handdator

Visa fullständig version : Vitargo´s-support om Kreatin

hockeyFREAK
2005-07-17, 00:08
Hej!
När jag ringde till Vitargo och ställde följande frågor om deras Vitargokolhydrater+Creatine :

1. Är det förbjudet att ta kreatin inom svenskishockey?
Svar : Nej det är inte förbjudet ännu, men vissa människor kan reagera genom att bilda förbjudna hormoner i kroppen

Precis det jag inte ville höra är det någon grund till detta eller snackar hon bara i nattmössan ?

2. a)Har jag annars gjort ett bra val av tillskott som ishcokeyspelare ?
Svar: Nej det tyckte de jag inte hade gjort eftersom man inte ska käka kreatin vid närkampssporter för om man får ett slag på en muskel är det lätt att få blödningar osv!? D

2. b)Då föreslog jag att man kunde ta det under sommaren då man ska bygga på sig muskler. Då svarade hon att det inte var någon mening att jag gjorde detta för att jag ändå skulle gå tillbaka till det jag var innan jag började med kreatinet. Men detta påstående vet jag är helt fel, för kreatinet har gjort så jag har kunnat lyfta tyngre vikter = mer överbelastning = mer muskler än om jag inte gått på kreatin.

3. Finns det några fler biverkningar vid användning av kreatin ?
Svar: Om du har någon i din släkt som haft någon slags leversjukdom så skulle man absolut inte ta kreatin.

Vad säger ni på forumet om dessa svaren ? Jag tycker det låter lite mysko på vissa av svaren. Det enda som låter vettigt är tredje svaret

Mvh hockeyFREAK

WHITEFOLKS
2005-07-17, 00:12
Jo precis, 3:an är den enda som jag inte har någon koll på. Kreatin är dock ett utav de kosttillskott som det har forskats mest på genom åren och man har kommit fram till att det är säkert.

nordland
2005-07-17, 01:38
Personen du pratat med är helt ute och svammlar...

1. Nej kreatin är inte förbjudet och kommer inte att bli det heller. Förbjuder man kreatin så måste man förbjuda rött kött också.. Och kreatin kan under inga som helst omständigheter bilda/omvandlas till förbjudna hormoner...

2. Ja, jag tycker du gjort ett bra val, förutsatt att du tar det efter träningen och även fyller på med proteiner (pulver/mat, spelar ingen roll).. Vitargon fyller upp glykogenförrådet samtidigt som kreatinet fyller upp kroppens ATP
Att det lättare skulle uppstå blödningar vid slag etc. under en kreatinkur är bara rent dravvel

3. Ja det finns.. Har du nedsatt njurfunktion så kan njurarna ta skada då du drar på dig en del vätska med kreatin. Mer vätska = njurarna får arbeta hårdare.. Men att kreatin skulle vara skadligt mot levern har jag aldrig hört..

hockeyFREAK
2005-07-17, 12:30
Personen du pratat med är helt ute och svammlar...

1. Nej kreatin är inte förbjudet och kommer inte att bli det heller. Förbjuder man kreatin så måste man förbjuda rött kött också.. Och kreatin kan under inga som helst omständigheter bilda/omvandlas till förbjudna hormoner...

2. Ja, jag tycker du gjort ett bra val, förutsatt att du tar det efter träningen och även fyller på med proteiner (pulver/mat, spelar ingen roll).. Vitargon fyller upp glykogenförrådet samtidigt som kreatinet fyller upp kroppens ATP
Att det lättare skulle uppstå blödningar vid slag etc. under en kreatinkur är bara rent dravvel

3. Ja det finns.. Har du nedsatt njurfunktion så kan njurarna ta skada då du drar på dig en del vätska med kreatin. Mer vätska = njurarna får arbeta hårdare.. Men att kreatin skulle vara skadligt mot levern har jag aldrig hört..

Så har jag också tänkt. Är det bara jag som haft en positiv inställning mot företaget Vitargo?
*edit* Vad är ATP ?

/Mvh hockeyFREAK

Nitrometan
2005-07-17, 12:43
ATP - adenosintrifosfat, den substans som de snabba/explosiva muskelfibrerna får sin energi ifrån. Eller egentligen alla muskelfibrer men de andra typerna av fibrer kan även använda andra energikällor (glykogen lagrat i muskeln).

ATP bryts ner till ADP (adenosindifosfat) och en fri fosfatgrupp. Kreatinet kan binda upp fosfatet och lätt släppa det ifrån sig för att muskeln ska bygga nytt ATP.

aliquis
2005-07-17, 14:07
Är det bara jag som inte alls förstår varför han ringer till de som gör Vitargo för att fråga om kreatin?

hockeyFREAK
2005-07-17, 17:49
Är det bara jag som inte alls förstår varför han ringer till de som gör Vitargo för att fråga om kreatin?

