Visa fullständig version : Ska uppgradera burken
Vet inte riktigt vad jag ska lägga till bara, behöver ha upp den i ett par Ghz och ha mer minne + ett nytt 3dkort kanske. Vill ha prisvärda grejer med bra kvalité. Förslag?
Tillägg: Fläkt som inte låter så förbannat.
High1ander
2005-07-26, 12:26
Vad har du för saker nu och hur mycket får det kosta?
Du kan ju räkna med att betala 2k för processor, 1k för moderkort, 1k för 1gig RAM, sen ca 1500-3000 för grafik...
Edit: Fläktar som är tysta finns för strax över 100 kr (men beror ju på hur mycket luftflöde man vill ha och om man vill överklocka, osv)...
Vad har du idag / vad går att behålla av det du har ?
Fatalist
2005-07-26, 12:38
Vad har du för saker nu och hur mycket får det kosta?
Du kan ju räkna med att betala 2k för processor, 1k för moderkort, 1k för 1gig RAM, sen ca 1500-3000 för grafik...
Edit: Fläktar som är tysta finns för strax över 100 kr (men beror ju på hur mycket luftflöde man vill ha och om man vill överklocka, osv)...
1.3k för en amd A64 3000+ "Venice", klockar du lätt till 3400/3600/3800+
2.7k för Ati X800XL 256mb
1k för 2x512mb DDR400 för dual channel
1k för A7V-E mobo med VIAK8T890-chipset eller ett A7N-E med nforce4
6k totalt, klarar lätt alla nya spel på höga inställningar om det är det du är ute efter
6k totalt, klarar lätt alla nya spel på höga inställningar om det är det du är ute efter
Lite beroende på vad han har tidigare så är säkert ett nytt nätagg på sin plats.
Och jag skulle slänga i en 36gig's raptordisk och köra operativet på :hbang:
High1ander
2005-07-26, 12:50
Ser ut som ett bra förslag :thumbup:
High1ander
2005-07-26, 12:52
Lite beroende på vad han har tidigare så är säkert ett nytt nätagg på sin plats.
Och jag skulle slänga i en 36gig's raptordisk och köra operativet på :hbang:
Tror nog inte att en snabb HD är så viktig då man ber andra konfigurera sin dator, eller om man inte tänkt lägga ut mycket pengar på den och antagligen bara vill "uppgradera". Men annars vore en Raptor inte helt fel, de ligger väl runt tusenlappen nu också, men men...
Skulle 36GB Raptorn vara snabbare än 74GB Raptorn? Har för mig att jag läste nåt sånt för några månader sedan, eller om det var tvärtom.
Skulle 36GB Raptorn vara snabbare än 74GB Raptorn? Har för mig att jag läste nåt sånt för några månader sedan, eller om det var tvärtom.
Det är troligt att det är så, men jag tror skillnaden är större mellan en genomsnittlig IDE-disk och en raptor-dito eftersom den snurrar med 10k rpm. (Så genomsnittssöktiden blir lägre).
Ska du ha en riktigt bra fläkt kan jag varmt rekomendera en Zalman. Jävligt effektiv och den har en s.k. "Fan-mate" så man kan manuellt ställa rotationshastigheten beroende på vad man pysslar med.
Se bara till så den passar moderkortet, för den är väldigt stor.
Vad har du idag / vad går att behålla av det du har ?
Moderkortet är i princip nytt så det behövs inget sånt.
Har en AMD athlon 800-900mhz, 256RAM, så det är läge för en uppgradering :)
Då lär moderkortet vara rätt gammalt ja, 3-4 år? Finns, så vitt jag vet, inge ny processor som passar på det.
Istället för försöka få det riktig tyst som jag körde med förut så har jag ändrat taktik, köpt 3st 10 meter kabel. Skärm och två PS/2 sen några riktig bra fläktar. Nu står datorn i kammaren och det går helt knäpp tyst. :)
Istället för försöka få det riktig tyst som jag körde med förut så har jag ändrat taktik, köpt 3st 10 meter kabel. Skärm och två PS/2 sen några riktig bra fläktar. Nu står datorn i kammaren och det går helt knäpp tyst. :)
Extern cd/dvd/brännare?
Då lär moderkortet vara rätt gammalt ja, 3-4 år? Finns, så vitt jag vet, inge ny processor som passar på det.
Nej max 1 år gammalt. Böt det förra sommarn/hösten nångång.
Extern cd/dvd/brännare?
Bränner jag skivor måste jag gå till datorn, men det händer sällan.
Nej max 1 år gammalt. Böt det förra sommarn/hösten nångång.
Tyvärr så räcker inte athlon processorerna så långt idag så moderkortet får du nog fimpa det med.
Tyvärr så räcker inte athlon processorerna så långt idag så moderkortet får du nog fimpa det med.
Får kolla upp det oxå då :(
Låter osannolikt att du har ett nytt moderkort om det är 900mhz på den. Athlon är ju nästan antik nu.
Låter osannolikt att du har ett nytt moderkort om det är 900mhz på den. Athlon är ju nästan antik nu.
Högst sannolikt min gode prankie :D
Fråga mig inte varför bara, inte jag som satt in det.
Skit samma de är oväsäntligt , hur gammalt det är. de är iaf in brukbart.
