Visa fullständig version : olika sorters protein...
kalle_balle
2005-07-13, 16:35
i princip alla spannmålsprodukter (syftar på pasta, havregryn, bröd osv) innehåller 10-14% protein. kött innehåller vad jag vet ca 20% protein. oftast äter man ju större mängder av dessa spannmålsprodukter än kött. man får alltså i sig lika mycket protein i 100g havregryn som 50g kött.
min fråga är då: är spannmålsprotein lika bra för muskeltillväxten som köttprotein?
King Grub
2005-07-13, 16:40
Nej, inga vegetabliska proteiner är fullvärdiga, med undantag av sojabönans. Proteinet i spannmålsprodukter har för lite av en eller flera av dom nio essentiella aminosyrorna för att upprätthålla liv och tillväxt och proteinsyntes. Det är dock inga problem, om du inte enbart äter måltider baserade på spannmålsprodukten i fråga. Aminosyreprofiler från olika livsmedel kompletterar nämligen varandra; mjölk och vete, t ex, får tillsammans ett Biologiskt Värde som är högre än vad någon av dom har var för sig. Det behöver inte vara något animaliskt protein med i måltiden heller; ris och bönor tillsammans fungerar t ex utmärkt.
kalle_balle
2005-07-13, 16:48
vad menar du med enbart spannmål? jag förstår inte vad du menar, får man inte blanda dessa protein?
King Grub
2005-07-13, 16:50
Vad är svårt att förstå?
"Det är dock inga problem, om du inte enbart äter måltider baserade på spannmålsprodukten i fråga."
Äter du en tallrik makaroner och inget annat är proteinet inte fullvärdigt och du kan inte använda det i proteinsyntesen lika väl som t ex protein från kött.
Äter du t ex keso eller något tillsammans med makaronerna kan du det, även proteinet i makaronerna, eftersom aminosyreprofilerna i dom två livsmedlen kompletterar varandra.
kalle_balle
2005-07-13, 17:04
iaf jag äter alltid kött och pasta eller dyl aldrig bara spannmål...
i vilket fall som helst, proteinet i kött är alltså bättre för muskeltillväxten än protein i spannmål?
i vilket fall som helst, proteinet i kött är alltså bättre för muskeltillväxten än protein i spannmål?
Ja. Kött är komplett och kan som enda proteinkälla ge dig muskeltillväxt. Det skulle inte fungera ifall du bara åt ris eller vete. Nu behöver du också kolhydrat för att kunna träna så det blir i slutändan alltid bäst att äta kött och spannmål tillsammans.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.