handdator

Visa fullständig version : Bill Clinton's Excellent Foreign Policy

Myten
2005-07-19, 18:07
Ended a decade of repression and reversed ethnic cleansing in Kosovo by leading the NATO alliance to victory in a 79-day air war against Serb forces, forcing their withdrawal and ushering in international peacekeepers.

* Advancing the Middle East peace process by brokering peace agreements between Israel and its neighbors; negotiating the Wye River Accords; and supporting the launch of final settlement negotiations between the Israelis and Palestinians.

* Restarted Israel-Syria track of Middle East peace process by holding first high-level meeting between the two former adversaries in Washington after months of behind-the-scenes Presidential diplomacy, and following that meeting with formal talks in January.

* Brokered the Good Friday Peace Accord in Northern Ireland, ending decades of bloodshed.

* Building a self-sustaining peace in Bosnia by leading diplomatic efforts to end civil war and foster multi-ethnic democracy.

* Restored democracy in Haiti, ending military dictatorship and stopping refugee flows.

* Supporting transition to democracy in Nigeria and mediating peace efforts in Sierra Leone and Ethiopia-Eritrea.

* Ended violence and protected democracy in East Timor by leading diplomatic efforts and supporting international peacekeeping mission.

* Helped settle Peru-Ecuador border dispute and end civil war in Guatemala.

* Pressing for human rights and religious freedom worldwide, including in China, Burma, Sudan.

* Combating terrorism by developing a national counterterrorism strategy and striking terrorist targets in Afghanistan and Sudan.

* Reducing North Korea threat through deterrence, diplomacy, and non-proliferation.

* Containing Saddam Hussein through diplomacy, economic sanctions and military force.

* Building more constructive relationship with China through engagement and frank dialogue on human rights, security and trade.

* Deepening security alliances with Japan and South Korea.

* Secured landmark agreement to develop secure oil and gas pipelines from the Caspian Sea to the Mediterranean Sea, strengthening ties in the region and ensuring Americans have access to vital resources.

* Expanding trade and strengthening democracy in Asia and Latin America through APEC and the Summit of the Americas.

* Building partnerships with Africa and pushing for passage of the African Growth and Opportunity Act. Expanding Prosperity.

* Established World Trade Organization to reduce tariffs, settle trade disputes, and enforce rules.

* Stimulating worldwide growth through support for the IMF and G-8 global economic strategy.

* Saved Mexico from currency crisis by providing financial relief.

Myten
2005-07-19, 18:08
Nån mer som saknar Clinton?

Trance
2005-07-19, 18:08
Aningen vinklat kanske?

AnimalGen
2005-07-19, 18:09
Hällre Clinton än Bush.

Myten
2005-07-19, 18:10
Aningen vinklat kanske?

Jajjemensan!
Men ändå.....
Han fick ju inte bara blåsjobb av Lewisky!

Trance
2005-07-19, 18:10
Sant, men en sådan lista känns rätt meningslös ändå.

Myten
2005-07-19, 18:11
Blir alltid trollbinden när Clinton är på Letterman!

AnimalGen
2005-07-19, 18:11
Jajjemensan!
Men ändå.....
Han fick ju inte bara blåsjobb av Lewisky!
Han gjorde en del privata tabbar men han var en jävligt bra president.

Myten
2005-07-19, 18:12
Sant, men en sådan lista känns rätt meningslös ändå.

Eftersom Bush förstörde allt

Slartibartfast
2005-07-19, 18:12
Clinton var THA MAN!! :bow: :bow:

Myten
2005-07-19, 18:14
Clinton är väl en av de få nutida presidenter i Usa som fortfarande möts med respekt i världen.

AnimalGen
2005-07-19, 18:14
Eftersom Bush förstörde allt
20 spänn på att Bush har en riktig liten *** och kompensera det genom att jävlas med resten av världen.

Trance
2005-07-19, 18:15
Nej, jag är inte direkt positiv till Bush men det är ju ingen hemlighet att svenska medier hatar bush och älskar clinton. Det syns ju också bland de som avgudar honom.

Myten
2005-07-19, 18:16
20 spänn på att Bush har en riktig liten *** och kompensera det genom att jävlas med resten av världen.

Det du menar är att han har mindrevärdskomplex därav fientligheten, tänk på att Bush har gud med sig!

Trance

20 spänn på att du vet extremt lite om Bush respektive Clintons politik.

Myten
Nej, jag är inte direkt positiv till Bush men det är ju ingen hemlighet att svenska medier hatar bush och älskar clinton. Det syns ju också bland de som avgudar honom.

Du vet väl att en stor del av journalisterna i västvärlden är vänster!

AnimalGen
2005-07-19, 18:17
Det kvittar vem som är president en del "fredsaktivister" hatar ändå USA.

spacedog
2005-07-19, 18:32
Som någon skrev innan så är listan vinklad så det står härliga till. Du kan förmodligen knåpa ihop en lista som får George W att verka lika framgångsrik. På samma sätt kan man nog skriva om din lista så den får Clinton att framstå som en klåpare. T ex kan man fråga sig hur det ser ut i Haiti idag? Och hur hanterade Clinton Rwanda? Varför ignorerades Afghanistan så till den grad att landet kunde bli ett enda stort träningsläger för Al-Qaeda? Och när vi ändå är inne på terrorism kan det vara värt att nämna att de närapå löjeväckande brister i USA:s underrättelse- och säkerhetsväsen som pekas ut i 9/11-rapporten faktiskt faller under Clintons ansvar. Hur fräscha var kryssningsmissilerna mot Sudan, etc, etc...

