Visa fullständig version : kyckling i ugn?
Sett många recept där det står att man först ska steka kycklingen, men om man inte orkar det kan man lägga in ett par råa kycklingfiléer direkt i ugnen och grilla dom där? Hur länge ska dom ligga inne och vilken temperatur ska ugnen va på? Händer det något med kycklingens näringsinnehåll? Är det något jag bör tänka på?
Det går utmärkt. Jag slängde in ett kilo frysta filèer i ugnen och gick och tittade på Tour de France, bekvämt!
Sätt ugnen på ~225 grader. Fram med filèerna och släng på lite kryddor. In med dem i ugnen i ungefär 50 min
christian
2005-07-15, 17:25
Som frantic säger.
Dock blir de lite vattninga och kanske inte så kryddiga som man kan göra dem när de är tinade.
Om de blir vattniga eller inte beror lite på märket tror jag. Idag testade jag ett budgetmärke som kostade 39.90 kg och de blev helt sagolika:D
Okey! Tack så jättemkt för hjälpen!:) Jag ska genast lägga in ett par filéer i ugnen!! :D
Pellefant
2005-07-15, 18:20
Hej! :)
Om du lägger dem på galler så får vattnet en chans att rinna bort, blir bättre då, så slipper de ligga och "koka". (ha en plåt under så du slipper skura ugnen efter!)
Ett annat knep är att sätta plåten lite snett i ugnen så allt vatten rinner till ena sidan.
Själv brukar jag köra tinade filéer på ca 180 grader ca 25 min. Skär i dem sedan och kolla att det inte är rött.
Ännu ett tips: Lägg lite aluminumfolie i botten av plåten så slipper du diska sen.
okej tack :p
jag tänker på det till nästa gång då jag precis lassat in dom i ugnen nu ;)
Ska man köra på grillen eller både under och övervärme?
Nån som vet?
Tips. Marinera med Santa Marias Allround Grill Oil
Ska man köra på grillen eller både under och övervärme?
Nån som vet?
Under- och övervärme, i alla fall om det är frysta filéer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.