Visa fullständig version : Annat skal för Windows (ersättare för explorer)
Tja!
Länge sedan man körde med annat skal än Explorer och testa kasta in ett nytt, men tänkte kolla med er vilket som passar in på dessa krav:
1. Drag and Drop funktion på skrivbordet, lätt att flytta runt ikonen och lägg att få dit genvägar, dvs lika smidigt som det är i explorer.
2. Inte kräva att explorer.exe är igång.
3. Dra lite resurser, med lite resurser menar jag att det allt som allt inte drar mer än explorer gör.
4. Som standar, inte fullt med massor av onödiga (tolka som du vill) saker.
Prioritet i fallande ordning.
s_himself
2005-07-26, 20:48
testa linux vettja!
testa linux vettja!Spelar en hel del, så inte ett alternativ.
perarvid
2005-07-26, 21:47
Jag har bara kört GeoShell som skal på mina datorer sen 1999, vet dock inte om det klarar det där med ikoner på skrivbordet.. jag använder inte nån sån grej iaf, men jag är åas väldigt minimalistisk av mig. www.geoshell.com för mer info.
Überbiffen
2005-07-26, 22:06
http://www.bb4win.org/
Jag har bara kört GeoShell som skal på mina datorer sen 1999, vet dock inte om det klarar det där med ikoner på skrivbordet.. jag använder inte nån sån grej iaf, men jag är åas väldigt minimalistisk av mig. www.geoshell.com för mer info.Hur är det med explorer?
http://www.bb4win.org/använder explorer...
Überbiffen
2005-07-26, 22:14
använder explorer...
Huh ?
Huh ?
Att den använder explorer.exe, alltså det är en sminkad windows shell. Han vill ha en som inte är tillverkad av M$. :)
Att den använder explorer.exe, alltså det är en sminkad windows shell. Han vill ha en som inte är tillverkad av M$. :)Sminkat är nog fel ordval, det är helt nytt skal, bara att explorer måste köras för att det ska funka som det ska. Detta innebär bland annat att det drar mer resurser än om man bara kört explorer...
Überbiffen
2005-07-26, 22:32
My bad. Helt nytt för mig. :D
perarvid
2005-07-26, 22:34
Geoshell körs fristående från Explorer. Sen typ tidernas början. Förr kunde man dock köra det ovanpå Explorer om man ville. Men senaste releasen använder WinShellEx, det gör att man INTE kan köra två olika skal samtidigt.
Vet ni hur det funkar med fjärrskrivbord om man använder andra shell? Kör med windows inbyggda då jag är ute ganska ofta och jobba helst mot min egen dator.
perarvid
2005-07-26, 22:52
Ingen aning, använder inte sånt. Men om det skulle strula finns det fler fjärrstyrningsprogram än nån orkar räkna upp, så det lär ju inte vara alltför problematiskt att lösa isf.
Geoshell körs fristående från Explorer. Sen typ tidernas början. Förr kunde man dock köra det ovanpå Explorer om man ville. Men senaste releasen använder WinShellEx, det gör att man INTE kan köra två olika skal samtidigt.hur är det med resurser.
Geo känner jag igen, råkat inte vara ett skal som också används för slackware?
perarvid
2005-07-26, 23:16
Geoshell är strikt Windowsbaserat. Resurser hanterar Geoshell väl tycker jag. På min dator som för tillfället varit igång ca 120 timmar i sträck har den tagit totalt ca 8 meg minne (hälften ram, hälften virtuellt minne) i anspråk och ungefär 1 minut processortid totalt. Hela installationen på min dator tar ungefär 6 meg av hårddiskens utrymme.
Följdfråga då:
Hur funkar det tillsammans med spel?
perarvid
2005-07-26, 23:28
Inga problem jag har märkt..spelar dock inte så mycket. Testade Need For Speed Underground 2 och GTA San Andreas för några veckor sen. Spelade väl några timmar i sträck, inga konstigheter.
Aja, då testar jag det nu då.
