigt tills de var inblandade i en misslyckad statskupp.
Där ser man, visste man inget om,
Har lite mer info om det?
Legionen integrerades totalt i det franska försvaret efter revolten i Algeriet, och det är nog fyrtio år sen. Det är ett vapenslag inom den franska armén på samma sätt som amrinkåren är en del av det amerikanska försvaret. Franska legionärer sköter i stor utsträckning Frankrikes åtaganden inom EU- och FN-uppdragen, skyddar franska beskickningar utomlands och - viktigt - försvarar det som lite luddigt kallas franska intressen. Det dör franska främlingslegionärer i strid varje år, f n mest i Kongo.
allan
Langster
2005-07-27, 15:17
Statskupp kanske det inte var? Vet att jag läste nåt om det iaf! Det enda jag kan hitta nu är att 1 REP ville bryta sig loss på nåt sätt och blev upplösta pga det. Nu finns ju alltså bara 2 REP.
EDIT: Jag hade alltså för mig att 1 REP var inblandade i ett statskuppsförsök.
Jag kan också tipsa om Krigarens Ros - Främlingslegionen inifrån av Tamas Weber. En jättetrevlig kille. Läs mer här http://www.sanshinkarate.se/tamas.asp
F ö kan man Googla på "svenskar i Främlingslegionen" - det finns en del. För ett par år sen gick det ett program som handlade om svenskar som varit där och hoppat av. En snubbe hade spelat bastuba i Guyana hela tiden (!), eftersom de har musikkårer.
allan
Den högsta ledningen för 1er REP misstänkliggjordes (med all rätt) för att vilja mörda de Gaulle, göra revolution och behålla Algeriet som en fransk provins. Stora delar av terrororganisationen OAS bestod av legionärer. Därför slog man sönder organisationen, gjorde om alltihop, sparkade en massa folk (som blev legoknektar i Afrika istället).
Det är detta som är bakgrunden och del av intrigen i Fredrick Forsythes bok "Schakalen" (också filmatiserad).
allan
Langster
2005-07-27, 15:32
Den högsta ledningen för 1er REP misstänkliggjordes (med all rätt) för att vilja mörda de Gaulle, göra revolution och behålla Algeriet som en fransk provins. Stora delar av terrororganisationen OAS bestod av legionärer. Därför slog man sönder organisationen, gjorde om alltihop, sparkade en massa folk (som blev legoknektar i Afrika istället).
Det är detta som är bakgrunden och del av intrigen i Fredrick Forsythes bok "Schakalen" (också filmatiserad).
allan
Ah tack. Hittade hela historien för ett tag sen. Nu hittade jag bara små antydningar till det.
Det finns ju även Spanska främlingslegionen att söka till. Tuff utbildning lär det vara.
Det finns ju även Spanska främlingslegionen att söka till. Tuff utbildning lär det vara.
va det serbiska eller kroatiska som jackie arklöv hjälpte lite under kriget?
Har Serbien och Kroatien främlingslegioner?
Om man är spansk medborgare så är det fullt möjligt att söka dit ja.
Edit: Iofs heter det bara spanska legionen numera av förklarliga skäl.
Jag kan också tipsa om Krigarens Ros - Främlingslegionen inifrån av Tamas Weber. En jättetrevlig kille. Läs mer här http://www.sanshinkarate.se/tamas.asp
F ö kan man Googla på "svenskar i Främlingslegionen" - det finns en del. För ett par år sen gick det ett program som handlade om svenskar som varit där och hoppat av. En snubbe hade spelat bastuba i Guyana hela tiden (!), eftersom de har musikkårer.
allan
Framlingslegionen.En.Flykt.Fran.Svensk.Varddag.mpg
Visst var den killen som aldrig återvände efter ett lov.
jakke: har glott igenom den svenska lite snabbt, ska kolla på discoverys dokumentär nu.
