handdator

Visa fullständig version : Problem i SQL...

Fettecke
2005-07-17, 18:34
sitter här och har hängt pungen i brevlådan ganska rejält...

Finns det nått liknande i SQL...

exempel:

i fält1 ligger en post(text) med innehållet 12*12
select fält1, eval(fält1) from ...

skall returnera:
fält1: "12*12"
eval(fält1): 144

just funktionen eval() finns inte, men nått liknande ?
det är ju lätt att göra detta i språket jag programmerar i, men det blir för lång och onödigt bökig väg att fixxa det på...

jwzrd
2005-07-17, 18:39
Du får nog göra beräkningen i programmet som ställer frågorna. Varför har du gjort det sådär överhuvudtaget?

Nalfaren
2005-07-17, 19:02
Testa detta:
SELECT field1 * field2 AS total FROM table ORDER BY total;

Liknande kod funkar, så prova dig fram.
Jag har ett par SQL böcker jag kan rota i annars.

Nalfaren
2005-07-17, 19:06
Nu när jag läser nogare så har du alltså ekvationen i ett fält
10*10 finns sparat i fält1? Det finns ev. ett kommando för det,
du kan leka med loopar å splits.

jwzrd
2005-07-17, 19:26
Rådet är fortfarande: gör det inte. Om det inte handlar om någon idiotiskt utformad läxa från nån skola så fundera på hur du ska lösa ditt problem på ett annat sätt. Om du tycker du har pungen i brevlådan nu så tror jag nog inte att det hjälper att klämma in ballen också.

Yankeee
2005-07-17, 19:32
Om du tycker du har pungen i brevlådan nu så tror jag nog inte att det hjälper att klämma in ballen också.

Sorry för att jag är lite OT nu, men det där var fanimej det mest klockrena någonsin :laugh:

Munter
2005-07-17, 21:42
SELECT CAST för att fånga upp integers i ett strängfält kan fungera om du har en mycket förlåtande databas. Som sagt, riktigt fult gjort är det - gör om, gör rätt.

Fettecke
2005-07-17, 22:13
Rådet är fortfarande: gör det inte. Om det inte handlar om någon idiotiskt utformad läxa från nån skola så fundera på hur du ska lösa ditt problem på ett annat sätt. Om du tycker du har pungen i brevlådan nu så tror jag nog inte att det hjälper att klämma in ballen också.

hahaha, jajävlar :D
nejdå. det är ingen läxa, det är en större omformning i min träningsdagbok.
och ja, det fanns en funktion som hette eval(), och funkade som eval skall göra :D bara jag som gjorde fel igårnatt... körde eval på fel fält bara...

orsaken till att jag vill ha de så är följande:
har X antal kolumner, men de primära där jag lagrar dessa värden är: set1-set5... och där lagras vikt*reps... eval() används då för att summera vikten totalt per set, och då få en tyngtskillnad(totalt sett per set) som jag kan mäta genom...

jwzrd
2005-07-17, 22:35
Ahh I see! Jag sitter just nu också och skruvar på en träningsjournal! (Men i min kan man skriva in fler set än 5 :D)

Trance
2005-07-17, 22:37
Att sätta max antal set verkar väl rätt onödigt, är det inte bättre att bryta ut det?

Fettecke
2005-07-18, 11:05
Ahh I see! Jag sitter just nu också och skruvar på en träningsjournal! (Men i min kan man skriva in fler set än 5 :D)

det kan man i min också, om jag moddar den lite till :D, nej.. men gränsen 5 är pga det program jag kör nu, Bill stars... 5x5 alltså... så jag anser att jag inte behöver fler kolumner för set. - specialbygge just nu, mitt förra kan man köra hur många set som helst :D

men du... vore kul att se hur du löst det hela sen när du e klar ?

Fettecke
2005-07-18, 11:07
Att sätta max antal set verkar väl rätt onödigt, är det inte bättre att bryta ut det?

klart de vore bättre att göra så, men det innebär mer bök i själva programmet...fler frågor mot databasen (i nuläget -> kasst skrivet)

men... detta är det snabbaste jag kom på, det tog mig 1 timme att skriva om det förra programmet till det nya nu, annars hade jag blivit tvingad att skriva om det från scratch om jag skulle gjort riktigt... ingen höjdare direkt :D

jwzrd
2005-07-18, 13:23
det kan man i min också, om jag moddar den lite till :D, nej.. men gränsen 5 är pga det program jag kör nu, Bill stars... 5x5 alltså... så jag anser att jag inte behöver fler kolumner för set. - specialbygge just nu, mitt förra kan man köra hur många set som helst :D

men du... vore kul att se hur du löst det hela sen när du e klar ?

Jag har domänmodellen klar, sitter och skruvar på hur man ska kunna skriva in sina träningsresultat i fritext och att programmet hajar vad som är övning, vikt, reps osv. Den fixar min och sheogorath format än.

Prankie
2005-07-18, 13:26
LÅter som SweC folket har hittat till gymmet, 5 skärmlyft och sen tio böj med SUN server.

jwzrd
2005-07-18, 13:27
LÅter som SweC folket har hittat till gymmet, 5 skärmlyft och sen tio böj med SUN server.

Häng med om en stund så får du se om du orkar lyfta min SUN-server eller böja mina skärmar. Böj, mark, ståndrodd, shrugs om nån timme.