Tack för tipset, kommer du på något bra får du gärna informera.
perarvid
2005-07-26, 23:41
Tja, det finns ju saker att tänka på, jag vet inte exakt vad som ändrats i releaserna efter den jag kör.. (build date 12 dec 03, den senaste har 7 jan 05 som build date)
Det enda jag kommer på är att du ska försöka läsa dokumentationen, finns på http://www.geoshell.com/component/option,com_wrapper/Itemid,27/ (ny adress, inte helt migrerad) och http://docs.geoshell.com/R4 (gamla sidan, ska vara hyfsat bra)
Förmodligen kommer du tycka att det standardinstallerade användargränssnittet är lite rörigt, men räds icke. Allt går att ändra.
För övrigt hoppas jag att du inte är helt orädd för registret eftersom alla inställningar lagras där (iaf i den version jag kör, under HKEY_CURRENT_USER\Software\Geo), snabb genväg: windowstangenten+g
Annars är det väl bara att tuta och köra.
Edit: Lägger till en OBS-grej bara. Glöm inte göra backup på registret innan du leker, annars kan det bli väldigt tråkigt om man råkar pilla på fel saker.
Vet ni hur det funkar med fjärrskrivbord om man använder andra shell? Kör med windows inbyggda då jag är ute ganska ofta och jobba helst mot min egen dator.
Finns bättre prog än windows fjärrskrivbord.
Ni som använt geoshell, är det smidigt att bara testa skalet eller klamrar det sig fast samt stökar till i alla windowsmappar?
Blev av ren nyfikenhet sugen på att testa en sån där miljö, men inte om jag ska behöva offra mitt befintliga system på vetenskapens altare.
christian
2005-07-27, 08:05
Finns bättre prog än windows fjärrskrivbord.
Nämn en.
http://www.astonshell.com/
Kanske kan vara något?
Nämn en.
Hur många samtidigt användare kan vara inne på din dator via fjärrskrivbord min gode man?
http://www.astonshell.com/
Kanske kan vara något?
Där fanns det lite proffsigare teman iallafall, kör du det? Hur segt är det? (Jag har en gammjävla segdator).
christian
2005-07-27, 10:09
Hur många samtidigt användare kan vara inne på din dator via fjärrskrivbord min gode man?
Jovars, men finns det något 3:e-parts till klientversioner som klarar fler än en?
Nu skulle Prankie köra sin XP-klient remote. Krypterat och klart och säkert så när som på den DOS-vulnerability som kom ut för ngn vecka sedan.
Pris/prestanda/kompabilitet på remote desktop är svårslaget.
Jovars, men finns det något 3:e-parts till klientversioner som klarar fler än en?
Nu skulle Prankie köra sin XP-klient remote. Krypterat och klart och säkert så när som på den DOS-vulnerability som kom ut för ngn vecka sedan.
Pris/prestanda/kompabilitet på remote desktop är svårslaget.
Det är inte klienten som styr det utan serverdelen. Serverdelen till vanliga remote desktop suger gammsnorre. Terminal Server är bättre. Hur det står till med säkerheten får vaktmästarna svara på: Pirajjan kanske?
christian
2005-07-27, 10:19
Det är inte klienten som styr det utan serverdelen. Serverdelen till vanliga remote desktop suger gammsnorre. Terminal Server är bättre. Hur det står till med säkerheten får vaktmästarna svara på: Pirajjan kanske?
Jo, men jag menade om det finns ngt remote-verktyg som hanterar fler än en samtida användare till en klientversion av windows som fungerar.
Terminal Server och Remote Desktop är i grund och botten samma sak, de nyttjar bägge samma protokoll RDP (Remote Desktop Protocol). Remote Desktop är dock vingklippt.
Jag har prövat de flesta fjärrstyrningsprog till Windows och RDP är det som flytit på överlägset bäst. Fast ibland fungerar inte vissa program att installera via det, dock. Men det tar VNC eller RA hand om.
Så fortfarande. Nämn en som är bättre än RD till en klientversion av Windows.
Jo, men jag menade om det finns ngt remote-verktyg som hanterar fler än en samtida användare till en klientversion av windows som fungerar.
Terminal Server och Remote Desktop är i grund och botten samma sak, de nyttjar bägge samma protokoll RDP (Remote Desktop Protocol). Remote Desktop är dock vingklippt.
