Visa fullständig version : Träning innan frukost
Har letat i arkivet och hittat en hel del frågor som rör delar av detta ämne. Har dock haft svårt att hitta konkreta och entydiga svar. Vore därför trevligt att få detta utrett en gång för alla. Alla frågor skall naturligtvis besvaras utifrån målsättningen att bränna fett med minimerad muskelförlust.
1) Är lågintensiv träning att föredra innan frukost? Ungefär vilket pulsintervall bör man ligga i och hur långt bör träningspasset vara?
2) Hur stor blir egentligen skillnaden om man kör passet innan frukost jämfört med mitt på dagen? (vet att det inte finns nått exakt svar men möjligtvis kan någon bjuda på en uppskattning). Innan frukost orkar jag bara någon dryg timme (cykling men puls 120 ungefär), skulle jag istället köra mitt på dagen så skulle jag lätt orka det dubbla. Skulle ett sådant upplägg vara att föredra?
3) Att en kopp kaffe innan kan vara bra har jag förstått, men ska man förutom kaffet köra på helt tom mage? Eller bör man äta lite protein innan träningen? Är vassle i så fall en bra proteinkälla vid detta tillfälle? Ska man då blanda pulvret i vatten istället för mjölk bara för att minimera kolhydraterna?
King Grub
2005-07-20, 18:35
1) Är lågintensiv träning att föredra innan frukost? Ungefär vilket pulsintervall bör man ligga i och hur långt bör träningspasset vara?
Optimal fettförbränning nås vid en intensitet av 60-65% av VO2Max för tränade individer. Det finns ingen speciell tid där du måste kliva av cykeln eller sluta.
2) Hur stor blir egentligen skillnaden om man kör passet innan frukost jämfört med mitt på dagen? (vet att det inte finns nått exakt svar men möjligtvis kan någon bjuda på en uppskattning).
Signifikant större fettförbränning på fastande mage. Större förbränning av protein och kolhydrat om du ätit.
3) Att en kopp kaffe innan kan vara bra har jag förstått, men ska man förutom kaffet köra på helt tom mage?
Ja. Protein gör ingen nytta, tvärtom.
Gäller detsamma för styrketräningen?
edit: antar att det är cykel-träning ni pratar om?
King Grub
2005-07-23, 19:31
När det gäller styrketräning tjänar du på att inte vara fastande.
När det gäller styrketräning tjänar du på att inte vara fastande.
Dock så kan ju vissa (Robban bl.a.) bygga bra med även den typen av träning!:)
Om man nu inte har tid att gymma under dagen så kan man ju gymma innan frukost och sedan hem o äta en brakfrukost!
Optimal fettförbränning nås vid en intensitet av 60-65% av VO2Max för tränade individer. Det finns ingen speciell tid där du måste kliva av cykeln eller sluta.
2) Hur stor blir egentligen skillnaden om man kör passet innan frukost jämfört med mitt på dagen? (vet att det inte finns nått exakt svar men möjligtvis kan någon bjuda på en uppskattning).
Signifikant större fettförbränning på fastande mage. Större förbränning av protein och kolhydrat om du ätit.
3) Att en kopp kaffe innan kan vara bra har jag förstått, men ska man förutom kaffet köra på helt tom mage?
Ja. Protein gör ingen nytta, tvärtom.
Tack för bra svar. Måste bara komplettera med ytterligare en fråga:
De senaste dagarna har jag börjat dagen med att cykla 80-90min med en snittpuls på drygt 140. Att jag skall äta protein efter detta är ju klart, men hur ska jag egentligen göra med kolhydraterna, snabba eller långsamma? Generellt brukar man ju vilja äta långsamma kolhydrater till frukost men å andra sidan skall man ju äta snabba kolhydrater efter ett hårt träningspass. Mitt pass är visserligen inte särskilt hårt men det kan knappast klassas som lågintensivt heller.
Jag brukar äta havregrynsgröt med sojamjöl och proteinpulver. Duger det eller bör man "snabba upp" kolhydraterna lite?
Tack för bra svar. Måste bara komplettera med ytterligare en fråga:
De senaste dagarna har jag börjat dagen med att cykla 80-90min med en snittpuls på drygt 140. Att jag skall äta protein efter detta är ju klart, men hur ska jag egentligen göra med kolhydraterna, snabba eller långsamma? Generellt brukar man ju vilja äta långsamma kolhydrater till frukost men å andra sidan skall man ju äta snabba kolhydrater efter ett hårt träningspass. Mitt pass är visserligen inte särskilt hårt men det kan knappast klassas som lågintensivt heller.
Jag brukar äta havregrynsgröt med sojamjöl och proteinpulver. Duger det eller bör man "snabba upp" kolhydraterna lite?
duger nog helt perfekt.
Om du vill kan du även ta en liten minigainer med säg 20gram maltodextrin o lite vassleprotein eller nåt för att snabbt få in energi i musklerna för att sedan 15-20min senare äta din frukost :)
King Grub
2005-07-25, 20:46
En normal frukost duger alldeles utmärkt. Det finns inget behov av en gainer efter fettförbränningsträning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.