High1ander
2005-07-27, 16:23
Såg lönen låg på 5500 franc, men vad är det i kronor, dollar, euru? För fransostarna har väl inte franc längre?
Om man är spansk medborgare så är det fullt möjligt att söka dit ja.
Edit: Iofs heter det bara spanska legionen numera av förklarliga skäl.
Det lär vara öppet för utlänningar att söka dit igen, delvis beroende på nationalitet. Vet inte hur det är med svenskar.
"Through the course of the Legion's history Spaniards have made up the majority of its members, with foreigners accounting for 25 percent or less. After 1987 it stopped accepting foreigners altogether and changed its name to the Spanish Legion. In the 2000s, after the abandonment of conscription, the Spanish Army is accepting again foreigners from selected nationalities."
http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Legion
Såg lönen låg på 5500 franc, men vad är det i kronor, dollar, euru? För fransostarna har väl inte franc längre?
1033€/mån är det nu.
High1ander
2005-07-27, 16:33
1033€/mån är det nu.
Vad får man i svenska försvaret då, eller om man är FN soldat?
Vad får man i svenska försvaret då, eller om man är FN soldat?
20.000+ för FN-tjänst.
High1ander
2005-07-27, 16:37
20.000+ för FN-tjänst.
Varför är du intresserad av legionen då? Låst i x-antal år, visst ett äventyr, men vafan...
Varför är du intresserad av legionen då? Låst i x-antal år, visst ett äventyr, men vafan...
Pengarna spelar ingen roll.
Delvis är det utmaningen, äventyret osv. Livet i sverige är jävligt trist. Dör hellre vid 25 och känner mig nöjd än 80 med ett liv av tristess bakom mig. Dessutom, det är 5 år av mitt liv. Det finns mycket tid till att göra annat efter det också. Samt att jag har velat bli något inom militären länge nu. I sverige är det som sagt värdelöst, i usa är det tydligen rätt svårt att komma in (greencard osv). Finns väl inte så mycket annat att välja på? jag gillar livsstilen helt enkelt.
Pengarna spelar ingen roll.
Det är ju tur, för den lönen var ju riktigt pissig.
De åker inte bara på missioner som direkt rör Frankrike, de var bl.a i Kuwait, + massa andra ställenallmänheten aldrig hör något om
Det är ju tur, för den lönen var ju riktigt pissig.
Tja, vad tror du att du ska spendera pengarna på när du är där?
Tja, vad tror du att du ska spendera pengarna på när du är där?
Bara för att du inte har möjligthet att använda pengarna just då, så är det fortfarande en pisslön med tanke på vad man får göra.
Bara för att du inte har möjligthet att använda pengarna just då, så är det fortfarande en pisslön med tanke på vad man får göra.
Jo, men det är inget (jag iaf) gör för pengarna.
Måste jag göra allt idag.....
Arklöv var "legosoldat",dvs krigade för kroaterna för han tyckte det var roligt, det har ingenting med militära grupperingar att göra... Du kan också bli legosoldat Jense, bara att åka ner någonstans och be att få följa med (lite förenklat).... Men för vad, glädjen av att avliva en människa för skoj skull?
Om ni vill, kan jag försöka få en kille att skriva ner hur det var i legionen under Kuwait och en massa andra djungelgrejer, sen får ni se hur jevla roligt det är att kriga för pengar.....
Hur många här har sett en död människa? Och då menar jag inte farmor i kistan......
Hur många har avlivat en människa?
Så snacka inte en massa glorifierande skit om det ena och andra, ni vet fan ingenting
Legosoldater dödar för pengar. De skiter i politik och annat tjaffs, de lever för svärdet.
Jak er en snel hest :)
Lillgrabben
2005-07-27, 17:04
Om ni vill, kan jag försöka få en kille att skriva ner hur det var i legionen under Kuwait och en massa andra djungelgrejer, sen får ni se hur jevla roligt det är att kriga för pengar.....
