Logga in

Visa fullständig version : Snickare någon?

hobbitar
2005-07-15, 16:47
Jag håller på att sätta upp min boxningssäck i taket och jag undrar om det går att skruva i en STOR skruv i ett betongtak eller om jag ska slå in den med en hammare. Tror ni det håller eller kommer det att spricka?

hobbitar
2005-07-15, 16:52
det fanns redan ett litet hål som jag bankade i skruven i, nu sitter den ganska hårt men ska jag börja skruva eller fortsätta banka?

hobbitar
2005-07-15, 16:53
En annan bild på lite avstånd

hobbitar
2005-07-15, 17:37
bump!

John M
2005-07-15, 17:42
Kommer det där verkligen att hålla för en boxningssäck? :MrT: Jag är tveksam *popcorn*

Markus H
2005-07-15, 17:42
Mitt förslag hadde varit att borra upp så du kan få en brun-plugg och sen skruva in skruven i den..... då sitter det garanterat.

Men bara skruven upp i betongen, risk är att betongen är så porös att hela skruven kommer ner lika fort som du stoppade dit den.

(sorry ingen snickare)

Mega Mike
2005-07-15, 17:43
En sån här eller liknande vore nog att föredra i ett betongtak.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=669&iItemId=89539

JAM
2005-07-15, 17:48
En sån här eller liknande vore nog att föredra i ett betongtak.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=669&iItemId=89539
Precis. Köp en grofv (typ 10 mm) betongexpander. Använd dessutom en fjäder så att sandsäckens "hoppande" inte sliter lika mycket på taket. Kanske kan någon lagrad sak vara bra också så att sandsäcken kan rotera som den vill.

spacedog
2005-07-15, 17:51
Mitt förslag hadde varit att borra upp så du kan få en brun-plugg och sen skruva in skruven i den.....

Brunplugg...tihi :D

(Lite trött idag...)

Allan
2005-07-15, 18:45
Nej, du behöver inte nån expander. Däremot skulle jag rekommendera blåplugg, dvs motsvarande 10mm borr, och skruvögla. Låna en borrhammare av nån och dra dit eländet bara - det kommer att hålla. Den där du har kommer att slita sig coh då följer takputsen med = mycket jobbigare att reparera.

allan

s_himself
2005-07-15, 18:56
haha ja, det brukar va rätt jävligt att borra i betongtak (jag vet) jag försökte göra det med en vanlig liten borrmaskin och diamantborr.. gick jävligt dåligt!

men har man polare som jobbar som elektriker så har dom ju sån slagborrmaskin eller vad det heter.. det som tog 45 minuter med vanlig borrmaskin gick på 10 sekunder :)

hobbitar
2005-07-15, 19:01
Jag provade att hänga upp säcken. Efter några minuter såg jag att skruven började ge med sig. Jag får sticka ner till järnhandeln i morgon och köpa mig en blåplugg och expander, sen får jag se vad jag väljer.....

Där är redan ett ett gammalt hål, om jag borrar i det borde det väl gå med ett vanligt El-borr?

hobbitar
2005-07-29, 11:52
NU har jag äntligen fått upp säcken, hoppas det håller nu.... Jag borrade först upp hålet lite sen bankade jag i en betongexpander, den sitter som sten! Jag provade att hänga mig skruven och det höll den för (jag väger ca 90 kg).

Jag trodde först att det skulle gnissla och ha sig när man slog på säcken men till min förvåning var det "Stealth mode" dvs nästan inget ljud alls!

BILD:

Henke
2005-07-29, 12:07
Bor du i lägenhet kommer nog dina grannar att bränna dig på bål

Bjorne
2005-07-29, 12:11
:D

Nu bor inte jag i lägenhet, men min tanke är densamma, det där lär inte direkt vara stealth för grannarna där uppe :p

hobbitar
2005-07-29, 12:21

Om det inte låter hos mig borde det väl inte låta hos grannarna heller?

Jag bor på översta våningen i ett tvåvåningshus (lägenhet).

Allan
2005-07-29, 12:22
Om det inte låter hos mig borde det väl inte låta hos grannarna heller?

Jag bor på översta våningen i ett tvåvåningshus (lägenhet).

Ska du stå stilla när du slår har du tänkt dig? Varför inte hoppa hopprep också - så blir du ännu mer populär....

allan

hobbitar
2005-07-29, 12:27
Ska du stå stilla när du slår har du tänkt dig? Varför inte hoppa hopprep också - så blir du ännu mer populär....

allan

Nej jag står inte stilla men jag står heller inte och hoppar med trätofflor.... Jag kommer att köra barfota med nätta/lätta fötter :)

Allan
2005-07-29, 13:07
.... Jag kommer att köra barfota med nätta/lätta fötter :)

Du kommer att få lära dig den hårda vägen varför man inte har träningslokaler ovanför bostäder....

allan