Visa fullständig version : Tolv timmars åttiotalsnatt på SVT!!!!!
De går från klarhet till klarhet. Hur ska Fyran kontra? Ta in Timell som programledare i Bingolotto? Loket med i Fortet? Agneta Sjödin får köra Senilstjränorna från långvåden? Själv kommer jag nog att glo lite på följande......
"SVT minns 1980-talet
Hur minns du ditt 1980-tal? Är det axelvaddarna och haremsbyxorna? Det tuperade håret? Ballongdansen? Eller kanske musiken: New Romantic, Madonna och Live Aid-konserten? Den 16 juli ägnar SVT en hel natt åt att minnas 1980-talet: musiken, kläderna och prylarna. Jovan Radomir är kvällens ciceron som guidar tittarna genom ett neonfärgat årtionde.
2003 var det en natt med Elvis, förra året veks en natt åt hårdrocken. I år viks temakvällen i SVT åt en nostalgiresa genom 1980-talet. Lördagen den 16 juli kl 21.15 i SVT2 börjar resan. Bland mycket annat bjuds tittarna på bitar från Live Aid-galan, konserter och videor med bland annat U2, Madonna, Michael Jackson och Depeche Mode samt kultfilmen "Purple Rain" med Prince från 1984. Inte förrän kl 9.00 morgonen därpå tar resan slut.
1980-talet har länge varit utskällt, utskrattat och hånat. Men de senaste åren har trender inom mode, reklam och musik åter tagit upp åttiotalsuttrycken och gjort dem moderna. Genom att göra nerslag i både de små vardagshändelserna och de stora världshändelserna ska 80-talet speglas under drygt tio timmar.
På 1980-talet var ikoner som Madonna, Prince och Michael Jackson på höjden av sina karriärer. Samtidigt lade grupper som The Smiths, Pixies och Sonic Youth grunden till dagens alternativa rockscen. New Romantic-scenen blev en glamourös motrörelse till punken med grupper som Spandau Ballet, Human League, Soft Cell och Duran Duran.
MTV började sända 1981 och förändrade musikbranschen totalt. Det visuella uttrycket blev extremt viktigt. Den gigantiska arenarocken blommade ut till fulländad musikelefantias. Stödgalor och stödlåtar blev ett sätt för de stora stjärnorna att lätta på sina dåliga samveten. Live Aid-galan ägde rum den trettonde juli 1985.
I Sverige var Imperiet, Europe och Roxette storheter. Men även Ratata, Style, Gyllene tider, Orup och Eva Dahlgren sålde mycket skivor.
SVT2 lördag 16 juli 2005 kl 21.15"
allan
Sparrisen
2005-07-12, 20:54
SVT ÄGER TV4 - har alltid gjort :thumbup:
High1ander
2005-07-12, 21:18
Hoppas att de visar Queen från Live Aid, då det stod i min fina enelskabok i 9an att de var det "bästa" bandet på galan som drog igång publiken :D
Men 80-talsnatten är ett måste...
TV4 är den sämsta kanalen
utan tvekan. well.. litet pluss för beckfilmerna de visar ibland.
High1ander
2005-07-12, 22:37
CBS 60 Minutes är det enda på den kanalen med lite kvalité. Boston Public funkar också...
Jag älskar 80-talet, blir lätt första destinationen när jag uppfunnit en tidsmaskin!
Gabriel_
2005-07-12, 22:46
Elvis natten ägde ju!!
kanske värt att kolla in denna också då.
Älskar 80-talet!!!! ska jag garanterat glo på :)
Buuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuump!
Problemet är att det bara kommer att vara mainstream 80-tals musik!
Hur stor är risken att vi får höra betydligt bättre 80-tals musik som Fancy, New Order, CC Catch, Bad Boys Blue?
Zero!
Hur stor är risken att vi får höra betydligt bättre 80-tals musik som Fancy, New Order, CC Catch, Bad Boys Blue?
Zero!