Komplet t har bra uppgraderingspaket , men grafikkorten verkar inte ingå
Börja med att kika här efter nåt lämpligt prismässigt Palmos.
http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10300
Athlon 900mhz använde Slot A om jag inte minns fel, funkar en S939 på den då? :confused:
tossefar
2005-07-26, 13:45
Jag postar den
här (http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/dator_tossefar.jpg) igen. Vad jag skulle ha valt om jag varit på jakt efter en prisvärd spel- och bruksdator.
Hardrocker
2005-07-26, 14:39
När det gäller moderkort så välj ett med NF4-kretsar. Har nämligen för mig att via-korten inte klarar x2 processorerna vilket gör att en framtida uppgradering kan bli dyr.
Om du ska bygga en tyst dator så köp inte en processor med boxed kylning. Fläktarna som följer med i de paketen låter en hel del. Köp hellre till en Zalmanfläkt (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALCNPS7B-ALED).
Och jag skulle slänga i en 36gig's raptordisk och köra operativet på :hbang:74GB eller ingen alls, 36an är långsammare.Skulle 36GB Raptorn vara snabbare än 74GB Raptorn? Har för mig att jag läste nåt sånt för några månader sedan, eller om det var tvärtom.74an är snabbare.
(säger ju mer eller mindre sig självt att vid samma rotationshastighet kommer den disk som har flest bitar inpackat per varv ge högst MB/s)Det är troligt att det är så, men jag tror skillnaden är större mellan en genomsnittlig IDE-disk och en raptor-dito eftersom den snurrar med 10k rpm. (Så genomsnittssöktiden blir lägre).Det påverkar visserligen inte söktiden men 36gb raptorn har funnits lääänge (över 3år) och därför är den väl inte längre grymt överlägsen en 7200rpm, även om den fortfarande antagligen är snabbare.
Varvtalet är helt och hållet det som bestämmer genomsnittssöktiden. Du får tiden genom att räkna ut hur lång tid ett halvt varv tar (som kan antas vara genomsnittslängden skivan måste rotera för att läshuvudet ska vara vid nästa sektor).
Moderkortet är i princip nytt så det behövs inget sånt.
Har en AMD athlon 800-900mhz, 256RAM, så det är läge för en uppgradering :)Problemet är som sagt att de oftast utökar antalet pinnar och/eller ändrar funktionalliteten så mycket att de hittar på en ny sockel för en ny variant av processorn vilket gör att den inte längre passar i ett gammalt moderkort.
Den fetaste socket A processor som komplett har är en 2600+ för 850kr, eventuellt kanske den har 200mhz fsb (om de nu kan ha det) och ditt moderkort kanske inte stödjer det alternativt att du inte har 400mhz ddr-minnen (som du kanske skulle köpa nya ändå?).
Hur som helst antagligen värdare med en athlon64 och ett socket 939 mobo med nforce4 ultra/sli chipset som sagt.
Varvtalet är helt och hållet det som bestämmer genomsnittssöktiden. Du får tiden genom att räkna ut hur lång tid ett halvt varv tar (som kan antas vara genomsnittslängden skivan måste rotera för att läshuvudet ska vara vid nästa sektor)."Det påverkar visserligen inte söktiden". Ur andra aspekter (typ MB/s) så har den ju åldrats lite.
"Det påverkar visserligen inte söktiden". Ur andra aspekter (typ MB/s) så har den ju åldrats lite.
Jag läste det i varvtalssammanhanget och förstod dig om att du påstod att detsamma inte påverkade söktiden. :D Missuppfattade dig bara.
Jag läste det i varvtalssammanhanget och förstod dig om att du påstod att detsamma inte påverkade söktiden. :D Missuppfattade dig bara.
Tror inte de för Palmes räkning måste vara den snabbaste disken , kriteriet är väl att spela BF2 , porrsurfa , posta på kollo och möjligvis lite andra spel.
Jag kan skänka 2 st 72 gigs fiberchanneldiskar ( NYA ) 15k ( om han bara raggar en controller ) *S*
Tror inte de för Palmes räkning måste vara den snabbaste disken , kriteriet är väl att spela BF2 , porrsurfa , posta på kollo och möjligvis lite andra spel.
Jag kan skänka 2 st 72 gigs fiberchanneldiskar ( NYA ) 15k ( om han bara raggar en controller ) *S*
Skänk dom till mig istället! :D
Skänk dom till mig istället! :D
Du har ju inte heller nån controller ..
*grr27*
Å har du det blir ja fan sur .. för jag har ingen .
Du har ju inte heller nån controller ..
*grr27*
Å har du det blir ja fan sur .. för jag har ingen .
Du min datorjävel hemma suger myntrulle. Köpte ett geforce2-kort för att uppgradera den, men det drar så mycket ström att jag kopplat ur diskettstation och cd:n för att den ska boota :D
Du min datorjävel hemma suger myntrulle. Köpte ett geforce2-kort för att uppgradera den, men det drar så mycket ström att jag kopplat ur diskettstation och cd:n för att den ska boota :D
Jag har en hel del annat i förvar , skall se va ja kan gräva upp.
Jag har en hel del annat i förvar , skall se va ja kan gräva upp.
Jag ska handla typ det som Palme rekomenderas lite längre fram i år. S939 osv.
Tack för alla goda råd, ska nog bli fart på min burk oxå :)
:laugh:
Min amiga hinner inte spinna upp disken efter en kallreboot.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.