För att de har en produkt som innehåller Kreatin+Vitargo i samma burk. Denna produkten äger jag och tyckte det var lämpligt att ringa till dem för att de sponsrar många elitidrottare

aliquis
2005-07-17, 18:04
k, annars så brukar det ju vara degussa som gör själva kreatinet så de har nog bättre koll på det, och vitargofolket om just kolhydrater vitargo.

hockeyFREAK
2005-07-17, 19:18
k, annars så brukar det ju vara degussa som gör själva kreatinet så de har nog bättre koll på det, och vitargofolket om just kolhydrater vitargo.

Jo men de på Vitargo borde ju veta va de stoppar i sina egna produkter eller ?

z_bumbi
2005-07-17, 19:52
Jo men de på Vitargo borde ju veta va de stoppar i sina egna produkter eller ?

Självklart och det du fick till svar är ganska horribelt.

hockeyFREAK
2005-07-17, 20:38
Självklart och det du fick till svar är ganska horribelt.

Ska ringa samma tjej imorgon och fråga varför det är si och så. Ska bli roligt att höra hennes svar

EiseltUK
2005-07-18, 16:33
Hej!

Då svarade hon att det inte var någon mening att jag gjorde detta för att jag ändå skulle gå tillbaka till det jag var innan jag började med kreatinet.

Det är ingen idé att träna för resultaten går ändå tillbaka när du slutar träna. *rolleyes*

/ Henrik

Lizard
2005-07-20, 21:43
Du pratade antagligen med Jeanette Blomster som är den ende som jobbar med varumärket som är utbildad kemist.
Svaren var utomordentligt dumma, men man kan ju gissa att hon inte vet helt ut och till viss del vill vara lite defensiv (det ringer stup i sju ska du veta).
Kreatinet i Vitargo tror jag inte kommer från Degussa, i alla fall gjorde det inte det när jag var i Kalmar sist (mitt minne är iofs dåligt som bekant).

I övrigt har du redan fått svar i tråden.

Lizard

Jeanette
2005-10-06, 10:11
Hej!
Jag fick reda på att det diskuterades i detta forum om vad jag sagt och rekommenderat.
Och det hela låter lite "nattmössa", dvs jag är lite chockad själv över vad jag läser.
Så jag svarar själv:

Bilda förbjudna hormoner av kreatin... vad är det?
Jag säger som jag sade till hockeykillen, vars namn jag glömt, att KREATIN ÄR INTE DOPINGKLASSAT, men jag tycker att han ska ringa sitt förbund(smålandsförbundet ishockey) för att se vad de rekommenderar om kreatin.
Varför jag bad honom kontakta sitt förbund är följande:
Hockeykillen kan inte veta med säkerhet att JAG eller andra kosttillskottsleverantörer talar SANNING, därför bör han kolla med lämplig person på förbundet innan han använder kosttillskott över huvud taget. Det är alltid idrottaren själv som bär ansvaret för vad han stoppar i sig.
Vi på Vitargo jobbar i huvudsak med Elitidrottare, och har höga krav på våra produkter och vårt sätt att arbeta.

Tillbaka till kreatinet:
Klart är dock att kreatin är prestationshöjande. Hade det inte varit för svårigheten att verifiera/visa att en person tagit kreatin, hade kreatin säkert varit dopingklassat. SÅ ÄR NU INTE FALLET.

Angående större blödningar sade jag att om man använder kreatin i kampsporter(direkta slag mot muskel) finns en ökad risk att få större blåmärken(blödningar). Detta på grund av att muskeln är mer uppvätskad när man använder kreatin. Är man då rädd för detta kan man använda sig av Vitargo+Creatine under UPPBYGGNADSSÄSONGEN, på gymmet. Att jag skulle sagt att han inte skulle använda Vitargo+Creatine under uppbyggnadssäsongen förefaller idiotiskt, då kan jag ju aldrig rekommendera den produkten till någon...

Så lite om produkten,

KREATINMONOHYDRATET i Vitargo +CREATINE kommer från Degussa, kallas med ett finare namn CREAPURE. Under första tillverkningsåret använde vi pharmakvalitetskreatin från en leverantör vid namn FLAMMA, som motsvarar CREAPURE med råge!

Kreatin i kombination med Vitargo-kolhydraten har visat sig vara mycket effektivare än både kreatin självt samt kreatin med dextros. Ny forskning pågår vid Universitetet i Nottingham, England, som jag inte kan yppa mer om just nu, mer än att det är mycket lovande resultat.
Men en sak är klar, SJÄLVKLART rekoimmenderar jag vår produkt till alla som vill ha fördelar som kreatinet kan ge i form av ökad styrka och tillväxt!