New Order är så satans bra, bizzare love triangle och blue monday yeaah
Dumleman
2005-07-16, 16:19
Nej tack mainstream musik från 80-talet klarar jag mig bra utan. Hellre en metalkväll från 80-talet med en massa trashmetal och storheter som Slayer, Metallica, Antrax osv.. :). Sen skulle de gärna få visa en dokumentär om Eddie Meduza, men det kanske finns för lite material för en sådan :).
DM "101" - Titta, lyssna & njut!
Garanterat laddad inför bröst & rygg imorgon!!
spacedog
2005-07-16, 16:53
Zero!
Hur kan du ens nämna New Order och Fancy i samma mening? *grr27* New Order var ett riktigt genialiskt band medan Fancy...ja. *spy*
Hur kan du ens nämna New Order och Fancy i samma mening? *grr27* New Order var ett riktigt genialiskt band medan Fancy...ja. *spy*
Oj oj vad säger du, nu har jag spridit Fancy musik till höger och vänster och en bred majoritet gillar musiken!
Oj oj vad säger du, nu har jag spridit Fancy musik till höger och vänster och en bred majoritet gillar musiken!
Signed! :hbang:
spacedog
2005-07-16, 17:03
Det säger nog mer om din bekantskapskrets än det säger om Fancy's "musik". Jag antar att de gillar Sabrina och Samantha Fox också? :D
Jamen vafan - New Order var INTE åttiotalsmusik. Bara för att det gjordes då är det ju på intet sätt tidstypiskt. Det var ett helt härke med duktigt folk som gjorde musik mellan 1980-1989, men det som var typiskt är ju Stock,Aitken, Waterman och Rick Astley. Melodiradiotramset. Man ska vara bra töntig för att kunna säga "hmmmm, den här gjorde de 1987..." Bra musik överlever alltid. Inatt är det slagdängornas soptipp vi får avnjuta.
Lean back, remember what you loved to hate!
allan
Det säger nog mer om din bekantskapskrets än det säger om Fancy's "musik". Jag antar att de gillar Sabrina och Samantha Fox också? :D
Det tror jag inte!
Utan Fancy så hade vi inte sett Scooter!
Jamen vafan - New Order var INTE åttiotalsmusik. Bara för att det gjordes då är det ju på intet sätt tidstypiskt. Det var ett helt härke med duktigt folk som gjorde musik mellan 1980-1989, men det som var typiskt är ju Stock,Aitken, Waterman och Rick Astley. Melodiradiotramset. Man ska vara bra töntig för att kunna säga "hmmmm, den här gjorde de 1987..." Bra musik överlever alltid. Inatt är det slagdängornas soptipp vi får avnjuta.
Lean back, remember what you loved to hate!
allan
New Order va ju verkligen 80-tal, har du inte sett deras urfippade färgstarka Peter Gabriels aktiga videos!
Skäms!
spacedog
2005-07-16, 17:08
Utan Fancy så hade vi inte sett Scooter!
Det är ju precis det jag säger, Fancy var bara elände och bör endast plockas fram bortåt 3-tiden när folk är fulla och sentimentala. Då, möjligtvis, får Fancy ett värde.
AFanatic
2005-07-16, 17:10
Fasiken, jag missade att köpa chips o dip till 80-talskvällen ...naaaaaaaaaj!
New Order va ju verkligen 80-tal, har du inte sett deras urfippade färgstarka Peter Gabriels aktiga videos!
Skäms!
Tyst pojkvasker. Jag var med då - minns inte att jag såg dig......
allan
spacedog
2005-07-16, 17:11
Skäms!
Deras videos och säkert även kläder var förstås 80-tal, men musiken är tidlös. Till skillnad från Fancy, Bros, Modern Talking, nedklottrade Salomon-ryggsäckar, Takano-brallor nedstoppade i tubsockor och allt annat som vi bara garvar åt idag.