Jag har prövat de flesta fjärrstyrningsprog till Windows och RDP är det som flytit på överlägset bäst. Fast ibland fungerar inte vissa program att installera via det, dock. Men det tar VNC eller RA hand om.
Så fortfarande. Nämn en som är bättre än RD till en klientversion av Windows.
Men du ställer en trasig fråga. Klienten är bara en klient. Vilken version av windows du startar klienten i är inte heller intressant. Det är vad som händer på servern som är det intressanta. Vanliga remote desktop suger balle av just den anledningen du sa, det är vingklippt.
christian
2005-07-27, 10:46
Men du ställer en trasig fråga. Klienten är bara en klient. Vilken version av windows du startar klienten i är inte heller intressant. Det är vad som händer på servern som är det intressanta. Vanliga remote desktop suger balle av just den anledningen du sa, det är vingklippt.
Kanske felformulerad.
Windows XP/2k är klientversioner av Windows, Windows 2003/2000 Server serverversioner.
Finns det ett bättre fjärrstyrningssystem till XP/2K än remote desktop?
Där fanns det lite proffsigare teman iallafall, kör du det? Hur segt är det? (Jag har en gammjävla segdator).
Jag testade för ett tag sen på min förra dator, minns inte att jag upplevde det segt.
Den datorn var en P3:a 1ghz 256mb sdram med nåt sunkigt grafikkort.
Ska testa det ikväll igen, när jag byggt ihop min nya lekdator. ;)
Edit: Systemkraven var ju inte speciellt höga.
Requirements:
Windows 98/NT/2000/XP, Pentium or better,
16-bit video mode
Jag testade för ett tag sen på min förra dator, minns inte att jag upplevde det segt.
Den datorn var en P3:a 1ghz 256mb sdram med nåt sunkigt grafikkort.
Ska testa det ikväll igen, när jag byggt ihop min nya lekdator. ;)
Edit: Systemkraven var ju inte speciellt höga.
Requirements:
Windows 98/NT/2000/XP, Pentium or better,
16-bit video mode
Jag ska leka lite med det där ikväll tänkte jag. Det är frestande att leka lite med den här datorn, men risken är att it-vaktmästarna kommer springande för att dra mig i örat :/
Haha samma här, iofs så är vi här i butiken ganska låsta, vi kan inte ens ändra klockan. :P
Haha samma här, iofs så är vi här i butiken ganska låsta, vi kan inte ens ändra klockan. :P
Jag har ett local admin-konto eftersom jag behöver det i jobbet så jag kan ändra vaffan jag vill. Men gör jag det så får jag en upprumpning :/
Hehe okej, här i butiken behöver vi bara kunna komma åt internet och diverse servrar.
Så man har fri tillgång till Kolozzeum iaf. ;)
perarvid
2005-07-27, 17:40
Ni som använt geoshell, är det smidigt att bara testa skalet eller klamrar det sig fast samt stökar till i alla windowsmappar?
Blev av ren nyfikenhet sugen på att testa en sån där miljö, men inte om jag ska behöva offra mitt befintliga system på vetenskapens altare.
Inga problem. Vill man ta bort Geoshell börjar man med att återställa skalet till Explorer igen (i w2k görs det under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon). Sen tar man bort katalogen man installerat det i, sen tar man bort HKEY_CURRENT_USER\Software\Geo från registret. Klart.
Aja, då testar jag det nu då.
Tack för tipset, kommer du på något bra får du gärna informera.
Har du testat nu och isf; hur gick det?
Har du testat nu och isf; hur gick det?Något blev först, så skippade och körde in litestep istället, vilket var lika dåligt som jag mindes det. Så fick bli en specialinstallation av ett hemmasnickrat winxp istället :p
Något blev först, så skippade och körde in litestep istället, vilket var lika dåligt som jag mindes det. Så fick bli en specialinstallation av ett hemmasnickrat winxp istället :p
Testade du de andra alternativen i tråden också?
Skrev fel och kan ju inte editera inläggen numera :@
Var det andre jag testade först, men där blev något fel direkt, testa inte vidare då det kändes som något ihopsnickrat som man skulle få kladda för mycket med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.