handdator

Visa fullständig version : Zatoichi mysterium

Myten
2005-07-27, 10:39
Har alltid undrat om Zatoichi va blind i Kitanos filmatisering?

Kunde han se eller spelade han blind för att stärka de andra sinnena?
Kitano ger mig alltid huvudbry!

http://images.usatoday.com/life/_photos/2004/07/23/zatoichi-inside.jpg

"Even with my eyes wide open I can't see a thing"

Allan
2005-07-27, 10:41
Förklara mer ingående vad du menar eller byt forum. Inga såna trådar tack.

allan

Myten
2005-07-27, 10:42
Har redan skrivit!

Allan
2005-07-27, 10:46
Jag vet inte vem Kitano är, jag begriper inte frågan, jag vet inte vilka det är. Enlighten me please. Och reta inte upp mig.

allan

Myten
2005-07-27, 10:48
http://www.imdb.com/title/tt0363226/
http://www.imdb.com/name/nm0001429/

Piranha
2005-07-27, 10:49
Jag vet inte vem Kitano är, jag begriper inte frågan, jag vet inte vilka det är. Enlighten me please. Och reta inte upp mig.

allan

Men Allan , alla vet väl vem Kitano är och filosifierar också över varför han var blind..

Jag antar vi är helt nollade för ja har inte heller en susning om vad han svammlar om.

Pudzianovski
2005-07-27, 10:51
Jag tror han spelade. Som i filmen.

Myten
2005-07-27, 10:53
Jag tror han spelade. Som i filmen.

Tror jag med, känns mest logiskt på nått sätt!

spacedog
2005-07-27, 11:02
Jag förstår inte heller frågan riktigt. Undrar du om Kitanos karaktär spelar blind?

Myten
2005-07-27, 11:04
Jag förstår inte heller frågan riktigt. Undrar du om Kitanos karaktär spelar blind?

Spelar blind eller är blind.....

Allan
2005-07-27, 11:05
Öppnar tråden igen, så Myten kan förklara sig i inledningsinlägget.

allan

Myten
2005-07-27, 11:44
Tack Allan!
Zatoichi är inte bara filmens namn utan också karaktären Takeshi Kitano spelar!
Zatoichi är en blind massör eller kotknackare!

*********SPOILER*************

Zatoichi öppnar ögonen på sluten och då får tittaren reda på att han kan se, dock ser ögonen konstiga ut!
Sen får vi se när Zatoichi går och sedan snavar på en sten med stängda ögon!
Vi får höra Zatoichi säga!
"Even with my eyes wide open I can't see a thing."

.........................

spacedog
2005-07-27, 11:54
För det första är karaktären Zatoichi en klassiker i japansk populärkultur och det finns hundratals...ok, kanske inte hundratals, men många... filmer om honom och han är alltid blind "på riktigt". Men det visste du säkert redan, Mytis.

För det andra är Beat en kass filmskapare, enligt min ödmjuka åsikt, så det är knappast förvånande om slutscenen förvirrar.

För det tredje tycker jag din fråga hade passat perfekt i off topic-tråden.

Myten
2005-07-27, 12:00
För det första är karaktären Zatoichi en klassiker i japansk populärkultur och det finns hundratals...ok, kanske inte hundratals, men många... filmer om honom och han är alltid blind "på riktigt". Men det visste du säkert redan, Mytis.

För det andra är Beat en kass filmskapare, enligt min ödmjuka åsikt, så det är knappast förvånande om slutscenen förvirrar.

För det tredje tycker jag din fråga hade passat perfekt i off topic-tråden.

Helt klart, men nu pratar vi om Kitanos version inte sant!
Det är för att du inte förstår dig på sann filmkonst!

tossefar
2005-07-27, 12:04
Helt klart, men nu pratar vi om Kitanos version inte sant!

Nej det är för att du inte fattar att ALLT från asien inte är bra. En skitfilm är en skitfilm oavsett om den kommer från hollywood eller japslandet.

spacedog
2005-07-27, 12:08

Om hans filmer är sann filmkonst så förblir jag gärna oförstående. Jag tyckte iofs både Hanabi och Brother hade sina poänger, men också att de knappast var värda de strålande omdömen filmkritiker i väst tävlade om att ge dem. Kul filmer, lite annorlunda, men mer var det inte. I själva verket tror jag att filmmuppar i väst är så bajsnödigt livrädda att bli anklagade för att inte förstå sig på "sann filmkonst" att de genast geniförklarar allt som kommer från Japan. Detsamma verkar gälla för konst- och musiknördar. "Åh, manga, det är så mångfacetterat, så djupt" skriker de ikapp så de tjocka, svarta glasögonbågarna i plast darrar av upphetsning, medan japanerna själva slöläser eländet och lämnar kvar boken på tunnelbanan.

Dante
2005-07-27, 12:14
Gillade inte denna rulle allt för mycket,

Däremot är ju denna riktigt fin, Tasogare Seibei lr så felaktigt översatt Twillight Samurai.

http://www.imdb.com/title/tt0351817/

Pudzianovski
2005-07-27, 12:20
Det är väl inte så märkligt att man i väst "geniförklarar" något från öst som vi i väst är ovana vid. Något nytt och spännande helt enkelt.

