Logga in

Visa fullständig version : Ger kaffe insulinpåslag?

tegel
2005-07-16, 19:12
Frigörs insulin när man dricker kaffe (svart) eller te?

King Grub
2005-07-16, 19:27
Inte signifikant, men däremot försämras glukostoleransen akut och insulinsvaret på måltider blir upp till 50% större under påverkan av koffein. En kopp kaffe sänker insulinkänsligheten med runt 15%.

WHITEFOLKS
2005-07-16, 19:39
Skulle man eventuellt kunna använda det "positivt" eller är det bara insulinkänslighet som är positivt och aldrig stora mängder insulin? Tänkte om man körde ett riktigt hårt träningspass med koffein i blodet och på så sätt får bra känslighet (minus koffeinet såklart) och sen få extra skjuts på insulinutsöndringen, eller blir summa summarum negativt?

Hoppas du förstår vad jag menar, lite kluddigt :)

King Grub
2005-07-16, 19:42
Någon anabol effekt på insulin är inte på något sätt dosrelaterad på samma sätt som med essentiella aminosyror. Det krävs rätt lite över fastenivå för att maxa den effekten. Det är aminosyretillgången som är avgörande, inte insulinnivåerna, och den mängd insulin som tillgängliggör aminosyrorna maximalt är inte stor.

"There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion."

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.

WHITEFOLKS
2005-07-16, 19:44
Alright, det är bästa möjliga känslighet som gäller då, tack för det :)

tegel
2005-07-16, 20:35
Inte signifikant, men däremot försämras glukostoleransen akut och insulinsvaret på måltider blir upp till 50% större under påverkan av koffein. En kopp kaffe sänker insulinkänsligheten med runt 15%.

Referens på det?
Läser i "Den självläkande människan" av Susanna Ehdin (s. 240) att "Även koffeinet leder till en ökning av blodsockerhalten genom att binjurarna stimuleras till att utsöndra noradrenalin och adrenalin som gör att hjärtat slår snabbare och att levern frisätter socker (glukos) lagrat i from av glykogen. Detta höjer blodsockerhalten och ger den energikick som de flesta känner när de dricker sitt kaffe. Detta påverkar i sin tur bukspottskörteln att producera insulin för att få ner nivån till den normala. Men om man har vant kroppen vid att dricka kaffe kommer insulinfrisättningen att göra att blodsockerhalten snabbt sjunker under det normala och då blir man trött igen. Denna process kan på sikt bidra till en utmattning av bukspottkörteln."

Kommentarer till ovanstående? Det står inte hur stort detta insulinpåslag blir. Tänker främst på de som innan morgonpromenaden tar en kopp kaffe, det måste ju försämra fettförbränningen eftersom insulinhalten höjs i blodet??
Många koppar kaffe om dan ger alltså en försämrad insulinkänslighet som på sikt kan leda (tillsammans med allmänt osunt leverne) till diabetes typ 2.

King Grub
2005-07-16, 20:45
]Referens på det?

Diabetes Care. 2004 Aug;27(8):2047-8

Diabetes Care February 2002;25:364-369

Många koppar kaffe om dan ger alltså en försämrad insulinkänslighet som på sikt kan leda (tillsammans med allmänt osunt leverne) till diabetes typ 2.

Nej, det är den akuta effekten som är negativ; den kroniska effekten av kaffeintag är skyddande mot insulinresistens och diabetes typ 2:

J Intern Med. 2004 Jun;255(6):645-52.

JAMA. 2005 Jul 6;294(1):97-104.

MrBoris
2005-07-16, 21:39
summa summarum kan man säga att kaffe är dåligt att intaga överhuvudtaget om man vill uppnå bästa möjliga proteinsyntes och näringsupptag osv?

Litmanen
2005-07-16, 22:58
summa summarum kan man säga att kaffe är dåligt att intaga överhuvudtaget om man vill uppnå bästa möjliga proteinsyntes och näringsupptag osv?

Caffeine Ingestion Is Associated With Reductions in Glucose Uptake Independent of Obesity and Type 2 Diabetes Before and After Exercise Training CONCLUSIONS—Caffeine consumption is associated with a substantial reduction in insulin-mediated glucose uptake independent of obesity, type 2 diabetes, and chronic exercise.

