Logga in

Visa fullständig version : Några frågor om alkohol

quinx
2005-07-22, 14:02
Jag har sökt på massor av sidor men har svårt att hitta energiinnehållet i alkoholhaltiga drycker, förutom alkoholens energi. De jämnförelser som finns är ju väldigt bra, ett glas öl mot en liten konjak o.s.v. *rolleyes*

Jag tycker iaf att om man ska jämnföra olika drycker så ska det ske med samma alkoholmängd i de olika dryckerna, då ser man ju vilka som innehåller mer eller mindre kolhydrater.

Nå, till den riktiga frågan. Jag har sökt både här på kolozzeum och på andra ställen men har inte fått svar på det jag undrar. Energin i alkoholen, används den som alla annan energi man förtär? Jag har förstått att en viss del övergår i värme. Men jag har även för mig att alkoholenergin förbrändes till något som kroppen inte kunde lagra som fett eller använda.

Alkohol är ju väldigt energirikt så det vore ju bra om kroppen inte kunde lagra energin :cool:

King Grub
2005-07-22, 14:05
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47512

quinx
2005-07-22, 14:07
Jo, jag har läst den tråden men jag har ändå inte riktigt fått svar på min fråga, eller så är det bara jag som inte kan hitta svaret :em:

Där står väl bara att fettförbränningen blev långsamare av alkohol, men det är inte det jag menade. Sen stod det väl att förbränningen ökade hos män av nikotin, något annat fick jag inte ut, men jag kan som sagt ha missat nått.

King Grub
2005-07-22, 14:10
"Runt 20% av alkoholen kan dock absorberas av magsäcken; restrerande passerar till tarmen för upptag. 3-10% undslipper genom utandning, urin och svett, men majoriteten av alkoholen metaboliseras av levern."

quinx
2005-07-22, 14:13
Jo, men kan alkoholens energi lagras som fett? De där 20%en, används/lagras de? Eller används/lagras resten som tas upp i tarmen?

Sverker
2005-07-22, 14:56
Ja, alkohol är energi och kan lagras som fett. Det är inget konstigt med det.

Det är ju endast en liten del av alkoholen vi andas och kissar ut, resten blir energi eller fett.

Rataxes
2005-07-22, 14:59
"Runt 20% av alkoholen kan dock absorberas av magsäcken; restrerande passerar till tarmen för upptag. 3-10% undslipper genom utandning, urin och svett, men majoriteten av alkoholen metaboliseras av levern."
Missuppfattade jag detta, eller kan upp till 30% av energin i alkohol gå till spillo?

Sverker
2005-07-22, 15:13
Jag läser det som att 3 - 10 % går till spillo i utandning och urin.

Att 20 % absorberas i magsäcken betyder bara att 20 % av alkoholen kommer ut mycket snabbt i blodet.

Rataxes
2005-07-22, 15:14

Att 20 % absorberas i magsäcken betyder bara att 20 % av alkoholen kommer ut mycket snabbt i blodet.
På så vis. Jaja, dricker ju ganska sällan ändå.

blekfet2
2005-07-22, 15:36
På så vis. Jaja, dricker ju ganska sällan ändå.

(det är inte de stora snedstegen som sabbar träningen utan de många små)
:thumbup:

spacedog
2005-07-22, 16:32

Jaha, då får man ta och klämma i sig några pilsner extra då för att väga upp. ;)

quinx
2005-07-23, 06:09
Ok,då har jag fått det klarare för mig, tackar grabbar! :thumbup: