Visa fullständig version : oskyldig
http://www.expressen.se/index.jsp?a=408031
När Expressen träffar honom säger han" Jag är inte inblandad i attackerna mot London. JAg har inte lämnat Sverige under de senaste tre åren. Hur kan jag vara inblandad i attackerna?"
"Hotar Sverige
Han förklarar att Sverige, än så länge, inte är hotat av al-Qaida.
- Men läget blir allt värre för muslimer här. Ena dagen trakasseras våra kvinnor och andra dagen smutskastas vår profet av en pastor som bör straffas med döden, säger han.
Nu jagas 39-åringen både av USA och England.
- Jag vill inte träffa engelsk, amerikansk eller svensk underrättelsetjänst. De får komma hit och plocka in mig med våld. Men om Sverige väljer att lämna ut mig till ett annat land får det skylla sig självt Sverige kommer att straffas med det största straffet då."
Jag tycker han talar i kluvna tungor.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=408031
När Expressen träffar honom säger han" Jag är inte inblandad i attackerna mot London. JAg har inte lämnat Sverige under de senaste tre åren. Hur kan jag vara inblandad i attackerna?"
"Hotar Sverige
Han förklarar att Sverige, än så länge, inte är hotat av al-Qaida.
- Men läget blir allt värre för muslimer här. Ena dagen trakasseras våra kvinnor och andra dagen smutskastas vår profet av en pastor som bör straffas med döden, säger han.
Nu jagas 39-åringen både av USA och England.
- Jag vill inte träffa engelsk, amerikansk eller svensk underrättelsetjänst. De får komma hit och plocka in mig med våld. Men om Sverige väljer att lämna ut mig till ett annat land får det skylla sig självt Sverige kommer att straffas med det största straffet då."
Jag tycker han talar i kluvna tungor.
Det låter som en sund kille med alla får i fållan samt rent mjöl i sin påse.
Men jag tror å andra sidan att han bara är en religös svammlig fundamentalist
Skicka honom till Sibirien.
Skicka honom till Sibirien.
Ja det är för lite deporteringar nu för tiden :D
Andra dagen smutskastas vår profet av en pastor som bör straffas med döden, säger han.
Okej hur frisk är man om man kan uttala sig så här.
Dom vill att vi skall respektera deras gud , visst Sverige är fritt de får bygga Moskeér etc.
Hur skulle de gå om vi bad om att få sätta upp en Kyrka i deras land ?
mini_Arnold
2005-07-22, 11:28
Dom vill att vi skall respektera deras gud , visst Sverige är fritt de får bygga Moskeér etc.
Jag håller med dig men det är redan konstaterat att sverige är ett bättre, eller åtminstone friare land..
magicteddy
2005-07-22, 11:33
"Men om Sverige väljer att lämna ut mig till ett annat land får det skylla sig självt Sverige kommer att straffas med det största straffet då."
Hur menar han då? :laugh: :laugh: undra om det hindrar dom från att skicka honom i paket nånstans?
Sådna där borde få ett nackskott direkt.
Oftast inga problem alls. I ett land som Iran är de kristna en accepterad folkgrupp med egna kyrkor. Intolerans mot andra religioner är inte en stor grej för de flesta muslimer. Du kan köpa biblar i Teheran. Det kan man göra i de flesta arabiska länder - eftersom arab inte är synonymt med muslim. Det finns stora kristna grupperingar i de flesta arabiskspråkiga länder, och i flera länder, som i Egypten eller Jemen eller Kuwait, har de t o m representanter i regeringarna (eller vad man nu ska kalla det).
Däremot är givetvis de kristna en legitim målgrupp för galningarna, som i Irak, eller i Afghanistan under talibanerna (fast inte ens där förföljdes de). Men blanda inte ihop galningar med muslimer.
allan
Och jag tror ärligt talat inte att han är iblandad. Han verkar helt enkelt för korkad för det...
allan
det finns kristna fantatiker med och dom är inte roligare än några andra fanatiker.
Det här var inte menat som en antimuslimtråd.
spacedog
2005-07-22, 11:45
Och jag tror ärligt talat inte att han är iblandad. Han verkar helt enkelt för korkad för det...
Japp. Och det riktigt tragiska är att Expressen låter honom komma till tals så de kan skrämma folk till att köpa lösnummer.
det finns kristna fantatiker med och dom är inte roligare än några andra fanatiker.
Det här var inte menat som en antimuslimtråd.
I dagsläget så verkar det ändå vara så att problemet är inom Islam. Och det är väl nuläget som är det väsentliga, inte det historiska??
Sant. Det verkar finnas problem på många håll med att anpassa de muslimska länderna till dagens värld. Hoppas Palestina och Irak kan visa vägen.
I dagsläget så verkar det ändå vara så att problemet är inom Islam. Och det är väl nuläget som är det väsentliga, inte det historiska??
iaf dom fanatikerna som lyfts fram i media.
Metal_boy_
2005-07-22, 13:30
3:e världskriget bryter snart ut enligt min spåkula :D
iaf dom fanatikerna som lyfts fram i media.
Nej, så är det inte och det borde du veta om du inte är helt bakom flötet.
Vad ska man säga.
jag är mållös.
Arne Persson
2005-07-22, 15:30
VAd är det som orsakar detta totala överslag att felaktigt utnyttja en religion som makt- och terrormedel?
Är det pga:
Små kukar?
Avskalad förhud?
Andra mindervärdighetskomplex?
Rädsla?
Rädda för kvinnofrihet?
Maktgalenskap?
mm
mm
VAd är det som orsakar detta totala överslag att felaktigt utnyttja en religion som makt- och terrormedel?
Är det pga:
Små kukar?
Avskalad förhud?
Andra mindervärdighetskomplex?
Rädsla?
Rädda för kvinnofrihet?
Maktgalenskap?
mm
mm
Varför tar du hela tiden upp omskärelse, det är ju t.ex. väldigt vanligt i USA också. Sedan har nog inte kvinnofrihet inte något alls med det att göra.
Och jag tror ärligt talat inte att han är iblandad. Han verkar helt enkelt för korkad för det...allan
Ja visst, det är ju mycket smartare att spränga bomber på bussar, tunnelbanor eller att köra flygplan in i skyskrapor, helt rätt.
Arne Persson
2005-07-22, 15:39
Varför tar du hela tiden upp omskärelse, det är ju t.ex. väldigt vanligt i USA också. Sedan har nog inte kvinnofrihet inte något alls med det att göra.
Därför att det är inom flera religioner ett tvång. Titta bara hur vissa religioner behandlar kvinnor!
Därför att det är inom flera religioner ett tvång. Titta bara hur vissa religioner behandlar kvinnor!
Helt irrelevant om det är ett tvång eller inte, om de bara skulle döpa sig på "vanligt" sätt vad skulle då vara skillnaden i praktiken? Inte ett dugg.
Ja, vissa religioner och kulturer förtrycker kvinnor. En del äter inte gris heller. Enligt mig så har det ingenting med bombningarna eller terroristaktiviteterna att göra.
Arne Persson
2005-07-22, 15:45
Allt detta grundar sig bl.a i ett felaktigt utnyttjande av religionen!
Slartibartfast
2005-07-22, 15:47
HAHAHAHA!! Arne är igång med kukarna igen! :thumbup: :bow:
Arne Persson
2005-07-22, 15:49
Tänkte på dina tidigare inlägg faktiskt! :)
Slartibartfast
2005-07-22, 15:50
Tänkte på dina tidigare inlägg faktiskt! :)
Jag är bara glad att du tänker på mig överhuvudtaget. *kissass*
Allt detta grundar sig bl.a i ett felaktigt utnyttjande av religionen!
Heh, jag skulle nog vilja säga att det inte finns något rätt utnyttjande av religion. :)
Det förbjuder säkert deras religion, något får du väl tänka med ;D
Enklare att slänga ut dem helt och sedan inte lägga oss i vad de gör så slipper de gnälla över att vi påverkar dem så kan de ju låta oss vara i fred medans de dödar varandra.Men blanda inte ihop galningar med muslimer.Är ju dock helt rätt. Frågan är bara hur man skall veta vilka som är galningarna. Och så gör ju galningarna bara sig själva och sitt folk en otjänst. Borde ju inte vara alltför svårt för dem med att acceptera andra. (Däremot är det väl rätt fånigt att vi skall förbjuda slöjor i skolor o skit, vill de nu ha dem så visst, gör väl knappast oss något?)det finns kristna fantatiker med och dom är inte roligare än några andra fanatiker.
Det här var inte menat som en antimuslimtråd.Problemet är ju valfria fanatiker, kristendom (valfri typ) suger, se på buddisterna o grejer, folk som sköter sig ;)Sant. Det verkar finnas problem på många håll med att anpassa de muslimska länderna till dagens värld. Hoppas Palestina och Irak kan visa vägen.Nu har du nog missuppfattat, deras mål är väl att anpassa alla andra till en islamsk värld?
stefannn
2005-07-22, 17:24
skylle vi aldrig få göra..
lustigt att deras jihad slåss för islam medans det ända dom gör är föder hat.
jag hatar muslimer av den enkla anledningen att dom följer islam och tror fler och fler börjar göra det efter allt sånt här..
skylle vi aldrig få göra..
lustigt att deras jihad slåss för islam medans det ända dom gör är föder hat.
jag hatar muslimer av den enkla anledningen att dom följer islam och tror fler och fler börjar göra det efter allt sånt här..
Läs det jag skrev ovan, ******! Det här måste vara en av de mest historelösa generationerna nånsin. Kan ni INGENTING?
allan
Nu har du nog missuppfattat, deras mål är väl att anpassa alla andra till en islamsk värld?
Hur tänker du då?
Irak och Palestina är relativt sekulariserade länder. Det är alltså deras uppgift att visa att islam på arabisk grund kan kombineras med moderna västerländska ideal.
Sekularisering av samhället är en förutsättning för en modernisering, men det betyder inte att religionen måste städas bort eller förtryckas.
Läs det jag skrev ovan, ******! Det här måste vara en av de mest historelösa generationerna nånsin. Kan ni INGENTING?
allan
Nja, har nog inte något med ålder att göra. Mer att folk är dumma som vanligt.
Jag är personligen rädd för att den västerländska ignoransen rörande islam kommer att få läskiga konsekvenser. Läste till exempel att moderata, demokrativänliga imamer i London jagats och spöats - av idioter naturligtvis. Eller att amerikanska soldater i Irak skjuter "araber som araber". Man ska vara rädd omde som är på rätt sida, vilket den absoluta majoriteten är. Annars kommer man inte åt galningarna!
allan
spacedog
2005-07-22, 17:45
Knutby...är allt jag har att säga. Och kanske Nordirland också.
Eller att amerikanska soldater i Irak skjuter "araber som araber".
Man blir inte så förvånad med tanke på att de värvar sina soldater bland bottenskrapet.
Det jag tycker är mycket irreterande är ...
Islam - Skall och är (igentligen) en religon som är imot att skada folk,döda, mm mm.
Sen att de där nedrans hardcore islamisterna (Binladin å gänget/talibaner) tyder koranen på ett helt annat sätt.
Att de kan vända folk å få dem att tro att om de tar sitt eget liv för det goda (de tror), självmordsbombning etc. Och att det då skall komma till himmelen/paradiset å få 40 fruar å stor dase !!! De är ofattbart i mitt huvud, hur faan e de funtade.
Jo de har fått det inprentat och blivit övertalad, med ett nedrans jädra tjatande. Så till slut tror dom på det själva. Se bara den där kvinnliga självmordsbombaren som poserade med sitt barn innan attentatet *rolleyes* .
De muslimer jag känner är faanimig de snällaste å givmildaste personerna jag känner.
M
Knutby...är allt jag har att säga. Och kanske Nordirland också.
Det är ju rätt irrelevant faktiskt. Det skulle nog passa bättre att ta upp AIDS, mördandet av läkare eller folk som mördar i Guds namn i afrika.
Men detta säger ju inte att islam inte kan vara värre, det har ett mycket fastare grepp om kulturen och är mycket mer invävd i hela livet än vad t.ex. kristendom är. Även om detta inte är en religionsfråga primärt utan västerländsk inblandning i mellanöstern så blir det det ändå.
Men jag tror som Allan, man skall inte slå de som faktiskt hjälper dig. Det gör det ju bara värre. Även om jag tycker alla riktigt troende muslimer har helt felaktiga värderingar och skulle nog inte kunna bli nära vän med en. Men det gäller för jäkligt många kristna och övrigt pack också.
Man blir inte så förvånad med tanke på att de värvar sina soldater bland bottenskrapet.
En till sak man inte blir förvånad över är folks förmåga att snacka skit om USA utan att behöva källa eller några omständigheter. Antar att det finns bottenskrap överallt.
skylle vi aldrig få göra...
Testa att starta en ortodox kristen kyrka i 10 muslimska länder får du se hur svårt det är.
Det kanske inte är lika enkelt att starta en kyrka av någon annan avdelning från kristendomen (Man kanske blir tvungen att leta efter en lokal och inte få lika många tips av närmaste Iman.) men det är å andra sidan ganska svårt att få tag på lokaler för en moské i Sverige också.
En till sak man inte blir förvånad över är folks förmåga att snacka skit om USA utan att behöva källa eller några omständigheter. Antar att det finns bottenskrap överallt.
Jag brukar inte snacka skit om USA, men påstår du att jag har fel?
Majoriteten av de vanliga meniga soldaterna är lågutbildade.
låg utbildning=bottenskrap?
Ursäkta uttrycket, fel av mig.
Ursäkta uttrycket, fel av mig.
Det var mest det jag ansåg var felaktigt. Alla som tar värvning är inte idioter, även fast de är lågutbildade. Finns säkert mängder med folk här som inte har någon högre utbildning som är smartare än de som har det.
stefannn
2005-07-22, 18:03
Oftast inga problem alls. I ett land som Iran är de kristna en accepterad folkgrupp med egna kyrkor. Intolerans mot andra religioner är inte en stor grej för de flesta muslimer. Du kan köpa biblar i Teheran. Det kan man göra i de flesta arabiska länder - eftersom arab inte är synonymt med muslim. Det finns stora kristna grupperingar i de flesta arabiskspråkiga länder, och i flera länder, som i Egypten eller Jemen eller Kuwait, har de t o m representanter i regeringarna (eller vad man nu ska kalla det).
Däremot är givetvis de kristna en legitim målgrupp för galningarna, som i Irak, eller i Afghanistan under talibanerna (fast inte ens där förföljdes de). Men blanda inte ihop galningar med muslimer.
allan
bara en liten fråga, du känner inte så många från arabländerna va?
spacedog
2005-07-22, 18:07
Alla som tar värvning är inte idioter, även fast de är lågutbildade.
Vi glider ifrån ämnet, men jag måste ändå fråga:
Vad är din poäng? Oavsett land så är i regel de som tar värvning lågutbildade eftersom de ännu inte hunnit utbilda sig.
bara en liten fråga, du känner inte så många från arabländerna va?
Klart jag gör. Hur så?
allan
Vad är din poäng? Oavsett land så är i regel de som tar värvning lågutbildade eftersom de ännu inte hunnit utbilda sig.
Eh, det är väl det som är poängen. Att Jax ansåg att de var bottenskrap och jag ansåg att man inte kunde koppla låg utbildning till "bottenskrap".
Blanda inte in USA's armé i det här nu. Egen tråd i såna fall, om ni inte på ett oerhört bra vis kan koppla det till första inlägget.
allan
Min poäng (även om du skrev till Trance) var att i USA är det i många fall de som inte klarar att plugga vidare som söker sig till armén. Men nu ska vi inte diskutera det mer i denna tråden.
spacedog
2005-07-22, 18:13
Det är ju rätt irrelevant faktiskt. Det skulle nog passa bättre att ta upp AIDS, mördandet av läkare eller folk som mördar i Guds namn i afrika.
Det är inte alls rätt irrelevant. Jag ville peka på att det finns extremister i alla läger, precis som du gör med dina exempel.
Men detta säger ju inte att islam inte kan vara värre, det har ett mycket fastare grepp om kulturen och är mycket mer invävd i hela livet än vad t.ex. kristendom är.
Både rätt och fel. Rätt såtillvida att det har stor betydelse huruvida religionen har ett fast grepp om kulturen, som du uttrycker det. Men - vilket dina exempel ovan visar - även kristendomen kan ha ett lika fast grepp om kulturen, med minst lika vedervärdiga resultat. Det är alltså inte i religionen i sig problemet ligger.
Nu är ni för snabba på tangentbordet. Slira inte iväg, vilket jag redan skrivit ett par poster upp!
allan
Det är inte alls rätt irrelevant. Jag ville peka på att det finns extremister i alla läger, precis som du gör med dina exempel.
Både rätt och fel. Rätt såtillvida att det har stor betydelse huruvida religionen har ett fast grepp om kulturen, som du uttrycker det. Men - vilket dina exempel ovan visar - kan även kristendomen ha ett lika fast grepp om kulturen, med minst lika vedervärdiga resultat. Det är alltså inte i religionen i sig problemet ligger.
Kristendomen kan ha ett stort grepp om kulturen, men den har det inte till alls lika stor utbredning. Relgion är inte något heligt(pun intended) utan har någon kassa värderingar så skall man kunna säga det utan att behöva vara rädd. Om islamsk man säger att koranen säger att en kvinna är underställd så är det exakt lika fel som om jag skulle säga det.
Kristendomen har gjort mängder med kassa saker och både den och Islam står för mängder av saker som är kassa. Så varför försvara dem? Ibland är det faktiskt religionen det är fel på.
Coldsmith
2005-07-22, 19:07
Min poäng (även om du skrev till Trance) var att i USA är det i många fall de som inte klarar att plugga vidare som söker sig till armén. Men nu ska vi inte diskutera det mer i denna tråden.
Du var då verkligen påläst *rolleyes*
Kanske är du som inte klarar plugga vidare?
Många använder armén som ett sätt att skaffa utbildning. De har inte råd men några års tjänst i armén gör att dom får utbildningen betalad.
Kelly Perdew som vann The Apprentice var ju gammal militär. Men han är också bottenskrap? Skärp dig.
Ang. islam och diskussionen här. Det som är farligt är icke-frihet och religiös fanatism. Det är detta som har skapat problem. Det finns ingen utbildning att tala om, bara religiösa jeppar som lär ut koranen och direkt irrläror som driver folk till dessa vansinnesdåd. Titta på arabländerna så ser man ganska snabbt att det inte finns mycket vett på frihetsskalan. Arabländerna har bottennoteringar av Freedomhouse till exempel. Ett förtryck och ovilja till utveckling mot frihet tillsammans med religiös fanatism leder till idioti och ren efterblivenhet. Sion Vises Protokoll som är bevisat förfalskning används i skolor för att lära barn om de onda monstren Judarna, bara för att ta några exempel.
Dom behöver fri press, filosofer och lite utveckling. Får hoppas att Afghanistan och Irak kan ge dom detta. För det är ett mörker som det är.
Sen kan man ju säga att om deras religion var Buddhism, ja då skulle vi inte se dessa vansinnesdåd!
Och det är ju inte första gången heller som muslimsk fanatism leder till förtryck och mord, ta tiderna innan korstågen bara. Korstågen var ju ett svar på de militanta islamska fundamentalisterna, ett sätt att försvara europa mot dem.
Många använder armén som ett sätt att skaffa utbildning. De har inte råd men några års tjänst i armén gör att dom får utbildningen betalad.
Kelly Perdew som vann The Apprentice var ju gammal militär. Men han är också bottenskrap? Skärp dig.
Ang. islam och diskussionen här. Det som är farligt är icke-frihet och religiös fanatism. Det är detta som har skapat problem. Det finns ingen utbildning att tala om, bara religiösa jeppar som lär ut koranen och direkt irrläror som driver folk till dessa vansinnesdåd. Titta på arabländerna så ser man ganska snabbt att det inte finns mycket vett på frihetsskalan. Arabländerna har bottennoteringar av Freedomhouse till exempel. Ett förtryck och ovilja till utveckling mot frihet tillsammans med religiös fanatism leder till idioti och ren efterblivenhet. Sion Vises Protokoll som är bevisat förfalskning används i skolor för att lära barn om de onda monstren Judarna, bara för att ta några exempel.
Dom behöver fri press, filosofer och lite utveckling. Får hoppas att Afghanistan och Irak kan ge dom detta. För det är ett mörker som det är.
Sen kan man ju säga att om deras religion var Buddhism, ja då skulle vi inte se dessa vansinnesdåd!
Och det är ju inte första gången heller som muslimsk fanatism leder till förtryck och mord, ta tiderna innan korstågen bara. Korstågen var ju ett svar på de militanta islamska fundamentalisterna, ett sätt att försvara europa mot dem.
Precis. Det är en elit som bygger sin maktställning på att kontrollera folket och som därför motsätter sig förändringar i frihetlig riktning. Som instrument fungerar islam bra. Dock har även buddismen våldsamma utväxter. De japanska krigarmunkarna t.ex. var rätt galna, fanatiska, våldsamma och vansinniga.
Bra också att du tog upp korstågen. De brukar vanligtvis framställas som en kristen aggression mot islam, men de uppstod ju faktiskt i defensivt syfte. Det blev successivt svårare under i synnerhet 1000-talet för pilgrimer att färdas säkert på väg till Jerusalem. T.ex. uppstod ju Tempelriddarorden som en orden för att eskortera pilgrimer genom det Heliga landet.
Coldsmith
2005-07-22, 19:29
Precis. Det är en elit som bygger sin maktställning på att kontrollera folket och som därför motsätter sig förändringar i frihetlig riktning. Som instrument fungerar islam bra. Dock har även buddismen våldsamma utväxter. De japanska krigarmunkarna t.ex. var rätt galna, fanatiska, våldsamma och vansinniga.
Bra också att du tog upp korstågen. De brukar vanligtvis framställas som en kristen aggression mot islam, men de uppstod ju faktiskt i defensivt syfte. Det blev successivt svårare under i synnerhet 1000-talet för pilgrimer att färdas säkert på väg till Jerusalem. T.ex. uppstod ju Tempelriddarorden som en orden för att eskortera pilgrimer genom det Heliga landet.
Japanska krigarmunkar? Var nog inte buddhister :). Eller så kanske dom var det. Hursomhelst, hitta en buddhistisk text som är våldsam och mordisk, då gör du det bra. Hos islam och kristendomen är det inte så fasligt svårt. I bibeln behöver man bara öppna romarbreven. Där står texter som skulle klassas som hets mot folkgrupp om de skrevs idag. Tror nog att Mein Kampf är mindre mordisk och hetsig än romarbreven.
Men jag förstår din poäng! Självklart finns det alltid undantag!
stefannn
2005-07-22, 19:42
bra skrivet :hbang:
om deras monsterförklaring av judarna..
tjejen läste bokhandlarenikabul eller nåt sånt förut ..stod i den att en matteuppgift i en muslimsk skolbok löd så här- omar hade en kalajchnikov och 3 magasin med 20 patroner i vardera han dödade 60 otrogna med en tredjedel av skotten. hur många otrogna dödade han per skott?
hur sjukt är ett land där dom har en sån matte uppgift
Japanska krigarmunkar? Var nog inte buddhister :). Eller så kanske dom var det. Hursomhelst, hitta en buddhistisk text som är våldsam och mordisk, då gör du det bra. Hos islam och kristendomen är det inte så fasligt svårt. I bibeln behöver man bara öppna romarbreven. Där står texter som skulle klassas som hets mot folkgrupp om de skrevs idag. Tror nog att Mein Kampf är mindre mordisk och hetsig än romarbreven.
Men jag förstår din poäng! Självklart finns det alltid undantag!
Jo du, de kallades sohei och var stundtals mycket inflytelserika i japansk inrikespolitik. En av de mest fanatiska sekterna var de berömda ikko-ikki.
Vad menar du med romarbreven i pluralis? Jag har läst romarbrevet och känner inte till några andra romarbrev än det. Inte kommer jag heller ihåg att romarbrevet skulle vara våldsamt eller hatiskt på något sätt. Exemplifiera gärna. :)
Iofs spelar det inte så stor roll. En fördel med kristendomen är ju att budskapet är ganska tidlöst och allmänt och därför lätt kan anpassas till olika samhällen och tider. Man behöver t.ex. inte lära sig att tvätta tänderna med en pinne eftersom Jesus antagligen gjorde det för att vara en god kristen.
Coldsmith
2005-07-22, 20:05
Jo du, de kallades sohei och var stundtals mycket inflytelserika i japansk inrikespolitik. En av de mest fanatiska sekterna var de berömda ikko-ikki.
Vad menar du med romarbreven i pluralis? Jag har läst romarbrevet och känner inte till några andra romarbrev än det. Inte kommer jag heller ihåg att romarbrevet skulle vara våldsamt eller hatiskt på något sätt. Exemplifiera gärna. :)
Iofs spelar det inte så stor roll. En fördel med kristendomen är ju att budskapet är ganska tidlöst och allmänt och därför lätt kan anpassas till olika samhällen och tider. Man behöver t.ex. inte lära sig att tvätta tänderna med en pinne eftersom Jesus antagligen gjorde det för att vara en god kristen.
Du har så rätt. Undantaget som bekräftar regeln, även buddhister har haft våldsamheter. Men jag måste läsa på mer om det. Ser inte hur de kan ha krigat i buddhismens "namn".
Består inte det avsnittet av flera brev? Därav pluralis. Har inte bibeln intill mig. Vet inte ens om jag har nån i hela lägenheten just nu :). I den engelska versionen heter det iaf "Romans". Plural i mina ögon.
Ska klippa och klistra från ett gammal icq-meddelande till en kompis från "Romans".
kvinnorna bytte ut sitt naturliga umgänge mot ett onaturligt.. likaså uppgav männen sitt naturliga umgänge med kvinnorna och uppändes av begär tilll varandra, så att män bedrev otukt med män. därmed drog de själkva på sig det nautlriga straffet för sin villfarelse.
eftersom de föraktade kunskapen om gud, lät hand dem hemfalla åt föraktliga tänkes'ätt så att de gjorde det som inte får gärs. uppfyllda av allt slags orättfärdigheter elakheter, själviskhet och ondska, fulla av avund, blodtörst stridslystnad, svek och illvilja. de skvallrar och baktalar. de föraktar gud. de är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar, tanklösa, troslösa, kärlekslösa.
de vet vadgud har bestämt. att alla som lever så förtjänardöden. ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker detär bra när andra gör det.
Nu hade jag omnämnt det hela som romarbrevet i meddelandet. Så det var kanske singularis då. Om nu det var en så viktig punkt. Poängen framstår ju rätt tydligt i quoten.
Sen har vi ju andra kapitel i bibeln där gud utplånar byar, skickar ner pest, mördar boskap och avsnitt där små barn kastas ihjäl mot klippor osv.
Bibeln borde vara barnförbjuden.
Du har så rätt. Undantaget som bekräftar regeln, även buddhister har haft våldsamheter. Men jag måste läsa på mer om det. Ser inte hur de kan ha krigat i buddhismens "namn".
Består inte det avsnittet av flera brev? Därav pluralis. Har inte bibeln intill mig. Vet inte ens om jag har nån i hela lägenheten just nu :). I den engelska versionen heter det iaf "Romans". Plural i mina ögon.
Ska klippa och klistra från ett gammal icq-meddelande till en kompis från "Romans".
Nu hade jag omnämnt det hela som romarbrevet i meddelandet. Så det var kanske singularis då. Om nu det var en så viktig punkt. Poängen framstår ju rätt tydligt i quoten.
Sen har vi ju andra kapitel i bibeln där gud utplånar byar, skickar ner pest, mördar boskap och avsnitt där små barn kastas ihjäl mot klippor osv.
Tvärtom, Bibeln borde läsas mycket intensivare i skolorna i framtiden. En kultur bör stå i ett naturligt förhållande till sin historia och inte förneka den. Sverige är ett land av lutherska bönder. Följaktligen står kyrkan för ett massivt kulturarv som det bara kan vara positivt att komma ihåg och lära sig mer av. Det gäller alla, infödda som invandrare. Ett första steg kunde vara att ge ut den karolinska psalmboken från 1695 på nytt och radera bort allt barntjafs i den nutida psalmboken.
Vad är det som är så konstigt med det du citerade förresten? :)
I den engelska versionen heter det iaf "Romans". Plural i mina ögon.
Romarbrevet = Brevet till romarna (egentligen till den dåvarande kristna församlingen i Rom)
* romarna = eng. the romans
Coldsmith
2005-07-22, 20:44
Tvärtom, Bibeln borde läsas mycket intensivare i skolorna i framtiden. En kultur bör stå i ett naturligt förhållande till sin historia och inte förneka den. Sverige är ett land av lutherska bönder. Följaktligen står kyrkan för ett massivt kulturarv som det bara kan vara positivt att komma ihåg och lära sig mer av. Det gäller alla, infödda som invandrare. Ett första steg kunde vara att ge ut den karolinska psalmboken från 1695 på nytt och radera bort allt barntjafs i den nutida psalmboken.
Vad är det som är så konstigt med det du citerade förresten? :)
Med barnförbjudet så var det en sarkastisk kommentar mot religiösa jeppars skrikande om censur och barnförbjudda hit och dit och förbjuda harry potter osv.
Hoppas det sista var ett skämt.
Coldsmith
2005-07-22, 20:45
Romarbrevet = Brevet till romarna (egentligen till den dåvarande kristna församlingen i Rom)
* romarna = eng. the romans
Man bugar och bockar för upplysningen.
Med barnförbjudet så var det en sarkastisk kommentar mot religiösa jeppars skrikande om censur och barnförbjudda hit och dit och förbjuda harry potter osv.
Hoppas det sista var ett skämt.
Absolut inte. Hur så?
Heh, sedan är ju inte direkt alla muslimer vänner heller. Sunni och Shia är ju rätt bitchiga mot varandra som man säger.
ErikWrestlingFreaket
2005-07-23, 07:13
Det är ju därför det finns en barnversion av bibeln :D
Det är ju därför det finns en barnversion av bibeln :D
Något som är rätt intressant är att jämföra de olika barnversionerna av Bibveln som finns, Det skiljer nämligen rätt rejält i vad man väljer att ta med och hur man väljer att presentera detta - beroende på vilken författaren är, vilken kultur/vilket land boken är skriven i och under vilken tidsperiod.