Det intressanta med att det på lång sikt minskar risken för typ 2 diabetes är att det gäller även för koffeinfritt kaffe.

aliquis
2005-07-17, 10:46
Referens på det?
Läser i "Den självläkande människan" av Susanna Ehdin (s. 240) att "Även koffeinet leder till en ökning av blodsockerhalten genom att binjurarna stimuleras till att utsöndra noradrenalin och adrenalin som gör att hjärtat slår snabbare och att levern frisätter socker (glukos) lagrat i from av glykogen. Detta höjer blodsockerhalten och ger den energikick som de flesta känner när de dricker sitt kaffe. Detta påverkar i sin tur bukspottskörteln att producera insulin för att få ner nivån till den normala. Men om man har vant kroppen vid att dricka kaffe kommer insulinfrisättningen att göra att blodsockerhalten snabbt sjunker under det normala och då blir man trött igen. Denna process kan på sikt bidra till en utmattning av bukspottkörteln."Fast mycket i den där boken sägs ju vara skit.
Kommentarer till ovanstående? Det står inte hur stort detta insulinpåslag blir. Tänker främst på de som innan morgonpromenaden tar en kopp kaffe, det måste ju försämra fettförbränningen eftersom insulinhalten höjs i blodet??Uppenbarligen inte eftersom det heter att koffein höjer fettförbränningen.
Många koppar kaffe om dan ger alltså en försämrad insulinkänslighet som på sikt kan leda (tillsammans med allmänt osunt leverne) till diabetes typ 2.KOFFEIN försämrar insulinkänsligheten, vad gällde kaffet sade väl grub att det försämrade tillfälligt? Jag hade för mig att det inte försämrade alls. Svart te försämrar inte och grönt te skall tom höja den.. borde dricka grönt istället men det smakar ju inte riktigt lika, får göra ändå =P

Kaffe minskar risken för diabetes.

aliquis
2005-07-17, 10:51
Nej, det är den akuta effekten som är negativ; den kroniska effekten av kaffeintag är skyddande mot insulinresistens och diabetes typ 2Vad är glukostolerans då egentligen? Bara att man reagerar hårdare på högt blodsocker (genom att kroppen skickade ut mer insulin), eller något annat?
Bortsett från att det stressar kroppen hade det inte kunnat varit bra efter träningspasset för att höja insulinnivåerna ytterligare? Men de kanske ändå blir på topp eller nästintill. Är väl ungefär samma fråga som redan har ställts.
"Caffeine Ingestion Is Associated With Reductions in Glucose Uptake Independent of Obesity and Type 2 Diabetes Before and After Exercise Training CONCLUSIONS—Caffeine consumption is associated with a substantial reduction in insulin-mediated glucose uptake independent of obesity, type 2 diabetes, and chronic exercise."
Var väl svar på det iofs.

Jag vet ju inte om jag borde låta bli regelbundet te-drickande eller inte, vet ju inte hur mycket det försämrar förutsättningarna. Är ju skillnad på att bara dricka före passet eller under hela dagen så att säga.

Likaså är kreatinet mer eller mindre verkningslöst om man dricker te runt passet? Är det intag av koffeinhaltiga livsmedel i samband med intaget av kreatin eller i samband med det tillfälle då kreatinet används som är negativt? Fast mer troligt är det väl att det finns koffein i kroppen, för halveringstiden är ju så pass hög. Men isf gäller samma fråga, är höga koffeinnivåer dåliga i samband med kreatinintaget eller i samband med det tillfälle då kroppen behöver kreatinet.

King Grub
2005-07-17, 10:54
Vad är glukostolerans då egentligen? [b]

Just vad du säger, blodsockerpåverkan efter kolhydratintag.

[b]Bortsett från att det stressar kroppen hade det inte kunnat varit bra efter träningspasset för att höja insulinnivåerna ytterligare? Men de kanske ändå blir på topp eller nästintill. Är väl ungefär samma fråga som redan har ställts.

Ja, det är det, och det är fortfarande ingen dosrelaterad effekt på insulinsvaret vad gäller anabolism eller anti-katabolism.

Jag vet ju inte om jag borde låta bli regelbundet te-drickande eller inte, vet ju inte hur mycket det försämrar förutsättningarna.

Betydligt lindrigare.

Likaså är kreatinet mer eller mindre verkningslöst om man dricker te runt passet? Är det intag av koffeinhaltiga livsmedel i samband med intaget av kreatin eller i samband med det tillfälle då kreatinet används som är negativt? Fast mer troligt är det väl att det finns koffein i kroppen, för halveringstiden är ju så pass hög. Men isf gäller samma fråga, är höga koffeinnivåer dåliga i samband med kreatinintaget eller i samband med det tillfälle då kroppen behöver kreatinet.

Det finns, som sagt, studier som visar att den ergogena effekten helt neutraliseras av koffein.

"The data show that Cr supplementation elevates muscle PCr concentration and markedly improves performance during intense intermittent exercise. This ergogenic effect, however, is completely eliminated by caffeine intake."

J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7.

Litmanen
2005-07-17, 12:04
Om nån dricker grönt te för att öka insulinkänsligheten så ha inte i mjölk.

Addition of 5 g of 2% milk per cup decreased the insulin-potentiating activity one-third, and addition of 50 g of milk per cup decreased the insulin-potentiating activity approximately 90%.
J Agric Food Chem. 2002 Nov 20;50(24):7182-6.