Myten
2005-07-27, 12:31
Om hans filmer är sann filmkonst så förblir jag gärna oförstående. Jag tyckte iofs både Hanabi och Brother hade sina poänger, men också att de knappast var värda de strålande omdömen filmkritiker i väst tävlade om att ge dem. Kul filmer, lite annorlunda, men mer var det inte. I själva verket tror jag att filmmuppar i väst är så bajsnödigt livrädda att bli anklagade för att inte förstå sig på "sann filmkonst" att de genast geniförklarar allt som kommer från Japan. Detsamma verkar gälla för konst- och musiknördar. "Åh, manga, det är så mångfacetterat, så djupt" skriker de ikapp så de tjocka, svarta glasögonbågarna i plast darrar av upphetsning, medan japanerna själva slöläser eländet och lämnar kvar boken på tunnelbanan.

Det må vara fallet när det gäller japanska filmer, men det går iof inte att sticka under stol med att det görs sämre filmer i Usa!
Jag tror att många kritiker i Usa har tröttnat på den typen av film som görs i hollywood eftersom den oftast styrs av filmbolagen själva!

För mig är inte bara Kitano Hana Bi och Brother (som för övrigt är en av de sämre han gjort), det finns så många andra filmer som rekommenderas tex Sonatine, Kids Return, Scene at the Sea och nämda Zatoichi!
Det är olika kriterier som får en att gilla olika filmer, för mig uppfyller Kitano de flesta av dessa kriterier och hans filmer lämnar ofta mig med många olika tankar, de känns som blivit påverkad på ett positivt sätt!

Alla har vi olika favoritfilmer och regissörer med återkommande stilar som gör att vi fängslas och kritiserar dessa.
Samtidigt som folk höjer Tarrantino till skyarna för hans orginella stil med vedskapen att han sällan har egna idéer utan lånar friskt från höger till vänster!

När det gäller manga och japansk musik tänker jag inte uttala mig, för jjag vet alldeles för lite!

Myten
2005-07-27, 12:32
Gillade inte denna rulle allt för mycket,

Däremot är ju denna riktigt fin, Tasogare Seibei lr så felaktigt översatt Twillight Samurai.

http://www.imdb.com/title/tt0351817/

Väldigt fin och mysig film, men ack så seg!
Har du sett When the last sword is drawn, den är bättre en båda två!

PopEye2
2005-07-27, 13:30
hade låga förväntningar på filmen men efter jag sett den tyckte jag den var bra :thumbup:

z_bumbi
2005-07-27, 13:43
Det är väl inte så märkligt att man i väst "geniförklarar" något från öst som vi i väst är ovana vid. Något nytt och spännande helt enkelt.

Hukande kisse och gömd drake är ett utmärkt exempel.
Alla som sett sin ordinerade dos av hongkong-filmer (Alla bör ha sett minst 50-60 stycken.) tyckte väl inte det var så särskilt spännande, något bättre foto och masker än i rullarna från 70-talet men i övrigt ungefär samma sak.
Nu har tydligen inte alla kritiker sett sin dos av kvalitetsfilm så den blev poppis i alla fall.

Dante
2005-07-27, 14:34
Väldigt fin och mysig film, men ack så seg!
Har du sett When the last sword is drawn, den är bättre en båda två!

Yes, väldigt bra den med. Skulle ta med den rullen till några polare tog fel film, tog den jag nämnde. Blev ju nästan jobbigt tur det var ett par. Och inte bara snubbar ;)

Myten
2005-07-27, 14:36
Yes, väldigt bra den med. Skulle ta med den rullen till några polare tog fel film, tog den jag nämnde. Blev ju nästan jobbigt tur det var ett par. Och inte bara snubbar ;)

Ehh jag säger mer drama till folket!

Dante
2005-07-27, 14:43
absolut, och mer filosofi i skolan :)

Langster
2005-07-27, 14:50
Hukande kisse och gömd drake är ett utmärkt exempel.
Alla som sett sin ordinerade dos av hongkong-filmer (Alla bör ha sett minst 50-60 stycken.) tyckte väl inte det var så särskilt spännande, något bättre foto och masker än i rullarna från 70-talet men i övrigt ungefär samma sak.
Nu har tydligen inte alla kritiker sett sin dos av kvalitetsfilm så den blev poppis i alla fall.
Mhmm, fattar inte alls varför den blev så höjd till skyarna. Fanns massvis av filmer i den genren som var bättre innan. Den är bara seg och fightingscenerna håller LÅG kvalitet, det är som sagt bara fotot som är bra.

Myten
2005-07-27, 14:52
Mhmm, fattar inte alls varför den blev så höjd till skyarna. Fanns massvis av filmer i den genren som var bättre innan. Den är bara seg och fightingscenerna håller LÅG kvalitet, det är som sagt bara fotot som är bra.

Yo Yo mas musik ej att förglömma!

Langster
2005-07-27, 14:54
On topic så tror jag Zatoichi kunde se i filmen!
Fick den känslan. Tror han stängde sina ögon för att slippa se allt elände han sett genom sitt liv. Kanske hade hans ögon fått det där utseendet efter att ha varit stängda så länge? Och det där med "even with my eyes wide open I cant see a thing" är nån slags självironi.