Visa fullständig version : Tips på BRA borrar?
Jag är idag en måttligt stolt ägare av ett sådant här set:
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/306234_X_2004-06-30_085639.jpg
Betongborrarna ger upp när man borrar betong, metallborrarna går av eller slipas ner... Igår skulle jag borra några 10 mm-hål i 5 mm-stål. Första gick bra, andra gick sämre och det tredje gick inte alls. Man kan ju bli tokig för mindre... *grr27*
Så, kan jag få några tips på borrar, gärna set, som tål att användas! Är de lite dyrare seten på Clas Ohlsson något att hänga i julgranen?
Dormer gör bra metallborrar.
http://www.greenwood-tools.co.uk/ishop/images/728/A095SET201main.jpg
Inte helt gratis men dom håller bra. Om du känner någon som kan köpa på tex Ahlsell eller någon liknande proffshandel så har dom riktigt bra kampanjer på borrsatserna ibland. Jag köpte min 1-10mm sats för ca 250 kr ex moms då ordinarie var 660 kr ex moms.
Tex Hiltis betongborrar är mycket bra.
http://www.hilti.se/data/images/prodlarge/ca00025.jpg
Dyrare är bättre, har jag fått lära mig i sammanhang som detta.
Jag skulle rekommendera dig att gå till någon specialaffär istället för claes ohlsons billiga skitsaker.
Ska du borra mycket i betong är det en borrhammare du ska ha. De där "slagborrmaskinerna" är oftast bara skräp, och det är det som sliter ner borret. Har du en maskin med lite pulver i duger Clas Ohlssons grejor jättebra, eftersom du kan köpa både Coromant och Sandvik där.
allan
Jo då, grannen hon har en sådan borrhammare. Den är som sagt hur grym som helst, som att borra i smör. :hbang:Dormer
HiltisCoromant
SandvikMen nu har jag lite märken att gå på i stället för bara pris. Tack, tack.
Hilti är bra skit... :thumbup:
The_RobRoy
2005-07-26, 18:34
Hilti är bra skit... :thumbup:
Japp, sån använde jag senast i väggarna, sjukt bra är dom.
Hilti for the win..
Någon som har hiltis laser mätare? Hur praktisk som helst :D
Deras elhandborrmaskin är inte att leka med heller ;)
HILTI är OK. Inte mer.
allan
Hmpf!
Hilti är det bästa! :)
som jag känner till :D
Lillgrabben
2005-07-26, 20:13
Appropå handverktyg;
Farsan hade en uppladdningsbar skruvdragare av märket Milwaukee för några år sedan. Det var en riktig kalasmaskin men tyvärr ganska jävla dyr för gemene man......
Rekommenderas starkt!
Förresten, är det ngn som provat batteridrivna borrhammare ( typ hiltimodell), är det något att ha?
MVH
Edit;
För att återgå till huvudfrågan så gör Dormer helt okej borrar!
Förresten, är det ngn som provat batteridrivna borrhammare ( typ hiltimodell), är det något att ha?
Beror på vad du skall ha den till. Borra förstår jag såklart, men hur mycket och hur stort. Är det stora hål och många så, nej. Skall man inte borra så stort 8-12mm typ, inte stå och borra nonstop och om man behöver flytta sig ofta eller sladdar är i vägen så är dom bra.
Lillgrabben
2005-07-26, 20:33
Beror på vad du skall ha den till. Borra förstår jag såklart, men hur mycket och hur stort. Är det stora hål och många så, nej. Skall man inte borra så stort 8-12mm typ, inte stå och borra nonstop och om man behöver flytta sig ofta eller sladdar är i vägen så är dom bra.
Ok, ungefär som jag trodde! Tack för svaret. :)
Jag är inte ute efter en sådan men har sett dom säljas till ganska höga priser. Funderade mest om det var ngt att ha!
Jo, inte är dom billiga inte. Men det är oas inte någon av HILTIs grejor. Men dom flesta av deras produkter är bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.