Visa fullständig version : Värme och förbränning
Att man förbränner mer när det är kyligare än normalt vet jag sedan innan, men hur påverkas man av den något extrema värme som vi har nu?
effektiviseras förbränningen även under den påfrestning som det innebär för kroppen att jobba (hårt, utomhus) i en temperatur som är högre än normalt?
King Grub
2005-07-12, 05:54
Varje grad kroppstemperaturen stiger över normaltemperatur ökar basalförbränningen med 13%. 30 minuter i 80-gradig temperatur ökar rektaltemperaturen med 0.9 grader C. 30-40 grader är inget som kommer att påverka din eventuella deff synligt.
Jakobsson
2005-07-12, 07:41
Varje grad kroppstemperaturen stiger över normaltemperatur ökar basalförbränningen med 13%. 30 minuter i 80-gradig temperatur ökar rektaltemperaturen med 0.9 grader C. 30-40 grader är inget som kommer att påverka din eventuella deff synligt.
Så du menar att jag som ibland jobbar i 80-90 graders värme förbränner mer då? om inte annat svetas jag ur all vätska.. :)
okej, tack så mycket.
var mest nyfiken av mig :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.