MrBoris
2005-07-17, 12:19
Det finns, som sagt, studier som visar att den ergogena effekten helt neutraliseras av koffein.

Hopp, det betyder att kaffekoppen före gymmet neutraliserar den effekt jag skulle fått av kreatinet... får försöka sluta med kaffe då ;) (beroende)

Max
2005-07-17, 21:14
Om nån dricker grönt te för att öka insulinkänsligheten så ha inte i mjölk.

Addition of 5 g of 2% milk per cup decreased the insulin-potentiating activity one-third, and addition of 50 g of milk per cup decreased the insulin-potentiating activity approximately 90%.
J Agric Food Chem. 2002 Nov 20;50(24):7182-6.
Jag skulle vara en lyckligare man om jag inte läst det där, har nästan alltid mjölk i te :(

Litmanen
2005-07-17, 21:37
Max //

Förstår frustrationen. Ibland önskar man att man inte var så himla nyfiken... :) Snart finns det inte mkt kvar att äta...

Max
2005-07-17, 21:58
Max //

Förstår frustrationen. Ibland önskar man att man inte var så himla nyfiken... :) Snart finns det inte mkt kvar att äta...
:)
Jag håller med, ibland är man lite dålig på att lyfta fram allt det positiva som många livsmedel för med sig.

aliquis
2005-07-18, 01:30
Jag gjorde en tråd om positiva egenskaper från livsmedel, men den blev aldrig någon hit :/

MrBoris
2005-07-18, 07:53
har du länk till den? *intresserad*

Max
2005-07-18, 19:16
Jag gjorde en tråd om positiva egenskaper från livsmedel, men den blev aldrig någon hit :/Jo, jag tror jag posta nåt där faktiskt. Men folk gillar att klaga, hitta fel och racka ner på saker helt enkelt mer än jubla åt underbara saker.

Shapeshifter
2005-07-20, 11:17
Vad handlar det om för tidsintervaller när det talas om en "akut" effekt? Gäller det bara kaffe/koffein som intas i direkt samband med måltiden eller håller effekten i sig i flera timmar? Om effekten avtar på nån timme kan man ju ändå ta sitt morgonkoffein, gå promenad och sen äta frukost utan att "lida" av de negativa effekterna, utan istället glädjas åt allt det positiva...

King Grub
2005-07-20, 11:22
Vad handlar det om för tidsintervaller när det talas om en "akut" effekt? Gäller det bara kaffe/koffein som intas i direkt samband med måltiden eller håller effekten i sig i flera timmar? Om effekten avtar på nån timme kan man ju ändå ta sitt morgonkoffein, gå promenad och sen äta frukost utan att "lida" av de negativa effekterna, utan istället glädjas åt allt det positiva...

Koffein har en halveringstid på 3-4 timmar.

TylerDurden84
2005-08-11, 13:34
Såg på Oprah nyss på TVn (eller rättare sagt mamma hade satt på det). En kille där sa att kaffe höjer insulin och blodsockernivåerna markant och att detta skulle ha en fettinlagrande effekt. Stämmer det? Är det verkligen så farligt att dricka ett par koppar om dan? Hade man verkligen märkt skillnad om man la av att dricka det till frukost tro???

King Grub
2005-08-11, 13:36
Jag har redan svarat på det i första inlägget.

Kaffet i sig ger inget blodsockersvar, men koffein påverkar blodsocker- och insulinsvar på måltider som tas i samband med koffeinintaget. 5 mg koffein/kg ökar AUC för insulin med upp till 60% och AUC för blodsocker med runt 25%.

TylerDurden84
2005-08-12, 00:24
5 mg koffein/kg? Jag vet tyvärr inte vad det motsvarar. En kopp kaffe? Så utsöndras det med andra ord upp till 60 procent mer insulin om jag dricker en kopp kaffe till frukosten?

Sverker
2005-08-12, 06:29
5 mg/kg kroppsvikt är mycket.

Väger du 80 kg blir det 400 mg.
2 - 3 koppar starkt kaffe.

TylerDurden84
2005-08-12, 23:51
5 mg/kg kroppsvikt är mycket.

Väger du 80 kg blir det 400 mg.
2 - 3 koppar starkt kaffe.

Okej, men anta man dricker en kopp starkt kaffe till frukosten. Skulle det frigöras ca 30 % mer insulin då än om skulle skita i kaffet? Hur mycke koffein innehåller en kopp te, Lipton tex, lagomt starkt...

Sverker
2005-08-13, 06:32
Inte den blekaste...

King Grub
2005-08-13, 07:25
En tabell över koffeinmängder:

http://www.cspinet.org/new/cafchart.htm

TylerDurden84
2005-08-13, 09:59
En tabell över koffeinmängder:

http://www.cspinet.org/new/cafchart.htm

Super :thumbup: Vet ni vart man kan köpa koffeinfritt kaffe? Någon som vet hur det smakar??