Tyst pojkvasker. Jag var med då - minns inte att jag såg dig......
allan
Jag va liten då.... tittade på The Storyteller 88, då va jag sju bast!
Deras videos och säkert även kläder var förstås 80-tal, men musiken är tidlös. Till skillnad från Fancy, Bros, Modern Talking, nedklottrade Salomon-ryggsäckar, Takano-brallor nedstoppade i tubsockor och allt annat som vi bara garvar åt idag.
Finns många kända 80-tals låtar som är tidlösa!
spacedog
2005-07-16, 17:21
Finns många kända 80-tals låtar som är tidlösa!
Helt riktigt. Och Fancy's två tracksliste-hits (som är i stort sett omöjliga att höra skillnad på) hör inte till dem. Fancy är som stora rosa plastörhängen - 80-talskitsch. Och skall därmed inte sammanblandas med tidlös musik såsom New Order.
Helt riktigt. Och Fancy's två tracksliste-hits (som är i stort sett omöjliga att höra skillnad på) hör inte till dem. Fancy är som stora rosa plastörhängen - 80-talskitsch. Och skall därmed inte sammanblandas med tidlös musik såsom New Order.
Ehh snack!
High1ander
2005-07-16, 22:02
06.05 Queen - live på Wembley
Bra där SVT!
Hoppas att alla Kollozar stannar uppe och kollar på hur "live"-framträdanden ska vara.
Har sett Bossen så jag vet hur ett live framträdande skall vara :thumbup:
Fultjack
2005-07-16, 22:09
Bra där SVT!
Hoppas att alla Kollozar stannar uppe och kollar på hur "live"-framträdanden ska vara.
plz morsan har den dvdn, har sett den 2-3 gånger redan :hbang: riktigt kalas
High1ander
2005-07-16, 22:14
plz morsan har den dvdn, har sett den 2-3 gånger redan :hbang: riktigt kalas
Var härligt att se dem på Live Aid som visas nu, fyfan, var verkligen sant att de lyckades få med sig publiken.
Jag är fan jävligt ledsen att man inte fick se Freddie live, då han tillsammans med Queen ansets varit en av de bästa live-artisterna: Skulle motsvara U2 nuvarande "live-status".
00.15 ska jag börja kolla :)
Bra där SVT!
Nej, men som tur är har jag antligen lärt mig programmera videon ...
Bra där SVT!
Nej fy fan! Som att se en anorektisk Alexander Bard på speed...Och inte lirade de rock'n'roll heller
allan
Nej, men som tur är har jag antligen lärt mig programmera videon ...
och nu när du äntligen lärt dig det är det stenåldersteknik. folk skrattar åt dig!!!
tack allan. stort tack
status quo har varit bäst av de jag sett änsålänge
christian
2005-07-16, 22:36
Nice!
Programpunkter.
http://aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,673473,00.html
Nu är det snart livedyk:
23.35 SVT Live – arkivdyk
Djupdykning i SVT:s nöjesprogram. Live-framträdanden av debutanter som Depeche Mode, U2 och Duran Duran. Uppträdanden med Roxette, Europe och Orup. Glimtar av Cher, Diana Ross och Howard Jones.
!!!
BTW: Favoritgroggen för ikväll är bacardi, pisang ambon och apelsinjuice. *yummy*
Var det nån som hann se svenska metalelitens försök till unison insamlingssång? Jag upplevde en kaotisk skräckrepris från mina yngre dar. Och inte bara av frisyrerna. Faaaaaaaaan vad uschelt!
allan
High1ander
2005-07-16, 22:44
Nej fy fan! Som att se en anorektisk Alexander Bard på speed...Och inte lirade de rock'n'roll heller
allan
Kryp tillbaka till stenen du kommer ifrån, ingen dissar QUEEN! :/
Var inte för hård på Freddie, var ju sista Live-spelningen, stackarn orkade ju inge mer sen pga HIV/AIDS :(
Kryp tillbaka till stenen du kommer ifrån, ingen dissar QUEEN! :/
Jojomän. Jag säger som kisarna i the Committments "fucking art school sheit". Pompöst och melodramatiskt. Gillades starkt av prettomänniskorna på åttiotalet - då kunde säga att de tycket om rockmusik (!).....
