handdator

Visa fullständig version : Mjölk eller vatten?

P3trus
2005-07-10, 22:04
jag har alltid blandat min gainer med mjölk. har hört många säga att det är bättre att blanda med vatten.
Varför?

man får ju i sig dubbelt så mycket protein med mjölk, samt kolhydrater (långsamma antar jag).

Någon sa att om man blandar med vatten går näringen ut till cellerna fortare. Isåfall, hur mycket fortare och gör det egentligen stor skillnad?

Så, vad säger ni? Mjölk eller vatten? Fördelar/nackdelar? Och framförallt, VARFÖR?

Frazze
2005-07-10, 22:47
Det är precis som du säger, mjölken drar ner hastigheten på framförallt kolhydraterna. Dvs lägre GI på drinken.

WHITEFOLKS
2005-07-10, 23:08
Mmmjoo du får ju lägre GI eftersom genomsnittet sänks men kolhydraterna kommer ju fortfarande ut lika fort. Om du har ett visst antal kalorier att leka med för drinken så är vatten en bättre ide, mjölk gör inte drinken långsammare i sig utan lägger bara till extra protein och kolhydrater.

King Grub
2005-07-11, 06:08
Mmmjoo du får ju lägre GI eftersom genomsnittet sänks men kolhydraterna kommer ju fortfarande ut lika fort.

Nej, eftersom du inte kan blanda gainern isoton med mjölk kommer den inte att lämna magsäcken lika fort.

P3trus
2005-07-11, 20:01
Nej, eftersom du inte kan blanda gainern isoton med mjölk kommer den inte att lämna magsäcken lika fort.

men hur stor skillnad gör det egentligen?

krilleh
2005-09-30, 15:28
hmm.. detta undrar jag också över :)

Har alltid kört me vatten dock o de e för att inte få i sig för mycket. Men ere bättre på nåt annat sätt också? mina kompisar kör med mjölk o dom säger de e bättre, men kan inte säga varför =) så ere nån här som kan säga?

King Grub
2005-09-30, 15:30
Något annat sätt? Är inte det det grundläggande - att gainern skall komma musklerna till nytta fort?

I magsäcken gör inga proteiner eller kolhydrater i världen någon nytta.

tigerofsweden
2005-09-30, 15:30
hmm.. detta undrar jag också över :)

Har alltid kört me vatten dock o de e för att inte få i sig för mycket. Men ere bättre på nåt annat sätt också? mina kompisar kör med mjölk o dom säger de e bättre, men kan inte säga varför =) så ere nån här som kan säga?

Läs vad gruben skriver :)

Cidersson
2005-10-06, 09:22
Jag har alltid blandat min proteindrink med mjölk :S

Axon
2005-10-06, 17:44
vad jag vill veta är skillnaden i snabbhet (till musk) mellan Protte+Vatten och Protte+Mjölk?

MUGEN
2005-10-06, 17:50
skillnad på proteindrink och gainer, gainern förlorar sitt syfte med supersnabba kolhydrater om inte kolhydraterna går ut i blodet snabbt som attan, right?

dtox
2005-10-06, 18:16
Något annat sätt? Är inte det det grundläggande - att gainern skall komma musklerna till nytta fort?

I magsäcken gör inga proteiner eller kolhydrater i världen någon nytta.
Du svarar ju inte på frågan..?
Hur stor skillnad är det (i "snabbhet") och gör det verkligen någon större skillnad?

benkeee
2005-10-07, 20:33
jag tror man ska ta med iskallt vatten eller juice, iskallt vatten ''transporteras'' snabbare än mjölk och ljummet vatten, tror jag...

dtox
2005-10-07, 21:13
jag tror man ska ta med iskallt vatten eller juice, iskallt vatten ''transporteras'' snabbare än mjölk och ljummet vatten, tror jag...
Det vet vi och har hört femtoielva gånger...Saken är att jag är lite intresserad HUR mycket FORTARE det går..men ingen tycks ha svar på den frågan.

keffat_liv
2005-10-07, 21:17
Det vet vi och har hört femtoielva gånger...Saken är att jag är lite intresserad HUR mycket FORTARE det går..men ingen tycks ha svar på den frågan.

går nog inte att avgöra hur mycket snabbare det går, men av svaren att dömma så går det nog tillräckligt mycket snabbare med vatten, för att mjölk ska vara uteslutet.

Sverker
2005-10-08, 06:07

Jag skulle satsa på ljummet vatten där.

fonzie
2005-10-08, 12:18
Jag brukar ta med mig två shakers till gymmet. En med kolhydrater i vatten, och en protein drink med mjölk. Riktigt smarrigt nästan. :D

fonzie
2005-10-26, 14:30
hehe, har tröttnat på att ta med två shakers till gymmet nu. Föredrar att blanda alla mina drinkar med mjölk, blir liksom mindre blaskigt...visst vatten kanske är bättre, men jag har svårt att tänka mig att det är mer än nån marginals skillnad. Har jag fel?

Hazed
2005-10-26, 14:41
Jag skulle satsa på ljummet vatten där.

Japp, jag också. Kallt vatten måste värmas upp av kroppen först innan det används som det ska har jag hört.

När det gäller protein eller gainer med mjölk så bode det väl vara bättre de gångar man vill ha en time-release på utsöndringen, d v s inte direkt efter träning men om man tar det som mellanmål eller innan läggdags...

Philippp
2005-10-26, 18:29
men man får insulin topp med mjölk ju, kan väl häva i sig proteinet under träningspasset elelr dylikt?

Per B
2005-10-26, 18:46
Jag brukar ta med mig två shakers till gymmet. En med kolhydrater i vatten, och en protein drink med mjölk.

Fast det blandas ju ändå i magen - så om du dricker dem tätt inpå varandra så spelar det ju ingen roll om du separerar dem.

fonzie
2005-10-26, 20:25
Fast det blandas ju ändå i magen - så om du dricker dem tätt inpå varandra så spelar det ju ingen roll om du separerar dem.

Var för smakens skull som jag gjorde så.

Zera
2005-10-26, 20:28
men man får insulin topp med mjölk ju, kan väl häva i sig proteinet under träningspasset elelr dylikt?

Insulintoppen av mjölk kommer från proteinet i mjölken. Alltså får du minst lika hög topp av proteinpulver.

fonzie
2005-10-26, 20:49
vaaaaa?!!!!!!??? jag som trodde det var från laktosen... *slap*