Dipshit
2005-07-19, 18:45
men tack för att nån delar lite samma intresse o tycke!
varje gång jag hyllar clinton undrar folk bara va jag snackar om.. "han som va otrogen?" *screwy*

Myten
2005-07-19, 18:54
Som någon skrev innan så är listan vinklad så det står härliga till. Du kan förmodligen knåpa ihop en lista som får George W att verka lika framgångsrik. På samma sätt kan man nog skriva om din lista så den får Clinton att framstå som en klåpare. T ex kan man fråga sig hur det ser ut i Haiti idag? Och hur hanterade Clinton Rwanda? Varför ignorerades Afghanistan så till den grad att landet kunde bli ett enda stort träningsläger för Al-Qaeda? Och när vi ändå är inne på terrorism kan det vara värt att nämna att de närapå löjeväckande brister i USA:s underrättelse- och säkerhetsväsen som pekas ut i 9/11-rapporten faktiskt faller under Clintons ansvar. Hur fräscha var kryssningsmissilerna mot Sudan, etc, etc...

Jag har mig visst nött en kommunist vid min barm!

Jay-Z
2005-07-19, 18:55
Äsch, jag föredrar David Palmer.

spacedog
2005-07-19, 18:57
Jag har mig visst nött en kommunist vid min barm!

"Jag har närt en kommunist vid min barm", säger Karl-Bertils pappa. Men jag förstår ändå inte din kommentar. :confused:

Myten
2005-07-19, 19:01
"Jag har närt en kommunist vid min barm", säger Karl-Bertils pappa. Men jag förstår ändå inte din kommentar. :confused:

Nej inte jag heller, sitter och skickar ut floskler just nu, ska försöka skrapa bort de sista riskornen i käften med tandpetaren!

jävla besservisser.

spacedog
2005-07-19, 19:08
Nej inte jag heller, sitter och skickar ut floskler just nu, ska försöka skrapa bort de sista riskornen i käften med tandpetaren!

jävla besservisser.

Ok, jag menade inte att besservissra, men din mening betydde ju inget vettigt.

Allan
2005-07-19, 19:26
Men vaffan - jag hade ju precis fått in Bärs i buren. Jaja, skyll er själva....

allan

Myten
2005-07-19, 19:29
Men vaffan - jag hade ju precis fått in Bärs i buren. Jaja, skyll er själva....

allan

Förresten, borde ni inte fixa en ny sektion!
Guantanamo basen eller fängelset, där alla kan se listan på vilka som är bannade och för vad?
Lite Garbage Pail Kids stuk, typ wanted for...
Är inte det en bra idé?

Allan
2005-07-19, 19:30
Alla ska inte se den listan. Punkt slut. Det beror på att många som är bannade har kallat sig webshopsnamn. Duger inte!

allan

Myten
2005-07-19, 19:32
Alla ska inte se den listan. Punkt slut. Det beror på att många som är bannade har kallat sig webshopsnamn. Duger inte!

allan

Trodde offentlighetsprincipen gällde?
Några kan väl läggas ut i "fängelset"?

spacedog
2005-07-19, 19:38
Trodde offentlighetsprincipen gällde?
Några kan väl läggas ut i "fängelset"?

Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=6018) har du en lista på vad folk blir bannade för. Sluta gnäll nu och håll dig till ämnet.

Myten
2005-07-19, 19:40
Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=6018) har du en lista på vad folk blir bannade för. Sluta gnäll nu och håll dig till ämnet.

Går du som moderatorlärling?

Allan
2005-07-19, 19:57

Bra där!
:thumbup:

allan

aliquis
2005-07-19, 20:12
Arnold förfan ;/

Bärs
2005-07-22, 08:33
Clinton hade säkert goda ambitioner men var inte en handlingskraftig ledare.

Ni kommer säkert ihåg Live Aid och Live Eight och mannen bakom dessa galor, Bob Geldof. Här är en artikel om hur han ser på dessa presidenter och deras vilja att åtgärda fattigdomen i Afrika. Citerar några godbitar:

"Bush has the most positive approach to Africa since Kennedy'"

"Clinton was a good guy, but he did f*ck all"

""Clinton talked the talk and did diddly squat, whereas Bush doesn't talk, but does deliver,"

http://www.freerepublic.com/focus/f-news/918667/posts

Hans bekämpa fattigdomen-vän Bono hyllar även han Bush för hans Afrikaengagemang:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/2704889.stm

spacedog
2005-07-22, 10:12
"Clinton was a good guy, but he did f*ck all"

...sammanfattar det hela ganska bra, tycker jag. Glöm inte att det var inrikespolitiken som var Clintons fokus: "it's the economy stupid".