Hur många här har sett en död människa? Och då menar jag inte farmor i kistan......
Hur många har avlivat en människa?
Så snacka inte en massa glorifierande skit om det ena och andra, ni vet fan ingenting
Bra inlägg Jet!
Jag kan inte för mitt liv förstå hur en människa vid sunda vätskor kan vilja gå med i ngt som Främlingslegionen. Visst, äventyrslystnad kanske kan vara en del men nog fan måste det finnas bättre sätt att skaffa sig äventyr?!?!?! Bergsklättring kan vara ett nog så vettigt substitut, extremskidåkning, ironman osv osv.
MVH
Bra inlägg Jet!
Jag kan inte för mitt liv förstå hur en människa vid sunda vätskor kan vilja gå med i ngt som Främlingslegionen. Visst, äventyrslystnad kanske kan vara en del men nog fan måste det finnas bättre sätt att skaffa sig äventyr?!?!?! Bergsklättring kan vara ett nog så vettigt substitut, extremskidåkning, ironman osv osv.
MVH
Min polare tuggar antidepp den 6 år tillbaka, drömmer mardrömmar om gigantiska spindlar (något som kröp över dem när de låg i skydd i djungeln), har gått beväpnat dygnet runt några år för han var rädd för hamna i ett bahåll(i en normal svenska stad), missbrukat allt du kan tänka dif etc etc.... Har legat gömda under trappor medans fienden har gått uppför trapporna och minsta ljud hade slutat med döden, haft råttor som tuggat på dem, men inte kunnat sjasa bort dem pga. att de inte kunde ge ett ljud ifrån sig....
Vill ni ha mer:
En ennan vän stred för serberna, han och kollegan låg gömda i en bergshåla och spanade på natten, kollegan ville tända en cigg men min vän avrådde honom, killen tände ändå ciggen: "swwischh", en krypskytt sköt skallen av honom.....
Lev med det tuffingar
Pudzianovski
2005-07-27, 17:26
Min polare tuggar antidepp den 6 år tillbaka, drömmer mardrömmar om gigantiska spindlar (något som kröp över dem när de låg i skydd i djungeln), har gått beväpnat dygnet runt några år för han var rädd för hamna i ett bahåll(i en normal svenska stad), missbrukat allt du kan tänka dif etc etc.... Har legat gömda under trappor medans fienden har gått uppför trapporna och minsta ljud hade slutat med döden, haft råttor som tuggat på dem, men inte kunnat sjasa bort dem pga. att de inte kunde ge ett ljud ifrån sig....
Vill ni ha mer:
En ennan vän stred för serberna, han och kollegan låg gömda i en bergshåla och spanade på natten, kollegan ville tända en cigg men min vän avrådde honom, killen tände ändå ciggen: "swwischh", en krypskytt sköt skallen av honom.....
Lev med det tuffingar
Tycker det var bra inlägg oxå.
Men alla ser inte på det som du gör. Just legionen är lite speciell.
Det finns de som tror att de kan hjälpa ett land, hjälpa en annan människa. Det går med för att hjälpa andra människor som är utsatta. De går inte alltid med i olika "legioner, förband" för att få döda osv.
Det finns de som tror att de kan hjälpa ett land, hjälpa en annan människa. Det går med för att hjälpa andra människor som är utsatta. De går inte alltid med i olika "legioner, förband" för att få döda osv.
:thumbup:
Döda är det sista jag vill göra, och hoppas självklart att jag slipper om jag går med.
Tycker det var bra inlägg oxå.
Men alla ser inte på det som du gör. Just legionen är lite speciell.
Jag har inte själv varit med, men till er som har tankar på det, ta reda på folk som varit och gör en egen personlig poll angående hjälpa/döda aspekten
spacedog
2005-07-27, 17:45
Jag vet ingen som varit riktigt "normal" efter 6 månader i FN-tjänst...
Vill du utveckla det?
Vill du utveckla det?
Alla jag känner som varit ute har varit mer eller mindre berörda, vissa har bara reagerat på starka ljud en kort tid efteråt, några har mått verkligen dåligt pga händelser de upplevt under tiden och sen olika grader mellan dessa tillstånd.
Sen beror det självklart på var och när man åker någonstans hur illa det är.
Det finns några här som varit ute några vändor roch de kan säkert berätta mer, jag har ju bara andrahandsuppgifter.
Langster
2005-07-27, 18:26
Mmh, man kan undra varför en del människor funderar på att bli soldater frivilligt. Varför vill någon utsäta sig för de riskerna? Och varför vill någon sätta sig i situationer där det kan vara nödvändigt att döda andra människor?
Säkert mår en hel del mycket sämre av att se verklig strid än vad de trodde.
Men, genom alla tider har människor valt den vägen... Det finns väl helt enkelt något i oss som lockas av det.
Vissa trivs väldigt bra i det militära, det är en speciel livsstil som inte kan återfinnas i det civila på något sätt. Och en del lockas av den äventyrliga aspekten. Och visst, man kan hitta äventyr själv, utan att behöva skjuta folk för det, man kan hoppa fallskärm och klättra i berg och allt möjligt. Men jag tror att det är något speciellt med att vara tvungen att göra det när någon annan bestämmer det. Kanske.
Jag kan ju berätta lite som krigsbarn om ni är intresserade. Jag har själv varit med om tre stora krig. Det första mellan Irak och Iran (befann mig i Iran), det andra mellan Irak och USA (befann mig i Irak) och det tredje mellan kurderna och Iraks regim (befann mig i Irak).
Jag har fått gå upp 4 på morgonen och gömma mig i skyddsbunkrar, bevittnat hur missiler har sprängt upp byggnader bredvid mig, åkt förbi vägar där tillfångatagna irakiska soldater har blivit skjutna i huvudet, sett hur kurdiska gerillasoldater blivit torterade och hur kurdiska gerillasoldater skjutit skallen av irakiska soldater och en massa annat.
Jag är rätt frisk, och helt orädd och inte ett dugg aggressiv. Men å andra sidan har jag kompisar som var med mig från den tiden och man kan inte säga detsamma om dem. En polare t.ex. som är 24 bast nu är hur skraj som helst för skräckfilmer, kyrkogårdar - ja, allt "läskigt". Men flera gånger har han stått ansikte mot ansikte med grupper på uppemot 10 pers och inte backat. Han blir rädd för skitskumma saker, men är överdrivet modig ibland.
Kan berätta mer om ni vill och är intresserade. Har en tjej i min släkt som skriver en C-uppsats just nu om oss barn till föredetta kurdiska gerillasoldater och hur vi växte upp, vad det blev av oss och sånt. Kriget är mer invecklat än vad man tror, det påverkar en på fler sätt än vad man tror och det oavsett om man är legosoldat eller krigsbarn...
// En lite mer seriös bolio.
Slartibartfast
2005-07-27, 19:05
Ja, det slutar nog ganska tvärt att vara tufft när man tvingas skjuta nån i huvudet.
Säger bara såhär.. Pröva på lumpen.. även om det inte leder dig någonstans kommer du inse hur jävla lite det kommer finnas kvar av din kropp efter ett anfall. Har själv efter några månader i lumpen insett att om de blir krig i sverige är det bara o lägga benen på ryggen.
Det är inte bara och plocka ut kulan som det var för 60 år sen, utgångshålen är större än knytnävar, splittren är mångdubbelt fler, granaterna är gjorda för att ge splitter...Har du upplevt en spränghandgranat m/56 på nära håll så räcker det för att du aldrig vill vara utsatt för en, inte ens i närheten av en. I Sverige skulle du få en sjukt bra grundutbildning med rätt befattning, sen kanske du kunde ta och åka ner till frankrike.. eller USA.. men jag har svårt att tro du skulle klara det utan att känna på det militära livet.