F.ö. håller jag med Bärs om att det är dumt att försöka låtsas som om den svenska kulturen inte skulle ha influerats kraftigt av kristendomen, kyrkan och Bibeln - om inte annat för att det är bra att veta vad det är man dissar när man dissar det. Idag är det alldeles för många som har åsikter om hur kristna och kyrkan är utan att egentligen ha en aning om hur de är. Detta behöver INTE vara detsamma som religiös indoktrinering.
Däremot håller jag inte med när det gäller psalmboken. Den är ju faktiskt inte primärt en "del av kulturarvet" utan ett redskap att använda i gudstjänstlivet, och måste ju som sådant få förändras när tiderna förändras. Att hävda att man borde gå tillbaka till 1695 års psalmbok annat än möjligen i rent studiesyfte är lite som att hävda att ni som styrketränar borde gå tillbaka till 50-talets metoder för att "bevara kulturarvet" och inte fördärva det med en massa "tjafs". Lite överdrivet, men inte mycket. I och för sig är det inte förbjudet att som kristen tycka att kyrkan borde gå tillbaka till vad det nu är man gillar bättre än det som finns nu, men med tanke på hur Bärs i tidigare trådar uttryckt sig om "kristen högermoralism" etc. är jag tveksam till om det är detta som ligger bakom ... ;) (rätta mig om jag har fel)
F.ö. håller jag med Bärs om att det är dumt att försöka låtsas som om den svenska kulturen inte skulle ha influerats kraftigt av kristendomen, kyrkan och Bibeln - om inte annat för att det är bra att veta vad det är man dissar när man dissar det. Idag är det alldeles för många som har åsikter om hur kristna och kyrkan är utan att egentligen ha en aning om hur de är. Detta behöver INTE vara detsamma som religiös indoktrinering.
Däremot håller jag inte med när det gäller psalmboken. Den är ju faktiskt inte primärt en "del av kulturarvet" utan ett redskap att använda i gudstjänstlivet, och måste ju som sådant få förändras när tiderna förändras. Att hävda att man borde gå tillbaka till 1695 års psalmbok annat än möjligen i rent studiesyfte är lite som att hävda att ni som styrketränar borde gå tillbaka till 50-talets metoder för att "bevara kulturarvet" och inte fördärva det med en massa "tjafs". Lite överdrivet, men inte mycket. I och för sig är det inte förbjudet att som kristen tycka att kyrkan borde gå tillbaka till vad det nu är man gillar bättre än det som finns nu, men med tanke på hur Bärs i tidigare trådar uttryckt sig om "kristen högermoralism" etc. är jag tveksam till om det är detta som ligger bakom ... ;) (rätta mig om jag har fel)
Jag förstod inte riktigt vad du menade med sista stycket. Psalmboken är ju om något kulturarv. Det är ju just psalmsången som gjort den lutherska folkkyrkan till vad den varit, bl.a. en otroligt fin källa för svensk litteratur. Generationer av svenskar har sjungit och älskat samma psalmer, dels för musiken, dels för texten, och jag tycker det är synd om det skall städas bort av ideologiska skäl. Psalmerna är i princip svensk originallitteratur, ungefär som Bellman och Nationalteatern. Inte går man och ändrar i Bellmans och Nationalteaterns texter för att de idag kanske i viss mån upplevs gamla, varför går man då in och ändrar i psalmförfattarnas texter? Det är ett kulturbarbariskt beteende som hänger samman med att kyrkan försöker städa bort allt kristet från kristendomen för att bli PK. Visst kan man skriva nya psalmtexter om barn och u-länder, men man kan låta de gamla texterna leva kvar vid sidan av de nya. På så sätt upprätthålls en naturlig länk till de förflutna tankemönstren samtidigt som nya idéer introduceras, plus att originallitteraturen från 1600-talet lever vidare.
Bärs: I get your point. Grejen var bara att det inte framgick direkt glasklart i ditt första inlägg att du tyckte att det var OK att ta in nytt. Samt att man som kristen ofta lider av en lätt allergi mot ickekristna som kombinerar gnäll över kyrkans mossighet och otidsenlighet med att behandla den som om den vore en museal inrättning och inte en levande verksamhet. Även om jag (bara som ett exempel) är 85 år så är jag ju inte mer än 85 - jag är inte ett fossil från upplysningstiden och jag tycker inte att det verkar överdrivet lockande att leva som man gjorde på den tiden ... ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.