Var inte för hård på Freddie, var ju sista Live-spelningen, stackarn orkade ju inge mer sen pga HIV/AIDS :(
Nå, det var ju en gudagåva i varje fall.....
allan
JustinCredible
2005-07-16, 22:54
Jag hatar U2
Så extremt långtråkigt kassa.
Har jag missat michael jackson eller har han inte uppträtt än? Stod ju att det skulle vara scenframträdande med honom.
edit: nu är det en tjock janet jackson iaf. Close enough ;)
High1ander
2005-07-16, 22:56
Jojomän. Jag säger som kisarna i the Committments "fucking art school sheit". Pompöst och melodramatiskt. Gillades starkt av prettomänniskorna på åttiotalet - då kunde säga att de tycket om rockmusik (!).....
Nå, det var ju en gudagåva i varje fall.....
allan
Queen var bara pompösa under 70-talet, sen blev de poppiggare, under 80-talet, för att i mitten helvända med A Kind of Magic (Highlander soundtracket) som bara helt enkelt är "Queen-stil", sen sluta de starkt med Innuendo som var fylld med dödsångest.
Gudagåva att han dog, eller att han sjöng?
Jag hatar U2
Så extremt långtråkigt kassa.
Men man måste älska Bonos frisyr, var väldigt nära att plocka fram morsans hårtrimmer och fixa nått liknande på egen hand
Tim
Gudagåva att han dog, eller att han sjöng?
Min vision av helvetet innefattar bland annat sång av Freddie Mercury
allan
Lillgrabben
2005-07-16, 23:05
Förjävla bra program!
TV4 får otroliga problem att ens prova kontra....
Snart börjar en koncert med Depeche Mode om jag inte läst tevebilagan alldeles fel. Inte så jävla bra kanske, men man kommer ihåg många av låtarna från då man var mindre.
High1ander
2005-07-16, 23:23
allan
Så på det sättet kan vi också anta att himmeln innebär eldlågor och tortyr för dig? What ever floats you boat!
Krokodil
2005-07-17, 00:06
Jag saknar 80-talet! Allt var bättre då.. framför allt jag... :)
och nu när du äntligen lärt dig det är det stenåldersteknik. folk skrattar åt dig!!!
Tur för mig då att jag bara grundar min självkänsla till hälften på internetkrigares svårförtjända respekt och inte till 100 %. :D
Allan: Visserligen är jag partisk, men jag tycker att du är väl hård när du jämför Freddie Mercury med Alexander Bard ... F.M. tycks ju i alla fall ha varit någotsånär medveten om att han var som något slags seriefigur, vilket verkar vara mer än man kan säga om Bard ...
Varför snackar du skit om Alexander Bard? Alexander Bard är fett cool. Han gillar Zarathustra, amfetamin och bögsex. Kan man bli coolare än så?
Varför snackar du skit om Alexander Bard? Alexander Bard är fett cool. Han gillar Zarathustra, amfetamin och bögsex. Kan man bli coolare än så?
Snackar skit och snackar skit ... men mitt intryck är att han har tappat lite av självdistansen på senare år. Och hans sångröst ÄR sämre än Mercurys (det gäller å andra sidan många). Vet f.ö. inte hur Mercury hade det med Zarathustra, men vad gäller de andra två kategorierna kan hans åsikter knappast ha avvikit så mycket från den gode Bards ... :D
Helt off topic så råkade jag av en slump höra ett radioprogram om zoroastrier häromdagen. Ett högst seriöst program, men jag kunde ändå lite låta bli att flina lite - gissa varför ...? ;)
allan
Och varför tycker du han sjöng dåligt?????????? *screwy* *screwy*
Förklara lite bättre tack!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.