"jag gillar det militära.. ".. m just det... sök svenskt militärtjänstgöring.. o sen kan du börja tänka på vad du vill göra med ditt liv.. kanske åka ner o hjälpa DITT eget land i Liberia, Kosovo eller Afghanistan.. eller är det inte spännande nog..
Säger bara såhär.. Pröva på lumpen.. även om det inte leder dig någonstans kommer du inse hur jävla lite det kommer finnas kvar av din kropp efter ett anfall. Har själv efter några månader i lumpen insett att om de blir krig i sverige är det bara o lägga benen på ryggen.
Det är inte bara och plocka ut kulan som det var för 60 år sen, utgångshålen är större än knytnävar, splittren är mångdubbelt fler, granaterna är gjorda för att ge splitter...Har du upplevt en spränghandgranat m/56 på nära håll så räcker det för att du aldrig vill vara utsatt för en, inte ens i närheten av en. I Sverige skulle du få en sjukt bra grundutbildning med rätt befattning, sen kanske du kunde ta och åka ner till frankrike.. eller USA.. men jag har svårt att tro du skulle klara det utan att känna på det militära livet.
"jag gillar det militära.. ".. m just det... sök svenskt militärtjänstgöring.. o sen kan du börja tänka på vad du vill göra med ditt liv.. kanske åka ner o hjälpa DITT eget land i Liberia, Kosovo eller Afghanistan.. eller är det inte spännande nog..
Håller med, min värnplikt var rätt påfrestande också. Har man inte gjort den svenska tjänstgöringen så vetti fan om man känner sig själv tillräckligt bra för att söka till nått som är bra mycket värre.
Man är inte så tuff när man ligger i 40 minusgrader i sin lilla sovsäck - och det lär vara en dans på rosor jämfört med Främlingslegionen.
Lillgrabben
2005-07-27, 23:03
Håller med, min värnplikt var rätt påfrestande också. Har man inte gjort den svenska tjänstgöringen så vetti fan om man känner sig själv tillräckligt bra för att söka till nått som är bra mycket värre.
Man är inte så tuff när man ligger i 40 minusgrader i sin lilla sovsäck - och det lär vara en dans på rosor jämfört med Främlingslegionen.
En fördel med kyla är att den ofta går att klä ut. Värme däremot går inte att ta bort med kläderna.
Min fasta övertygelse är att killen gör ett mycket stort misstag om han joinar legionen. MEN det är ju hans liv att göra som han vill med.....
/ mr_oval
Män av varierande åldrar har alltid sökt sig till krig. Det är den mest magnifika adrenalinkick man kan tänka sig, och den mest skräckinjagande. Man behöver inte vara blodtörstig för att ta värvning i vare sig legionen eller i t ex marinkåren; det finns så många icke-stridande befattningar. Nu tror ju inte jag att man söker sig dit för att vara bilmeck eller kranförare. Deras fysiska träning brukar passa medeltränade svenska ynglingar ganska bra; det är ju inte där det skiljer sig. Det är disciplinen som är så oerhört mycket tuffare - därför att man ska hjärntvättas nog för att kunna rusa upp ur ett skydd och vara medveten om att man antagligen blir dödad omedelbart - och ändå göra det. Och dö.
Den mentaliteten behövs inte i ett försvar som är inriktat på just försvar. Känner man att man är villig att ställa upp på det - åk. Man får inte mer än nej.
allan
spacedog
2005-07-27, 23:21
Alla jag känner som varit ute har varit mer eller mindre berörda, vissa har bara reagerat på starka ljud en kort tid efteråt, några har mått verkligen dåligt pga händelser de upplevt under tiden och sen olika grader mellan dessa tillstånd.
Ok, tack. Jag var bara inte säker på vad du menade med att inte vara riktigt normal efteråt. Det finns ett jätteregister av reaktioner och inte alla har med "otäcka saker" att göra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.