Har ni fler frågor, är alla välkomna att ringa oss på "Vitargo Sverige", så ska vi svara direkt, så inga missförstånd förstör dialogen. Svarar fler personer på detta inlägg, snälla emaila till adressen nedan, så kan jag svara.
Tel. 0480 224 77,
hälsningar
Jeanette Blomster
Energikakan AB / SWECARB AB email: info@energikakan.se

Kroppen kanundefinedHej!
När jag ringde till Vitargo och ställde följande frågor om deras Vitargokolhydrater+Creatine :

1. Är det förbjudet att ta kreatin inom svenskishockey?
Svar : Nej det är inte förbjudet ännu, men vissa människor kan reagera genom att bilda förbjudna hormoner i kroppen

Precis det jag inte ville höra är det någon grund till detta eller snackar hon bara i nattmössan ?

2. a)Har jag annars gjort ett bra val av tillskott som ishcokeyspelare ?
Svar: Nej det tyckte de jag inte hade gjort eftersom man inte ska käka kreatin vid närkampssporter för om man får ett slag på en muskel är det lätt att få blödningar osv!? D

2. b)Då föreslog jag att man kunde ta det under sommaren då man ska bygga på sig muskler. Då svarade hon att det inte var någon mening att jag gjorde detta för att jag ändå skulle gå tillbaka till det jag var innan jag började med kreatinet. Men detta påstående vet jag är helt fel, för kreatinet har gjort så jag har kunnat lyfta tyngre vikter = mer överbelastning = mer muskler än om jag inte gått på kreatin.

3. Finns det några fler biverkningar vid användning av kreatin ?
Svar: Om du har någon i din släkt som haft någon slags leversjukdom så skulle man absolut inte ta kreatin.

Vad säger ni på forumet om dessa svaren ? Jag tycker det låter lite mysko på vissa av svaren. Det enda som låter vettigt är tredje svaret

Mvh hockeyFREAK

Jeanette
2005-10-06, 10:14
Hej!

Nu är kreatinet från Degussa(Creapure) - innan kom det från leverantören FLAMMA= farnmakvalitet och mycket mycket dyrt!
/Jeanette - och vi är inte defensiva, vi vill bara att elitidrottare tar sitt eget ansvar för sina kosttillskott, såå de inte får fel saker i sig! Man kan ju inte tro på alla försäljare. ha det gott!

Du pratade antagligen med Jeanette Blomster som är den ende som jobbar med varumärket som är utbildad kemist.
Svaren var utomordentligt dumma, men man kan ju gissa att hon inte vet helt ut och till viss del vill vara lite defensiv (det ringer stup i sju ska du veta).
Kreatinet i Vitargo tror jag inte kommer från Degussa, i alla fall gjorde det inte det när jag var i Kalmar sist (mitt minne är iofs dåligt som bekant).

I övrigt har du redan fått svar i tråden.

Lizard

z_bumbi
2005-10-06, 10:20
Tillbaka till kreatinet:
Klart är dock att kreatin är prestationshöjande. Hade det inte varit för svårigheten att verifiera/visa att en person tagit kreatin, hade kreatin säkert varit dopingklassat. SÅ ÄR NU INTE FALLET.

Förutom det att det bara uppfyller ett av tre kriterier för att något ska kunna dopingklassas och ett ämne måste uppfylla två av tre för att kunna hamna på listan. En viss skillnad.

GH går inte heller att spåra men är med på listan.

bergan
2005-10-07, 09:45
Angående större blödningar sade jag att om man använder kreatin i kampsporter(direkta slag mot muskel) finns en ökad risk att få större blåmärken(blödningar). Detta på grund av att muskeln är mer uppvätskad när man använder kreatin. Är man då rädd för detta kan man använda sig av Vitargo+Creatine under UPPBYGGNADSSÄSONGEN, på gymmet. Att jag skulle sagt att han inte skulle använda Vitargo+Creatine under uppbyggnadssäsongen förefaller idiotiskt, då kan jag ju aldrig rekommendera den produkten till någon...
undefined

Jag har cyklat kreatin under säkert 3 års tid och samtidigt tränat fullkontaktskarate 3 pass i veckan. Vi sätter hårda slag emot kroppen ibland, men jag har då aldrig märkt av nåt blåmärke???

Hobbes
2005-10-07, 22:47
Jag har cyklat kreatin under säkert 3 års tid och samtidigt tränat fullkontaktskarate 3 pass i veckan. Vi sätter hårda slag emot kroppen ibland, men jag har då aldrig märkt av nåt blåmärke???

Hon skriver väldigt tydligt: "Angående större blödningar sade jag att om man använder kreatin i kampsporter(direkta slag mot muskel) finns en ökad risk att få större blåmärken(blödningar)." Bara för att det finns en ökad chans behöver det ju inte betyda att just du måste få blåmärken - eller hur?

Förstår hennes resonemang angående att ta eget ansvar, vi minns ju alla den stendumma hockey killen som köpte "kosttillskott-i-en-hälsobutik-i-USA" och då måste det ju vara hälsosamt *screwy*.