handdator

Visa fullständig version : Badjävlar

Sonny
2005-07-13, 16:46
SVT 1 21:00

Svensk dramakomedi från 1971. En humoristisk skildring av sommarens motsättningar mellan badgäster och ortsbor, mellan hederlighet och ohederlighet, mellan ekonomiska övertag och vanlig klurighet. När "Badjävlar", med manus av Lars Molin, visades första gången 1971 rasade folkstormen mot svordomar, grovkornigheter och nakna människor. Men genom åren har pjäsen varit en av de mera önskade repriserna. I rollerna: Ernst Günther, Gun Jonsson, Anders Nyström.

Har inte sett den själv, men den ska tydligen vara en klassiker så det bli väll o bänka sig, den är förövrigt inspelad på Gräsö, hade landställe där förut!

Allan
2005-07-13, 16:53
Kultrulle. Fan vad fulla de är. Lars Molin "tvingade" dem att dricka ren sprit och starköl för att få rätt stämning.

allan

Bucyrus
2005-07-13, 17:09
SVT 1 21:00

Svensk dramakomedi från 1971. En humoristisk skildring av sommarens motsättningar mellan badgäster och ortsbor, mellan hederlighet och ohederlighet, mellan ekonomiska övertag och vanlig klurighet. När "Badjävlar", med manus av Lars Molin, visades första gången 1971 rasade folkstormen mot svordomar, grovkornigheter och nakna människor. Men genom åren har pjäsen varit en av de mera önskade repriserna. I rollerna: Ernst Günther, Gun Jonsson, Anders Nyström.

Har inte sett den själv, men den ska tydligen vara en klassiker så det bli väll o bänka sig, den är förövrigt inspelad på Gräsö, hade landställe där förut!
Även inspelad i Öregrund...........bara några kvarter därifrån som Pdaddy brukar ha sina bulkorgier på helgerna :D ........

Spinkot
2005-07-13, 17:15
Även inspelad i Öregrund...........bara några kvarter därifrån som Pdaddy brukar ha sina bulkorgier på helgerna :D ........

Jag bor faktist i grannstaden till Öregrund

Allan
2005-07-13, 17:16

Stad? Gävle?

allan

Spinkot
2005-07-13, 17:17
Stad? Gävle?

allan

By då,men vi härifrån kallar det för stad :)
Östhammar

Bucyrus
2005-07-13, 17:17
Östhammar!......där kommunkontoret finns.......MEN Bolaget hittar man i Öregrund :) ...

Spinkot
2005-07-13, 17:18
Östhammar!?....

Ja

Loke
2005-07-13, 17:23
By då,men vi härifrån kallar det för stad :)
Östhammar

Hahaha!

"Jag ska in till stan"
"Men då åker du ju åt fel håll, uppsala ligger ju ditåt" ;)

Spinkot
2005-07-13, 17:25
Hahaha!

"Jag ska in till stan"
"Men då åker du ju åt fel håll, uppsala ligger ju ditåt" ;)

Ni Alunda-bor kallar bara uppsala för "stan" för att vi krossade era drömmar om ett StorOland!!! Hell Östhammarskommun!

Zafer
2005-07-13, 18:00
Ni Alunda-bor kallar bara uppsala för "stan" för att vi krossade era drömmar om ett StorOland!!! Hell Östhammarskommun!

Finns väl inga städer så långt uppe i norr?
bara massa inavlade bönder? *screwy*

Spinkot
2005-07-13, 18:17

Vi talar iallafall svenska

Sonny
2005-07-13, 19:37
:laugh: :laugh:

Johan
2005-07-13, 19:41
Ja jävlar, tydligen är man inte ensam östhammarsbo på det här forumet.

Nu har jag laddat upp med kaffe och after-eight, hoppas filmen är bra.

Edit.
lite Offtopic. Öregrund är stället man festar på om helgerna, sen är det typ 2 mils nattbussfärd till Östhammar för dom veka.
Jag och min kompis ville istället slutföra ett projekt som vi påbörjade förra sommaren, nämligen att lyckas gå hem på fyllan nån gång.
Jag gjorde 2 försök förra sommaren, båda misslyckades och dessutom på samma ställe(vid golfbanan), när en taxi kör upp bredvid och erbjuder gratis färd hem efter 2 timmars kall promenad så är det väldigt svårt att tacka nej *grr27*

Men lördags blev vi också erbjudna skjuts men vi lyckades tacka nej denna gång :thumbup: 3.5 timme tog det men det va det värt.
Förutom en hel del cardio så blev vi dessutom idiotförklarade av dom som fick reda på det.

Allan
2005-07-13, 19:54
Tveksam till om du kommer att tycka att den är bra. Den var en pastisch på hur den tidens samhälle funkade, och mycket kommer att kännas jättemossigt. Tro mig - jag såg om den för ett par månader sen.

allan

Sonny
2005-07-13, 22:13
Oh fy fanb vilken bra film =D :bow:

Herkulez
2005-07-13, 22:36
Oh fy fanb vilken bra film =D :bow:
ruskigt rolig var den

Johan
2005-07-13, 22:43
Men då, jag skippade Badjävlar och såg "En långvarig förlovning" istället, och det ångrar jag nu rätt rejält, inte min typ av film direkt.
Får väl se Badjävlar nästa gång den sänds.

Loke
2005-07-13, 22:48
Men då, jag skippade Badjävlar och såg "En långvarig förlovning" istället, och det ångrar jag nu rätt rejält, inte min typ av film direkt.
Får väl se Badjävlar nästa gång den sänds.

Kunde inte kolla på båda? Zappa mellan de intressanta scenerna.

Zafer
2005-07-13, 23:15
Vi talar iallafall svenska
Och det gör inte jag eller?

PopEye2
2005-07-14, 00:12
inga inavel här jag bor iaf, å majoriteten heter inte Mohammed här :booty:

Zafer
2005-07-14, 00:20
inga inavel här jag bor iaf, å majoriteten heter inte Mohammed här :booty:

Nejnej, ingen inavel alls *screwy*
your in denial stage bro.

Spinkot
2005-07-14, 08:49
Och det gör inte jag eller?

Va? Spotta ut gröten innan du börjar prata!

PopEye2
2005-07-14, 09:17
precis inga inavel, finns säkert ställen där det har funnits här å där i sverige, men tycker de va sämsta skämtet på länge å du förtjänar en näve i ögat *slap*

bubbe
2005-07-14, 10:30
jodå, riktigt bra film enl mig. Ernst är ju en höjdare att se. Intressant också att se hur man såg på kommunpolitikerna under 70-talet jmf med idag. Annat roligt inslag är ju Bengt sändh och finn, visste faktiskt inte att det var dom som gjorde musiken till filmen....

zanzi
2005-07-14, 10:39
Skön film faktiskt... ska nu gå omkring och skrika badjävlar åt folk. =)

Spinkot
2005-07-14, 10:58
Det var roligt att sitta och kolla på filmen med morsan eftersom hon känner igen en massa folk som figurerar i bakgrunden

Loke
2005-07-14, 11:09
Mycket av det de bofasta sa i filmen är precis vad den genomsnittlige öregrundaren säger än idag.

Lite roligt med nakenheten i filmen. Här i Alunda har jag ibland hört rykten om hur folk i öregrund går runt topless hela tiden. Det är väl kanske "Badjävlar" som inte har någon skam i kroppen.